Det revolutionära
nätverket
De senaste tjugofem årens massinvandring
till Sverige - en invandringspolitik som är utan motsvarighet i vår
historia liksom i vår omvärld - föranleder ständigt samma
frågor: Varför? Hur kunde det bli så här? Vem/vilka
har bestämt och när bestämdes det att Sverige skulle omvandlas
från ett svenskt till ett mångkulturellt samhälle? Vad är
syftet? Hur skall det går för Sverige? Vad skall det bli av svenskarna?
Fri Information kan naturligtvis inte
ge de exakta och uttömmande svaren på dessa ödesfrågor.
I följande artikel försöker vi emellertid belysa vissa förhållanden
som har avgörande betydelse för den pågående upplösningen
av det svenska samhället.
För 25 år sedan var Sverige fortfarande
ett etniskt nästan fullständigt homogent samhälle. Invandrarna
utgjorde några få procent, flertalet nordbor. Sedan dess har vårt
land varit offer för en massiv invandring, till allt större del
från sydeuropeiska och utomeuropeiska länder.
Den avgörande frågan är varför
vårt land öppnades för en omfattande invandring. Lika viktigt
är att undersöka den sedan nära två decennier pågående
massmediala kampanj i vilken mer eller mindre illegala invandrare döps
till flyktingar samtidigt som ansvarstagande demokratiskt sinnade medborgare,
som motsätter sig nedbrytandet av det svenska samhället, misskrediteras
som "rasister" och nazister.
Vilka krafter ligger bakom kraven på
fortsatt invandring - maskerad som flyktingmottagande - trots landets svaga
ekonomi och rekordstora arbetslöshet? Samma krafter som motsätter
sig alla besparingar inom den offentliga sektorn.
Hur kommer det sig att hela det officiella
samhället mobiliserats i en intensiv kamp mot en nazism som enligt säkerhetspolisen
(Svenska Dagbladet 96.02.01, Aftonbladet 1996.02.02) är en mycket marginell
företeelse utan fara för demokratin? Samtidigt utnyttjas nazismen
under 1930-talet och andra världskriget av dagens svenska makthavare
som vapen mot den egna befolkningen.
För att förstå detta och mycket
annat i 1990-talets svenska samhälle måste man känna till
extremvänstern, dess metoder och mål.
Inte bara extremvänstern
Extremvänstern är långt ifrån
den enda maktgruppering som arbetat för invandring, men dess inflytande
har varit och är fortfarande betydande, samtidigt som den har ett bestämt
mål. Det är viktigt att så många som möjligt kommer
till insikt om extremvänsterns strävan att skapa stora etniska minoriteter
i ett tidigare etniskt homogent samhälle.
Andra grupperingar med intresse av massinvandring
är ledningen inom SAF och den nyliberala falangen inom Moderata ungdomsförbundet
Gramsci-vänstern
I två utmärkta artiklar i tidskrifterna
Makt&Media 5/95 och Den Svenska Marknaden 2/95, avslöjade samhällsdebattörenJan
Gillberg hur den svenska 60-talsvänstern skapades. Gillberg skrev:
"Det var då - åren före 1968 - som
'nyvänstern' byggdes upp till den mäktiga politiska rörelse
den sedan blev. Och det var inom 'det etablerade samhällets strukturer'
det skedde. Det skedde inte inom den politiska partistrukturen - inte i första
hand. I första hand skedde det inom massmedierna - den nya tidens, informationsålderns
reella maktcentra."
Vidare: "Men ingendera kommer av sig
självt. Nätverken måste spinnas och tidsandan måste
i varje fall förlösas. Med tillgång till starka och välfungerande
nätverk är det också möjligt att manipulera tidsandan
- ge den ideologisk innehåll. För det senare krävs mer än
skickligt hantverk - det krävs en strategi"
Idén till den strategi vänstern
utarbetade hämtades från den italienske socialisten Antonio Gramsci.
Gramscis tanke var att hans anhängare skulle ta sig in bakom det borgerliga
samhällets institutionella murar för att där utveckla och sprida
det nya slags förnuft som vänstern ville inympa - ett socialistiskt
förnuft.
Joakim Israel, professor i sociologi och en av Gramscis svenska lärjungar,
beskrev vad man menade i Stockholmstidningen den 27 februari 1966. Under rubriken "Det obegränsade socialistiska inflytandet" skrev Israel:
"Vi måste bygga vår strategi på en
sociologisk analys av samhällets maktcentra och gå in för att använda den politiska makten
till att systematiskt skaffa oss inflytande över alla samhällets
institutioner."
Gillberg hävdar att det var en samordnad
aktion i vilken hela Europas kommunister deltog. Som bevis anförde han
att publiceringen av Gramscis skrifter i Europa kulminerade åren före
1968, framför allt i Frankrike och Tyskland. Gramscis viktigaste bok
"En kollektiv intellektuell" gavs ut på svenska 1967.
