Ur FRI
INFORMATION:
"Fuskutredningen"
Riksrevisionsverket (RRV) presenterade
i juni 1995 den s k "fuskutredningen" (RRV 1995:32-33). Rapporten
kartlägger fusk med förmåner och bidrag av social karaktär.
Totalt bedöms fusk och överutnyttjande kosta 5-7 miljarder kr per
år. Utredningen initierades av en skrivelse från polismyndigheten
i Malmö till Socialdepartementet om det tilltagande bidragsfusk polisen
upptäckt. Bl a hade ett stort antal arbetslösa invandrare tillskansat
sig många och långa nöjesresor till hemländerna på
socialförsäkringens bekostnad
Thore Jeppsson, utredare vid Utlänningssektionen,
Polismyndigheten, Malmö, har gjort omfattande utredningar av det missbruk
som sker av socialförsäkringssystemen. Jeppsson sammanfattade sina
synpunkter i en skrivelse i april 1994 till statssekreterare Göran Rådö
på Socialdepartementet:
"Jag vill fästa
departementets uppmärksamhet på det fusk som innebär att ett
stort antal socialbidragstagare och arbetslösa får många
och/eller långa nöjesresor till utlandet bekostade av socialförsäkringarna.
Genom att de enskilda personerna
underlåter att meddela till socialtjänsten/arbetsförmedlingarna
om resorna, är det tyvärr mycket vanligt att bidrag utbetalas för
perioder som tillbringas utomlands.
Mycken förslagenhet,
initiativrikedom och osanningar används för att få det att
verka som om vederbörande personer befinner sig i Sverige hela tiden.
Vänner eller släktingar brukar vara behjälpliga för att
genomföra fusket.
Vanligen går resorna
till länder i Östeuropa, Afrika och Asien. Dessa länder har
lägre kostnadsnivåer än vad Sverige har. På så
vis räcker pengarna längre tid än om pengarna istället
hade konsumerats i Sverige".
Jeppsson fortsätter: "Genom att de utvandrande personerna
finns kvar som folkbokförda i Sverige blir det fullt möjligt att
på olika sätt fortsätta att exploatera förmåner
som egentligen enbart är avsedda för de som bor i Sverige.
I det här sammanhanget
kan vi helt bortse från EES-avtalet eftersom de som fuskar nästan
alltid bor i länder som står utanför EES-kretsen.
Statens Invandrarverk och
Utlänningsnämnden är entydiga. PUT (Permanent Uppehållstillstånd)
skall återkallas om bosättningen i Sverige har upphört.
Svårigheterna ligger
i att upptäcka de som utvandrat utan att meddela utvandringen till myndigheterna.
Att PUT-innehavare är
obenägna att anmäla sig som utvandrade beror på att det är
ekonomiskt fördelaktigt att stå kvar som folkbokförd även
efter utvandringen."
Jeppsson rapporterar vidare: "Ett
skäl för att göra tillfälliga besök i Sverige är
många gånger för att besöka släktingar/vänner,
förlänga PUT samt att efterfråga vårdtjänster.
De utvandrade personer
som har kvar patientbrickorna och är folkbokförda åtnjuter
vård på samma förmånliga villkor som de som är
bosatta i Sverige.
Specialistvård kan
vara billigare och mer lättillgänglig än i det land som man
flyttat hem till.
Exempelvis kommer utvandrade
iranska kvinnor till Sverige några månader före förlossningarna
för att föda i Sverige. Några månader efter förlossningarna
återvänder de till Iran.
Förlossningsvård
i Iran av samma goda standard som den i Sverige skulle kosta så mycket
pengar att det blir billigare att flyga till Sverige.
När vårdens
personal och övriga resurser är hårt ansträngda i budgetnedskärningstider
ter det sig märkligt att personer som frivilligt flyttat från Sverige
kan komma hit och erhålla vård som de egentligen inte är
berättigade till.
