Ur FRI
INFORMATION:
Diskriminerande lagstiftning
föreslås av regeringen
Som massmedia på senare tid kunnat
berätta förbereds i den s k arbetsrättskommittén en
uppluckring av lagen om anställningsskydd så att arbetsgivare lättare
skall kunna säga upp anställda. Fri Information deltar inte i debatten
om den generella anställningstryggheten. Vi vill däremot påpeka
det absurda i att samtidigt som vanliga anställda troligen kommer att
få försämrat lagligt skydd vad gäller rätten till
fortsatt anställning, förbereds en lag som skall öka invandrares
rätt att erhålla och behålla en anställning. Justitiekansler
Hans Stark överlämnade i september 1992 en utredning kallad Förbud
mot etnisk diskriminering i arbetslivet, SOU 1992:96. Det förslag till
lagstiftning Stark presenterar garanterar invandrares men ej svenskars rätt
till anställning genom att alla arbetsgivare från Volvo till minsta
kioskägare skall tvingas anställa invandrade sökande, om inte
klart sakliga skäl såsom tyngre meriter ger svenskar företräde.
Fri Information tillhör i motsats till
diverse invandringsförespråkande organisationer, givetvis inte
de utvalda remissinstanserna. Vi har ändå sänt in ett remissvar
till kulturdepartementet
Yttrande över SOU 1992:96 - Förbud
mot etnisk diskriminering i arbetslivet
Arbetslösheten i Sverige närmar
sig 10 procent. Tiotusentals ungdomar har lämnat gymnasieskolan för
ett eller flera år sedan utan att ha fått ett enda erbjudande
om riktigt arbete. Många av dem har för länge sedan förlorat
allt hopp om att någonsin komma in på arbetsmarknaden. Människor
med tjugo, trettio, fyrtio års yrkeserfarenhet har sagts upp från
sina arbeten och har inget hopp att någonsin kunna återvända
till arbetslivet. Akademiker lämnar universiteten med stora studieskulder
men utan chans till arbete. Hundratusentals svenskar upptäcker att varken
utbildning eller yrkeserfarenhet leder till anställning.
Antalet konkurser bland medelstora och små
företag har ökat lavinartat. Allt fler företag ställer
in betalningarna, vilket drar med sig allt fler leverantörer och andra
fordringsägare i konkursen. Bankerna försöker öka sin
likviditet genom att säga upp vad man anser vara osäkra krediter,
vilket leder till fler konkurser och ännu mer försämrad likviditet
hos bankerna.
Statens utgifter ökar snabbt p g a ökande
arbetslöshet, ökande antal konkurser och inte minst bankkrisen.
Statens inkomster minskar av samma skäl. Kommunernas utgifter ökar
i takt med antalet utförsäkrade arbetslösa. Kommunernas inkomster
minskar på grund av minskande statliga transfereringar och minskat skatteunderlag.
Ovanstående ytliga redogörelse
för det ekonomiska läget i Sverige vill antyda att Sveriges regering
har problem, stora problem. Att då ödsla tid, arbete och pengar
på att föreslå åtgärder för att invandrare
skall känna sig mindre diskriminerade vid ansökan till arbeten,
som inte finns, kan närmast jämföras med s k fjäderputsning.
Ovanstående ytliga redogörelse
för svenskarnas arbetslöshet och ekonomiska bekymmer vill även
antyda att svenska folket har problem, mycket stora problem. Allt fler upptäcker
sig vara definitivt avförda från arbetsmarknaden, känner ångest
inför framtiden, tvingas sälja villor, radhus och bostadsrätter
till underpriser och sitta kvar med stora lån för det tidigare
fastighetsägandet, tvingas bli socialbidragstagare, upptäcker att
familjens tonåringar inte har skuggan av en chans att komma in på
arbetsmarknaden, ser den personliga konkursen nalkas. För alla dessa
svenskar är det en hån att se regeringen utreda hur invandrare
skall kunna garanteras anställning i ett läge där få
svenskar känner sig trygga på arbetsmarknaden.
Utredare Hans Stark har i september 1992 avgivit
ett betänkande om arbetslivet, i vilket den pågående djupa
krisen i svensk ekonomi och på svensk arbetsmarknad knappt omnämns.
Den korrekta destinationen för SOU 1992:96 torde följaktligen vara
papperskorgen eller på kanslisvenska ad acta.
Utredningen behandlar rasism och etnisk diskriminering.
Det är därför beklämmande att utredningen saknar juridiskt
klarläggande definition av dessa termer som används så flitigt
och så slarvigt. Rasism tycks numer vara beteckning på varjehanda
mot invandring eller invandrare kritisk åsikt.