Jan Gillberg skrev vidare om Expressenmedarbetaren Anders Ehnmark, som 1963-68 var kultursidans särskilde "utrikesredaktör"
med placering i Rom. Gillberg har f ö hämtat information om Gramsci-vänstern
från just Ehnmarks memoarer. Ehnmark placerades i Rom inte för
att rapportera till Expressens läsare om dagens händelser i Italien
utan för att utbilda sig i italienskt socialistiskt tänkande med
Gramsci som centralfigur. Från Rom gjorde Ehnmark utstickare till Kuba
och ett antal nya afrikanska socialistiska statsbildningar. Gillberg kommenterade: "denna märkliga verksamhet, som skulle få så stor
betydelse för det svenska mediaklimatet och därmed för samhällsutvecklingen,
finansierades således av Bonnierkoncernen - d v s av den institution
som jämte Sveriges Radio-TV utgjorde hjärtat i den 'befästning'
bakom vars murar det gällde att ta sig."
Närmast ansvarig för detta var tidningens
dåvarande kulturchef och senare chefredaktör, Bo Strömstedt.
Politisk religiositet
Extremvänstern kan snarast beskrivas
som en religiöst färgad trosriktning, i vilken Karl Marx utopi om
det klasslösa kommunistiska samhället har en central funktion. I
motsats till de traditionellt religiösa samfunden, som förväntar
sig att deras utopier skall förverkligas först i livet efter detta,
strävar extremvänstern efter att förverkliga sina ideal i denna
världen.
Dess möjligheter till parlamentariskt
inflytande har varit svagt. Inte ens under sin storhetstid under slutet av
60-talet och 70-talet lyckades man mobilisera mer än en ytterst marginell
del av väljarna. Mätta magar gör ingen revolution. I ett politiskt
stabilt samhälle med hygglig levnadsstandard låter sig inte medborgarna
förföras av utopiska locktoner.
Inom extremvänstern är man givetvis
medveten om detta, och har inriktat sin verksamhet på att bryta ner
det "borgerligt kapitalistiska samhället" för att kunna "skapa ett revolutionärt samhällsklimat. Demokratins
fri- och rättigheter utnyttjas hänsynslöst för att avskaffa
densamma. När man väl kommit i maktställning avser man givetvis
att förvägra meningsmotståndarna samma rättigheter.
Trender och tendenser, som man hoppas på
sikt skall söndra samhället, underblåses, och viktiga institutioner,
som bär upp samhället, misskrediteras. Familjen, traditionerna,
Luther och den numera avskaffade svenska hederligheten och arbetsmoralen -
allt står i vägen för extremvänsterns maktambitioner.
70-talsvänstern gav internationalismen
och kampen för "fred" (i realiteten pax sovjetica) och global
rättvisa stor tyngd. Sovjetunionens strategiska och maktpolitiska intressen
skymtade i bakgrunden, när svenska femtekolonnare villigt gick dess ärenden.
I vilken utsträckning invandringen aktivt användes som ett led i
en strategisk krigföring från Sovjetunionen och dess svenska springpojkar
kommer vi aldrig att få veta, såvitt inte någon av de ansvariga
träder fram med en bekännelse. Men kan det verkligen vara ren slump
att svenska media i mitten av sjuttiotalet började kalla invandrarna
för flyktingar? En stor och för Sverige på sikt destabiliserande
invandring skulle givetvis vara mycket gynnsam för Sovjetunionen.
Visserligen gick det att infiltrera och till
stor del styra det borgerliga samhället genom kontrollen över media,
men demokratin och marknadsekonomin bestod. När ett ökande antal
"flyktingar" och illegala invandrare från Mellanöstern
och Latinamerika började söka sig till Sverige under 70-talet, var
extremvänstern inte sen att inse de möjligheter som erbjöds.
Söndra och härska
En omfattande invandring ger ett arbetskrafts-
överskott som försämrar reallönerna för arbetare
och tjänstemän. Samtidigt belastas det sociala systemet, sjukvård,
pensioner och andra samhälleliga åtaganden så hårt
att de på sikt kommer att bryta samman.
I synnerhet de latinamerikanska "flyktingarna"
innebar ett stort tillskott av nya sympatisörer för extremvänstern,
som därför hade uppenbara skäl att kräva en generös
flyktingpolitik.
Nyliberalerna med moderata ungdomsförbundet
i spetsen har använt sig av invandringen för bryta ner det för
dem så förhatliga välfärdssamhället. Deras åsikter
återspeglas ofta på Svenska Dagbladets ledarsida och i böcker
från Timbro. Nyliberalerna delar strategi och målsättning
med den revolutionära vänstern, men den senare har sedan tänkt
ytterligare ett steg och insett att de försämrade villkoren skapar
den eftersträvade revolutionära situationen. Vänstern är
dessutom väl medveten om att en invandring av folkgrupper markant avvikande
från ursprungsbefolkningen på sikt skapar etniska konflikter och
motsättningar som försvagar samhället.
Förutom "flyktingpropagandan"
byggdes under sjuttio- och åttiotalen i media upp en föreställning
om att invandringen hade en naturkrafts ofrånkomlighet, och att de som
motsatte sig den var "rasister" och "nazister".
I Sjöbo mötte de subversiva krafterna
för första gången motstånd som man, något oväntat,
inte rådde på. Den hätskhet och de metoder med vilka media
mötte Sjöbopolitikernas vägran att teckna kontrakt med invandrarverket,
avslöjar vilken vikt man tillmäter invandringen. Sjöbocentern
hotade extremvänsterns strategi. Medias hätska reaktioner på
"Sjöboandan" kan hänföras till rädsla för
att Sjöbos exempel skulle sprida sig. I flera kommuner fanns kraftig
opinion mot "flyktingmottagande". Det var följaktligen viktigt
för media att krossa Sjöbo innan fortsatt "flyktingmottagande"
och invandring stoppats.
