Ur FRI
INFORMATION:
Skuldkänslan
som vapen
Följande synpunkter har
framförts av den franske författaren Pascal Bruckner
i hans bok "Den vita mannens snyftande" från
1983.
Den Tredje världen och dess västerländska hantlangare
söker påtvinga oss evig ånger och botgöring
för kolonialtidens påstådda utsugning.
Denna strävan att påverka vår verklighetsuppfattning
skall få oss att gråtande ge efter för
den Tredje världens behov och önskningar, så
att den blir i stånd att upplösa våra nationella
samhällen och själv kolonisera västerlandet.
Det är ett psykologiskt
knep som genomtränger vårt nationella försvar
effektivare än vad stridsvagnar och kanoner skulle förmå.
Tiden efter andra världskriget
blev ideologiskt långt starkare präglad av den
vänsterorienterade politiska internationalismen, än
av den av kriget återuppväckta nationella medvetenheten
i Europa.
Huvuddelen av de vänsterintellektuella
internationalisterna stödde sig nu öppet eller dolt
på den stärkta sovjetiska supermakten och dess försök
att på olika sätt försvaga och upplösa de
västliga demokratierna. Avsikten var att förbereda
dem för det stundande kommunistiska maktövertagandet,
på samma sätt som tidigare skett i Östeuropa.
Dyrkan av Tredje världen
Den internationalistiska ideologin
fick i detta skede en helt ny, och som det skulle visa sig, utomordentligt
slagkraftig och verkningsfull dimension i dyrkandet av den Tredje
världen.
Då det västeuropeiska
kolonialväldet i stort sett fullständigt avvecklades
under de första åren efter 1945 utvidgades "kampen
mot imperialismen" till en aldrig upphörande medlidandekampanj
och godhetsdyrkan av de nu fria och avkoloniserade länderna
i den Tredje världen.
Hela västvärlden
anklagades oavbrutet för alla de förmenta lidanden
och orättfärdigheter som drabbat den Tredje världens
länder av de imperialistiskt undertryckande och utsugande
tidigare kolonialmakterna.
Den utsattes för fördömanden på grund av
påstådda oförlåtliga förbrytelser
mot de tidigare kolonierna och för ett evigt krav på
böter och skadestånd till dessa, ett skadestånd
som ska betalas i form av stora ekonomiska biståndsbelopp,
en generös inställning till invandring från den
Tredje världen osv.
Europeiskt självförakt
Detta ideologiska skuld- och
oskuldssystem är ingående beskrivet och analyserat
av Pascal Bruckner i hans bok "Le sanglot de l´homme
blanc. Tiers-Monde, culpabilité, haine de soi" från 1983. Detta kan översättas med "Den
vite mannens snyftande skuldkänsla, självförakt,
gentemot den Tredje världen.
Systemets huvuddrag beskriver
han bland annat med följande ord: "Det vilar i verkligheten
en misstanke om brottslighet på varje västerlänning.
Vi européer har uppfostrats till att förakta oss
själva, i visshet om att det mitt i vår värld
finns en arvsynd som kräver hämnd utan hopp om nåd
och förlåtelse.
Detta onda kan sammanfattas
i två ord: Kolonialism och imperialism."
Bruckner räknar upp de miljoner offer som de andra världsdelarna
säger sig ha gjort och fortsätter: "Krossade under
dessa vanärande minnen måste vi betrakta vår
civilisation som den sämsta, i motsats till vad våra
förfäder ansåg. Att vara född efter Andra
världskriget är liktydigt med ett accepterande av övertygelsen
om att man tillhör mänsklighetens avskum, en avskyvärd
krets som i århundraden har undertryckt nästan hela
världen.
En världsdel som oupphörligt
talar om mänsklighet samtidigt som den nedsablar den i alla
de fyra väderstrecken, en världsdel som är uppbyggt
på utplundring och livsförnekelse. Den förtjänar
inte bättre än att själv trampas ned när
tiden är mogen.
Hela den övriga världen
angriper västerlandet och många västerlänningar
deltar i kampanjen. Inget tal om den Tredje världen kan
påbörjas eller avslutas utan att ledmotivet fastslås:
Västerlänningen är tarvlig. Vårt ansvar
fastslås med förakt och vrede.
Vad återstår för
oss, barn och barnbarn till dessa barbarer som har snyltat på
jord och hav? Jo att i alla sammanhang uppvisa vår
förkrosselse!
Som Dostojevskij säger: "Var och en av oss är
skyldig, framför allt och överallt, och jag i synnerhet".
