Ur FRI
INFORMATION:
De avskurna halsarnas
kultur
Fri Information fick ett klipp om olaglig
slakt av får. Klippet var från Sydsvenska Dagbladet, den 12 januari
förra året. En oansenlig liten notis meddelade att anställda
i det kommunala bostadsbolaget i Malmö inspekterat en hyreslägenhet
efter grannarnas klagomål. I lägenheten påträffades
en icke svensktalande man som med hjälp av yxa och huggkubbe styckade
ett förblött får i vardagsrummet.
Notisen är inte särskilt ovanlig.
Då och då rapporteras undanskymt om liknande incidenter runt om
i det land vars styrande bestämt sig för att vi skall vara mångkulturella
vare sig vi vill det eller inte. Att många muslimer föredrar att
lyda Mohammeds livsmedelshygienska råd för öknen på
600-talet framför svensk lag är mycket väl känt.
Det ovanliga med försändelsen var
ett brev fogat till tidningsklippet av vilket framgick att avsändaren
nyligen hyrt en släpkärra på "Budget Rent a Car"
och då noterat en skylt med arabiska skrivtecken. På förfrågan
översatte uthyraren skylten: "Slakt på släpfordon och
transport av döda djurkroppar får ej ske med hänsyn till hygien"
o s v.
Vår läsare frågar nu ironiskt
om "Budget" saknar tolerans?
Borgerlig splittring om skäktning
Tolerans finns emellertid hos många
av våra politiker och kyrkliga funktionärer. Göteborgs-Posten
berättade för tre år sedan, den 19 januari 1994, om att frågan
om muslimsk och judisk slakt vållat splittring i den borgerliga regeringen.
Invandrarminister Friggebo (fp) ville tillåta rituell slakt, medan jordbruksminister
Karl-Erik Olsson (c) ville ha fortsatt förbud mot skäktning av större
djur - för fjäderfä fanns redan dispens.
Göteborgs-Posten redogjorde också
för innebörden av skäktning: obedövade djur avlivas genom
att halspulsådern skärs av med kniv. Djuret dör av förblödning.
Under slakten pågår religiösa ceremonier enligt muslimsk
(halal) respektive judisk (koscher) ritual. Bedövning är förbjuden
eftersom ett bedövat djur inte betraktas som levande, och djuren enligt
religionen måste förblöda levande och medvetna.
Endast Sverige, Norge och Schweiz av de europeiska
länderna förbjuder skäktning. Sverige är följaktligen
det enda EU-land som vägrar ritualslakt.
Jordbruksverket publicerade 1992 en utredning,
"Slakt utan bedövning" och kom fram till att skäktning
strider mot svensk djurskyddslagstiftning. Friggebo ansåg inte utredningen
vara tillräckligt bra utan ville lämna den utan beaktande. Hon fick
stöd av diskrimineringsombudsman Frank Orton som sade till Göteborgs-Posten:
"Säger man att djurens lidande är onödigt måste
man väga detta mot styrkan av de religiösa intressen som kräver
att slakten sker på ett sätt som vi inte är vana vid".
Jordbruksdepartementet vann denna gång.
Någon skäktning av större djur tilläts inte. Däremot
ville man inte förbjuda import av ritualslaktat kött.
Broderskapare för ritualslakt
Efter regeringsskiftet skrev ett par socialdemokratiska
riksdagsmän från den kristna Broderskapsrörelsen en motion
angående införande av en religionsfrihetslag, enligt vilken ritualslakt
skulle tillåtas. Första namn på denna motion, 1994/95: K220
är Marianne Ytterberg, socialdemokratisk riksdagsledamot från Västerås,
gift med biskop Claes-Bertil Ytterberg. Bland medmotionärerna är
Juan Fonseca. I motionen anförs bl a:
"Det är angeläget att en modern
demokratisk stat tydligt markerar sitt accepterande av religion som värdegrund
och värdegemenskap för medborgarna, liksom det är angeläget
att ge lagligt rum för frihet från religion för dem som så
önskar samt att ange vissa generella principer, som kommer att aktualiseras
under dessa förhållanden.