I Sjöbo stödde man sig på
en rapport från Riksrevisionsverket som visade att 90 procent av de
kommunplacerade "flyktingarna" förblev bidragsberoende, ett
faktum som media noggrant undanhöll allmänheten.
Riksrevisionsverket visade i en rapport
att redan 1987 förblev 90 procent av de kommunplacerade "flyktingarna"
bidragsberoende. Trots denna varningssignal öka-de invandringen under
de kommande åren, för att under toppåret 1994 uppgå
till nära 73 000 personer. Åren 1987- 1994 beviljades 397 000 uppehållstillstånd,
vilket innebär att Sverige varje år tog emot i genomsnitt drygt
44 000 personer.
Källa: Riksrevisionsverkets revisionsrapport 1988.02.15; Statens invandrarverk,
Tillståndsstatistik)
Revolutionära soldater
En tredje orsak till varför vänstern
vill ha invandring är att svensken anses vara för bekväm för
att göra revolution. Invandrare och "flyktingar" behövs
som soldater i den revolutionära armén. Detta visas inte minst
av de s k "antirasisternas" strävan att engagera utländska
ungdomar i "kampen mot rasismen". I sina flygblad och tidningar
brukar de påpeka att det inte är invandrarna som är problemet
utan det är det kapitalistiska systemet som skapar "rasismen",
och att svenskar och invandrare tillsammans skall göra rent hus med detta
system.
De antidemokratiska krafterna har med tiden
lyckats engagera allt fler invandrare vid olika demonstrationer och pöbelupplopp.
I våras knivskars två skinnhuvuden
i Vänersborg sedan de jagats av ett gäng somalier. Somalierna leddes
av två svenskar med anknytning till AFA och de militanta veganerna.
Ett av skinnhuvudena knivskars svårt, och det var enligt Vänersborgspolisen
ren tur att han inte fick sätta livet till.
Ett annat exempel på att allt fler utländska
ungdomar attraheras av revolutionärerna är den ytterst våldsamma
s k motdemonstrationen i Trollhättan i samband med den nazistiska hyllningen
till Rudolf Hess i augusti 1996. Organisatör för "motdemonstranterna" var Glenn Möllergren från Elevkampanjen i Skåne. Elevkampanjen
ingår tillsammans med bl a Iranska flyktingrådet i föreningen
Stoppa rasismen i Malmö och är en utbrytargrupp ur den trotskistiska
kamporganisationen Offensiv. Trotskisterna försökte under 70-och
80-talen infiltrera socialdemokraterna.
Vad vi såg i Trollhättan har vissa
likheter med de metoder som användes av bolsjevikerna vid oktoberrevolutionen
1918 och av kommunister och nazister i 20-talets Tyskland.
Snäckjägarna och de militanta
veganerna
Extremvänsterns militära gren har
under senare år utfört ett stort antal politiska attentat. Som
exempel kan nämnas att Antikapitalistisk Aktion den 14 april i år
med en brandbomb fullständigt förödde kontorslokaler i Umeå
tillhöriga ett helägt dotterbolag till Shell och samtidigt gjorde
åverkan på en av bolagets bensinstationer i samma stad. En dag
senare hittades tre hekto sprängdeg och pentylstubin som apterats för
att spränga stationen i luften. Två månader tidigare hade
två andra Shellmackar i Umeå fått sina bensinpumpar sönderslagna.
Värdet av det sönderslagna uppgick till sexsiffriga belopp (Västerbottenskuriren
96.04.15 och 96.04 16). En liknande aktion mot en Shellstation utfördes
i Västerås tre veckor senare samtidigt som en koalition av Ung
Vänster, Grön Ungdom och Fältbiologerna proklamerat demonstrationer
mot Shells oljeutvinning i Nigeria. Deltagarna i Shellaktionerna kallar sig
numera för "Snäckjägarna".
Shellstationer i Lund har flera gånger
attackerats. Natten till den 23 oktober i år anlades en mordbrand i
en Shellstation i Lund. Två 18-åringar har häktats. Den ene,
som erkänt, är framträdande SSU-politiker (Skånska Dagbladet
96.10.29, 11.08 och 11.13, Aftonbladet 96.10.26) . Aftonbladet valde dock
att inte nämna partinamn. Polisen har vid husrannsakan funnit bevis för
även en annan Shell-attack i form av brev från SSU-aren till en
kvinnlig vegan i Umeå. Polisen fann brevet vid husrannsakan. Tystnaden
i etermedia har varit total. Tänk, om det varit en s k högerextremist
som överbevisats om attentat - justitieministern och rikspolischefen
skulle omedelbart kallats till intervjuer i nyhets- och debattprogram. Ett
bevis bland många på den dubbla måttstockens nyhetsförmedling.
Militanta veganer, d v s samma gruppering
som står bakom Antikapitalistisk Aktion, har vid ett flertal tillfällen
utsatt slakteribilar för skadegörelse, främst i Umeå.
De militanta veganernas framfart är väl känd även på
andra orter i Sverige, men deras verksamhet brukar av media aldrig beskrivas
som organiserad politisk terror utförd av extremvänstern.
