ALLMÄN
MÅLSÄTTNING
Bevara Sverige Svenskt kräver
en ny befolkningspolitik, en konstruktiv politik för Sveriges bästa.
Sverige måste förbli svenskt för att kunna stå sunt
och livskraftigt, fritt och självständigt. Svenska folket måste
förbli ett folk, som känner nationell samhörighet över
parti- och andra särintressen. Sverige får inte splittras i ett
myller av skilda nationaliteter, utan Sverige måste vara och förbli
en nation. Detta är alla betjänta av, också vår omvärld.
Ja, världen i dess helhet. Endast en nations inre styrka, uppburen
av en vilja till fred och samförstånd med omvärlden kan
ge den inre stabilitet, som kan undanröja de oroshärdar, som leder
till konflikter och utmynnar i krig. Inre styrka ger yttre stabilitet.
Alltså: Den nuvarande ansvarslösa och farliga invandringspolitiken
måste hejdas, och begångna misstag rättas till. Dagens
invandrings- och flyktingpolitik med dess klart proklamerade syfte, att
förvandla ett länge enhetligt Sverige till ett splittrat
land - "ett mångkulturellt samhälle" - måste
radikalt förändras.
Därför behövs
BSS som ett samlande uttryck för en patriotisk vilja att rädda
Sverige undan splittring och förfall. BSS står på folklig
grund över partigränserna. BSS vädjar till förnuftet
och klokheten.
GEMENSAMMA RÖTTER, SVERIGES STYRKA
Sedan flera hundra år,
ända sedan vårt folks nationella medvetande började väckas,
har Sverige haft en ovärderlig tillgång: En i stort sett homogen
befolkning. Ett enat och enigt folk bortom den närmaste släktgemenskapen
och de provinsiella särdragen. Sveriges folk har varit rotad vid samma
stam, genomgått gemensamma öden och haft gemensamma förhoppningar
om en ljusare framtid. Detta har skapat och stärkt den nationella identiteten,
känslan och vetskapen att utgöra en länk i nationens utveckling.
Vi svenskar har fått ett dyrbart arv att förvalta: Den nationella
samhörigheten, som är både en verklighet och ett livsbehov.
I tider av fred och välgång beaktar vi kanske inte detta vårt
arv, utan hemfaller åt klagan och grälsjuka om smått och
oväsentligt. Men i stunder av fara, då Sverige hotats, har vårt
folk spontant och med hänförelse gått samman och slutit
upp nära nog mangrant bakom de gemensamma nationella värdena,
bilagt konflikter, upphört med gnöl och gnäbb för att
tjäna fosterlandet. Under andra världskriget mötte det inga
oöverstigliga svårigheter att överbrygga de gamla partimotsättningarna
och bilda en stark samlingsregering, bakom vilken hela folket solidariskt
slöt upp från vänster till höger i nationell enighet.
Den folkliga enigheten fanns nämligen. Försvaret mot yttre och
inre fiender blev en hjärtesak. Viljan att försvara frihet och
nationellt oberoende fick sin näring ur svenska folkets gemensamma
rötter och historiska ödesgemenskap. Folket ville överleva.
Sverige har i snart 170 år förskonats från krig och undsluppit
inbördeskrig och revolutioner, där hat och passioner driver broder
att döda broder. Se Finland 1918 och Spanien på 30-talet, eller
i vår tid det av främmande soldatesk förhärjade Libanon,
tidigare kallat Mellanösterns pärla. Trots att vårt folk
länge var armt och fattigt, trots översåtligt förmynderi,
främmande fogdevälde, och trots de ledande klassernas förtryck,
kunde ändå en storartad ekonomisk och social utveckling ske fredligt
och konstruktivt. Detta främst tack vare just den stora nationella
samhörigheten och frånvaron av partisekteristiska folkminoriteter.
Vi var eniga och kunde enas.
