Ur FRI
INFORMATION:
Så styrs opinionsbildningen
Förekommer det en styrd propaganda
för invandring?
Förekommer det en styrd
propaganda av det slag som vi vanligen förknippar med totalitära
stater i samband med nyhetsförmedling och debatter i massmedia? Att så
mycket väl kan vara fallet påvisas av en anonym expert på
de forna östeuropeiska kommunistregimernas subversiva verksamhet i Västeuropa,
i följande artikel.
Invandringspropagandans teknik
Det som meddelas om invandringen i officiella
kanaler och i pressen är i hög grad präglat av propaganda.
Det är därför viktigt för var och en som intresserar sig
för invandringsproblematiken att kunna förstå tekniken i denna
propaganda.
Invandringspropagandans syfte är att
inge befolkningen känslor och intryck som leder uppmärksamheten
bort från invandringens verkliga orsaker och yttersta konsekvenser.
Men också att skapa en känsla hos oss att invandringen är
en normal historisk process som vi inte kan göra något för
att påverka, utan endast har att acceptera och snällt inrätta
oss efter.
En annan uppgift för propagandan är att få politiska beslutsfattare
och andra kända personer att säga eller göra något till
stöd för invandringen. På så vis används kändisarna
som normgivare som anger vilka åsikter som är "de rätta"
för oss vanliga människor. Propagandan används också
för att bryta ned vår nationella och etniska identitet, samt att
kompromettera dem som varna för invandringens konsekvenser så att
varningarna inte ska tas på allvar eller negligeras.
Ett av de viktigaste propagandamedlen är
att appellera till våra känslor (t ex medlidande, indignation,
o s v). Här, liksom överallt annars, gäller det att propagandan
utnyttjar fördelen av att tala till människors hjärtan istället
för till deras hjärnor. Känslopropagandan försöker
typiskt nog att spela på det svenska folkets öppenhet i internationella
kontakter och våra humanitära traditioner. Propagandan försöker
att inrikta sig på dessa attityder genom att få folk att tro att
man nödvändigtvis måste vara positiv till invandring. Den
försöker också appelleratill allmänhetens medkänsla
genom att t ex koncentrera uppmärksamheten på nödlidande
"flyktingar". Alla invandrare framställs helst som "flyktingar".
Propagandan försöker på det hela taget att skapa intrycket
att "medmänsklighet", solidaritetshänsyn" o s v
kräver att vi tar emot invandrarna.
Ingen rök utan eld?
Lögn ingår ibland i propagandan,
typiskt nog i form av en brännmärkning av invandringsmotståndarna
som "främlingsfientliga", "rasister" eller "nazister".
En sådan stämpling får vanligtvis rättskaffens människor
att falla till föga. De flesta kommer också att tro att lögnen
inrymmer ett element av sanning. Många som hör sådana
lögner kommer för övrigt själva att föra dem vidare
i ett försök att demonstrera sin egen hederlighet. Lögnen kan
på så sätt bli början till en rykteskampanj i vilken
själva vidareförandet genom många, gärna framstående
personer, ger lögnen en prägel av sanning.
Lögnen kan också ha formen av falska
argument, t ex "anpassade" referat av vad invandringsmotståndarna
säger, gör, och står för. Den kan också ha formen
av "anpassningar" av föreliggande uppgifter, så att dessa
missförstås och för allmänheten ser ut som om de talar
till stöd för invandringen eller i vart fall inte emot den.
I den mer officiella upplysningsverksamheten
från myndigheter, auktoritetspersoner, Röda Korset m.fl. används
sällan direkta lögner. Istället undertrycker eller utesluter
man de delar av den samlade mängden upplysningar, som inte stämmer
med den bild som man gärna vill få allmänheten acceptera som
den riktiga. Detta kompletteras ofta med överdriven koncentration av
uppmärksamheten på just de delar av verkligheten som är mest
ägnade att ge allmänheten de önskade intrycken. Det är
exempelvis därför som tidningar, radio och TV gång efter annan
serverar bilder av nödlidande flyktingar, under det att ingenting sägs
om den risk som befolkningsexplosionen i den Tredje världen utgör
för oss.
Rastertekniken
En sådan sortering av informationsmängden
kallas för "rasterteknik". Ett raster är som bekant ett
föremål som döljer en del av en bild. Rastret kommer att få
iakttagaren att bilda sig en uppfattning av det han inte ser, med utgångspunkt
från de delar av bilden som han ser. Genom att man tex. framhäver
delar av en persons uttalanden utanför deras sammanhang kan ett helt
felaktigt intryck av vad personen verkligen sagt skapas.