Tyvärr är detta
möjligt så länge som folkbokföringsregistreringen består
samt vad gäller utländska medborgare så länge som PUT
ej är återkallat."
Angående fusk med pensioner skriver
Jeppsson: "Pensionerna
sänks för de utvandrade förtidspensionärer som ej har
tjänat in full ATP och har bosatt sig i ett land som Sverige ej har pensionskonvention
med; exempelvis Ungern, Polen, Tjeckien och Chile.
Ett stort antal av de personer
som invandrat till Sverige under de senaste tio-femton åren och som
vid invandringstillfället var mer än cirka 40 år gamla har
ej kunnat etablera sig på arbetsmarknaden alls.
Många har förtidspensionerats.
De har därigenom beviljats
hel folkpension i form av förtidspension, fullt pensionstillskott samt
kommunalt bostadstillägg.
En hel del av de här
pensionärerna har flyttat tillbaka till sina ursprungsländer.
Om Försäkringskassan
i dylika fall får vetskap om att utvandring har skett återkallas
pensionsbeslutet och utbetalningarna stoppas helt.
Denna kategori av pensionärer
får pensionsutbetalningar från Försäkringskassan under
förutsättning av att de är bosatta i Sverige.
Det är därför
viktigt för de som har utvandrat att genom skenfolkbokföringar och
andra dimridåer få det att inför myndigheterna se ut som
om de är bosatta i Sverige".
Fuskutredningen
I slutet av juni 1995 presenterades stencilutgåvan
av den sk "fuskutredningen". Senare under 1995 och under 1996 ha
särskilda utgåvor av utredningen utkommit som behandlar var sitt
"fuskområde". Dessa innehåller förslag till åtgärder
för att stävja fusket. Den utredningsmodell som utvecklats vid polisen
i Malmö är tänkt att ligga till grund, när systemet införs
vid ett 10-tal kommuner med många invandrare. I vanlig ordning döljer
massmedia sambanden och framställer utredningen som om svenska folket
i allmänhet fuskar med bidrag.
De bidragsområden som i första
hand RRV studerat är: förtidspension, A-kassa, KAS, bidragsförskott,
underhållsbidrag, bostadsbidrag, sjukpenning och tillfällig föräldrapenning.
Därutöver har förekomsten av dubbla ersättningar från
olika bidragssystem, fusk bland läkare, kontrollsystem i såväl
Sverige som i andra länder, studerats. Med fusk menas i utredningen den
eller de som gör anspråk på ett bidrag och lämnar felaktiga
uppgifter för att få bidraget. Med överutnyttjande menas utnyttjande
av bidrag eller förmån på ett sätt som inte avsetts.
Förtidspensioner
Under senaste decenniet har vi haft en stark
ökning av antalet förtidspensionärer, antalet utbetalda pensioner
har under perioden ökat med c:a 85 000. 1993 fanns 414 000 förtidspensionärer
i landet och 1994 var de 422 000. Under 1995 räknas med c:a 450 000.
Det årliga tillskottet är 40-50 000 arbetstagare. Till förtidspensionärerna
utbetalades 1993 c:a 37 miljarder kronor. Av svenskar födda i Sverige
var andelen förtidspensionärer 6 procent och av utomlands födda
svenskar 15 procent. Bland utländska medborgare bosatta i Sverige var
andelen förtidspensionärer lägre eller lika som för svenskar
födda i Sverige. För greker och jugoslaver var andelen förtidspensionärer
20 procent. RRV uppskattar kostnaderna för fuskande förtidspensionärer
till mellan 600 miljoner och 2 miljarder kronor.
Årligen flyttar c:a 11 000 nya förtidspensionärer
till sina hemländer. Det totala antalet utflyttade förtidspensionärer
beräknas till c:a 35 000. Det betyder att i stort sett hälften av
alla förtidspensionärer med invandrarbakgrund lämnat landet.