Sveriges stora framsteg är svenska folkets verk. Det Sverige,
som utvecklats på gott och ont, och som vi känner stolthet och
tacksamhet över, är ett resultat av våra förfäders
arbetsinsatser, av deras flit och samarbetsvilja. Naturligtvis också
av de stora svenskar, som trätt fram ur folkdjupen, genierna och snillena,
som är särskilt uppfinningsrika och idérika, banbrytande
genom sin tro på sin sak, sin fyndighet och påhittighet att
lösa problem, som andra funnit olösliga. Men vi får inte
förhäva oss i nationell självtillräcklighet, utan ständigt
ha i minnet den tacksamhetsskuld vi står i till vår omvärld,
varifrån vi fått många värdefulla idéer och
impulser. Sverige är en del av Norden, av Europa.
JA TILL BEGRÄNSAD
INVANDRING - NEJ TILL MASSINVANDRING
Sverige har länge kunnat
undgå främmande minoriteter, bortsett från samerna längst
i norr och tornedalsfinnarna. Vårt länge fattiga, geografiskt
avlägsna land med sina långa, ofta stränga vintrar och korta
dagar lockade inte främlingar att söka sig hit, där hårt
arbete krävdes, och föga vinning stod att få för lycksökare.
Men naturligtvis har även Sverige haft invandrare, främst köpmän,
skickliga hantverkare och experter på skilda områden. Det var
tyskar, valloner, balter, finska nybyggare och skottar. Men man bör
observera, att dessa invandrare genomgående kom från etniskt
och kulturellt närbesläktade länder inom den gemensamma europeiska
kulturkretsen. Därför kunde de relativt snabbt acklimatisera sig.
De blev försvenskade, samtidigt som vi svenskar vitaliserades av det
lagom främmande inslag i måttligt omfång, som de medförde
till vårt land. Detta var en i alla väsentliga avseenden berikande
invandring.
En berikande invandring är sålunda en både begränsad
och kvalificerad invandring av personer från kulturellt och etniskt
närbesläktade folk, av människor, som är både
motiverade som invandrare och assimilerbara. Exempel på sådan
berikande invandring till Sverige närmast före och efter andra
världskriget är i främsta rummet de tyska och österrikiska
flyktingarna liksom de baltiska, den nordiska arbetskraftsinvandringen och
även en del av den italienska i slutet av 40-och början av 50-talet.
Men en oreglerad eller av missriktad ideologisk välvilja okvalificerad
införsel av omotiverade invandrare från främmande eller
starkt avvikande kulturer är inte berikande, utan tvärtom en belastning.
Svårare ju större denna invandring är. Det är just
den okvalificerade och svårassimilerbara invandring, som skett till
Sverige med accelererat tempo sedan mitten av 60-talet. Samtidigt har de
nationellt och socialt upplösande effekterna av denna invandring accentuerats
genom den ansvarslösa invandringspolitiken: Att dessa invandrare ekonomiskt
och politiskt understöds och uppmuntras att bibehålla sitt främlingsskap
som en social rättighet i Sverige.
INVANDRARE OCH UTLÄNNINGAR
Då den nuvarande invandrings-
och flyktingpolitikens förespråkare och vapendragare mer eller
mindre avsiktligt blandar ihop begreppen invandrare och utlänningar,
hävdar BSS nödvändigheten av att särskilja dessa begrepp.
Att skilja klart på invandrare och utlänning.
Invandrare är endast
de utlänningar i Sverige med permanent visum, som själva valt
att komma hit för att arbeta och leva med viljeinriktningen att anpassa
sig efter svenska förhållanden i en positiv anda. Invandrare
vill bli svenskar.
Utlänningar är utländska medborgare i Sverige med tillfälligt
visum, som besöker vårt land eller, som vistas här av skilda
skäl, men inte har för avsikt att etablera sig och anpassa sig
efter svenska förhållanden. Utlänningar är främmande
gäster.
PRAKTISK INVANDRINGSPOLITIK
1. Endast etniskt besläktade
människor från kulturellt närstående länder skall
principiellt kunna accepteras som invandrare i Sverige. Detta för att
förebygga raskonflikter och uppflammande rashat i det svenska samhället.
Endast i speciella fall skall undantag här kunna beviljas.
2. Invandrare skall endast kunna komma in i Sverige, sedan de erhållit
arbets- och uppehållstillstånd hos svenska legationen i respektive
hemland.
