Ur FRI
INFORMATION:
I mediadiktaturens
våld
Styrd propaganda, kampanjjournalistik
och nyheter producerade av marknadsföringskonsulter avslöjas. Manipulationstekniken
bygger bl a på att allmänheten hålls i okunnighet samtidigt
som "nyhetsförmedlarna" tillhandahåller en tillrättalagd
tolkning av verkligheten. Om den helhetsbild media tillhandahåller är
enhetlig, är det svårt att värja sig mot den subtila propagandan,
då mottagaren ofta inte ens misstänker att presenterade fakta är
felaktiga.
I sin spalt i Aftonbladet den 26 januari 1996
erkänner kolumnisten Göran Skytte att etablissemanget avsiktligt
ljugit om invandringen men tvingas samtidigt konstatera att propagandalögnerna
snarast motverkat sitt syfte.
"För tio år
sedan fanns det en regel som sade: journalister skall vara ytterst återhållsamma
med att publicera negativa uppgifter om invandrare. Det ansågs t ex
olämpligt att publicera statistik om invandrare och bidrag, invandrare
och kriminalitet, etc. Syftet med denna regel var (som alltid i Sverige) gott
och välmenande. Etablissemanget trodde att sann men negativ information
skulle göra folket till invandrarhatare och rasister. Genom att inte
publicera sådana uppgifter ville man skydda svenskarna från skadliga
tankar och invandrarna från skadliga svenskar. I toppen av samhället
bland politiker och massmediala makthavare - etablissemanget - kunde man därigenom
berömma sig av humanism, omsorg, solidaritet."
Skytte konstaterar sedan att invandringspropagandan
fått negativa effekter, ja t o m varit skadlig. Den har kommit att motverka
sina syften, eftersom gapet blev för stort mellan vad man sade i toppen
och tänkte i folkdjupet.
Nu krävs hjältar och idoler
Att säga sanningen om invandringen är
enligt Skytte inte heller bra, eftersom invandrarna då kommer att förknippas
med "problem" av olika slag. För att råda bot
på detta förordar Skytte att media skall ta upp de utlänningar
som lyckats bra i det svenska samhället - som exempel nämner Skytte
bl a Harry Schein, Jerzy Einhorn och Theodor Kallifatidis men också
dåvarande statsrådet Jan Nygren (som haft en utlandsfödd
mor).
"Det är oerhört viktigt
att också lyfta fram den positiva och framgångsrika delen av invandringen.
Inte bara skriva om hopplösheten - utan också om det hoppfulla", skriver Skytte. Vi kan därför räkna med att antalet
utlänningar som intervjuas eller på annat sätt fokuseras av
media kommer att öka ytterligare. Propagandan kommer att inriktas på
att lyfta fram utlänningar som har positivt symbolvärde för
invandringen. Alla läsare och TV-tittare väntas då inse att
när enstaka österrikare, polacker och greker blivit mycket framgångsrika
i Sverige, kommer detsamma att hända med tiotusentals östeuropeiska
zigenare, somalier och mus-limer från Irak, Iran och Afghanistan.
Nå, Göran Skytte är som han
alltid har varit, trendriktig och politiskt korrekt. Nu efter kommunismens
fall bekänner han hur mycket han skäms för sin maoistiska eller
möjligen marxistiska ungdom.
Tårdrypande kampanjjournalistik
Positivt överraskad blir man däremot
av en annan skribent, H Magnus Karaveli, ledarskribent på Östgöta
Corresponden-ten. Den 8 mars skrev Karaveli under rubriken Mediehaveri
i Åselefallet. Han refererar en debatt i Publicistklubben under
vilken framkom att radions Ekoredaktion, nyhetsredaktionerna på TV och
kvällstidningarna var stolta över att ha varit partiska i Åseleärendet,
d v s endast ha återgett den ena sidans version. Karaveli beskriver
det som "De lät sig manipuleras av de kurdiska familjerna, och desinformerade svenska folket". Vidare skriver Karaveli "Sanningen
är ju den att det inte fanns något brett folkligt engagemang för
"Åselekurderna", och har den massmediala hysterin bidragit
till något så är det väl snarare till att öka motståndet
mot en generös flyktingpolitik. Lockelsen av att framträda i rollen
som det godas korsriddare var emellertid alltför frestande".
Karaveli sammanfattar sina iakttagelser: "I
Åselefallet var sanningen det första offret för den tårdrypande
kampanjjournalistik som dominerade".
Bosnien - ett marknadsföringskrig?
Den 10 mars i år refererade Svenska
Dagbladet ett seminarium arrangerat av föreningen Grävande Journalister.
Man diskuterade västjournalisternas rapportering kring Bosnienkriget.
Hade journalisterna fallit offer för en smart PR-firma?
I ett tidigt skede av Jugoslavienkonflikterna
skrev såväl Kroatiens som Bosniens regering kontrakt med den stora
amerikanska PR-firman Ruder Finn. Man skall tillsammans ha betalat mer än
en miljon dollar. Skälet var att det efter Gulfkriget visat sig att Kuwait
genom bl a en mängd arrangerade incidenter lyckades få FN och främst
USA att slå till mot Irak. Kuwaits rådgivare var en annan amerikansk
PR-firma, Hill & Knowlton.
I Bosnien såg Ruder Finn till att tolkar
och guider, som talade god engelska eller annat lämpligt språk,
tog hand om västjournalister och förevisade det som PR-firman och
den bosniska regeringen ansåg bevisade att bosnienserberna hade hela
skulden till konflikten och alla dess grymheter. Det mindre lämpliga
visades inte. PR-firmans skyddande hand lyckades dock inte helt förhindra
läckor till västvärlden om att bosniska regeringsarmén
tidvis besköt den egna befolkningen därför att bosnienserberna
skulle få skulden.
I stort sett var dock bosnienserberna maktlösa.
Deras sympatisörer i Ryssland, Serbien och Grekland var chanslösa
mot Ruder Finns PR-offensiv hos amerikanska nyhetsmedia, främst CNN och
de stora tidningarna.
Att Ruder Finns inblandning i Bosnienkonflikten
avslöjats beror till stor del på en fransk journalist, Jacques
Merlino, som 1993 publicerade en bok som i svensk översättning skulle
heta ungefär Jugoslaviska sanningar tål inte alltid att granskas.
I oktober 1995 hölls ett seminarium i New York kallat Sanningen om Pentagons
krig i Bosnien. Om detta har det varit tyst i svenska media.
Den som anar att verklighet inte består
av idel änglalika bosnienmuslimer och skurkaktiga bosnienserber kan med
fördel uppsöka Internet för ytterligare information (tips använd
sökprogrammet AltaVista, sök på Ruder Finn + Bosnia).
Propagandan bygger bl a på att allmänheten
hålls i okunnighet samtidigt som de som kontrollerar informationsflödet
tillhandahåller en tillrättalagd tolkning av verkligheten. Det
är svårt för den som saknar kunskap om propagandans teknik
och/eller sakförhållandena att genomskåda de subtila manipulationerna.
Mottagaren misstänker ofta inte ens att presenterade fakta är felaktiga,
utan accepterar dem i övertygelsen att vi lever i en demokrati med fritt
informationsutbyte. Dessutom är det både arbetskrävande och
svårt att kontrollera riktigheten.
Internet ses givetvis av mediafurstarna som
ett hot mot deras makt över informationen, vilket förklarar ambitionerna
att censurera det fria informationsflödet.
|