Termen rasism har blivit allt vanligare i
svenska språket sedan mitten av åttiotalet, d v s utvecklingen
har varit parallell med den ständigt fortgående ökningen av
antalet asylsökande. Före 1970, då vi fortfarande hade arbetskraftsinvandring,
förekom begreppet mycket sällan i dagligt tal eller i medias rapportering.
Utvecklingen tyder mindre på en förändring av svenskarnas
attityd än på att det är andra kategorier invandrare som nu
flyttar in i vårt land.
Många invandrare har mycket goda yrkeskvalifikationer
och utbildningsmeriter. De asylsökande som kommer till Sverige sägs
t o m bestå av en något större andel akademiker än vad
som finns i den svenska befolkningen. Migrationen till Sverige från
fattiga länder ger upphov till s k brain drain från de senare.
Samtidigt som invandrare och flyktingar har mycket svårt att alls få
arbete i Sverige, än mindre kvalificerade arbetsuppgifter, går
många svenskar med kvalificerade utbildningar arbetslösa. Invandrare
och flyktingar med kvalificerade utbildningar får ofta nöja sig
med arbeten som diskare eller städare. Det reella problemet kan således
inte vara att invandrarna inte kommer in på den svenska arbetsmarknaden
utan att de lämnar sina hemländer eller inte återvänder
till dessa, när möjlighet ges. De fattiga länderna i Östeuropa
och tredje världen behöver sin utbildade arbetskraft. Lagförslaget
om förbud mot etnisk diskriminering i arbetslivet är därför
inriktat på att lösa ett pseudoproblem.
Var och en som haft närmare kontakter
privat eller i tjänsten med invandrarverkets förläggningar
vet att skällsord som rasist eller fascist tycks vara några av
de första ord många asylanter lär sig uttala på svenska.
Förläggningsanställda, tolkar, poliser, affärsanställda,
förläggningsgrannar - alla kan vittna om hur vanligt det är
att skällas för rasist. Många asylsökande har fått
lära sig eller upptäckt själva hur effektivt det är att
skrika rasist - flertalet svenskar blir skrämda och avstår sin
rätt.
Det är beklämmande att fortfarande
1992 - under en borgerlig regering som sagt sig speciellt vilja stimulera
småföretagsamheten - görs ingen skillnad mellan små
och stora arbetsgivare. Förslaget till lag om förbud mot etnisk
diskriminering i arbetslivet utgör här inget undantag. Man noterar
visserligen att statsförvaltningens bestämmelser om förtjänst
och skicklighet inte gäller inom det privata näringslivet och inte
heller behöver tillämpas inom kommuner och landsting. Trots detta
vill man tvinga på små, privata arbetsgivare samma bestämmelser
som stora statliga verk. AMS, Volvo, Stockholms läns landsting, rörmokeriägare
Andersson med två anställda - alla är de lika stora potentiella
rasistiska busar enligt lagförslaget. Alla riskerar de samma processande
om varför Johansson fått jobbet i stället för Gonzalez,
Haddad eller Özdemir. Dessutom skall de alla enligt lagförslaget
vara skyldiga att på begäran av inte bara Gonzalez, Haddad och
Özdemir utan också av Pettersson och Karlsson tvingas redogöra
för varför just Johansson fick jobbet.
Förmodligen har AMS, Volvo och landstingen
resurser för detta arbete, även om dessa resurser stjäls från
produktionen. Rörmokare Andersson har det inte. Den tid han skall ägna
åt antirasistisk flumverksamhet slår direkt mot hans möjligheter
att arbeta och påverkar följaktligen resultatet i hans företag.
Utredningen talar om sakliga skäl. Nu
är emellertid arbetsmiljön och produktionsresultatet inte bara beroende
av sakliga skäl utan i hög grad av emotionella faktorer. Rörmokeriägare
Andersson finner att han har lättare att samarbeta med Johansson, även
om denne har sämre formella meriter än Gonzalez, Haddad, Özdemir,
Pettersson och Karlsson. Pettersson och Karlsson skulle bara ha rätt
att begära motivering. Gonzalez, Haddad och Özdemir, som alla vant
sig vid att se rasism och rasister i varje motgång, skulle få
rätt att kräva process och skadestånd. Det tål i detta
sammanhang att erinra om att generaldirektör Berit Rollén i ett
flertal massmediaintervjuer motiverat sitt avhopp från AMU med att personkemin
inte stämde mellan henne och arbetsmarknadsminister Hörnlund. Den
s k personkemin är ytterst väsentlig på flertalet arbetsplatser,
förmodligen viktigare ju mindre arbetsplatsen är. Det måste
därför vara en arbetsgivares absoluta rätt att själv avgöra
vem han/hon vill ha till medarbetare utan hänsyn till kön, etniskt
ursprung, nationalitet, ras, hudfärg och trosuppfattning.