3. Så länge arbetslöshet råder här i landet,
skall svenska myndigheter endast i undantagsfall lämna arbets- och
uppehållstillstånd till utländska medborgare. Efterfrågade
specialister tillhör dessa undantag och skall i främsta hand kunna
erbjudas temporär anställning.
4. Invandrare med utländskt medborgarskap, som i Sverige döms
till fängelsestraff för grov brottslighet, skall berövas
sitt uppehålls-och arbetstillstånd och utvisas ur riket på
livstid. Svenska regeringen skall sluta avtal angående detta med varje
land varifrån utvandring till Sverige sker. Vid ansökan om arbets-och
uppehållstillstånd skall vederbörande noga upplysas om
detta.
5. Invandrare med utländskt medborgarskap, som i Sverige döms
för lindrigare brott, kan efter avtjänat straff eller erlagda
böter söka svenskt medborgarskap, varvid tiden före och under
straffets avtjänande ej räknas personen till godo.
6. Invandrare, som i riket vistats i 7 år och därvid arbetat
under minst 4 år samt fullgjort sina skatteskyldigheter och upprätthållit
en allmänt hedersam vandel, kan erhålla svenskt med borgarskap
efter att ha uppvisat nöjaktiga kunskaper i svenska språket i
tal och skrift. Invandrare från de nordiska länderna skall emellertid
kunna erhålla svenskt medborgarskap redan efter tre års vistelse
i riket, därvid två år i förvärvsarbete med fullgjorda
skatteskyidigheter.
7. Invandrare skall ha samma sociala skyldigheter och rättigheter som
svenskar, varken mer eller mindre - med ett viktigt undantag: Invandrare
utan svenskt medborgarskap skall ej ha rösträtt till riksdagsval.
Därav följer att värnplikt ej heller kan avkrävas dem.
8. Uppehålls- och arbetstillstånd för utlänningar
skall maximalt ges för ett år i taget och därefter förnyas
efter särskild prövning. Utlänningar, som uppehåller
sig i Sverige utan gällande uppehållstillstånd eller arbetstillstånd
skall omedelbart förpassas ur riket.
9. För utlänning, som ingått äktenskap med svensk medborgare
eller ingått seriös familjebilning, skall särskild hänsyn
tas beträffande uppehålls- och arbetstillstånd.
10. Inga utlänningar - utom främmande staters representanter,
anställda i utländska dotterbolag i Sverige, forskare, specialister,
fackmän och gäststuderande - skall kunna sammanhängande vistas
i riket i längre än tre år, med undantag för dem, som
skaffat sig familjeanknytning här i landet. Uppehållstillstånd
skall ej förnyas åt utlänning, som är arbetslös
mer än tre månader eller saknar medel för sitt uppehälle.
11.Inget statligt eller kommunalt ekonomiskt stöd skall utgå
till invandrarorganisationer, invandrarpublikationer eller utländska
föreningar och klubbar.
GÄSTSTUDERANDE
I SVERIGE
1. Antalet studerande utlänningar
vid svenska universitet, högskolor och andra högre läroanstalter
måste radikalt minska. Kvotering måste införas, så
att antalet utländska studenter inte får utgöra mer än
5 procent av totala antalet studerande vid varje läroanstalt, varvid
inte skall inräknas studerande från våra nordiska grannländer
och inte utbytesstudenter.
2. Gäststuderande i Sverige får teckna privat sjukförsäkring
för att vid sjukdom kunna erhålla läkar- eller sjukvård
i riket.
3. Gäststuderande i Sverige skall själva bestrida sitt uppehälle,
men i vissa kvalificerade fall kunna erhålla studielön genom
statliga stipendier.
4. Varje gäststuderande måste förbinda sig att efter avlagd
examen lämna Sverige, då fast anställning här ej kan
anskaffas på meritbasis.
5. Gäststuderande - liksom utlänningar - får ej i Sverige
själva arrangera politiska demonstrationer, men om politisk verksamhet
bedrivs, skall detta ske i föreningar och klubbar, där protokoll
skall uppgöras och vara underkastad offentlig insyn.