Detta har blivit vår
innersta tro. Det utgjutna blodet faller tillbaka på oss
och ingenting synes det, kan sona den uppvisade uselheten. Ingen
gottgörelse kan återskapa den jämvikt som störts
av kolonialismens förbrytelser.
All rätt till heder och
ära, århund-radens prestationer, beräkningar,
förfining, företagsamhet och hjältemod. Allt detta
som har medfört en viss form av mänsklig visdom har
skjutits åt sidan, och reducerats till intet.
Vi måste sona vår skuld
Bruckner sammanfattar: "Emellertid
ger oss de gamla koloniernas oavhängighet en möjlighet
att reglera vår skuld, att gå över på
de kämpande folkens sida, att alltid och överallt hjälpa
Södern att omstörta Västerns "guldkalv".
Således har skapandet
av Tredje världens länder som politisk maktfaktor framfött
denna gruppering: "Försoning genom kamp". Bakom
den politiskt anmärkningsvärt effektiva kampen står
en minoritet av intellektuella, aktivister och "folkuppfostrare".
Befolkningens stora flertal
i västerlandet, hävdar Bruckner, intar däremot
i verkligheten en helt annorlunda hållning präglad
av sublim likgiltighet eller direkt fientlighet gentemot utvecklingsländerna.
Den religiösa paradoxen
Tankeväckande är
också Bruckners påpekande av den religiösa paradoxen
i hela detta dyrkande av den Tredje världen. Han framhåller
det egendomliga i att kritiska tänkare som skärpt sitt
intellekt för att bekämpa kyrkan och dess lära
i den kämpande ateismens århundrade faktiskt använder
det begrepp som utgör själva grunden i det kristna
tänkandet, nämligen arvsynden.
Märkligt nog sker detta
samtidigt som det förekommer en överväldigande
omvandling av moral och tankevärld i västvärlden.
Vi har bytt förebilder och förkastat gamla värderingar
och tabun. Mitt i denna utveckling söker man frammana en
våldsam skärpning av det dåliga samvetet.
Det är som om de samhällen
som försökt att avskaffa begreppet synd, istället
berett väg för känslan av en allt omfattande skuld
som är det pris vi får betala för att tillhöra
ett Europa som en tid triumferat över resten av världen.
Den moderna politiska världen
är genomsyrad av religiösa föreställningar,
berusad av martyrbegrepp, fångad av lidandet. Även
de mest världsliga uttalanden är ofta inte annat än
upprepningar eller variationer i en annan tonart av kyrkliga
moralpredikningar.
Det är i sig själv
en paradox att en sådan hängivenhet för lidandet
och den undertryckta människan förenas med en häftig
kyrkofientlighet.
Det avgörande är emellertid att man på detta
sätt försöker att inarbeta en grundläggande
skuldmedvetenhet, som förklarar allt, den fyller ut bristfälliga
argument och ersätter fakta. Den har kort sagt blivit den
religiösa grund som återstår då allt annat
vittrat bort.
Skuldkänslan som vapen
Det är otvivelaktigt riktigt att detta dyrkande av det främmande,
av den helgonförklarade Tredje världen, och upparbetandet
av det genomsyrande skuldmedvetandet har varit en väsentlig
ideologisk faktor i efterkrigstidens Europa. Den har dessutom
accentuerats under de senaste decennierna, och kan karaktäriseras
som Europas nationella kapitulation.
Det generalangrepp från den vänsterorienterade internationalismen
som ledde till denna kapitulation mötte inget beslutsamt
motstånd. Det visade sig att borgerligheten bara var ett
ihåligt skal. Det återstod nästan inte några
motståndare som kunde ta upp kampen. Borgerlighetens nationella
bekännelse hade gått förlorad eller täckte
endast försvaret av egna intressen som inte längre
tycktes ha användning för nationell och folklig enhet.
De vänsterorienterade
internationalisternas och deras "humanistiska" eller
"kristliga" medlöpares seger och maktställning
blev så mycket större som de ju kunde alliera sig
med den stora ledarkretsen och massorna i den Tredje världen.
Dessa som de förutsättningslöst sade sig kämpa
för var naturligtvis intresserade av att använda dem
som bräckjärn och stötkil i sitt angrepp på
den västliga världen. Detta för att åstadkomma
en ändring av den så kallade "ekonomiska världsordningen"
och kanske för att på sikt skaffa sig utrymme för
sin ohämmade folkökning i de skrumpnande västländerna.
Omvänd kolonialism
Här står vi inför en annan och sammantaget den
viktigaste drivkraften bakom den utveckling vi här talar
om.