Kommando Gudrun Schyman
Under valkampanjen hösten 1994 inför
EU-valet fick EU-anhängarna sina valstugor vandaliserade vid upprepade
tillfällen, oftast i Västerås. Trots att förövarna
videofilmades och igenkändes som tillhörande Ung Vänster, lyckades
polisen mot deras nekande aldrig bevisa deras skuld till just dessa attentat.
Däremot greps Ung Vänsteranhängare försedda med brandbomber.
Ung Vänsters lokaler i Västerås visade sig vara omvandlade
till produktions- och lagringsplats för diverse bomber. Ungdomarna kallade
sig för Kommando Gudrun Schyman. Dåvarande förbundssekreteraren
i Västmanland, Jenny Lindahl, har nu som riksordförande för
Ung Vänster envist försökt förneka sambanden mellan Ung
Vänster Västmanland och våldsaktioner.
Alliansen
När extremvänstern började
engagera sig i flyktinginvandringen, placerade man med avsikt en social bomb
i det svenska samhället. Socialdemokraterna och borgerligheten blev snabbt
medskyldiga genom en låtgå-politik. Mediavänstern och det
politiska etablissemanget har vuxit samman till en enhet mest intresserad
av att tillvarata sina egna intressen.
Den italienske sociologen Vilfredo Pareto
framlade efter studier av den franska revolutionen teorin att revolutioner
uppstår, när en ny framväxande elit utestängs från
makten. Av rädsla för att en utestängd 68-vänster skulle
revoltera beslöt därför socialdemokratin att i förebyggande
syfte assimilera den. 68-vänstern blev därigenom rekordsnabbt en
del av makteliten, främst genom framskjutna positioner inom radio- och
TV-monopolet.
De borgerliga partierna och socialdemokraterna
blev lätta offer för 68-vänsterns manipulationer. Invandringspolitiken
är endast ett bland många exempel. De etablerade politiska partierna
blev därför snabbt medansvariga för en invandringspolitik som
redan från början var inriktad på att göra Sverige till
ett mångkulturellt samhälle. Få eller ingen av de ansvariga
satte sig in i vad detta skulle betyda. Att konsekvensen skulle bli att det
svenska folket på sikt ersattes med invandrare verkade ingen reflektera
över, i vart fall föredrog man att hålla tyst.
När nu följderna av ett kvarts sekels
okontrollerad massinvandring börjar bli omöjliga att dölja,
ägnar sig politiker och opinionsbildare med stor energi åt att
förfalska verkligheten. Givetvis har man helhjärtat stöd från
media. "Kampen mot rasism och nazism" är ett utmärkt medel,
avsett att avleda uppmärksamheten från problemen och skrämmer
svenskarna till fortsatt undergivenhet, passivitet och tystnad. Politikerna
har blivit medias gisslan, samtidigt som nazismen används som vapen mot
det egna folket i syfta att genom skrämsel undertrycka alla tendenser
till motaktion. Ett av de senaste motbjudande exemplen - men säkert långt
ifrån det sista - är Hans Alfredsons utpekande av namngivna
svenskar välkomnande Adolf Hitler vid en tänkt nazistisk ockupation
av Sverige 1941, skildrat i den nyutkomna Attentatet i Pålsjö
skog.
Genom att smälta samman med makteliten
har mediavänstern utökat sitt inflytande. Det framgår bland
annat av att den tidigare medarbetaren på den anarkistiska tidningen
Brand, Anna-Lena Lodenius, författare till boken Extremhögern,
och hennes man Per Wikström i våras deltog som experter
på högerextremism vid ett seminarium på Polishögskolan
om bekämpande av "rasism" och "högerextremism"
under ledning av rikspolischef Sten Heckscher.
Lodenius och Wikström har sedan något
år, åtminstone officiellt, brutit med de våldsinriktade
grupperingarna inom vänstern och anträtt en mer salongsfähig
väg. Det är dock svårt att ta deras enögda engagemang
mot högerextremism på allvar så länge de inte tar avstånd
från extremvänsterns terror mot meningsmotståndare. Försvaret
av demokratin måste vara försvaret av allas demokratiska rättigheter
och likhet inför lagen.
Extremvänsterns allians med det politiska
etablissemanget innebär att den ges avsevärt inflytande över
polis och rättsväsende, med uppenbar risk att Sverige i smyg förvandlas
till polisstat där människor med "fel" åsikter förföljs
och förvägras sina grundlagsfästa rättigheter.
Visserligen deklarerade SÄPOs experter
i Svenska Dagbladet den 28 mars, att rasistiska och nazistiska grupperingar
inte utgör något hot mot det svenska samhället. Resultatet
av rikspolischefens seminarium har dock inte dröjt. I en intervju i Upsala
Nya Tidning den 26 juni deklarerar Sune Byström vid Norrortspolisens
våldsrotel i Stockholms län det olagligt att dela ut flygblad med
texten "Flyktingar åk hem", vilket Hembygdspartiet gjort i
Sigtuna. Enligt UNT bedömer Byström uttalanden av det här slaget
som "ett klart exempel på hets mot folkgrupp". Polisen har
gjort massiva insatser mot påstått rasistisk musik genom tillslag
mot konserter i Alunda i juli, respektive Solna i oktober 1996. Högsta
Domstolens dom nyligen mot s k nazistiska och rasistiska symboler är
också en logisk följd av seminariet.