Vitt och svart arbete
Omfattning av "vitt" arbete dvs
helt öppna arbetsinkomster på samma gång som A-kassa utgår
är svår att uppskatta beroende på att någon sådan
undersökning inte gjorts tidigare. Vid jämförelser med andra
länder antar man att det felaktigt utbetalda beloppet är 1 procent
vilket skulle innebära c:a 430 miljoner av de totalt 43 miljarder som
betalas ut. Under hela år 1994 fick 857 000 medlemmar vid något
tillfälle ersättning från A-kassa. Endast två fall av
svartjobb rapporterades under perioden!
Omfattning av "svart" arbete dvs
dolda arbetsinkomster på samma gång som A-kassa utgår, är
betydligt svårare att mäta och komma åt. Här finns två
vägar att välja, att följa den som arbetar eller granska dennes
arbetsgivare. Det förstnämnda har visat sig svårt och ineffektivt
i samtliga länder som försökt. Den senare metoden är att
koncentrera på branscher och arbetsplatser där problem kan tänkas
föreligga. Det förutsätter razzior och identitetskontroll.
Vid arbetsplatskontroller är det vanligt att påträffade misstänkta
uppger att de är verksamma utan betalning. Det är ju i och för
sig inte brottsligt att arbeta utan lön men det är dock anmärkningsvärt
att förekomsten av ideellt arbete utan lön inom restaurangbranschen
är så omfattande. Sanering av svartjobb inom vissa branscher med
högt invandrarinslag såsom taxi, städning, och restaurang,
har inletts. Det nya taxiförarbeviset är ett exempel på detta.
RRV beräknas att skatteundandragande för svarta löner uppgår
till 7,5 miljarder och för företagare 37,5 miljarder som helhet
i "branschen". Erfarenheter från andra länder visar att
när svartjobben väl bitit sig fast i samhället så sitter
de också kvar. Ofta kombinerade med kriminalitet. Uppemot 10 000 personer
uppehåller sig illegalt i Sverige. Det är rimligt att anta att
en del försörjer sig med svart arbete, resten på annat oärligt
sätt.
Bidragsförskott och bostadsbidrag
Bidragsförskott och bostadsbidrag uppgick
tillsammans till c:a 10 miljarder kronor för 1994/95. Dessa statliga
transfereringar svarar för 25 procent av det statliga stödet till
barnfamiljer. Fusk och överutnyttjande är vanligt förekommande,
framför allt genom skenbara separationer. ett föräldrapar uppger
till kassan att man separerat. Den underhållsskyldige som sägs
ha flyttat, bor ändå kvar hos den som uppges vara vårdnadshavare.
Ju högre inkomst och ju fler barn familjen har, desto mer lönar
sig en skenbar separation. Endast 23 procent av de underhållsskyldiga
betalar fullt ut.
Exempel 1: I ett litet samhälle i Y län bor tre familjer.
Familjerna har tre barn vardera och har nära släktskaps- och vänskapsförhållanden.
Officiellt har samtliga män skilt sig från sina hustrur. Man 1
gifter sig därefter med kvinna 2. Kvinna 1 gifter sig med man 3, osv.
Familjerna hade också ansökt, och fått beviljat, bidragsförskott
för de nio barnen. Ingen av de underhållsskyldiga har någon
möjlighet att betala underhållsbidrag. Resultatet blev att staten
tvingades betala 56 304 kronor per månad till familjerna. Två
av familjerna har under perioden återvänt till sitt gamla hemland.
Exempel 2: I Malmö företogs under två månader
1994 en totalundersökning av underhållsskyldiga som skrivna på
c/o-adresser i ett förortsområde utanför Malmö. Sammanlagt
rörde det sig om 170 personer. Av sammanlagt 120 behandlade ärenden
resulterade 15 i indragna bidragsförskott. Sammanlagt rörde det
sig om 29 barn. Dessa ärenden motsvarade årliga utbetalningar på
c:a en halv miljon kronor. Ett par av ärendena har polisanmälts.
