image
image
image
image

 Ur FRI INFORMATION:


"Fuskutredningen"

Riksrevisionsverket (RRV) presenterade i juni 1995 den s k "fuskutredningen" (RRV 1995:32-33). Rapporten kartlägger fusk med förmåner och bidrag av social karaktär. Totalt bedöms fusk och överutnyttjande kosta 5-7 miljarder kr per år. Utredningen initierades av en skrivelse från polismyndigheten i Malmö till Socialdepartementet om det tilltagande bidragsfusk polisen upptäckt. Bl a hade ett stort antal arbetslösa invandrare tillskansat sig många och långa nöjesresor till hemländerna på socialförsäkringens bekostnad

Thore Jeppsson, utredare vid Utlänningssektionen, Polismyndigheten, Malmö, har gjort omfattande utredningar av det missbruk som sker av socialförsäkringssystemen. Jeppsson sammanfattade sina synpunkter i en skrivelse i april 1994 till statssekreterare Göran Rådö på Socialdepartementet:

"Jag vill fästa departementets uppmärksamhet på det fusk som innebär att ett stort antal socialbidragstagare och arbetslösa får många och/eller långa nöjesresor till utlandet bekostade av socialförsäkringarna.

Genom att de enskilda personerna underlåter att meddela till socialtjänsten/arbetsförmedlingarna om resorna, är det tyvärr mycket vanligt att bidrag utbetalas för perioder som tillbringas utomlands.

Mycken förslagenhet, initiativrikedom och osanningar används för att få det att verka som om vederbörande personer befinner sig i Sverige hela tiden. Vänner eller släktingar brukar vara behjälpliga för att genomföra fusket.

Vanligen går resorna till länder i Östeuropa, Afrika och Asien. Dessa länder har lägre kostnadsnivåer än vad Sverige har. På så vis räcker pengarna längre tid än om pengarna istället hade konsumerats i Sverige".

Jeppsson fortsätter: "Genom att de utvandrande personerna finns kvar som folkbokförda i Sverige blir det fullt möjligt att på olika sätt fortsätta att exploatera förmåner som egentligen enbart är avsedda för de som bor i Sverige.

I det här sammanhanget kan vi helt bortse från EES-avtalet eftersom de som fuskar nästan alltid bor i länder som står utanför EES-kretsen.

Statens Invandrarverk och Utlänningsnämnden är entydiga. PUT (Permanent Uppehållstillstånd) skall återkallas om bosättningen i Sverige har upphört.

Svårigheterna ligger i att upptäcka de som utvandrat utan att meddela utvandringen till myndigheterna.

Att PUT-innehavare är obenägna att anmäla sig som utvandrade beror på att det är ekonomiskt fördelaktigt att stå kvar som folkbokförd även efter utvandringen."

Jeppsson rapporterar vidare: "Ett skäl för att göra tillfälliga besök i Sverige är många gånger för att besöka släktingar/vänner, förlänga PUT samt att efterfråga vårdtjänster.

De utvandrade personer som har kvar patientbrickorna och är folkbokförda åtnjuter vård på samma förmånliga villkor som de som är bosatta i Sverige.

Specialistvård kan vara billigare och mer lättillgänglig än i det land som man flyttat hem till.

Exempelvis kommer utvandrade iranska kvinnor till Sverige några månader före förlossningarna för att föda i Sverige. Några månader efter förlossningarna återvänder de till Iran.

Förlossningsvård i Iran av samma goda standard som den i Sverige skulle kosta så mycket pengar att det blir billigare att flyga till Sverige.

När vårdens personal och övriga resurser är hårt ansträngda i budgetnedskärningstider ter det sig märkligt att personer som frivilligt flyttat från Sverige kan komma hit och erhålla vård som de egentligen inte är berättigade till.

Tyvärr är detta möjligt så länge som folkbokföringsregistreringen består samt vad gäller utländska medborgare så länge som PUT ej är återkallat."

Angående fusk med pensioner skriver Jeppsson: "Pensionerna sänks för de utvandrade förtidspensionärer som ej har tjänat in full ATP och har bosatt sig i ett land som Sverige ej har pensionskonvention med; exempelvis Ungern, Polen, Tjeckien och Chile.

Ett stort antal av de personer som invandrat till Sverige under de senaste tio-femton åren och som vid invandringstillfället var mer än cirka 40 år gamla har ej kunnat etablera sig på arbetsmarknaden alls.

Många har förtidspensionerats.

De har därigenom beviljats hel folkpension i form av förtidspension, fullt pensionstillskott samt kommunalt bostadstillägg.