I en debattartikel i Dagens Nyheter den 22
augusti skrev polisintendent Eric Rönnegård:
"Det finns för närvarande
alltför många exempel på hur invandrarfientlighet och rasism
tar sig allt allvarligare uttryck i vårt land, liksom i övriga
västländer. Inom så väl EU som i USA vidtas nu motåtgärder.
Regeringarna initierar åtgärder mot denna för demokratin samhällsfarliga
verksamhet på en rad områden.
Mot denna bakgrund kan den svenska räddhågsenheten
med åberopande av yttrandefriheten synas förvånande. Man
kan inte säga att detta direkt underlättar rikspolisstyrelsens arbete
med att utveckla en effektiv "nationell strategi" mot rasistiska
och nazistiska grupper i vårt land."
Rönnnegårds artikel visar tydligt
hur väl extremvänstern lyckats att på det officiella Sverige
överföra sitt eget synsätt.
Godhet som strategi
Både den demokratiska vänstern
och extremvänstern argumenterar alltid från ett godhetsperspektiv.
Att vilja göra gott ligger i linje med vänsterns grundläggande
utopiska värderingar. En rörelse som har det goda som yttersta målsättning
har marknadsföringsmässigt överläge, den får lätt
att vinna anhängare och sympatisörer. Men att använda godhet
som strategi ger också avsevärda fördelar i den dagliga debatten.
Borgerlighetens kapitulation inför 68-vänsterns
anstormning berodde till stor del på att man inte förmådde
stå emot 68-ornas godhet. Vilka förnuftsmässiga argument kan
hävda sig mot godhet? Vem orkar i längden höra sig beskrivas
som ond?
Eftersom extremvänstern vill väl,
är man automatiskt ursäktad alla katastrofala missbedömningar.
Man ville ju väl. Att verkligheten ständigt sviker det utmålade
idealsamhället kan inte bero på brister i den egna ideologin utan
tillskrivs misstag och svekfullt beteende hos enskilda partikamrater, exempelvis
Stalin. Vanligt förekommande är frågan om vi verkligen har
råd med all denna godhet, denna exempellöst generösa invandringspolitik?
Många svenskar har ju snabbt tilltagande ekonomiska problem. Frågan
besvaras ständigt av godhetens företrädare med att det är
fel att ställa två svaga grupper mot varandra. Få orkar argumentera
mot detta idiotsvar.
Nazister och kommunister - konkurrenter
om samma ideologi
Vänsterns omtalade kamp mot nazism och
fascism är av gammalt datum. I 1920-talets Tyskland slogs kommunister
och nazister på gatorna. Om inte Hitler tagit makten, är det inte
osannolikt att landet blivit en kommunistdiktatur. Kanske skulle hela Europa
i så fall ha blivit kommunistiskt, vilket även många svenskar
befarade. Skräcken för kommunismen var utbredd efter den blodiga
revolutionen i Ryssland. Detta förtigs alltid av dem som idag beskyller
kända och okända svenskar för att ha varit tyskvänliga
och nazister. Fram till Ribbentrop-Molotovpakten såg många Hitler
som den enda räddaren från bolsjevismen. Efter Hitlers pakt med
Sovjet fram till Operation Barbarossa 1941 hade i stället europeiska,
däribland svenska, kommunister påfallande välvillig inställning
till Nazityskland.
I sin bok Opinionskampen 1933-1945 skriver Ole Hasselbalch i en fotnot "i övrigt leder en historisk
studie av respektive fascismen, nazismen och socialismen till intressanta
slutsatser, som både stalinismens korsriddare och deras efterföljare
borde ta till sig: Det finns ett tydligt släktskap både i deras
sätt att framträda, grundläggande föreställningar
och metoder - speciellt mellan nazismen och marxismen. Detta fenomen har analyserats
exempelvis av Yvan Blot i Socialism
och fascism - samma familj. De tyska nationalsocialisterna
kan således också anses ha vuxit fram från marxismens antisemitism.
Karl Marx skrifter hade faktiskt ett starkt antisemitiskt inslag./...../ Bland
det gemensamma godset finner man dessutom den statligt styrda planeringen,
ekonomin, och undervisningen, samt koncentrationen av den politiska och ekonomiska
makten och - allra djupast - den totalitära människosynen. Gemensam
är också ambitionen att genom en revolution bryta med det förflutna.
Målet för de system som har
socialismen som moder, säger Blot, har därför fascismen som
konsekvens. En officiell, allt omfattande ideologi, ett parti, en diktator,
statsstyrning och ett ensträngat propagandasystem".
Skillnaden mellan de båda totalitära
ideologierna består främst i deras sätt att marknadsföra
sig. När nazisterna uppträder med symboler anspelande på rå
makt och militarism, är kommunisterna intelligenta nog att marknadsföra
sig som godhetens främsta företrädare.
Av boken Solidaritet - antifascistisk årsbok 1968-69 framgår att "kampen mot fascismen"
fyllde en viktig funktion även i 68-vänsterns arbete för att
underminera samhället. Den betraktades även i det då rådande
samhällsklimatet som ett användbart redskap i den omstörtande
verksamheten.