Invandrare med falska uppgifter
Sedan 1980 har Sverige tagit emot ca 600 000
invandrare inklusive asylsökande och anhöriginvandrare. Vanligt
är falskaflyktinghistorier. Ett omfattande fusk av närliggande slag
kan konstateras, när det gäller falska identiteter och släktskapsrelationer.
Enligt gällande lagstiftning (SFS 1990:1526) får inte blodprov
tas för fastställande av föräldraskap vare sig på
mödernet eller fädernet, såvida inte modern själv pekar
ut en man som far till hennes barn eller själv ger sitt samtycke för
egen del. Det förekommer att invandrare med ett stort antal barn avsiktligt
lämnar falska uppgifter vid invandring, eller en tid därefter, enbart
för att få största möjliga ekonomiska bidrag, exempelvis
bidragsförskott. Det förekommer också att kvinnor uppger sig
vara biologisk mor till ett stort antal barn som rimligtvis inte kan vara
egna. Motivet är att få in barnen i Sverige. Här rör
det sig om skilda synsätt i olika kulturer beträffande vilket ansvar
en vuxen har för egna och andras barn. En del invandrare från vissa
afrikanska länder påstår sig ha ansvar för släktingars
och vänners barn, vilket inte överensstämmer med den svenska
lagstiftningens syn på föräldraansvar (s k kulturberikning,
red anm). Involverade svenska myndigheter är maktlösa och tvingas
acceptera uppgivna familjeförhållanden. Det kan gälla familjer
med ända upp till 10 barn samtidigt som de vuxna saknar försörjningsförmåga.
En sådan familj kan kosta ca 30 000 kr per månad i direkta bidrag
och i många fall lika mycket till i andra kostnader. Avsaknaden av kontrollmöjligheter
lämnar tyvärr fältet fritt för en ökning av denna
form av fusk.
Exempel 1: En x-nsk familj kommer till Sverige och försäkringskassan
i Malmö. Kvinnan uppger att hennes make inte är far till barnen.
Hon söker bidragsförskott. Kassan misstänker att maken är
far till barnen. Då kvinnan nekar, tvingas man acceptera berättelsen
och betala bidragsförskott på ca 3 500 kr per månad. I den
x-nska kulturen är det ovanligt att en kvinna har tre barn med andra
män än den man hon är gift med.
Exempel 2: En x-nsk kvinna uppger vid invandringen att två
medföljande yngre kvinnor är hennes barn. Hennes mödraskap
fastställs, bidragsförskott och bostadsbidrag utgår. Efter
en tid säger kvinnan att "barnen" egentligen är hennes
systrar. Hon vill få det rätta förhållandet registrerat
men ändå kvarstå som vårdnadshavare och behålla
bidragen. Kassan drar in bidragsförskottet och omprövar bostadsbidraget.
Ärendet överklagas av kvinnan till länsrätten. Efter yttrande
från SIV beslutas att det handlar om syskonrelation men att kvinnan
ändå fortsätter som vårdnadshavare med rätt till
bidrag.
Exempel 3: Två bröder söker tillstånd för
försäljning av färdigförpackade livsmedel. Ingen av bröderna
har inregistrerat företag för verksamheten. Uppgiven adress är
samma som den ene broderns och hans fd hustrus. Trots detta har bostadsbidrag
och bidragsförskott utbetalats som för ensamstående med två
barn. Men bidraget har annan adress, c/o en svåger till brodern. Svågern
har bostadsbidrag som ensamstående och studerande. Nämnde broder
är helt sjukskriven. Sjuk- penningen sänds till fd hustrun. När
c/o adressen kontrolleras, får man besked om att värden inte känner
till någon annan boende i denna lägenhet än innehavaren. Värden
anser dessutom att bostaden är väl liten för att fler skall
kunna bo där.