Utredaren verkar inte vara medveten om begreppet
kulturell kompetens. En individ tillägnar sig den kulturella kompetensen
under sin uppväxttid, när han/hon genom sin sociala träning
inlemmas i sin kultur. Den svenska kulturella kompetensen består av
ett gemensamt arv av kunskaper, värderingar och attityder. Den kulturella
kompetensen spänner över hela samhället, den kan bestå
av kunskaper om svensk lagstiftning eller byggnormer. Den kan komma till uttryck
i synen på förhållandet mellan män och kvinnor eller
arbetsgivare och arbetstagare. Förekomsten av och innehållet i
den kulturella kompetensen är i stort sett en omedveten kunskap för
de flesta enskilda svenskar. Den som har störst svensk kulturell kompetens
besitter en avsevärt större kunskap om svenskt samhällsliv
och yrkesverksamhet än invandrare med ofullständig eller obefintlig
sådan kompetens. Den kulturella kompetensen bör ses som ett dolt
kapital. Den ger de anställda som vuxit upp i den svenska kulturen en
större prestationsförmåga i svenskt yrkesliv och därmed
avsevärda konkurrensfördelar på arbetsmarknaden. På
många svenska arbetsplatser är svensk kulturell kompetens en nödvändighet
för att den anställde skall kunna fullgöra sina uppgifter.
Detta gäller t ex lärare, jurister men också i många
fall försäljare. Det är därför helt naturligt att
invandrare endast undantagsvis och då oftast efter en lång yrkesverksamhet
i Sverige, kan räkna med att få ett arbete som motsvarar de formella
kvalifikationerna.
Den lagstiftning som föreslås i
SOU 1992:96 avser endast att tvinga svenska arbetsgivare att anställa
personer av främmande etnisk tillhörighet. Däremot föreslås
inga krav på att arbetsgivare skall vara skyldiga att ge svenska arbetssökande
samma rättigheter. Lagen mot etnisk diskriminering i arbetslivet kommer
därför att skapa just diskriminering - diskriminering av svenskar.
Det måste betraktas som oacceptabelt att svenskar i sitt eget land skall
utsättas för en av myndigheterna påbjuden och sanktionerad
diskriminering.
Det är svårt att förstå
varför hänsyn till trosuppfattning tas upp som bevis på etnisk
diskriminering. Förmodligen tar de flesta svenskar, troende eller ej,
avstånd från Livets Ords förkunnelser angående sjukdom
och handikapp såsom straff för begångna synder. Likaså
är den islamska kvinnosynen helt främmande för flertalet svenskar.
Livets Ords sjukdomssyn liksom islams kvinnosyn strider mot grundläggande
demokratiska begrepp i det svenska samhället. Framför allt på
en liten arbetsplats måste det vara arbetsgivarens rätt att säga
nej till sökande som är aktiva inom Livets Ord eller troende muslimer
eller har andra livsåskådningar främmande för svensk
arbetsmiljö.
Utredningens krav att arbetsgivare inte skall
få inflytande på de anställdas arbetskläder måste
avvisas. Lika väl som en arbetsgivare kan kräva att de anställda
inte kommer till arbetet i jeans och militärkängor eller i topless,
skall arbetsgivaren kunna förbjuda zigenska kjolar och muslimska chadoror
som arbetskläder.
Det avgivna betänkandet visar på
en sorglig okunnighet hos utredaren vad gäller arbetslivets och företagandets
villkor. Den extremt slapphänta asylpolitik svenska myndigheter bedrivit
under åttio- och nittiotalen har redan skapat stora ekonomiska, sociala
och kulturella problem i samhället. Det kommer att bli mycket, mycket
värre. Drömmen om smältdegeln är och förblir en dröm,
bevisen är legio: Bosnien, Los Angeles, Liverpool, Bengalen, Mellersta
Östern, de ryska randstaterna ... Svenska arbetsgivare kan och skall
inte ta ansvaret för den vettlösa invandringspolitiken. Arbetsgivarnas
uppgift är att skapa förutsättningar för en effektiv produktion
av tjänster och varor och därigenom bidra till att skapa ett ekonomiskt
stabilt Sverige.
|