Orsaken till de häftiga konflikterna
mellan nazister och kommunister skall inte sökas i ett motsatsförhållande
utan i ideologiernas likhet. Av en från engelska översatt artikel
i den revolutionära tidskriften Folkmakt framgår att fascisterna
måste hållas borta från gatorna i arbetarkvarteren för
att berövas sitt rekryteringsunderlag. "Antifascisternas" slagord
vid demonstrationer och upplopp, "inga fascister på våra
gator", kan härledas från dessa tankegångar. Slutsatsen
är att extremvänstern och nazisterna konkurrerar om samma sympatisörer,
vilket förorsakar de hårda motsättningarna.
I själva verket är strategin att
skapa ett revolutionärt klimat förenat med ett allvarligt problem.
Enligt extremvänsterns egen terminologi betraktar man sig som arbetarklassens
företrädare. Men arbetarna är de första att drabbas av
invandringens konsekvenser i form av arbetslöshet, lönepress, försämrad
samhällelig service och annan social konkurrens. Det visar sig därför
att missnöjda arbetarungdomar attraheras av nazismen, när både
den styrande eliten och vänstern sviker. Det än så länge
ringa antalet svenska nazister och skinnhuvuden rekryteras också huvudsakligen
från arbetarhem.
Därför ser extremvänstern "kampen
mot fascismen" som absolut nödvändig, om man skall lyckas nå
det slutliga målet, det demokratiska samhällets undergång.
Viktigt tysta kritikerna av invandrings-
och invandrarpolitiken
Extremvänstern lyckades genom sitt inflytande
över media länge tabubelägga invandringen så att allt
ifrågasättande var omöjligt, och det stora folkflertalet skrämdes
till tystnad. Sedan några år har detta tabu delvis luckrats upp.
Enstaka av de stora tidningarnas insändarredaktörer känner
sig tvungna att då och då publicera insändare kritiska till
invandrings- och invandrarpolitiken. Den tränade tidningsläsaren
har lärt sig att läsa mellan raderna i nyhetsartiklarna. Exempelvis
betyder "svensk medborgare" invandrare, "ungdomsgäng"
betyder kriminella, våldsbenägna invandrarungdomar, om bara klädseln
uppges som signalement och inte språk, hår- eller hudfärg,
vet man säkert att gärningsmannen i varje fall inte är nordbo
eller västeuropé. Därför finner extremvänstern
och andra förespråkare för multikulti det nu nödvändigt
att propagera för kriminalisering av all kritik mot invandringen och
integrationspolitiken. Samtidigt vill man återföra ett absolut
tabu inom media. Rättning i leden anbefalldes på 1996 års
Bokmässa. Exempelvis påstod Jan Guillou att den svenska staten
är främlingsfientlig och journalisterna är medlöpare.
"Landets 16 000 journalister är betydligt farligare för invandrare
än landets 500 nazister", påstod Guillou enligt Nordvästra
Skånes Tidningar den 27 oktober. Enligt samma tidningsreferat fick Guillou
medhåll av sin journalistkollega Ylva Brune, som hävdade: "Journalisternas
makt är betydligt större än nazisternas genom att det är
journalisterna som skapar de bilder medborgarna har av samhället".
Varför Expo?
Tidskriften Expo har startats av extremvänstern
för att bryta motståndet mot fortsatt invandring. Med hjälp
av sympatiserande kollegor i press och etermedia kan Expojournalisterna få
ut sitt budskap, driva kampanjer och smutskasta meningsmotståndare och
andra som står i vägen för det mångkulturella målet.
Därigenom kan extremvänstern i stor utsträckning styra medias
verksamhet inom detta område, eller som Expos redaktion uttrycker det
i en reklamfolder: "Sedan starten i september 1995 har Expo blivit
en informationscentral för personer som söker information om extremhögerns
aktiviteter. Tidningen är ´första strandhugg´ för
en rad journalister och har gjort research för och bidragit med material
till ca 30 dagstidningar och nästan lika många inslag i andra media.
Representanter för Expo har vid upprepade
tillfällen träffat representanter för myndigheter, skolor,
politiska partier och företag som sökt information, samt deltagit
i seminarier och föredrag. Expo förmedlar även kontakter till
olika utomstående föredragshållare."
Antifascistisk Aktion
Antifascistisk Aktion, Antifa eller AFA, kan
snarast beskrivas som den militära delen av Expos verksamhet. AFA och
andra grupper med politisk våld på sitt program ingriper mot personer
och organisationer som fortsätter att arbeta mot extremvänstern
och vars verksamhet man trots makten över media inte lyckats stoppa.
AFAs kontakter med andra militanta organisationer är som framgår
ovan intensiva. Många gånger finner man samma våldsbenägna
bråkmakare i flera av organisationerna. Eftersom ungdomarna har mycket
goda kontakter med journalistkåren kan man återfinna samma namn
i anarkist-, vegan-, AFA-, snäckjägar- och antisexistsammanhang
som i antirasistdemonstrationer och polisrapporter om upplopp vid exempelvis
Hultsfredsfestivalen.
Kalendariets syften....