Halal- respektive koscherslakt: Slakt- och födotraditionerna med rötter i
religion och tro utgör kanske de allra tydligaste exemplen på hur
dessa svåra frågor berör människors liv.
För fjäderfä har dispens givits
för en slaktmetod som judar och muslimer accepterar enligt sina seder.
I och med att dispensen har förlängts har den delen av problematiken
fått sin lösning. Men frågan vad gäller s.k. storboskap,
får och nötkreatur, är ännu långt ifrån löst.
Saken har utretts och kritiserats hårt
från judiska församlingar och från de muslimska organisationerna
men också genom t.ex. yttrande från Sveriges Frikyrkoråd.
Trots att Jordbruksverket fått direktiv
om samråd med judiska och muslimska organisationer förekom bristfällig
kontakt med dessa gruppers officiella företrädare. Internationella
studier om hur andra länder löst frågan har inte heller beaktats.
Det är nu bara Norge och Schweiz som vid sidan av Sverige inte funnit
en godtagbar lösning på dessa minoritets- och religionsfrihetsfrågor.
De judiska församlingarnas erbjudna expertis har heller inte tagits i
anspråk. Beredskapen från de aktuella religionernas sida att konstruktivt
pröva om bedövning före skäktning är förenlig
med deras seder och traditioner har heller inte beaktats.
Jordbruksverkets ''Slakt utan bedövning''
har genomförts utan tillräcklig hänsyn i själva analysen
till de speciella religiösa förutsättningar som finns i dessa
svåra frågor. Dessa hade dock aktualiserats genom DO Peter Nobel
och var en orsak till att utredningen överhuvudtaget startades. "
Broderskaparna avslutar sin motion: "Vi
skulle gärna se en lagstiftning som ger skydd för religionsutövning
inom ramen för ett modernt och demokratiskt samhälle. Där skulle
religionens plats i samhället skyddas. Samtidigt kunde man där markera
vad ett modernt, demokratiskt och jämlikt samhälle vill uttrycka
visavi religionen. En del principiella frågor som helgfrid, slakt- och
kosttraditioner och liknande skulle där kunna få rättsligt
stöd och skydd".
Broderskaparnas ritualslaktmotion kommer att
bordläggas av konstitutionsutskottet den 7 mars 1997, för att sedan
behandlas i samma utskott den 12 mars tillsammans med andra fri- och rättighetsmotioner
Av ledamöterna har utöver ordförande
Friggebo socialdemokraten Sahlberg redan i förra varvet uttalat sitt
stöd för att skära halsen av obedövade djur. Håkan
Holmberg är ordförande i svenska kommittén mot antisemitism
och kommer med säkerhet att vilja ha koscherslakt. Bland suppleanterna
märks nye folkpartiledaren Leijonborg som tidigare uttalat sitt stöd
för ritualslakt och miljöpartisten Elisa Abascal Reyes (mp), som
säkert inte vill gå emot Fonseca.
Vad svenska folket tycker om att religionsfrihet
tar över djurskydd - ja, det lär de valda representanterna för
detta folk strunta totalt i. Huvudsaken är ju att man inte uppfattas
som antisemit eller antimuslim. Centerpartiet har tidigare varit stark motståndare
till skäktning. Frågan är om den enda centerpartistiska ledamoten,
Birgitta Hambraeus, kan få med sig socialdemokraterna mot de egna motionärerna
för en kohandel i för regeringen viktigare fråga. Politik
är att vilja, ansåg framlidne Olof Palme. Han borde nog ha sagt
mygla.
Än är inte slaget förlorat,
men det brådskar. Ring och skriv och påverka!