Den andra brodern är inte sjukskriven
men har uppburit särskilt vuxenstudiestöd samt barntillägg
för ensamstående under samma tid som hans fd hustru även uppburit
denna typ av bidrag med barntillägg via CSN. Denne broder är även
han skild och skriven på en c/o adress. Vid uppföljning iakttas
samma mönster som för den förste brodern. Denne broders fd
hustru har också bidragsförskott för barn samt bostadsbidrag
som ensamstående. När kassan sedan följer upp svågern,
som säger sig inte ha någon inneboende sväller det ut i än
fler inblandade.
Bidrag till utflyttade och avlidna
Som Fri Information berättade i nr 3,
1995, anmälde Statistiska Centralbyrån 1994 att deras statistik
visade att 10 procent eller ca 40 000 av utomnordiska invandrare skrivna i
Sverige saknades. Misstankar fanns att dessa personer återflyttat till
hemlandet, avlidit och begravts i det tysta. Så länge ingen rapport
om dödsfall lämnas till svenska myndigheter fortsätter utbetalningar
av sociala förmåner. Analysen baseras bl a på dödlighetsstudier.
Uppseendeväckande få dödsfall har registrerats bland de utomnordiska
invandrarna. Även postreturer och bortfall i statistiska undersökningar
pekar i samma riktning. Enligt Invandrarverkets regler måste utländska
medborgare vistas här mer än halva året för att vara
berättigad till permanent uppehållstillstånd (PUT). Svenska
folket har bibringats uppfattningen att hit komna "flyktingar" var
förföljda och ej kunde återvända till hemlandet utan
risk för livet. Det har tvärtom skapats regelverk som möjliggjort
en livlig trafik fram och åter mellan Sverige och hemländerna.
Vidare skall enligt utlänningslagen PUT återkallas om bosättningen
i Sverige upphör. Enligt folkbokföringslagen skall den som vistasi
annat land mer än ett år avregistreras från folkbokföringen
som avflyttad.
De förmånliga pensionsreglerna
är ett av skälen till att invandrare är angelägna att
deras föräldrar skall komma hit och erhålla PUT. Efter att
de har varit folkbokförda tio år i landet, erhålls vid 65
års ålder folkpension och bostadstillägg. För att uppfylla
reglerna behöver man endast vistas 7 månader per år i Sverige.
Under vistelsen här har de "invandrade" släktingarna förmåner
från sjuk-, läkemedels- och tandvårdsförsäkring
på samma villkor som svenskarna utan att ha bidragit med ett öre
till finansieringen. Efter tio kvalificeringsår har "åldringarna"
uppnått sitt mål och kan resa till hemlandet för gott som
svenska pensionärer.
Sammanfattning
Invandringspolitiken har skapat en nationell
och ekonomisk kris som lett till förödande följder. Den stora
ekonomiska invandring som tvingats på det svenska folket dränerar
de sociala välfärdssystemen dels genom fusk, dels på "legalt"
sätt. 1980- och än mer 1990-talets utomnordiska invandrare har mycket
dålig förankring på arbetsmarknaden.
RRV bedömer att fusk och överutnyttjande
kostar 5-7 miljarder årligen. Därav: personer som mot gällande
regler uppbär arbetslöshetsersättning 800 miljoner kr, svart
arbete 1.5-3.3 miljarder kr. Överutnyttjande och systembrister uppgår
till 2.8 miljarder kr, varav utflyttade invandrare 400 miljoner kr. Men RRV´s
utredning bedömer inte hur stora belopp invandrarna kostar socialförsäkringssystemet
"legalt". Minst 100 miljarder kr årligen är säkert
en rimlig gissning.