En hel del av de här pensionärerna har flyttat tillbaka till sina ursprungsländer.

Om Försäkringskassan i dylika fall får vetskap om att utvandring har skett återkallas pensionsbeslutet och utbetalningarna stoppas helt.

Denna kategori av pensionärer får pensionsutbetalningar från Försäkringskassan under förutsättning av att de är bosatta i Sverige.

Det är därför viktigt för de som har utvandrat att genom skenfolkbokföringar och andra dimridåer få det att inför myndigheterna se ut som om de är bosatta i Sverige".

Fuskutredningen

I slutet av juni 1995 presenterades stencilutgåvan av den sk "fuskutredningen". Senare under 1995 och under 1996 ha särskilda utgåvor av utredningen utkommit som behandlar var sitt "fuskområde". Dessa innehåller förslag till åtgärder för att stävja fusket. Den utredningsmodell som utvecklats vid polisen i Malmö är tänkt att ligga till grund, när systemet införs vid ett 10-tal kommuner med många invandrare. I vanlig ordning döljer massmedia sambanden och framställer utredningen som om svenska folket i allmänhet fuskar med bidrag.

De bidragsområden som i första hand RRV studerat är: förtidspension, A-kassa, KAS, bidragsförskott, underhållsbidrag, bostadsbidrag, sjukpenning och tillfällig föräldrapenning. Därutöver har förekomsten av dubbla ersättningar från olika bidragssystem, fusk bland läkare, kontrollsystem i såväl Sverige som i andra länder, studerats. Med fusk menas i utredningen den eller de som gör anspråk på ett bidrag och lämnar felaktiga uppgifter för att få bidraget. Med överutnyttjande menas utnyttjande av bidrag eller förmån på ett sätt som inte avsetts.

Förtidspensioner

Under senaste decenniet har vi haft en stark ökning av antalet förtidspensionärer, antalet utbetalda pensioner har under perioden ökat med c:a 85 000. 1993 fanns 414 000 förtidspensionärer i landet och 1994 var de 422 000. Under 1995 räknas med c:a 450 000. Det årliga tillskottet är 40-50 000 arbetstagare. Till förtidspensionärerna utbetalades 1993 c:a 37 miljarder kronor. Av svenskar födda i Sverige var andelen förtidspensionärer 6 procent och av utomlands födda svenskar 15 procent. Bland utländska medborgare bosatta i Sverige var andelen förtidspensionärer lägre eller lika som för svenskar födda i Sverige. För greker och jugoslaver var andelen förtidspensionärer 20 procent. RRV uppskattar kostnaderna för fuskande förtidspensionärer till mellan 600 miljoner och 2 miljarder kronor.

Årligen flyttar c:a 11 000 nya förtidspensionärer till sina hemländer. Det totala antalet utflyttade förtidspensionärer beräknas till c:a 35 000. Det betyder att i stort sett hälften av alla förtidspensionärer med invandrarbakgrund lämnat landet.

Vitt och svart arbete

Omfattning av "vitt" arbete dvs helt öppna arbetsinkomster på samma gång som A-kassa utgår är svår att uppskatta beroende på att någon sådan undersökning inte gjorts tidigare. Vid jämförelser med andra länder antar man att det felaktigt utbetalda beloppet är 1 procent vilket skulle innebära c:a 430 miljoner av de totalt 43 miljarder som betalas ut. Under hela år 1994 fick 857 000 medlemmar vid något tillfälle ersättning från A-kassa. Endast två fall av svartjobb rapporterades under perioden!

Omfattning av "svart" arbete dvs dolda arbetsinkomster på samma gång som A-kassa utgår, är betydligt svårare att mäta och komma åt. Här finns två vägar att välja, att följa den som arbetar eller granska dennes arbetsgivare. Det förstnämnda har visat sig svårt och ineffektivt i samtliga länder som försökt. Den senare metoden är att koncentrera på branscher och arbetsplatser där problem kan tänkas föreligga. Det förutsätter razzior och identitetskontroll. Vid arbetsplatskontroller är det vanligt att påträffade misstänkta uppger att de är verksamma utan betalning. Det är ju i och för sig inte brottsligt att arbeta utan lön men det är dock anmärkningsvärt att förekomsten av ideellt arbete utan lön inom restaurangbranschen är så omfattande. Sanering av svartjobb inom vissa branscher med högt invandrarinslag såsom taxi, städning, och restaurang, har inletts. Det nya taxiförarbeviset är ett exempel på detta. RRV beräknas att skatteundandragande för svarta löner uppgår till 7,5 miljarder och för företagare 37,5 miljarder som helhet i "branschen". Erfarenheter från andra länder visar att när svartjobben väl bitit sig fast i samhället så sitter de också kvar. Ofta kombinerade med kriminalitet. Uppemot 10 000 personer uppehåller sig illegalt i Sverige. Det är rimligt att anta att en del försörjer sig med svart arbete, resten på annat oärligt sätt.