Muslimsk skrivelse
Samtidigt som man förbereder att snabbt
och elegant lotsa ritualslaktmotionen genom riksdagen arbetar jordbruksdepartementet
med frågan. Departementet fick nämligen den 11 november 1996 en
skrivelse från Mohammed Rahhal, ordförande i Muslimska församlingen
i Nacka. Skrivelsen lyder:
"Antalet muslimer i Sverige har ökat
kraftig i de senaste åren. Enligt våran religion skulle man slakta
djur på ett speciellt sätt, vårt behov av ett sådant
slakteri är starkt. Vi vill gärna ha ett tillstånd för
att starta ett slakteri som naturligtvis kommer att vara under myndigheternas
kontroll när det gäller hygien m m, t ex med sprutbedövning.
Vi kommer själva att finansiera hela projektet. För närvarande
finns importörer som importerar kött från många europeiska
länder (Holland, England etc tom Nya Zeeland). Detta kött är
slaktat på ett islamiskt sätt. Projektet kommer att ge många
arbetstillfälle i Sverige".
Skrivelsen handläggs av Ingrid Mossberg
på jordbruksdepartementet och har skickats på remiss till jordbruksverket
i Jönköping. Mohammed Rahhal intervjuades i jönköpingsposten
den 5 december 1996. Han berättade: "Det förekommer också
svartslakt här i Sverige. Muslimer som söker upp bönder här
och där och får köpa en ko som de sedan slaktar själva".
Jordbruksverket framhöll för tidningen att man ännu inte börjat
utreda ärendet, men att den huvudsakliga invändningen har varit
att muslimer tidigare vägrat bedöva djuret före snittet i halsen.
"Att samtidigt som man håller på att humanisera de svenska
slaktmetoderna, godkänna muslimsk eller judisk slakt, vore att ta ett
steg tillbaka".
jönköpingsposten påpekar att judisk ritual är svårare
och strider än mer mot svensk djurskyddslagstifning. Enligt den judiska
traditionen ska djuret fixeras liggande på rygg eftersom kniven varken
får stickas eller tryckas mot huden. Djuret vänds med hjälp
av en roterande maskin, varvid huvudet böjs kraftigt och fixeras så
att halsen exponeras. Djuret sitter alltså fast som i ett skruvstäd,
vilket enligt jordbruksverket strider radikalt mot svensk uppfattning om slaktdjurshantering.
Godkänd bedövningsmetod?
Skall jordbruksverket tolkas rätt är
det uteslutet att godkänna koscherslakt av större djur ( om inte
riksdagen kör över ämbetsverket, vilket väl är det
troliga. Vem vill skällas för antisemit?) När det gäller
den muslimska slakten, är väl frågan närmast vad som
menas med bedövning. Enligt svensk norm skjuter man hjärnan av nötkreatur
genom slaktmask, vilket alltså ger hjärndöd och irreversibel
medvetslöshet. Muslimerna vill medge sprutbedövning, vilket väl
endast betyder lokalbedövning på halsen. Detta skulle möjligen
eliminera smärtan men alls inte dödsångesten.
Förbudskrav från LRF
Nu har LRF-avdelningen i Fränninge i
Sjöbo kommun skrivit ett upprört brev till jordbruksminister Åhnberg.
Man protesterar mot halal- och koscherslakt, mot att dess grymma slaktmetoder
tillämpas i många EU-länder och kräver att "importen
av detta barbariskt tillredda kött omedelbart upphör", enligt
referat i Skånska Dagbladet den 20 februari. Tidningen har intervjuat
två personer som varit på studiebesök på irländska
slakterier. De berättade att nötdjuren stängs in i en box som
sedan vänds upp och ned, varvid huvud och hals sträcks ut utanför
boxen. Sedan kommer en religiös funktionär och läser en bön,
därefter skär slaktaren av djurets hals utan bedövning. "Det
tar ganska lång tid innan blodet har runnit ur kroppen och under den
tiden genomlider djuret med all säkerhet svåra smärtor."
Allt importerat irländskt kött
halalslaktat!