Rutinen för bidragsfuskande fusk-asylanter
och deras anhöriginvandrade är följaktligen: först anländer
"flyktingar" till Sverige och påstår sig behöva
skydd. De beviljas permanent uppehållstillstånd och alla sociala
förmåner. Sedan utvandrar "flyktingarna" eller far på
"semester" till de länder de nyligen flytt från med alla
ekonomiska förmåner förmedlade via svenska banker. Målet
är förtidspension eller folkpension och därefter återvändande
till hemlandet med bibehållna förmåner. Invandrarverket tvingas
acceptera många falska berättelser om asylskäl. Genom att
ljuga om familjesambanden tar asylanten hit så många av sina landsmän
som möjligt. Målet är att pressa fram maximala bidrag. Att
i efterhand kontrollera familjeförhållandena och bidragsfusket,
är närmast hopplöst för det svenska samhället.
Ett förfall av samhällsfunktionerna
följer i den ekonomiska krisens spår. Främst drabbas sjukvård
och äldreomsorg. Svenska pensionärer och vårdbehövande
är de som främst drabbas av såväl den ekonomiska krisen
som av kostnaderna för massinvandringen. Makthavarna räknar cyniskt
med att de äldre och vårdbehövande inte mäktar protestera
mot neddragningarna. De brukar ju inte uttrycka sitt missnöje med fönsterkrossning
och oroligheter på stan. Den generation som byggt upp Sverige utgör
numera en ekonomisk belastning och passar inte in i den "multikulturella
drömmen". Etablissemanget har bestämt sig för att till
varje pris driva igenom det "mångkulturella" samhällsprojektet.
Avslutande kommentarer
Naturligtvis är det svenskar som står
för de flesta fallen av fusk med bidragssystemen. Svenskarna är
ju ännu så länge många fler. Ändå är
det rimligt att känna sig extra förbittrad över bidragsfusket
hos asylmissbrukare som lurar oss dubbelt. Det gäller dock att trots
ilskan minnas vilka som är de verkliga bedragarna, nämligen de politiker
och tjänstemän som gladeligen skänker bort svenskarnas genom
skatter och obligatoriska avgifter hopsparade försäkringsmedel avsedda
för trygghet vid bl a sjukdom och ålderdom.
Den generösa invandrings- och invandrarpolitik
alla riksdagspartierna förespråkar är inte annat är ren
stöld av försäkringsmedel från bl a sjuk-, läke-medels-
och tandvårdsförsäkringen och från pensionsfonderna.
Under en längre tid lyckades politikerna dölja sina bedrägerier.
Efter finanskraschen 1992 är det inte längre möjligt. Nu börjar
alla se följderna. Alarmerande försämringar i sjukvården,
speciellt äldresjukvården, skandalösa missförhållanden
inom äldreomsorgen, chockhöjda läkemedelspriser, kraftigt reducerad
tandvårdsförsäkring som om ett år upphör helt.
Sjukförsäkringen används för helt andra ändamål
än de utlovade. De höjda egenavgifterna i sjukförsäkringen
går inte alls till sjukvård eller sjukförmåner utan
till arbetsmarknadsåtgärder. Politikerna har totalt brutit ingångna
avtal med det svenska folket. Genom att just försäkringspengar och
pensionsfonder används för att täcka underskotten är det
i första hand vårdbehövande och äldre svenskar som drabbas.
Och tro inte att politikerna tänker lära
av alla misstag. När den flyktingpolitiska propositionen antas av riksdagen
den 5 december blir det fritt fram att ta hit anhöriga, som bara behöver
skaffa intyg om tidigare hushållsgemenskap, omöjliga för svenska
tjänstemän att kontrollera i Irak, Somalia, Iran. Till skillnad
från nästan alla västländer vägrar svenska politiker
låta invandrarna försörja de anhöriga de tar hit. Nej,
det skall svenska skattebetalare stå för även i framtiden.
Visst kommer Fri Information även i fortsättningen
att kritisera asylmissbruk, bidragsfusk och kriminalitet hos invandrare. De
största bedragarna finner vi dock i Sveriges riksdag och regering. De
har svindlat bort välfärden.
|