Ur FRI
INFORMATION:
Självmord som
vapen
I Sverige begås årligen ca 1 800
självmord. Förmodligen är antalet fullföljda självmord
betydligt högre, många singelolyckor i trafiken och på sjön
är troligen självmord och inte olyckshändelser. Till detta
kommer ett betydligt större antal självmordsförsök.
Självmord kan lyckas efter ett eller
flera misslyckade försök. Vanligen är dock flera misslyckade
självmordsförsök hos en och samma individ inte i första
hand tecken på dödsönskan utan ett krav på uppmärksamhet,
ett rop på hjälp eller en form av utpressning, vanligen mot närstående.
Dessa senare, mer spektakulära självmordsförsök är
inte avsedda att "lyckas", d v s resultera i död och företas
vanligen genom intag av överdos läkemedel eller genom valhänt
karvande i handlederna. Den senare metoden resulterar mycket sällan i
förblödning, däremot ofta i skadade senor. Överdos av
tabletter kan vara livshotande, det beror på vilket läkemedel som
förtärts. Därför är även självmordsförsök
utan självmordssyfte inte ofarliga, de kan resultera i icke avsedd död.
Den 29-årige iranier som avled av ett
självmordsförsök den 6 november hotades av utvisning p g a
falska asyluppgifter. Han hade inget skyddsbehov och var följaktligen
inte flykting. I tidningsintervjuer efter dödsfallet har hans föräldrar
och syskon i Iran berättat att de försökt övertala honom
att flytta tillbaka till Iran. I samband med att han ansökte om svenskt
pass för att hälsa på sina föräldrar berättade
han för myndigheterna att hans ursprungliga asyluppgifter var lögner.
Uppenbart är att varken den nu döde iraniern eller hans föräldrar
ansåg att han skulle utsättas för fara genom att återvända
till Iran.
Iraniern ville emellertid bo kvar i Sverige.
Efter utvisningsbeslutet höll han sig gömd. Enligt hans ombud, Merit
Wager försökte han två gånger begå självmord,
vilket hon också påtalat i skrivelser till Utlänningsnämnden.
Den 6 november ringde iraniern till sitt ombud
och berättade att han tänkte göra ett nytt självmordsförsök.
Hon gick inte till honom, trots att han befann sig bara ett par kvarter därifrån.
Tio minuter senare ringde han igen, enligt vad Merit Wager berättade
i Dagens Nyheter den 9 november, och rapporterade att han tagit 200 tabletter
och lämnat dörren olåst. Fru Wager ringde inte till ambulans
eller polis utan till Expressen. Hon inväntade journalisten, varpå
båda begav sig till iraniern som då var död.
Det är tämligen uppenbart att iraniern
inte hade planerat dö av sitt tablettintag. Varför skulle han annars
ha ringt, varför skulle han ha lämnat dörren olåst? I
stället var det säkerligen fråga om att göra ett nytt
försök att beveka Utlänningsnämnden.
Alla som arbetar med asylanter i Sverige vet
att självmordshoten är legio, var och varannan asylsökande
utan starka asylskäl hotar med desperata åtgärder. Antalet
självmordsförsök är också stort, många av
dem valhänta. Däremot har är antalet fullbordade självmord
mycket få, i förhållande till antalet självmordshot
närmast obefintligt.
Inom terroristbekämpningen är det
självklart att inte ge efter för hot. Undfallenhet inför gisslantagande
eller bombhot leder enbart till flera hot, terroristerna märker att det
lönar sig. Lika självklart måste i en rättsstat vara
att aldrig ge efter för självmordshot. Annars sätts lag och
rättvisa helt ur spel. Ingen kan väl på allvar hävda
att domstolar skall ta intryck av självmordshot och frikänna överbevisade
brottslingar, att en självmordshotande förälder i en vårdnadstvist
skall tilldömas ensam vårdnad om barnen för att inte ta livet
av sig, att lärare skall låta sin betygssättning påverkas
av självmordshot, att Vägverkets inspektörer skall dela ut
körkort till underkända aspiranter som hotar ta livet av sig, o
s v ?
Lika självklart är det att självmordshot
inte får påverka beslut om uppehållstillstånd. Tyvärr
finns emellertid bland de krafter som ohämmat agerar för en okontrollerad
invandring, personer som anser sig ha erfarenhet av hur valserna skall dras.
Den nu döde iraniern fick exempelvis vid ankomsten till Sverige rådet
av sin "flyktingadvokat" att ljuga om identitet och resväg.
Mycket talar för att i dessa kretsar även förekommer råd
om att hota med självmord, ja som sista utväg göra ett eller
flera självmordsförsök för att påverka asylprocessen.
