Ur FRI
INFORMATION:
Fallet Sverige:
Att så massinvandring
och skörda terror?
Alla förfasas vi över våldsdåd
och terror. Så långt är allt väl. Men sedan infinner
sig tankarna, eller snarare borde infinna sig hos våra makthavare och
opinionsbildare, Hur kunde det bli så här? Var ligger felet?
För den som inte försett sig med
ideologiska skygglappar eller placerat sig i "splendid isolation"
borde inte vinterns överfall mot invandrare ha kommit som en total överraskning.
Historien är full av välmenande, men ogenomtänkta och verklighetsfrämmande
samhällsexperiment som spårat ur och slutat med en tragedi.
En del av oss minns kanske militärkuppen
i Chile 1973. Den beskrevs strax efteråt av Andres Küng, numera
ledamot av Folkpartiet liberalernas partistyrelse, i en tankeväckande
bok: "Fallet Chile - Att så socialism och skörda fascism"
(Askild och Kärnekull, 1974). Küngs bok skildrar utvecklingen fram
till och med kuppen, som i all korthet var följande:
Den socialistiske presidenten Salvador Allende inledde omvandlingen av Chile
i socialistisk riktning med endast en tredjedel av väljarna bakom sig.
Huvudsakligen som ett resultat av Allendes politik blev den ekonomiska och
politiska situationen i landet allt värre. Kaoset ledde till att befolkningen
splittrades politiskt. Extrema och våldsbenägna grupper på
både vänster- och högerkanten stärktes. Till sist stod
Chile vid ruinens brant och samhället hotades av kollaps.
Viktigt att nämna i sammanhanget är
att den chilenska militären historiskt sett brukat respektera det demokratiska
systemet. Trots det ansåg den sig tvungen att störta den demokratiskt
tillsatte Allende för att rädda landet ur krisen. I inledningsskedet
stöddes kuppen av en majoritet av befolkningen. Men stödet vittrade
snart bort på grund av militärens terror och vägran att lämna
ifrån sig makten när läget stabiliserats.
De slutsatser Andres Küng drog av det
chilenska exemplet var att en extrem politik, i det här fallet Allendes
socialistiska, som ogillas av folkmajoriteten, i längden bara leder till
en polarisering av samhället. Odemokratiska ytterlighetsrörelser
gynnas och i förlängningen hotar en totalitär diktatur.
Att ifrågasätta Allendes helgongloria
likställdes med medlöperi till kuppmännens blodiga terror.
Andres Küng fick också utstå mycken spott och spe för
sin bok.
Medias reaktion i Sverige på den chilenska
kuppen liknade på många sätt den senaste tidens reaktion
i samband med de motsättningar i samhället, som förorsakas
av invandringen. TV, tidningar och radio fylldes med ensidiga reportage och
skriverier drypande av sentimentalitet. Inga nyanser tilläts. Moraliserande
fördömanden ersatte på fakta grundade analyser .
Numera, två decennier efteråt,
börjar det bli en accepterad åsikt att Allendes politik var katastrofal
för Chile, den intresserade kan t ex läsa Göran G Lindahls
bok: "Lagen och svärdet. Maktkampen i Latinamerika" (Natur
och Kulturs förlag).
Extrem politik leder till kris
Förutom massmedias reaktion på
militärkuppen är det lätt att upptäcka andra viktiga paralleller
mellan Allendes Chile och dagens Sverige. Även i vårt land drivs
en i vissa avseenden extrem politik mot befolkningsmajoritetens vilja.
Från att tidigare ha varit ett etniskt
och kulturellt enhetligt land är Sverige på god väg att förvandlas
till ett mångkulturellt invandringsland. En oerhört vittgående
förändring, långt större än vad någonsin ett
EG-medlemskap kan innebära. En politik som på sikt är minst
lika förödande för vårt samhälle som Allendes socialistiska
experiment var för Chile.
