Ur FRI
INFORMATION:
Tyskland är inget
invandringsland
Fri Information har tidigare kort refererat
ett anförande av Manfred Kanther, tysk inrikesminister, publicerat i
Frankfurter Allgemeine Zeitung den 13 november 1996. En av våra läsare,
har efter kontakter med tyska inrikesdepartementet fått manuskriptet
till Kanthers anförande. Då Kanthers slutsatser borde vara av stort
intresse även för svenska läsare - även om svenska politiker
oavsett partifärg aldrig skulle uttrycka sig så tydligt som Kanther
- publicerar vi här en översättning av manuskriptet
Gång på gång framförs
kravet på en tysk invandringslag med årliga mottagningskvoter.
I augusti lade SPD (socialdemokraterna, red anm) fram "Gränsvärden
för en invandringslag", månaden efter det att Allians 90/
De Gröna (en vänsterliberal allians, red anm) presenterat ett diskussionsutkast
för en "Invandrings- och bosättningslag".
I åratal har man i diskussionen motiverat
behovet av invandringslag framför allt med Tysklands demografiska utveckling
som förväntas skapa nästan olösliga problem för arbetsmarknad
och äldreomsorgen. Som bot har rekommenderats en aktiv invandringspolitik.
Därefter har motiveringen ändrats: hädanefter skall under lätt
förändrad rubrik samma lag kunna styra och begränsa inflyttningen
genom årliga invandringskvoter. Båda motiven är orealistiska,
förslagen bör läggas till handlingarna.
Tyskland har varken idag eller inom överskådlig
framtid behov av aktiv invandringspolitik. Det finns ca fyra miljoner arbetslösa,
vilkas inträde på arbetsmarknaden ter sig allt mer svårlöst.I
landet bor redan nu mer än sju miljoner utlänningar, av vilka många
kommit som anhöriginvandrare utan att ha nödvändiga språkkunskaper
och andra förutsättningar för att kunna inlemmas i utbildning
och arbetsmarknad. Hela tiden ökar integrationsproblemen, trots att bristfällig
integration har negativa följder för de redan överbelastade
socialbudgetarna och för den fredliga samvaron mellan tyskar och utlänningar.
Även om man bortser från ovanstående
vore en strikt kvot för den årliga invandringen till Tyskland omöjlig
att förverkliga. Som enda land i världen som garanterar varje politiskt
förföljd rätten till asyl kan vi med gällande grundlag
inte styra invandringen med en stel kvot. Vad skulle då hända med
den första asylberättigade asylsökande utanför kvoten?
Och efter vilka kriterier skulle man kvotera anhöriginvandringen - hur
skulle väntelistan se ut? Hur skulle man förfara med flyktingar
från inbördeskrig, om det plötsligt uppstår en politisk
brandhärd som inte följer tyska kvotlagar?
Enligt SPD-förslaget skall visserligen
hela den årliga kvoten fastställas med hänsyn till övrig
mottagning (asylberättigade, utlänningar med rätt att stanna
kvar, krigs- och inbördeskrigsflyktingar, anhöriginvandrade). Men
antalet invandrare från dessa grupper per år är redan så
högt att kapacitet för en - som SPD uttrycker det - "ekonomiskt
motiverad invandring" inte alls föreligger längre. Vad är
det för mening med en kvot som för länge sedan överfyllts?
Därför är också Allians
90/De Grönas kvotmodell absurd, som vill tillåta invandring i samma
antal som de av Tyskland mottagna "Spätaussiedler" (ungefär
sent utflyttade/tvångsförflyttade av tysk börd, red anm),
d v s ca 220 000, inalles alltså årligen ungefär 440 000
personer. Statistiken visar att invandringen av utlänningar och "Aussiedler"
till Tyskland sedan flera år är omkring en miljon eller fler (1988
850 207, 1989 1 144 000, 1990 1 232 775, 1991 1 142 486, 1992 1 438 167, 1993
1 205 760, 1994 996 520, 1995 1 006 235). Även med hänsyn till antalet
utvandrade från Tyskland har vi årliga invandringsöverskott
som nästan undantagslöst överskrider de av Allians90/De Gröna
föreslagna kvoterna (1988 491 266, 1989 705 918, 1990 767 305, 1991 645
010, 1992 823 420, 1993 495 520, 1994 375 103, 1995 445 144).