Bidragsförskott och bostadsbidrag

Bidragsförskott och bostadsbidrag uppgick tillsammans till c:a 10 miljarder kronor för 1994/95. Dessa statliga transfereringar svarar för 25 procent av det statliga stödet till barnfamiljer. Fusk och överutnyttjande är vanligt förekommande, framför allt genom skenbara separationer. ett föräldrapar uppger till kassan att man separerat. Den underhållsskyldige som sägs ha flyttat, bor ändå kvar hos den som uppges vara vårdnadshavare. Ju högre inkomst och ju fler barn familjen har, desto mer lönar sig en skenbar separation. Endast 23 procent av de underhållsskyldiga betalar fullt ut.

Exempel 1: I ett litet samhälle i Y län bor tre familjer. Familjerna har tre barn vardera och har nära släktskaps- och vänskapsförhållanden. Officiellt har samtliga män skilt sig från sina hustrur. Man 1 gifter sig därefter med kvinna 2. Kvinna 1 gifter sig med man 3, osv. Familjerna hade också ansökt, och fått beviljat, bidragsförskott för de nio barnen. Ingen av de underhållsskyldiga har någon möjlighet att betala underhållsbidrag. Resultatet blev att staten tvingades betala 56 304 kronor per månad till familjerna. Två av familjerna har under perioden återvänt till sitt gamla hemland.

Exempel 2: I Malmö företogs under två månader 1994 en totalundersökning av underhållsskyldiga som skrivna på c/o-adresser i ett förortsområde utanför Malmö. Sammanlagt rörde det sig om 170 personer. Av sammanlagt 120 behandlade ärenden resulterade 15 i indragna bidragsförskott. Sammanlagt rörde det sig om 29 barn. Dessa ärenden motsvarade årliga utbetalningar på c:a en halv miljon kronor. Ett par av ärendena har polisanmälts.

Invandrare med falska uppgifter

Sedan 1980 har Sverige tagit emot ca 600 000 invandrare inklusive asylsökande och anhöriginvandrare. Vanligt är falskaflyktinghistorier. Ett omfattande fusk av närliggande slag kan konstateras, när det gäller falska identiteter och släktskapsrelationer. Enligt gällande lagstiftning (SFS 1990:1526) får inte blodprov tas för fastställande av föräldraskap vare sig på mödernet eller fädernet, såvida inte modern själv pekar ut en man som far till hennes barn eller själv ger sitt samtycke för egen del. Det förekommer att invandrare med ett stort antal barn avsiktligt lämnar falska uppgifter vid invandring, eller en tid därefter, enbart för att få största möjliga ekonomiska bidrag, exempelvis bidragsförskott. Det förekommer också att kvinnor uppger sig vara biologisk mor till ett stort antal barn som rimligtvis inte kan vara egna. Motivet är att få in barnen i Sverige. Här rör det sig om skilda synsätt i olika kulturer beträffande vilket ansvar en vuxen har för egna och andras barn. En del invandrare från vissa afrikanska länder påstår sig ha ansvar för släktingars och vänners barn, vilket inte överensstämmer med den svenska lagstiftningens syn på föräldraansvar (s k kulturberikning, red anm). Involverade svenska myndigheter är maktlösa och tvingas acceptera uppgivna familjeförhållanden. Det kan gälla familjer med ända upp till 10 barn samtidigt som de vuxna saknar försörjningsförmåga. En sådan familj kan kosta ca 30 000 kr per månad i direkta bidrag och i många fall lika mycket till i andra kostnader. Avsaknaden av kontrollmöjligheter lämnar tyvärr fältet fritt för en ökning av denna form av fusk.

Exempel 1: En x-nsk familj kommer till Sverige och försäkringskassan i Malmö. Kvinnan uppger att hennes make inte är far till barnen. Hon söker bidragsförskott. Kassan misstänker att maken är far till barnen. Då kvinnan nekar, tvingas man acceptera berättelsen och betala bidragsförskott på ca 3 500 kr per månad. I den x-nska kulturen är det ovanligt att en kvinna har tre barn med andra män än den man hon är gift med.