En kort utblick över världen räcker
för att förstå vad det är som håller på att
hända med vårt land. Etniska motsättningar och svåra
konflikter är snarare regel än undantag. Alla mångkulturella
stater drabbas förr eller senare av problem. Under goda år desarmeras
i allmänhet konflikthärdarna någorlunda, men vid ekonomiska
och politiska kriser blommar de upp. Under det glada sextiotalet kallades
Beirut för "toleransens och broderskapets huvudstad". Hur det
sedan gick med Libanon kan inte vara obekant för någon.
Våldet och framväxten av det mångkulturella
samhället hänger ihop som ler och långhalm. En perfekt grogrund
skapas för ljusskygga och obskyra grupper .
Dagens våldsdåd är dessvärre
bara början på en stigande våldsspiral, om man skall döma
av situationen i länder som kommit längre i den mångkulturella
utvecklingen. Utvecklingen i Jugoslavien, fd. Sovjetunionen och de inbördeskrigsliknande
kravallerna i Los Angeles är de mest aktuella exemplen. Det är inte
svårt att hitta ytterligare exempel på etniska konflikter, listan
skulle kunna göras nästan oändligt lång. Omvänt
är det i det närmaste omöjligt att ge exempel på mångkulturella
länder, som varit långsiktigt stabila och som inte någon
gång har, kommit att drabbas av svåra inre motsättningar.
Det kan bara vara etnocentrisk självöverskattning
att tro att just Sverige av alla länder skulle komma att förskonas
från denna trista utveckling. Inte ens Frankrike, som är ett gammalt
invandringsland och av tradition ansetts vara tolerant mot invandrare, har
sluppit undan. Nu, när de utomeuropeiska invandrargrupperna blivit ett
påtagligt inslag i befolkningen, börjar motsättningarna göra
sig gällande.
Invandringspolitik utan folkligt stöd
Lika litet som Allendes politik hade det i
Chile, har den nuvarande omvandlingen av det svenska samhället folklig
legitimitet. För det första har inte medborgarna fått fullständig
och saklig information om invandringens orsaker och långsiktiga konsekvenser.
För det andra har inte allmänheten
getts möjlighet att i en fri och öppen debatt diskutera för-
och nackdelar med ett mångkulturellt samhälle, för att därefter
kunna bilda sig en uppfattning baserad på fakta och en saklig analys.
För det tredje finns det en utbredd olust
och skepsis till den förda politiken, trots alla massiva och ensidiga
"upplysningskampanjer" .
Men propagandans blotta förekomst är avslöjande. Om en stor
majoritet av befolkningen bejakade den officiella politiken, skulle ju inte
alla dessa kampanjer mot "rasism och främlingsfientlighet"
behövas. Invandringen och det mångkulturella samhället skulle
så att säga sälja sig själva. Men trots att samhällseliten
satsar hela sin prestige är det endast en mindre del av befolkningen,
som ger politiken sitt stöd.
Medlemmarna av etablissemanget verkar vara
fångna i sin egen illusion, och det politiska systemet synes oförmöget
att hantera situationen. De enda lösningar som föreslås är
ännu flera "informationskampanjer" i kombination med inskränkningar
i de demokratiska fri- och rättigheterna.
I sin brist på bärande visioner ägnar etablissemanget avsevärd
energi åt att lösa skenbara problem. Man verkar t ex ha föresatt
sig att bli världsmästare i antirasism. Den moraliska stormaktsdrömmens
sista skälvande suck kan man förmoda.
Att den grundläggande idén - drömmen
om det mångkulturella paradiset - inte har någon motsvarighet
i sinnevärlden verkar ligga utanför den moraliska elitens fattningsförmåga.
Än mindre erkänner man att det är den politik man själv
fört, som 'är orsak till problemen.
Likt Allendes Chile är vi på drift
mot kaos och elände, eldade av bombastiska slagord och paroller. Man
kan inte undvika tanken att den elit, som mest högljutt fördömer
vinterns våldsdåd mot invandrare, också har gjort mest för
att skapa den uppkomna situationen.
|