Expos kalendarium syftar till att övertyga
om att det svenska samhället är utsatt för ett massivt hot
från högerextremister och nazister. Den mer eller mindre verklighetsförankrade
uppräkningen av verkliga eller påhittade brott med "rasistiska
förtecken" tjänar till att underbygga krav på inskränkningar
i yttrandefrihet och organisationsfrihet för dem som ifrågasätter
invandrings- och invandrarpolitiken och det mångkulturella samhällets
förträfflighet. Att taktiken hittills varit framgångsrik visas
av alla lovord etablerade media öst över kalendariet men också
av en rad illa underbyggda, grundlagskränkande förslag från
politiker i olika partier om inskränkningar i medborgarnas fri- och rättigheter.
Kampen mot rasism och främlingsfientlighet påstås vara viktigare
än värnet av yttrande- och föreningsfriheten.
Sida upp och sida ner redogör Expos kalendarium
för våldsbrott begångna av svenskar. Rapporter om att skinnhuvuden
och personer med påstått nazistiska sympatier hotat eller misshandlat
invandrare, "antifascister" eller vanliga svenskar, varvas på
ett försåtligt sätt med vanliga slagsmål mellan svenska
ungdomar och utlänningar. Om invandrarungdomarnas mångdubbelt större
våldsbrottslighet tiger Expos kalendarium försiktigtvis.
...och resultat
Extremvänsterns förmåga att
prägla debatt och opinion visas bl a av en artikel i den socialdemokratiska
idétidskriften Arena nr 2, 1996. Med hänvisning till Expo kräver Håkan Bengtsson och Per Wirten inskränkningar i demokratin.
Slutklämmen i deras artikel är en upprepning av extremvänsterns
budskap:
"Detta eskalerande våld kan
inte bekämpas med samma medel som vanlig brottslighet, 'vanliga' mord
och dråp. Det är inte normal brottslighet eftersom den har sin
grund i en subkultur där våldet förhärligas och föraktet
för demokratin och människovärdet är vägledande.
Polisiära insatser kan visserligen
aldrig i sig själva lösa problemet. Men det börjar bli dags
att ställa frågan och diskutera om inte gränsen är nådd
och om samhället inte måste förklara krig mot högerextremismen.
Vilket kan innebära att föreningsfrihet och yttrandefrihet för
dessa grupper skjuts åt sidan. Var går gränsen? Har vi inte
redan nått den? Det är hög tid att ställa sig frågan.
Innan det är för sent."
En sammanfattning av Bengtsson och Wirténs
artikel återgavs i Expressen den 24 april av anarkisten Nina Lekander.
Lekander är kolumnist i Expressen men också medlem i Arenas redaktion.
Ett ovanligt åskådligt exempel på hur extremvänstern
bedriver sin "opinionsbildande" verksamhet.
Trådarna löper samman
Mönstret i det revolutionära nätverket
kring massinvandring och mångkulturell samhällsomvandling har varit
synligt i många år men har blivit ännu tydligare i och med
tillkomsten av Expo. Namnet på (pseudonymen för?) Expos tidigare
redaktör, M Karlsson, återfinns även i Ung Vänsters
tidning, Röd Press. Expos nuvarande redaktör, Andreas Rosenlund,
skriver också i Röd Press. Ung Vänsters ordförande Jenny
Lindahl skriver i Expo.
I samma ledare erkänner Expo att man
har tipsare inom poliskåren. Rimligen har väl Expo svårt
att betala sina tipsare lika mycket som kvällspressen, men bevisligen
har man i det s k kalendariet vid flera tillfällen publicerat uppgifter
, som aldrig återfunnits i riks- eller lokalpress. Det är bedrövligt
att etiken inom poliskåren är så låg att man tjallar
för journalister. Konsekvenserna har ju bl a kunnat iakttas inom Palmeutredningen,
där Lisbeth Palme, vis av erfarenheten, vägrade att lämna uppgifter
till polisen. Poliserna Mikael Lund och Ola Thunberg räknas
på Expos sistasida upp bland dem som stöder Expo. Lund och Thunberg
har i flera år varit verksamma som ungdomspoliser i Stockholm och för
några år sedan författat Stockholmspolisens rapport om ungdomsgängen
i huvudstaden, i det längsta hemligstämplad. Gängen delades
in i rasister (svenskar) och kriminella (invandrare). Det är beklämmande
att dessa två poliser, som bättre än de flesta vet att 70-80
procent av gatuvåldet i Stockholm begås av invandrarungdomar,
stöder Expokalendariets ensidiga rapporter om enbart svenskar som våldsverkare
och enbart invandrare som offer.
Som bekant har massmedia bjudit över
varandra i hyllningarna av Expo och dess kalendarium. Eftersom Expo i en annan
del av ovan citerade ledare erkänner att Hübinettes kriminella bakgrund
"varit välkänd bland ett stort antal journalister", hade
man kanske kunnat förvänta sig att åtminstone påstått
seriösa ledarskribenter och kommentatorer hade haft vissa invändningar.
Så var emellertid inte fallet, vilket väl ytterligare bestyrker
de nära sambanden mellan extremvänstern och mediaetablissemanget.
Rättssamhällets förfall
När vänsteraktivister genom att
krossa skyltfönstren till de butiker som sålde Ultima Thules skivor
lyckades förhindra försäljningen av dessa, berömdes detta
av media. Det ansågs vara en stor seger för demokratin. Demokratin
kännetecknas dock av respekten för andras värderingar och rättsstaten
allas likhet inför lagen. I Sverige mäts däremot med dubbla
måttstockar, en för dem som har de rätta och godkända
"humana", värderingarna och en annan för dem som tänker
själva.