Befolkningsexplosionen i den
Tredje världens länder och den låga levnadsstandarden
jämfört med befolkningsstagnationen och den högre
levnadsstandarden i Västeuropa, har tillsammans med allt
bättre kommunikationer och en generellt slapp invandringspolitik
satt igång en väldig immigration från andra
världsdelar till Europa. Denna folkvandring har en sådan
karaktär och ett sådant omfång att man med fog
kan tala om en kolonisation av Europa. Denna kolonisation är
märkbart mera djupgående och av mer varaktig art än
den numera avvecklade europeiska kolonisationen av afrikanska
och asiatiska länder. Den tidigare europeiska kolonisationen
var i stort sett av politisk, militär och ekonomisk art,
den medförde inte någon större bosättning
i koloniområdena.
Endast ett mycket tunt överskikt
av administratörer, militärer, tekniker och affärsmän
bosatte sig normalt i kolonierna. Vid avkoloniseringen reste
huvuddelen av dem tillbaka till sina europeiska hemländer.
I motsats till detta utgör
den nuvarande omvända kolonisationen en verklig folkvandring
från de främmande världsdelarna till Europa.
De europeiska ländernas befolkning förändras som
en följd av detta, gradvis men snabbt byter den karaktär
och präglas mer och mer av de främmande som så
småningom övertar makten i våra länder.
Det är således en egentlig kolonisation i likhet med
den europeiska kolonisationen av Kanada, USA, Nya Zeeland, Australien
och Sydamerika.
Skillnaden är endast att
dessa områden var mycket glest befolkade då européerna
övertog dem och från grunden byggde upp de nya samhällena.
Folkvandringen från den Tredje världen till Europa
låter invandrarna överta tusenåriga, fullt utbyggda
samhällen.
Gästarbetar- och familjeåterföreningspolitik
kombinerad med flyktingpolitiken har lyckats få den samlade
invandringspolitiken att bli en accelererande evighetsmaskin,
som årligen tillför hundratusentals vilt främmande
människor. De får fast uppehålls- och arbetstillstånd
på lika fot med européerna, eller i realiteten gynnade
framför dessa. Därefter får de i starkt tilltagande
omfattning medborgarskap, så att de i alla hänseenden
blir likställda med ursprungsbefolkningen.
Om vi betraktar Sverige och
Europa ser vi att reaktionen mot det ökande "förfrämligandet"
och "kolonisationen" huvudsakligen har varit tveksam,
splittrad, självursäktande, räddhågad och
villrådig. Samarbetet mellan enskilda europeiska folk mot
det gemensamma hotet har varit så gott som obefintligt.
I Västeuropa har motståndet mot aveuropeiseringen
av Europa kommit att betraktas som "rasism", och därmed
något som bör bekämpas.
Problemets befolkningsmässiga och ekonomiska omfattning
hålls genom bristfällig eller vilseledande information
till största delen hemlig för det svenska folket.
Starkare än arméer
Överallt försöker
makteliten genom sitt nästan fullständiga opinionsbildningsmonopol
att nedgöra eller undertrycka varje invändning eller
motstånd mot invandringspolitiken. Den kan göra verksamt
bruk av den psykiska mekanism som beskrivits tidigare, och som
under en generation gradvis indoktrinerat västeuropéernas
världsbild avseende vår eviga skuld i förhållande
till den Tredje världen.
Om denna skuld över huvudtaget
kan sonas kan detta endast ske genom en anpassning till den Tredje
världens behov och önskningar.
Skuldkomplex gentemot alla u-länder och områden utanför
den västliga världens i-länder som den internationella
lobbyn skapat i våra länders ledande kretsar och bland
huvuddelen av opinionsbildarna, i undervisningssektorn, i medierna
och i stora delar av befolkningen, har haft avsedd verkan.
Det är tydligt hur detta
komplex, motiverat med de i sammanhanget helt ovidkommande begreppen
"rasism" och "främlingsfientlighet"
är ett av de starkaste argumenten för kolonisationspolitiken.
Det kan användas för rättfärdigandet
av hart när alla angrepp på de västeuropeiska
staterna och deras ledare.
Denna skuld och förbrytarstämpling
av Västeuropa och USA har varit grundläggande för
den skoningslösa offensiv som den internationalistiska
vänstern och dess svans av nyttiga idioter i flera decennier
har fört mot de nationella intressena i den västliga
världen. En kampanj som även riktats mot oss i Sverige.
Denna religiöst färgade
ideologi har varit effektivare än både kanoner och
stridsvagnar för att tränga igenom vårt nationella
försvar och upplösa våra samhällen inifrån.
(Hämtat från
Den Danske Forening)
|