6. Skälen till att antalet utomnordiska gäststuderande radikalt
måste minskas är följande:
a. I den ekonomiska krisens Sverige med ständigt växande budgetunderskott
och mångmiljardskulder till utländska långivare, och där
återstramning inom den offentliga sektorn krävs i allt större
omfattning, har vårt land helt enkelt inte råd med att låta
tiotusentals främmande studerande ta upp dyrbara platser vid våra
högre läroanstalter.
b. Det stora antalet utländska gäststuderande med obefintliga
eller bristfälliga kunskaper i svenska språket bidrar till att
göra den högre undervisningen ineffektiv och ofta kvalitativt
undermålig också för de svenska studenterna. Detta är
ett allvarligt slöseri med det dyrbaraste kapital vårt land har:
Den studiebegåvade ungdomens utbildningskvalitet såsom en investering
i landets kulturella och ekonomiskt/tekniska framtid.
c. Till detta kommer självfallet att det nuvarande stora antalet utländska
gäststuderande upptar dyrbara platser för studieintresserade svenska
ungdomar.
FLYKTINGPOLITIK
Sverige bör självfallet
ta emot ett begränsat antal flyktingar och under vissa förhållanden
vara flexibel nog att kunna öka antalet flyktingar till vårt
land. Detta kräver humaniteten och anständigheten. Men Sverige
bör endast ta emot med de nordiska folken etniskt besläktade flyktingar
från närbelägna totalitära stater som de baltiska länderna,
Polen, Ryssland, Östtyskland och Tjeckoslovakien, då dessa har
rimliga förutsättningar att kunna assimileras i Sverige.
Kvotsystemet som grund för flyktingpolitiken avskaffas och ersätts
med en situationsanpassad flyktingpolitik.
Endast i undantagsfall skall Sverige ta emot flyktingar från utomeuropeiska
länder, då dessa flyktingar från främmande kulturer
har sämre eller inga förutsättningar att acklimatisera sig
i vårt land. Det är t.ex. fullständigt felaktigt och missriktat,
att låta politiska flyktingar från Chile och Argentina komma
till Sverige, när det i Sydamerika finns gott om spansk-språkiga
länder med närbesläktade kulturer, och i Europa ligger Spanien
självfallet närmast till att ta emot dessa flyktingar.
Flyktingar som Sverige tar emot bör beredas en god och trygg fristad
och verksamt hjälpas att finna bostad, utbildning och meningsfull sysselsättning.
Endast till behövande skall ekonomisk hjälp utgå.
För politiska flyktingar i Sverige skall dock gälla samma grundregel
som för utlänningar och gäststuderande: Innan de blivit svenska
medborgare, skall de ej åtnjuta samma politiska rättigheter vad
gäller rösträtt och demonstrationsaktivitet som svenskar.
Den nuvarande utlänningslagen måste upphävas. Utlänningar
av utomeuropeisk härkomst, oavsett om de är medborgare i länder
som USA, England, Frankrike eller Portugal, skall inte släppas in i
Sverige som politiska flyktingar utan avvisas vid gränsen, eller i
ömmande fall erhålla tillstånd för transit i väntan
på att förflyttas till annat land.
BSS förordar denna realistiska flyktingpolitik framför den nuvarande
godtyckliga av flera skäl. De främsta är följande:
1. Det gäller att skydda Sverige från mängder av inbördes
olikartade och politiskt/etniskt rivaliserande flyktinggrupper, vilka utgör
en instabil faktor, ett orosmoment i varje land, men i synnerhet i ett så
jämförelsesvis folkfattigt land som Sverige.
2. Utöver denna säkerhetspolitiska och polisiära ordningsaspekt
finns det även en humanitär, ,som måste beaktas: Det gäller
att skydda svenska medborgare, invandrare, utlänningar och gäststuderande
från möjliga uppkommande våldsalstrande oroshärdar.
3. Det gäller att reducera de sociala svårigheterna till ett
minimum för att kunna bemästra dem. Utöver denna restriktiva
flyktingpolitik, som är mest human därför att den är
realistisk, bör Sverige satsa mer än hittills på att bistå
de talrika flyktingarna överallt i världens flyktingläger,
genom att uppmuntra och understödja ideella frivilligorganisationer
som Röda Korset, Rädda Barnen m. fl. Samvetsömma vapenvägrare
skulle t. ex. kunna erbjudas tjänstgöring i dessa ideella organisationer.
Detta är en stor humanitär gärning.