Ett effektivt användande av rastertekniken
förutsätter att allmänheten inte har direkt tillgång
till källorna. Det är därför som medierna oftast ser till
att invandringsmotståndarnas upplysningar och argument endast blir kända
för befolkningen i andra hand, d v s genom ett lämpligt utformat
återberättande av vad de går ut på. Eventuellt sätts
rastret in först efter det att en oskadlig invandringskritik fått
komma till tals, så att ett intryck av allsidighet ges.
Sortering av information
Rastret kan skapas genom att man direkt sorterar
bort oönskad information. Det kan emellertid också skapas genom
att man frammanar intrycket av att man inte bör sätta sig närmare
in i de oönskade delarna av informationsmängden, därför
att dessa delar är "rasistiska" eller i alla fall något
som rättskaffens människor inte bör befatta sig med. Är
propagandan tillräckligt bra genomförd, kan man uppnå att
folk på eget initiativ förkastar det oönskade upplysningsmaterialet
obesett.
En viktig uppgift för invandringspropagandan
för ögonblicket är just att skapa ett klimat som för till
sådana förkastelser.
Rastertekniken är oerhört effektiv,
främst för att den som sagt bara bygger på stumpar av upplysningar
som är sanna och därför gör det svårt att avslöja
tekniken för vad den egentligen är, nämligen propaganda.
Skapa socialt tryck
Ett viktigt propagandaknep är för
övrigt att försöka skapa en känsla av att "man"
(d v s gruppen, samhället, "rättskaffens människor")
inte bör motsätta sig invandringen och att "man" kan dokumentera
att den helhetsbild av förhållandena som invandringspropagandan
erbjuder är sann. Om den enskilde individen nämligen får ett
intryck av att det endast är han eller hon som tvivlar, kommer han att
känna sig utsatt för gruppens tryck, vilket lätt kan få
honom att avstå från t protester. Kanske han till på köpet
kommer att försöka vinna popularitet genom att föra den "allmänt
accepterade" helhetsbilden vidare till andra.
Skapa kopplingar
Ett annat viktigt propagandaknep är att
försöka koppla det som man vill svartmåla (invandringsmotståndaren)
eller främja, till fenomen som har en negativ respektive positiv klang
i allmänhetens medvetande. Därför kommer argument och upplysningar
som undergräver ett accepterande av invandringen ofta att återges
på ett sådant sätt eller i ett sådant sammanhang (t
ex med hjälp av helhetsbildsbeskrivningen) att de förbinds
med nazism, högerextremism eller liknande. Omvänt försöker
man att koppla invandringen till något positivt bilder av glada
barn, fred på jorden m m.
Sådana kopplingar kan skapas uteslutande
med hjälp av ord. Negativa kopplingar kan exempelvis skapas med hjälp
av brännmärkning medelst negativt laddade ord ("rasism",
"fascism", o s v)
Brännmärker motståndare
Metoderna kan för övrigt vara mer eller mindre direkta. Brännmärkningar
och kopplingar kan t ex skapas med hjälp av randanmärkningar
som passar in i helt andra sammanhang, och vilka som en självklarhet
förutsätter att det förhåller sig så som det antyddes
i randanmärkningen. Mycket effektivt är det om man lyckas få
auktoritativa personer att komma med sådana "förutsättande"
uttalanden. De flesta kommer nämligen att ha svårt att tro att
känt folk, framstående politiker och andra, kan ha fel i sak. Det
kommer ofta att vara lätt att få "offentliga" personer
att komma med förutsättande ut-talanden av detta slag, eftersom
man genom att göra det ju ådagalägger "de rätta"
åsikterna och därför kan hoppas på att själv slippa
bli utpekad som "rasist".
Värdeladdade ord används
Ordens värdeladdning skapar känslomässiga
intryck och associationer, de spelar således en avgörande roll
i propagandan för att skapa de kopplingar man vill åstadkomma.
Propagandisterna försöker därför
att bilda nya ord och begrepp med positiv värdeladdning som t ex
ordet mångkulturell, för att överföra denna känsla
till det som är förknippat med invandringen.
Det är därför som invandringspropagandisterna
gör så stora ansträngningar för att fästa ord som
"rasism, främlingsfientlighet och flyktingfientlighet" på
allt och alla som uttalar sig mot invandringen. Användandet av ordet
"rasism" ges då en betydelse som inte överensstämmer
med den i ordböckerna. Men genom att upprepa och återupprepa ordet
med denna nya innebörd kommer det efter hand i vardagsspråket att
få den nya betydelsen. Därigenom kommer användningsområdet
för de negativa känslor som ordet framkallar att kunna flyttas över
på invandringsmotståndarna, oavsett att dessa inte har rasistiska
åsikter.