Exempel 2: En x-nsk kvinna uppger vid invandringen att två medföljande yngre kvinnor är hennes barn. Hennes mödraskap fastställs, bidragsförskott och bostadsbidrag utgår. Efter en tid säger kvinnan att "barnen" egentligen är hennes systrar. Hon vill få det rätta förhållandet registrerat men ändå kvarstå som vårdnadshavare och behålla bidragen. Kassan drar in bidragsförskottet och omprövar bostadsbidraget. Ärendet överklagas av kvinnan till länsrätten. Efter yttrande från SIV beslutas att det handlar om syskonrelation men att kvinnan ändå fortsätter som vårdnadshavare med rätt till bidrag.

Exempel 3: Två bröder söker tillstånd för försäljning av färdigförpackade livsmedel. Ingen av bröderna har inregistrerat företag för verksamheten. Uppgiven adress är samma som den ene broderns och hans fd hustrus. Trots detta har bostadsbidrag och bidragsförskott utbetalats som för ensamstående med två barn. Men bidraget har annan adress, c/o en svåger till brodern. Svågern har bostadsbidrag som ensamstående och studerande. Nämnde broder är helt sjukskriven. Sjuk- penningen sänds till fd hustrun. När c/o adressen kontrolleras, får man besked om att värden inte känner till någon annan boende i denna lägenhet än innehavaren. Värden anser dessutom att bostaden är väl liten för att fler skall kunna bo där.

Den andra brodern är inte sjukskriven men har uppburit särskilt vuxenstudiestöd samt barntillägg för ensamstående under samma tid som hans fd hustru även uppburit denna typ av bidrag med barntillägg via CSN. Denne broder är även han skild och skriven på en c/o adress. Vid uppföljning iakttas samma mönster som för den förste brodern. Denne broders fd hustru har också bidragsförskott för barn samt bostadsbidrag som ensamstående. När kassan sedan följer upp svågern, som säger sig inte ha någon inneboende sväller det ut i än fler inblandade.

Bidrag till utflyttade och avlidna

Som Fri Information berättade i nr 3, 1995, anmälde Statistiska Centralbyrån 1994 att deras statistik visade att 10 procent eller ca 40 000 av utomnordiska invandrare skrivna i Sverige saknades. Misstankar fanns att dessa personer återflyttat till hemlandet, avlidit och begravts i det tysta. Så länge ingen rapport om dödsfall lämnas till svenska myndigheter fortsätter utbetalningar av sociala förmåner. Analysen baseras bl a på dödlighetsstudier. Uppseendeväckande få dödsfall har registrerats bland de utomnordiska invandrarna. Även postreturer och bortfall i statistiska undersökningar pekar i samma riktning. Enligt Invandrarverkets regler måste utländska medborgare vistas här mer än halva året för att vara berättigad till permanent uppehållstillstånd (PUT). Svenska folket har bibringats uppfattningen att hit komna "flyktingar" var förföljda och ej kunde återvända till hemlandet utan risk för livet. Det har tvärtom skapats regelverk som möjliggjort en livlig trafik fram och åter mellan Sverige och hemländerna. Vidare skall enligt utlänningslagen PUT återkallas om bosättningen i Sverige upphör. Enligt folkbokföringslagen skall den som vistasi annat land mer än ett år avregistreras från folkbokföringen som avflyttad.

De förmånliga pensionsreglerna är ett av skälen till att invandrare är angelägna att deras föräldrar skall komma hit och erhålla PUT. Efter att de har varit folkbokförda tio år i landet, erhålls vid 65 års ålder folkpension och bostadstillägg. För att uppfylla reglerna behöver man endast vistas 7 månader per år i Sverige. Under vistelsen här har de "invandrade" släktingarna förmåner från sjuk-, läkemedels- och tandvårdsförsäkring på samma villkor som svenskarna utan att ha bidragit med ett öre till finansieringen. Efter tio kvalificeringsår har "åldringarna" uppnått sitt mål och kan resa till hemlandet för gott som svenska pensionärer.

Sammanfattning

Invandringspolitiken har skapat en nationell och ekonomisk kris som lett till förödande följder. Den stora ekonomiska invandring som tvingats på det svenska folket dränerar de sociala välfärdssystemen dels genom fusk, dels på "legalt" sätt. 1980- och än mer 1990-talets utomnordiska invandrare har mycket dålig förankring på arbetsmarknaden.