De i Skånska Dagbladet intervjuade berättade
vidare att de av irländarna fått höra att man tagit upp denna
metod för ritualslakt, därför att man har stort export till
muslimska länder. Numera praktiseras halalslakt på allt kött
som exporteras, d v s även kött till Sverige. Bo Stendahl, VD för
företaget Slaktprodukter i Helsingborg, sade i intervjun i Skånska
Dagbladet: "Det är en grym slakt som vi helt fördömer
på vårt företag. Vi som varit över och sett hur det
går till tycker det är avskyvärt. Men tyvärr vet inte
konsumenterna om vad som försiggår".
Förbjud djurplågeri under religiös
täckmantel!
Naturligtvis kommer våra riksdagsmän
och kyrkliga funktionärer att hävda att LRF och slakterianställda
är jäviga i denna fråga, man vill inte förlora marknad
till imamer och rabbiner. Svenska folkets uppfattning kommer man att vifta
bort med okunskap, främlingsrädsla, muslimskräck, antisemitism
och alla de vanliga argumenten. Naturligtvis finns mycket att förbättra
vad gäller djurskyddet i svensk slaktdjurshantering, inte minst de långa
transporterna. Detta lika lite som kommersiella intressen inom EU ursäktar
dock att vi skall acceptera djurplågeri under religiös mantel.
Vi har väl knappast för avsikt att gå bakåt i våra
egna traditioner och åter börja tillämpa hednaprästernas
djuroffer vid blot, som ju inte var alltför olik halal- och främst
koscherslakt. Likheten är inte förvånande med tanke på
att muslimerna ärvt gammaltestamentliga traditioner från judarna,
samtida med våra äldsta hedniska riter. Därför är
det förvånande och beklagligt att kristdemokraterna som anser sig
värna den kristna tron och kulturen så helt anammat koscher- och
halalslakt att döma av Alf Svenssons uttalanden.
Rätten att slippa äta ritualslaktat
kött
Religionsfrihet i all ära. Även
svenskarna har väl rätt till frihet från all religion eller
vissa religioner. Idag måste man begära svenskt kött i butikerna
för att slippa förtära resterna av ett plågat däggdjur,
vars lidanden ackompanjerats av religiösa tirader. På restauranger
och i korvkiosker finns numera säkert endast ritualslaktat kött,
eftersom importkött är billigare än svenskt. Som svenskar borde
vi ha all rätt att kräva fortsatt förbud för ritualslakt
och införande av förbud för import för halal- och koscherslaktat
kött. Visserligen finns många goda skäl för att bli vegetarian.
Det är dock inte rimligt att svenskarna skall tvingas till vegetarianism
för att religiösa minoriteter skall få igenom sina krav. De
muslimer och judar som inte vill acceptera svenskt djurskydd får välja
mellan att avstå från nöt- och lammkött eller lämna
Sverige. Eftersom andra EU-länder godkänner ritualslakt, behöver
flytten inte bli så långväga.
Biskopinnan Ytterberg skulle man vilja höra
förklara begreppet "modernt samhälle" i motionen. Är
det modernt att gå tillbaka till hedniska riter? Vad menar biskopinnan
med att jordbruksverkets utredning "Slakt utan bedövning" genomförts
utan tillräcklig hänsyn till de religiösa förutsättningarna?
Jordbruksverket skall väl syssla med djurskydd och inte med religion?
Anser biskopinnan det "demokratiskt och jämlikt" att tvinga
svenska konsumenter att förtära kött från ritualslaktade
djur?
Sällan hör man något från
olika djurskyddsorganisationer i frågan om ritualslakt. Förklaringen
är möjligen att svenska tidningar, radio och TV sällan publicerar
insändare i detta ärende som bedöms som alltför känsligt.
Sixten Börjeson, engagerad djurvän, berättar att han lyckats
få in insändare i endast två av tjugo tidningar. Tydligen
är tidningsledningarnas rädsla för antisemitismstämpel
alltför stor. Med Sixten Börjesons tillstånd återger
Fri Information en av de insändare han lyckats få publicerade.
|