Om dessutom SPD för att fastställa
den årliga invandringskvoten bl a kräver hänsynstagande till
situationen på arbetsmarknaden, skulle detta kunna medföra att
kvoten för längre tid finge sättas till noll. Därför
är det meningslöst att med en invandringslag signalera beredskap
för att ta emot invandrare samtidigt som man genom särskild förordning
bestämmer att invandringen tyvärr inte kan äga rum. Vilka ändamål
tjänar en sådan bluffreform utom de internt partitaktiska?
Hur omogna planerna för en lag om årliga
invandringskvoter är, visar sig också genom att hittills ingen
trovärdigt kunnat besvara frågan efter vilka kriterier man skall
välja ut de personer som inom ramen för dessa kvoter skall ges rätt
till varaktigt boende i Tyskland. Skall de väljas ut efter yrkesmässiga
kvalifikationer, efter arbetsmarknadens konkreta behov, efter de sökandes
ålder, efter de sökandes hemländer eller efter sociala aspekter?
Och inte heller en annan aspekt får
förbises: vill förespråkarna för en aktiv invandringspolitik
verkligen ta på sitt ansvar att Tyskland - med eller utan avsikt - lockar
till sig den bildade eliten från tredje världens länder? Vi
får inte värva de mest kvalificerade krafterna från dessa
länder, om deras kunskaper och färdigheter behövs i respektive
hemland. Tyskland har ju konsekvent krävt av de utländska studenter
som studerar här att de återvänder till sina hemländer
efter avslutade studier. Detta krav har vi gemensamt med andra medlemsländer
i EU, som 1994 fattade motsvarande beslut.
Enligt SPD:s uppfattning är "en
reglerad invandring ägnad att ytterligare avlasta asylproceduren"
Detta antagande är verklighetsfrämmande, en ren illusion.
Då också, enligt SPD:s förslag
en framtida invandring skall vara begränsad, skulle den klart övervägande
delen av alla ansökningar om invandring behöva avslås. Det
är svårt att inse vad som då skulle hindra den att invandra
angelägne att försöka invandra på annat sätt genom
t ex en falsk eller omotiverad asylansökan. Detta rättas inte heller
till genom att ansökan om invandring avvisas, om den sökande under
tiden lämnar in en ansökan om asyl eller om han under de fyra senaste
åren illegalt tagit sig in i Tyskland. T o m om en asylsökandes
förflutna skulle diskvalificera honom för att invandra enligt en
särskild kvot (vilket inte uttryckligen krävs av SPD) skulle man
inte kunna förhindra att ansökan om invandring ersätts av ansökan
om asyl.
I övrigt: även om man önskade
införa en årlig invandringskvot, vore en invandringslag överflödig.
I dag gällande utlänningslag (§ 10, st 2) innehåller
redan befogenhet för inrikesministeriet att genom särskild förordning
- efter Förbundsdagens godkännande - reglera tillstånd för
utlänningars förvärvsverksamhet i Tyskland. Denna föreskrift
möjliggör även inrättande av en invandringskvot, om sådan
skulle behövas. Den ianspråktogs redan 1990 genom godkännande
av förordning om uppehållstillstånd för arbete i andan
av en strikt begränsning av invandringen.
Omöjliga att misstolka är förslagen
från Allans90/De Gröna. Målet för deras utkast till
en "Invandrings- och bosättningslag" är inte att minska
invandringen utan att skapa möjlighet att invandra för att såväl
bedriva företag som ta anställning och att utvidga anhöriginvandringen.
Allians 90/De Gröna ser ett vidgat behov av invandring av personer som
inte är flyktingar.
Allians 90/De Gröna gör en uppseendeväckande
missbedömning av den nuvarande situationen på arbetsmarknaden.
Hur vill förespråkarna för en aktiv invandringspolitik förklara
för de arbetslösa - speciellt i de mest drabbade nya delstaterna
- att deras chanser att få nytt arbete blivit mindre, därför
att man öppnat våra gränser för invandring av utlänningar
från tredje världen.
Den som kräver en ytterligare invandring
av utlänningar bör också svara på frågan hur de
inbjudna människorna skall tjäna sitt uppehälle. Den som kommer
till Tyskland för permanent bosättning behöver i regel en arbetsplats.
Han måste ställa sig i den kö, där redan fyra miljoner
arbetslösa väntar, bland dem ca 500 000 utlänningar. Sedan
1991 med ett årligt genomsnitt på nästan 220 000 arbetslösa
har antalet utlänningar utan sysselsättning mer än fördubblats.
Exempelvis uppgick i slutet av mars 1996 andelen arbetslösa av de turkiska
medborgarna i de "gamla" tyska delstaterna till 22.7 procent.