Med anledning av ovan framförda skäl skall Sverige återta
sitt undertecknande av FN's flyktingkonvention.
REPATRIERING
Svenska staten bör energiskt
understödja repatriering av invandrare från etniskt och kulturellt
främmande länder och av dem, som inte kan anpassa sig till svenska
förhållanden. Omsorgen om folket kräver detta.
Repatriering innebär, att sådana invandrare och utlänningar
återvänder till sina hemländer för gott. Men det kan
även betyda, att dessa föredrar att flytta till något annat
land, där de anser sig ha större förutsättningar att
acklimatisera sig.
Självfallet skall denna repatriering ske med all den medmänsklighet,
varsamhet och hänsyn, som erfordras ur moralisk synpunkt. I samförstånd
med myndigheterna i invandrarnas/utlänningarnas hemländer skall
detta ske.
Svenska staten bör -
efter behovsprövning - bidra med resekostnader, och då så
är möjligt, bidra med anskaffning av anställning.
ADOPTION AV
UTLÄNDSKA BARN
Att man och hustru i ett
barnlöst äktenskap beslutar skaffa adoptivbarn är medmänskligt
sett fullt begripligt.
Ofta kan det hela avlöpa lyckligt och bereda alla parter stor glädje.
Men när svenska par adopterar barn från avlägsna, exotiska
länder, ofta genom att erlägga stora penningsummor på en
s.k. svart barnbörs, då är det förkastligt.
Att på detta sätt rycka loss små barn från en viss
etnisk kulturmiljö och omplantera dem till en helt annan, det är
att i onödan bereda dem stora anpassningssvårigheter här
i världen. Dessa barn från Korea, Sri Lanka, Indien eller Afrika
kan aldrig bli fullt svenska. Det är en ren fördom, att tro på
en dylik försvenskning.
För nöjet att få ett efterlängtat litet barn har dessa
adoptivföräldrar inte besinnat sitt ansvar varken för barnet
eller gentemot det egna folket.
Därför yrkar BSS på att adoption av utländska barn
skall förbjudas i lag.
ABORTER
BSS anser att nuvarande abortlagstiftning
bör förändras. Sedan den infördes har 30-35.000 aborter
utförts årligen. Det är närmare 50 gånger fler
avbrutna livsprocesser än antalet dödsfall i trafiken här
i landet. Det är också huvudsakligen svenska kvinnor som söker
abort. Invandrarkvinnorna förhindras av religiösa och patriarkaliska
skäl.
Det finns bärande argument, både etniska och allmänhumana,
mot aborter (avbrutna havandeskap) som påtalar att man dödar
ett foster, en blivande människa. Men det finns även argument
för abort, medicinska och sociala. Därför bör inte aborter
helt förbjudas. Men önskemålet måste vara att antalet
starkt begränsas, vilket kan ske genom åtgärder ägnade
att underlätta handhavandet av barn. Barn skall vara välkomna,
en lycka och glädje för föräldrarna, för familjegemenskapen,
för folkets gemenskap och för alla äldre som ser att livet
fortsätter också när de är borta. I ett barnvänligare
Sverige kan antalet aborter minskas drastiskt.
Det höga antalet aborter och den låga nativiteten är en
bidragande orsak till den bedrivna invandringspolitiken i Sverige. För
att undvika en konstant befolkningsminskning tar man till människoimport
från utlandet för att täcka förlusten av de aborterade
svenska barnen. I stället för fosterfördrivning bör
utredas hur abortönskemålen kan sammankopplas med det förefintliga
adoptionsbehovet.
FAMI LJEN
Familjen är och förblir
samhällets kärna, den cell varur samhället växt upp
och kretsar kring. Ett familjeavogt samhälle hotas av att råka
i upplösning. Endast ett familjevänligt samhällssystem har
förutsättningar att skapa goda och trygga livsbetingelser. Det
gäller inte bara den materiella aspekten. Det gäller även
att frammana en familjevänligare atmosfär i hela samhället.
Skolan skall undervisa i familjekunskap så att barn och ungdomar på
ett naturligt sätt kan förberedas inför framtida familjebildning.