Ett vanligt inslag i propagandan är att
ständigt påtala att den svenska kulturen och det svenska folket
egentligen inte existerar eftersom de flesta sedvänjor och traditioner
som ingår i vår kultur har lånats in från andra kulturer,
och att det svenska folket till stor del består av invandrade valloner,
finnar, tyskar och skottar. Sanningen är att det inte finns några
"rena" kulturer och att alla kulturer är blandkulturer. Sverige
har under alla tider haft en mycket homogen befolkning, vallonerna t ex
uppgick endast till några promillen av det dåtida Sveriges befolkning.
Dagens invandring kan givetvis inte jämföras med forna tiders inflyttning
av enstaka individer eller familjer som nästan uteslutande kom från
våra grannländer.
Avsikten med denna sorts propaganda är
att bryta ner vår nationella och etniska identitet för att få
oss att acceptera invandringens omvandling av vårt land, och att på
sikt få oss att anta en ny identitet som är bättre anpassad
till en situation där invandrare från främmande länder
utgör ett dominerande inslag i befolkningen.
Gemensam källa
Den propaganda som förekommer i
medierna har allt som allt en sådan omfattning och sådana besläktade
drag att det knappast kan vara fråga om rena tillfälligheter. Ofta
är propagandaframstötarna också präglade av en sådan
professionalism att folk i allmänhet inte har möjlighet att upptäcka
att de manipuleras.
Bland annat bygger propagandan på ett
mycket stort utnyttjande av de tankeströmningar och trender som finns
i det svenska samhället. De teman som propagandan tar upp kan därför
lätt bli självförstärkande bland befolkningen, rulla vidare
av egen kraft och ge upphov till en snöbollseffekt.
Lita därför aldrig på de upplysningar
du får om invandringen via massmedia eller den "information"
man försöker sprida från myndigheter, i skolorna och från
olika ideella organisationer. Dess syfte är endast att leda bort vår
uppmärksamhet från vad som egentligen sker med vårt land
och folk, samt att göra oss oförmögna att försvara våra
rättigheter mot dem som vill kolonisera vårt land.
Påverkansoperationer
Östmakterna såg naturligtvis invandringen
som en möjlighet att destabilisera Västeuropa. De hade årtionden
av erfarenhet av hemlig propagandaverksamhet. Låt oss se litet på
deras metoder.
Östmakternas underrättelsetjänster
arbetade på basis av tanken att "fredlig samexistens" inte
innebar fred i västlig mening. "Freden" innebar endast att
sovjetmakten måste nöja sig med att föra krig med medel som
inte kunde utlösa militära motåtgärder från NATO.
I överensstämmelse med denna tankegång inrättade underrättelsetjänsterna
i fråga särskilda avdelningar som utförde de aktiviteter som
det var möjligt att rikta mot Väst. Denna verksamhet gick under
beteckningen "aktivnyye meropriyatniya", som närmast kan översättas
med "aktiva förhållningsregler". Basen var Service-A-sektionen
under KGB:s 1:a huvudkommission.
Avhoppare avslöjade
Väsentliga delar av operationerna och
deras strategi är kända genom avhoppare. Enligt gällande riktlinjer
var specialoperationernas syfte följande: "Försvagning av motståndaren
(alltså t ex Sverige, red anm) genom underminering av hans politiska,
militära, ekonomiska eller moraliska styrka; skapandet av nya splittringar
eller utvidgning av de existerande i hans land; misskreditering av hans representanter
(ledare) i den egna befolkningens ögon; påverkan av formuleringen
och innehållet i hans politik och av dennas gränser genom att mata
honom med desinformation och genom att utföra hemlig påverkan."
Karaktären av denna påverkansaktivitet
är i det stora hela inte känd av Sveriges befolkning. I och med
kommunismens sammanbrott i Östeuropa har den sovjetiska underrättelsetjänsten
försvagats. Men den organisation som byggts upp i svenska massmedia för
att kunna driva påverkansoperationer är fortfarande intakt och
med en bibehållen ideologisk förankring. Även dess svenska
stödtrupper inom extrem-vänstern är fortfarande relativt opåverkade
av utvecklingen i Östeuropa. Genom "kampen mot rasism" kan
de finna legitimitet för sin existens. De ser också i invandringen
en möjlighet att stärka sina positioner och att skapa spänningar
i samhället som kan ge upphov till ett revolutionärt klimat i Sverige.
Desinformation
Genom desinformation försökte
man utforma motståndarens beslutsunderlag så att han förleddes
att fatta de beslut sovjetmakten fann ändamålsenliga. Desinformation
kan inbegripa inslussning av falsk information och blockering av motståndarens
förmåga eller möjlighet att registrera faktiska förhållanden.