RRV bedömer att fusk och överutnyttjande kostar 5-7 miljarder årligen. Därav: personer som mot gällande regler uppbär arbetslöshetsersättning 800 miljoner kr, svart arbete 1.5-3.3 miljarder kr. Överutnyttjande och systembrister uppgår till 2.8 miljarder kr, varav utflyttade invandrare 400 miljoner kr. Men RRV´s utredning bedömer inte hur stora belopp invandrarna kostar socialförsäkringssystemet "legalt". Minst 100 miljarder kr årligen är säkert en rimlig gissning.

Rutinen för bidragsfuskande fusk-asylanter och deras anhöriginvandrade är följaktligen: först anländer "flyktingar" till Sverige och påstår sig behöva skydd. De beviljas permanent uppehållstillstånd och alla sociala förmåner. Sedan utvandrar "flyktingarna" eller far på "semester" till de länder de nyligen flytt från med alla ekonomiska förmåner förmedlade via svenska banker. Målet är förtidspension eller folkpension och därefter återvändande till hemlandet med bibehållna förmåner. Invandrarverket tvingas acceptera många falska berättelser om asylskäl. Genom att ljuga om familjesambanden tar asylanten hit så många av sina landsmän som möjligt. Målet är att pressa fram maximala bidrag. Att i efterhand kontrollera familjeförhållandena och bidragsfusket, är närmast hopplöst för det svenska samhället.

Ett förfall av samhällsfunktionerna följer i den ekonomiska krisens spår. Främst drabbas sjukvård och äldreomsorg. Svenska pensionärer och vårdbehövande är de som främst drabbas av såväl den ekonomiska krisen som av kostnaderna för massinvandringen. Makthavarna räknar cyniskt med att de äldre och vårdbehövande inte mäktar protestera mot neddragningarna. De brukar ju inte uttrycka sitt missnöje med fönsterkrossning och oroligheter på stan. Den generation som byggt upp Sverige utgör numera en ekonomisk belastning och passar inte in i den "multikulturella drömmen". Etablissemanget har bestämt sig för att till varje pris driva igenom det "mångkulturella" samhällsprojektet.

 


Avslutande kommentarer

Naturligtvis är det svenskar som står för de flesta fallen av fusk med bidragssystemen. Svenskarna är ju ännu så länge många fler. Ändå är det rimligt att känna sig extra förbittrad över bidragsfusket hos asylmissbrukare som lurar oss dubbelt. Det gäller dock att trots ilskan minnas vilka som är de verkliga bedragarna, nämligen de politiker och tjänstemän som gladeligen skänker bort svenskarnas genom skatter och obligatoriska avgifter hopsparade försäkringsmedel avsedda för trygghet vid bl a sjukdom och ålderdom.

Den generösa invandrings- och invandrarpolitik alla riksdagspartierna förespråkar är inte annat är ren stöld av försäkringsmedel från bl a sjuk-, läke-medels- och tandvårdsförsäkringen och från pensionsfonderna. Under en längre tid lyckades politikerna dölja sina bedrägerier. Efter finanskraschen 1992 är det inte längre möjligt. Nu börjar alla se följderna. Alarmerande försämringar i sjukvården, speciellt äldresjukvården, skandalösa missförhållanden inom äldreomsorgen, chockhöjda läkemedelspriser, kraftigt reducerad tandvårdsförsäkring som om ett år upphör helt. Sjukförsäkringen används för helt andra ändamål än de utlovade. De höjda egenavgifterna i sjukförsäkringen går inte alls till sjukvård eller sjukförmåner utan till arbetsmarknadsåtgärder. Politikerna har totalt brutit ingångna avtal med det svenska folket. Genom att just försäkringspengar och pensionsfonder används för att täcka underskotten är det i första hand vårdbehövande och äldre svenskar som drabbas.

Och tro inte att politikerna tänker lära av alla misstag. När den flyktingpolitiska propositionen antas av riksdagen den 5 december blir det fritt fram att ta hit anhöriga, som bara behöver skaffa intyg om tidigare hushållsgemenskap, omöjliga för svenska tjänstemän att kontrollera i Irak, Somalia, Iran. Till skillnad från nästan alla västländer vägrar svenska politiker låta invandrarna försörja de anhöriga de tar hit. Nej, det skall svenska skattebetalare stå för även i framtiden.

Visst kommer Fri Information även i fortsättningen att kritisera asylmissbruk, bidragsfusk och kriminalitet hos invandrare. De största bedragarna finner vi dock i Sveriges riksdag och regering. De har svindlat bort välfärden.




image


 
image
 
 
image