Därför är det viktigt att samhället snarast vidtar motåtgärder
genom att meddela att asylprocessen avbryts direkt vid eventuellt hot om självmord
(och hot om våld) och att omedelbar utvisning då sker. Ett sådant
resolut dekret skulle effektivt hejda fortsatta excesser inom självmordsbranschen,
spara stora pengar för sjukvården och t o m rädda enstaka
liv.
Mycket talar för att iraniern av sitt
nuvarande ombud eller andra inom flyktinggömmerigeschäftet fått
det dåliga rådet att hota med självmord och att i värsta
fall iscensätta självmordsförsök för att beveka Utlänningsnämnden.
Men är det ännu värre?
Efter iranierns död betedde sig press,
radio och TV hysteriskt. Man jagade syndabockar bland politiker och tjänstemän,
som nästan genomgående lät sig skrämmas till att lova
att liknande tragedi aldrig får inträffa igen. Svårslaget
rekord i upphetsning innehas hittills av den psykologiprofessor vid Lärarhögskolan
som i TV2 Rapports morgonsändning den 15 november kallade SIVs generaldirektör
Lena Häll Eriksson för mördare. Samma hysteriska överreaktioner
förekom i TV 4s debattprogram Svart på Vitt samma kväll, där
den svarte programledaren medvetet hindrade de två inbjudna ledamöterna
av Utlänningsnämnden, Gustaf von Essen (m) och Erkki Tammenoksa
(s), från att förklara varför rättsstateninte kan ge
vika inför självmordshot. Däremot fick ovan nämnde psykologiprofessor,
sekonderad av FARRs Anita Dorazio obegränsad tid för sina vettlösa
anklagelser. I Expressen den 16 november krävde MUFs ordförande
Tomas Idergard att partikamraten Gustaf von Essen av moderata samlingspartiet
skulle tvingas avgå.
Har folk blivit galna? Vad är det egentligen
som har hänt?
Merit Wager, som säger sig ha varit "ideellt
ombud", d v s ej jurist och ej arvoderad, för iraniern, har tidigare
gjort sig känd för en mängd uppmärksammade utspel i flyktingdebatten.
Hon lyckades genom idogt bearbetande av massmedia genomdriva att den 10-åriga
Chrisen Fernando och hennes familj från Sri Lanka fick uppehållstillstånd
i Sverige, trots total avsaknad av flyktingskäl. Hon har vidare varit
en av de pådrivande bakom det s k flyktingpolitiska uppropet i Dagens
Nyheter den 25 september i år, i vilket 68 undertecknare - flertalet
massmediala kändisar - krävde generösare asyllagstiftning.
Den här gången tycks emellertid
Merit Wager ha misslyckats, eller gjorde hon verkligen det. Att inte, när
man getts chansen, försöka förhindra ett onödigt självmord,
är visserligen inte brottsligt men synnerligen omoraliskt och inhumant.
Att inte se till att en tablettförgiftad får akut medicinsk hjälp
utan i stället med hjälp av tillkallad journalist göra dödsfallet
till ett massmedialt jippo, är avskyvärt. Vill man undvika att undersöka
vad som verkligen hänt, kan man avfärda Merit Wager som okunnig
och omdömeslös.
Det går dock inte att undvika en betydligt
allvarligare fråga. Kom inte iranierns självmord ovanligt lämpligt
i tid, precis en månad innan riksdagen fattar beslut om den framtida
flyktingpolitiken? Kan man tänka sig ett mer effektivt sätt att
påverka alla de riksdagsledamöter som deltar i generositets- och
solidaritetstävlingen i flykting- och invandrarfrågan? Blev iraniern
i själva verket offrad för ett högre mål? Hur kan man
egentligen annars förklara Merit Wagers underlåtenhet att förhindra
hans död?
En helt annan fråga är om det var
rätt att utvisa iraniern som vistats i Sverige i nästan ett decennium.
Naturligtvis skall falska ID-uppgifter inte ha en preskriptionstid, i annat
fall kommer Sverige att bli översvämmat av illegala invandrare,
som kan leva på landsmän, svart arbete eller mer avancerad brottslighet
i avvaktan på den tvååriga preskriptionstid som föreslagits
av bl a Broderskapsrörelsen genom riksdagsmännen Berndt Ekholm och
Juan Fonseca. Å andra sidan hade iraniern skaffat sig anknytning till
Sverige under sina år här, han hade arbete och inga sociala problem.
Nog finns det både mördare och grova narkotikabrottslingar som
borde vara mer angelägna att utvisa, men domstolarna vägrar och
hänvisar till påstådd anknytning till landet. Svensk invandrings-
och flyktingpolitik är, som alltid, besynnerlig.
|