Därvid bör dessutom beaktas att
det tidigare antalet, 500 000 arbetslösa utlänningar, egentligen
borde behöva fördubblas till runt en miljon, om inte de utlänningar
som för första gången söker arbete i början registreras
som icke arbetslösa arbetssökande och därför tills vidare
tillhör den s k tysta reserven. Denna latenta potential av arbetslösa
utlänningar har av Institutet för Arbetsmarknads- och Yrkesforskning
för 1994 uppskattats till ungefär 530 000 utlänningar.
Om den nyanlände ändå lyckas
bli inlemmad i arbetsmarknaden, förlorar en annan i kön sin chans.
Inte utan skäl har Föreningen för de Tyska Arbetsgivarförbunden
uttalat sig mot fastställande av invandringskvoter. Motiveringen är
att det inom överskådlig tid knappast alls kommer att föreligga
möjligheter till uppehälle och arbete för invandrade utlänningar.
Denna uppfattning styrks av en analys från
Arbets- och Socialministeriet från 1995, som kartlägger invandringens
verkningar på arbetsmarknaden och de sociala trygghetssystemen. Om möjligheter
till arbete för invandrade utlänningar framhåller rapporten
följande: "Ur arbetsmarknadssynpunkt föreligger inget behov
av ytterligare invandring. Arbetsmarknadens möjlighet att ta hand om
de arbetssökande har redan i avsevärd utsträckning överbelastats
av de senaste årens invandring. Denna uppfattning stöds av undersökningar
utförda av Institutet för Arbetsmarknads- och Yrkesforskning. Sedan
får man fram till år 2010 utgå från ett icke obetydligt
samlat överskott på arbetskraft, varför inget behov av arbets-kraftsinvandring
föreligger under denna period (...).
Möjligheterna för arbetslösa
invandrare att komma in på arbetsmarknaden begränsas av att deras
kvalifikationer inte motsvarar arbetsmarknadens krav. Enligt den senaste arbetsmarknadsanalysen
hadeav de i slutet av år 1994 arbetslösa utlänningarna 78.5
procent ingen avslutad yrkesutbildning (...).
På grund av deras låga kvalifikationer
får man under de närmaste åren till följd av strukturella
förändringar på arbetsmarknaden räkna med en ytterligare
ökande andel arbetslösa utlänningar. Kännetecken på
strukturomvandlingen är neddragningen av arbetstillfällen inom produktionssektorn
liksom - delvis som följd därav - bortfall av tre miljoner enkla
arbetstillfällen fram till år 2010" (...).
Vid misslyckande att komma in på arbetsmarknaden
är vägen till socialhjälp förprogrammerad för den
nyanlände och hans familj. Vill förespråkarna för ytterligare
invandring verkligen med öppna ögon låta arbetslösa invandra
för att för lång tid eller för evigt bli hänvisade
till socialhjälp? Följden vore en ytterligare belastning på
socialbudgeten.
Detta förhållande tydliggörs
med statistik över antalet utländska socialhjälpsmottagare:
1980 var 70 523 av socialhjälpsmottagarna utlänningar, motsvarande
en andel på 8.3 procent. Antalet utländska socialhjälpsmottagare
har sedan dess stigit oproportionerligt från 348 035 år 1988 till
710 566 år 1993 i de "gamla" delstaterna. Andelen socialhjälpstagare
uppgick 1993 till sammanlagt 32.9 procent. I de nya delstaterna steg andelen
från 6.2 procent 1991 (antal: 13 475) till 12.0 procent (34 550) 1993.
Medan det i Tyskland 1993 gick 62 socialhjälpsmottagare på 1 000
tyskar, var andelen socialhjälpstagare bland 1 000 utlänningar 184,
d v s nästan det tredubbla.
I övrigt visar fakta att Tyskland ingalunda
avskärmar sig från utlänningar, utan tvärtom:
I slutet av 1994 uppehöll sig i Tyskland
1 725 000 utländska flyktingar. Bland dessa var 415 000 asylsökande,
266 800 asylberättigade med anhöriga, 650 000 de facto-flyktingar
- d v s personer som inte lämnat in asylansökan eller vilkas asylansökan
avslagits men som ändå av politiska eller religiösa skäl
inte kan utvisas - och ca 350 000 flyktingar från inbördeskriget
i f d Jugoslavien. Enligt FNs flyktingkommissariat intar Tyskland tätplatsen
av alla stater som mottar flyktingar - exempelvis bara 1995 127 937 asylsökande.