Den kan också ha formen av att styra hans uppmärksamhet i riktning
mot förhållanden som är ägnade att ge honom en falsk
bild av helheten.
Påverkar tankevärlden
Genom propaganda påverkas motståndarens
tanke- och känslovärld. Genomförande av propaganda förutsätter
i vid utsträckning att man nästlar sig in i massmedierna. Tillräckligt
i det hänseendet är dock enbart "vänner" på
redaktionerna, som är i stånd att få lämpligt
material publicerat (och att undertrycka publicerandet av ev. motstridigt
material). En avhoppare från den sovjetiska ambassaden i Tokyo (S Levchenko)
har t ex berättat att KBG hade haft framgång i att infiltrera 4
av 5 tidningar i det traditionellt sovjetfientliga Japan.
Nyckelpersoner
Man försöker om möjligt uppnå
inflytande via kontrollerade opinionsbildare och politiska nyckelfigurer
eventuellt genom utnyttjande av personer som, utan att de själva är
medvetna om det, har användbara synpunkter. Det kan också bli tal
om stöd till politiska partier och organ som arbetar för att realisera
mål som (ev. bara delvis) sammanfaller med den forna sovjetmaktens.
Det kan även röra sig om stöd till aktivistgrupper som kan
verka som hantlangare och som eventuellt kan utföra "aktioner"
och "demonstrationer" mot oönskade grupper, institutioner och
aktiviteter.
En inflytelseoperation kan ha lång varaktighet
ibland i årtionden.
Inflytelseoperationer kommer typiskt nog att
försöka utnyttja lämpliga strömningar som redan i förväg
finns i motståndarlandet. Om möjligt försöker man förstärka
strömningarna så att de snabbt kör över och tar makten
över motståndarens politiska beslutsfattare. Personer eller organisationer
som allt för ofta avslöjar operationer och därigenom försvårar
dem, försöker man om möjligt att neutralisera. Detta kan ske
genom rykteskampanjer som kritiserar dem som "starkt högerorienterade,
fascister, paranoida" eller åtminstone som så misstänkta
att hederliga människor inte kan ha med dem att göra. Syftet är
att isolera dem från åsiktsbildningsapparaten, däribland
pressen, och att få dem att framstå som extremister vilkas uppfattning
inte räknas.
Destabiliserande
En invandring av den storleksordning som vi
sett under de senaste årtiondena kommer att i det långa loppet
destabilisera Sverige politiskt och ekonomiskt.
Ett stort antal utlänningar varav en
del kriminella och terrorister, kommer dessutom att lägga beslag på
den svenska underrättelsetjänstens uppmärksamhet. Därmed
underlättas främmande underrättelsetjänsters operationer
här i landet.
Det skulle under dessa omständigheter
varit grovt tjänstefel av de tjänstemän hos den forna sovjetmakten
med "aktiva förhållningsregler" som arbetsområde
att inte understödja invandringen genom att försöka bloc-kera
allmänhetens tillgång till de upplysningar som visar vad som håller
på att ske.
Om de har haft framgång kan givetvis
inte bedömas efter huruvida det svenska folket har märkt en sådan
framgång. Det måste däremot avgöras utifrån en
undersökning av i vilken utsträckning det har lyckats att få
svenska opinionsbildare och politiska beslutsfattare till att inte utgå
från föreliggande fakta eller att söka fakta, utan från
helhetsbilder ägnade att åstadkomma det resultat som påverkansaktiviteterna
strävar efter att uppnå.
Litteratur
För dig som är intresserad av att
få veta mer om hur de sovjetiska underrättelsetjänsterna samarbetade
med vänstern för att bryta ned vårt samhälle kan vi rekommendera
följande litteratur: -"Soviet Disinformation and the News",
conference report in; Political Communication and Persuasion; vol 4, s.29
ff Godzer R och Schultz R. "Dezinformatia, Active Measures in Soviet
Strategy", Washington 1985 Engberg Peppe. Sovjet och fredsrörelsen",
Stockolm 1985. Bittman Ladislav. "The Deception Game", New
York 1972. "Soviet Influence Activities", a Report on Active Measures
and propaganda. 1986-1987. United States Departement of State, 1987.
"Soviet Active Measures in the Era of Glasnost, a report to the congress",
USA 1988. Sjöstedt Gunnar, "Desinformation, vilseledning och
nationell säkerhet", Stockholm 1988. Sejna Jan, "We will bury
You", London 1982. Kaznacheev Alexander, "Inside a Soviet Embassy",
New York 1962. Barron John, "KGB Today, The Hidden Hand", London
1985. Nordblom Charlie, "Krig i fredstid", Avesta 1988.
(Från Fri Information, nr 1, 1992. Hämtat från Den Danske
Forening)
|