Ur FRI
INFORMATION:
Öga för öga
Den okända historien om den judiska
hämnden på tyskar 1945
Mer än femtio år efter slutet av
andra världskriget hör vi dagligen om Förintelsen, om nazismens
utrotning av den judiska befolkningen i Tyskland och de med Tyskland allierade
och av Tyskland ockuperade europeiska staterna. Svenska skolbarn skjutsas
till Auschwitz och andra koncentrationsläger. Överlevande judar
från koncentrationslägren far runt i svenska skolor och håller
föredrag så att Förintelsen inte skall glömmas. Judiska
organisationer jagar fortfarande koncentrationslägervakter och andra
misstänkta krigsförbrytare som tros vara i livet.
Verkligheten har som bekant alltid två
sidor. Lika oskyldiga som judarna var till de anklagelser nazisterna tog som
förevändning för sina massakrer, lika oskyldig var den tyska
civilbefolkningen. Vad kunde tyska barn göra för att stoppa Förintelsen?
Hur kunde vanliga tyska kvinnor stoppa nazisterna?
I västvärlden har det under de gångna
femtio åren varit beklämmande tyst om den tyska civilbefolkningens
lidande. Terrorbombningarna av Dresden har visserligen uppmärksammats.
Tiotusentals tyskar, bland dem många flyktingar, brann upp av de hundratusentals
brandbomber västmakterna lät vräka över den militärt
ointressanta storstaden. Lite har vi fått veta om det grymma öde
som drabbade den tyska civilbefolkningen som 1945 befann sig på fel
sida om järnridån. Som exempel kan nämnas Arno Surminskis
Ostpreussentrilogi utgiven 1974 - 1989, av vilken första delen 1993 publicerades
på svenska under titeln Jokehnen eller Hur långt är det
mellan Ostpreussen och Tyskland? Boken är ett skakande dokument om
vad som drabbade befolkningen i en liten by mellan Masurien och Königsberg,
när Röda Armén trängde tillbaka tyska krigsmakten. Arno
Surminski berättar här om sin egen barndom från födelsen
på Hindenburgs dödsdag 1934 till dess hans föräldrar
deporteras till Sovjetunionen och han mellan 11 och 13 års ålder
ensam befinner sig på flykt till Västtyskland, dit han anlände
1947.
Trots alla hemskheter är Surminskis Ostpreussenskildring
rena idyllen jämfört med John Sacks An Eye for an Eye - the Untold
Story of Jewish RevengeAgainst Germans in 1945. John Sack är jude
och amerikansk journalist. Efter att under många år ha skrivit
om nazismen och brotten mot judarna, fick han höra talas om en polsk
judinna, Lola, som överlevt Auschwitz och blivit lägerchef i ett
polskt koncentrationsläger för tyskar i Schlesien 1945. Lola flyttade
efter kriget till USA och levde respektabelt och framgångsrikt. Sack
lyckades intervjua henne. Han tillbringade därefter flera år med
att forska i polska, tyska och israeliska arkiv och kunde 1993 publicera sin
bok på Basic Books, ett amerikanskt bokförlag tillhörande
Harper Collins Publishers. Boken kom ut i pocketupplaga på samma förlag
1995 och hade då ett nytt förord av författaren. I förordet
beskrev han vad som hänt honom under de gångna två åren.
Hans bok hade blivit föremål för hätsk kritik, den påstods
vara idel lögner, han skälldes för antisemit (trots sitt judiska
ursprung) och nazist och vägrades genmälen. Han vägrades t
o m annonsera om sin bok. Våren 1995 berättade Dagens Nyheters
Tysklandskorrespondent att An Eye for An Eye blivit översatt till tyska
och tryckt men att förläggaren i sista sekunden drog tillbaka hela
upplagan.
John Sack berättar att Stalin själv
gav order om att judar skulle rekryteras till den polska säkerhetstjänsten
och driva de koncentrations- och förintelseläger som inrättades
för den tyska civilbefolkningen i Polen. I huvudsak handlar boken om
Lolas koncentrationsläger i Gleiwitz, och Shlomos förintelseläger
i Schwientochlowitz, båda i Schlesien. Sack berättar emellertid
även om andra koncentrations- och förintelseläger för
tyskar i Polen, Potulice, Myslowitz, Grottkau, Hohensalza, Blechhammer m fl.
Totalt fanns i Polen under 1945 1 255 koncentrationsläger för civila
tyskar. Befolkningen kring lägren hörde tyskarnas skrik, såg
liktransporter och försökte i vissa fall slå larm. Först
i augusti 1945 började västmakterna reagera. Röda Korset begärde
att få inspektera lägren men fick nej. En hemlig rapport över
massakrerna av tyskar lämnades till Förbundsdagen 1974. Man beräknade
att 200 000 tyskar eller fler internerats i polskaläger 1945. Dödligheten
i lägren varierade mellan tjugo och åttio procent. Totalt dog 60
000 - 80 000 civila tyskar i polska läger 1945.
John Sacks bok bygger på såväl
arkivforskning med arkiverade vittnesmål som på egna intervjuer
med överlevande från de polska lägren för tyskar och
med lägerpersonal. Skildringarna från förintelselägret
i Schwientochlowitz är vedervärdiga. Tyskar slogs ihjäl en
och en av judiska vakter beväpnade med påkar, stolsben och andra
tillhyggen. Den judiske lägerchefen deltog med liv och lust i dödandet.
Kvällstid brukade han ordna fester för sina bekanta. Efter dryck
och förtäring begav sig gästerna in i lägret och dödade
så många tyskar de orkade. Småflickor våldtogs, hundar
dresserades att bita av tyska mäns testiklar. Oftast skedde övergreppen
till sång och musik.
I oktober 1945 beslutade den kommunistiska
polska regeringen att Polen skulle bli "deutscherein". De miljontals
tyskar som inte fängslats utan levde kvar i gamla tyska områden
i det nybildade Polen i ständig skräck beordrades ut ur landet.
Totalt fanns vid krigsslutet 10 miljoner tyskar i det nya Polen. Många
dog under deportationen, men ungefär 8.5 miljoner kom fram till Tyskland
och fördelades på Öst och Väst. Efter deportationen av
tyskarna började den kommunistiska regimen avrätta polska nationalister
men även judar inom säkerhetstjänsten. Under de närmaste
månaderna flydde flertalet av de judiska lägervakterna. Många
av dem har sedan levt ett lugnt och respektabelt liv i Israel eller USA utan
att behöva räkna med några rättsliga efterräkningar.
Detta är i korthet en av de många
gräsligheter som utspelades efter andra världskriget och drabbade
oskyldig tysk civilbefolkning. Den moraliska eliten i västvärlden
har beslutat att om detta skall vanliga människor inte veta någonting
alls. Vi skall fortsätta tro på idel rättfärdiga judar
och idel monstruösa tyskar - tyskarna har inte gjort upp med sitt förflutna,
som de ledande antirasisterna brukar påpeka. Vad den sanna historien
lär oss är att ondskan inte är begränsad till vissa nationaliteter
eller raser utan att den är tämligen jämnt fördelad. Vill
vi bättre förstå ondskan bör vi gå till historien
men inte till de friserade historierna utan till ocensurerade verkligheten.
Framför allt kommer via att lära oss att inte bara romarna hade
anledning utropa Vae victis - ve de besegrade! Såväl tyskarna som
idag bosnienserberna kan berätta om de besegrades öden. Omvänt
gäller fortfarande att segrarna skriver den officiella historien.
När åker en svensk skolklass till
Schwientochlowitz?
|