Dessutom kom 1995 217 898 "Spätaussiedler" till Tyskland från
det forna östblocket, gentemot vilka särskilda historiska och mänskliga
förpliktelser består.
Som jämförelse: Tyskland har ensamt
mottagit mer än hälften av de från det före detta Jugoslaviens
krigsområde flydda människorna och därmed flera än det
övriga Västeuropa tillsammans. Vi har den ojämförligt
största tillströmningen av asylsökande i hela Västeuropa.
1994 kom runt 45.5 procent av alla asylsökande som ansökt om asyl
inom EU till Tyskland.
Den nya asylrätten har visserligen medfört
en förbättring. Men talen är fortfarande alltför höga.
Vi måste ännu för några år framåt räkna
med hög tillströmning och vet då att en stor del av de avvisade
asylsökarna inte frivilligt åter lämnar landet. Det är
redan därför ansvarslöst att förespråka en öppning
för ytterligare invandring av utlänningar från andra stater,
fastän befintliga problem ännu inte är lösta. I övrigt
kan hänvisas till den illegala invandringen till Tyskland vars omfattning
ingen på ett tillförlitligt sätt kan ange i siffror.
Förbundsregeringen är ingalunda
ensam om sin ståndpunkt. Alla medlemsstater i EU förhåller
sig på liknande sätt. Så betonas i "EU-kommissionens
Meddelande om Invandring och Asylrätt", som i februari 1994 publicerades
av EU-kommissionären Padraig Flynn, nödvändigheten av en begränsning
av invandringen. Med hänsyn till den ekonomiska situationen och läget
på arbetsmarknaden måste praxis för mottagande som regel
även i den närmaste framtiden vara restriktiv. Fastställande
av kvoter är på kort sikt inte en lämplig åtgärd.
Med avseende på invandringen av utlänningar
har i åratal en övergripande samsyn rått mellan partierna
i Bonn. Den 11 november 1981 beslutade dåvarande SPD/FDP-regeringen
(FDP är Freie Demokratische Partei, som kan karakteriseras som något
till höger om de svenska s k mittenpartierna, red anm) att för utlänningar
från länder utanför den Europeiska Gemenskapen skall ytterligare
invandring förhindras med alla lagliga medel. Den 3 februari 1982 fastslog
SPD-FDP-regeringen: "Endast genom en konsekvent och effektiv politik
för att begränsa invandringen från länder som inte är
medlemmar i den Europeiska Gemenskapen kan det tyska folkets uppslutning garanteras
bakom integrationen av utlänningar. Detta är oundgängligen
nödvändigt för att upprätthålla social sämja."
Detta slogs fast, när antalet utlänningar
i Tyskland var 4.6 miljoner, idag bor nästan 7.2 miljoner hos oss.
Att bibehålla detta samförstånd
över partigränserna är en väsentlig grundval för
den inre sämjan i Tyskland.
Tyskland är varken för närvarande
eller inom en överskådlig framtid beroende av en aktiv invandringspolitik
av ekonomisk-politiska skäl: tvärtom - vi skulle inte kunna klara
av en dylik. Ett samhälles förmåga att ta emot nykomlingar
begränsas av arbetsmarknadsmässiga och även av psykologiska
skäl. Här är Tysklands kapacitet uttömd.
Om man ändå kräver att Tyskland
skall erkänna sig som ett invandringsland, invänder jag: Tyskland
är inte ett invandringsland. Vi har i det förflutna aldrig bedrivit
en politik med målet att utlänningar skall slå sig ned permanent
i landet. Till och med rekryteringen av utländska arbetare ägde
rum med avsikten att det skulle röra sig om ett tidsmässigt begränsat
uppehåll. Det är heller inte avsikten att idag eller i framtiden
möjliggöra en invandring av personer för permanent bosättning
med undantag för invånare i den Europeiska Unionen och asylberättigade.
Vi har 221 invånare per kvadratkilometer
i ett ovanligt tättbefolkat land. Till skillnad från de klassiska
invandringsländerna, exempelvis Förenta Staterna med en befolkningstäthet
på 24 invånare per kvadratkilometer, har Tyskland aldrig haft
behov av att fylla tomma områden med människor.
Det är inte tillåtet att definiera
ett land som invandringsland, därför att många människor
försöker tilltvinga sig tillträde under oberättigat åberopande
av politisk förföljelse. Invandring förutsätter den mottagande
statens samförstånd. Detta förbises av dem som t o m vill
kvalificera asylsökande som invandrare. Tyskland är inget invandringsland,
vill och skall inte heller bli ett sådant.
|