Samhället måste verka för att ge ett starkt stöd till
barnfamiljer, och underlätta hemarbete för de som vill. Genom
stark familjesammanhållning kan familjen bättre ta hand om familjemedlemmarna
så att t.ex. de äldre inte - som nu ofta sker - stöts ut
i ensamhet.
Samtidigt med genomförandet av en ny familjepolitik bör familjens
status höjas. I stället för understöd bör kraftiga
skattelättnader införas för flerbarnsfamiljer i proportion
till antalet barn.
NORDISKT SAMARBETE
BSS bejakar det nordiska
samarbetet, och förordar att det vidareutvecklas och förstärks.
Inom ramen för nordisk samverkan skall det vara en fri och gemensam
arbetsmarknad. Vilken svensk medborgare som helst har rätt att bo och
arbeta i Finland, Norge, Danmark och Island och att där komma i åtnjutande
av landets sociala rättigheter, men också att fullgöra de
skyldigheter, som åligger landets egna medborgare.
Men för att undvika missbruk av denna frihet mellan de nordiska länderna
måste lagstiftningen samordnas vad gäller politiska och sociala
rättigheter och skyldigheter. Det skall t.ex. inte vara möjligt
för finska medborgare att bege sig till Sverige, och här anmäla
sig som arbetslösa för att komma i åtnjutande av förmånligare
sociala bidrag av skilda slag än i hemlandet. Sådana skall förpassas
och omhändertas i hemlandet, såvida de inte haft stadigvarande
sysselsättning i Sverige i minst tre år.
Straff för olika brott bör även i görligaste mån
koordineras inom samtliga nordiska länder. Detta för att undvika
missbruk och belastning för något av länderna.
Vidare bör invandrings- och flyktingspolitiken vara i princip densamma
i alla de nordiska länderna.
UTLANDSKONTAKTER
BSS säger ja till personliga,
kulturella och kommersiella kontakter med främmande länder och
folk. Sådana är ofta - eller borde åtminstone vara - värdefulla
och stimulerande.
BSS har en i grunden välvillig och positiv inställning till utlandet
och besökare från andra länder.
Hövligheten, anständigheten och vanlig moral kräver, att
man visar medmänniskor respekt, och vad gäller invandrare, som
uppriktigt söker anpassa sig till våra förhållanden
och utlänningar som gästar oss, bör vi visa dem särskild
hänsyn. Att visa främlingar nedlåtenhet eller rentav förakt,
eller att utsätta dem för trakasserier, är förkastligt.
BSS tar sålunda lika bestämt avstånd från främlingshat
eller utlänningsförakt som några andra. Det är bl.a.
av omsorg och hänsyn till våra invandrare och utlänningar
i Sverige som BSS så energiskt och bestämt förordar behovet
av en ny, klok, realistisk och ansvarsmedveten invandringspolitik. Den nuvarande
invandringspolitiken är som vi har visat oklok, fördomsfull och
ansvarslös med påföljd, att den kommer att drabba oss alla,
kanske särskilt svårt de många svåracklimatiserade
invandrarna och utlänningarna.
SAMMANFATTNINGSVIS
FÖRORDAR BSS
Invandringen skall begränsas
till seriösa invandrare från kulturellt och etniskt besläktade
länder.
Sverige skall endast ta emot flyktingar som är etniskt besläktade
med de nordiska folken.
Repatriering av invandrare
från etniskt och kulturellt avvikande länder bör uppmuntras
och understödjas.
Adoption av utländska barn förbjuds i lag.
Abortpolitiken skall bli restriktivare.
En familjepolitik som stärkar familjen.
Förstärkt nordiskt samarbete.
Denna realistiska befolkningspolitik är dikterad av hänsyn till
alla berörda parter. Med vår befolkningspolitik säkras Sveriges
framtid som en sund och livskraftig nation. Svenska folket, invandrarna
och utlänningarna bereds en god och trygg levnad i vårt land.
Bästa vän av ett bättre Sverige!
BSS behöver Ditt stöd,
Din hjälp. Bidra med vad Du kan och stärk våra möjligheter
att föra kampen vidare, ännu effektivare - för ett bättre
Sverige - för ett Sverige som kan överleva som en enad och
fri nation utan farliga inre spänningar och motsättningar.
|
|