Svenska ungdomar berövas sin rätt
att protestera. Skolorna utsätter eleverna för en massiv hjärntvätt
av ett slag som vi känner igen från Hitlertyskland och Sovjetunionen.
Unga, som inte accepterar en mångkulturell omvandling av Sverige, konfronteras
med ett massivt åsiktsförtryck, samtidigt som de med egna ögon
kan se att demokratin numera endast är till för dem som har de "rätta"
åsikterna. Risken är uppenbar att de på sikt inte ser någon
annan möjlighet än att söka sig till verkligt rasistiska och
antidemokratiska organisation.
Invandringen och elitens svekfulla och kortsiktiga
ställningstagande för globalisering och mångkulturalitet och
mot svenskarna och svenska värden riskerar att i kombination med negativ
juridisk och ekonomisk särbehandling av svenskar bli de verkliga orsakerna
till att en livskraftig nazistisk rörelse skapas.
Makthavarnas perspektiv
Skälen till den politiska klassens ställningstagande
är inte helt enkla att analysera. Till stor del rör det sig om inkompetens,
konformism och feghet. De personliga intressena får gå före
landets väl. Det svenska samhället gynnar inkompetenta jasägare
på bekostnad av personer med gott omdöme, personlig integritet,
duglighet och civilkurage. Att inkompetensen länge styrt Sverige har
under de senaste regeringarna blivit allt mer uppenbart. Oförmågan
att handskas med massinvandringen kombineras med oförmågan att
hantera den inhemska ekonomiska krisen, massarbetslösheten, förfallet
inom de offentliga verksamheterna och oförmågan att försvara
svenska intressen inom EU. Än mindre klarar regeringarna att anpassa
sig till den nya ekonomiska världsordningen, där allt mer av industriproduktionen
flyttas från västvärlden till Östeuropa och Sydostasien.
Det är emellertid inte enbart frågan
om inkompetens. När det gäller massinvandringen och den mångkulturella
visionen har det visat sig att ledarna inom näringslivet allt som oftast
tar ställning mot Sverige och svenska nationella intressen. Utförsäljningen
till utlandet av inte enbart svenska industriföretag utan bortslumpandet
till utländska ekonomiska intressen av mineraltillgångar, vattenkraft
och kärnenergi, fastigheter, markområden och allemansrätten
reducerar i snabb takt möjligheterna till nationellt självbestämmande.
Inom invandrings- och invandrarpolitiken är
nyliberalernas och extremvänsterns ställningstaganden påfallande
ofta identiska. Båda sidor förespråkar det gränslösa
samhället och den totalt fria invandringen. Så länge det rör
sig om politiskt tämligen betydelselösa fraktioner inom tokhögern
och tokvänstern kan det kanske negligeras. Betydligt allvarligare är
att finna partiledarna Maria Leissner, Bengt Westerberg (fd) och Alf Svensson
skriva under samma upprop mot regeringens flyktingpolitik som Gudrun Schyman
och att upptäcka att Moderata ungdomsförbundet har identisk uppfattning
med Ung Vänster, när det gäller invandrings- och flyktingpolitiken.
Hoten mot demokratin
Skinnhuvuden och unga nazister rekryteras
främst bland arbetslösa och lågutbildade, mer eller mindre
socialt utslagna arbetarungdomar, som saknar kunskap om vad nazismen innebar
ideologiskt - allt från judeutrotning till planekonomi. Det rör
sig mer om ett ekonomiskt och socialt problem än ett ideologiskt ställningstagande.
Nazismen utgör för närvarande
- till skillnad från extremvänsterns omstörtande verksamhet
och invandringens samhällsnedbrytande effekter - inget hot mot det svenska
samhället.
Nazismen kan däremot på sikt bli
ett hot, om politikerna och övriga makthavare fortsätter på
den inslagna vägen.
De senaste decenniernas massinvandring hotar
redan demokratin. Allt oftare hörs krav på makt och inflytande
från självutnämnda ledare för invandrarna, som likt en
ockupationsmakt strävar efter att befästa sina ställningar.
I debattartiklar, tidningsintervjuer, radio- och TV-program hotar figurer
som Kurdo Baksi, Mauricio Rojas, Alexandra Pascalidou och deras likar att
"invandrarna" kommer att göra blodig revolt, om de inte ges
makt och inflytande omedelbart.
Massinvandringen medför att det svenska
folket efter hand byts ut mot främmande folkgrupper. Det vore snarast
underligt, om detta inte förr eller senare föder en stark motreaktion.
Varför skulle svenska ungdomar i längden stillatigande se på
när deras land i realiteten ockuperas? Och varför skulle svenska
ungdomar, som ser hur främlingar ges företräde till arbete
och bostad och även i andra avseenden gynnas på svenskarnas bekostnad,
vara mer beskedliga än invandrarungdomarna? Har inte även svenska
ungdomar rätt att kräva "respekt"?
Om företrädarna för de demokratiska
partierna till följd av en felaktig politik betraktas som lögnare
och förrädare, finns risk att nazismen kan komma att uppfattas som
den enda kraft som bjuder motstånd mot en ockupation.
En grundläggande förutsättning
för att den svenska demokratin skall bestå är att de valda
representanterna för det svenska folket börjar erinra sig vilkas
intressen de är valda att företräda.