Göran Rosenberg jämför i DN den 11/2 -06 de danska Muhammedteckningarna med antisemistiska teckningar i Nazi-Tyskland på 1930-talet:
"...Julius Streicher hade startat Der Stürmer redan 1923, när Tyskland fortfarande var en demokrati, för att sedan 'vecka efter vecka, månad efter månad, infektera det tyska sinnet med antisemitismens virus och uppvigla det tyska folket till aktiv förföljelse' (ur domslutet) och det var enkom för denna sin långvariga och konsekventa yttrandeinsats som han av domstolen i Nürnberg dömdes till döden för 'brott mot mänskligheten'.
Att yttranden kan döda vet vi därmed."Jämförelsen blir dubbelt falsk.
För det första är muslimer inte en folkgrupp på det sätt som judar är. Anhängare av religionen islam finns i både Kina och Irak, både Afrika och Europa. Muslimer finns inom olika folkgrupper.
För det andra finns ingen risk för någon förföljelse av muslimer, i vare sig Danmark eller Sverige.
De hot av allvarlig karaktär som faktiskt förekommer har istället extrema muslimer som avsändare. De som hotas är danskar, svenskar och andra européer. Hoten kan rikta sig även mot andra muslimer.
Vad Göran Rosenberg alls inte tar upp är att de muslimska protesterna glidit över från att gälla vissa specifika teckningar till att gälla varje form av bild föreställande profeten Muhammed. Där blir jämförelsen med Streicher och "Det Stürmer" än mer skruvad.
Ur danska Weekendavisen den 10/2 -06:
"I Sverige har man renset skolebøgerne for billeder af profeten. Herhjemme viser Encyklopædien vejen.
NÅR de store nyheder gungrer, har de små det med at blive overset. Tag den interessante lokalhistorie fra Hagaskolan i Varberg i Sverige, som til sin bestyrtelse opdagede, at man af uagtsomhed var kommet til at have en lærebog fra 1993, som afbildede profeten Muhammed med ansigt .."
Det var store tider for Hallands Nyheter, som afslørede sagen og nu kunne ringe rundt til samtlige skoleledere og spørge dem, om de lå inde med den slags litteratur? Alle kunne heldigvis melde hus forbi, kun Hagaskolan var af vanvare kommet til at bruge en bog med profetens ansigt synligt.
Egentlig en interessant historie, eftersom de to billeder af profeten ifølge det oplyste (i de svenske net-aviser gengives de ikke) hverken var krænkende, ondskabsfulde eller morsomme de var taget fra et par persiske og irakiske håndskrifter fra 1200- og 1300-årene. Men Abd al Haqq Kielan, talsmand for Sveriges muslimer, fandt det trods glæde over, at billederne ikke var egentlig krænkende, 'plågsamt att bilderna finns kvar i undervisningen,' og det gør de så heller ikke mere."
|