Ur FRI
INFORMATION:
Höjd fastighetsskatt
skall finansiera "utsatta" områden
och bryta segregationen
Under våren fick Sveriges fastighetsägare
deklarationsblanketter med den nya höjda fastighetsskatten tydliggjord.
Effekterna av höjd fastighetsskatt och höjda taxeringsvärden
avslöjades nu för ägarna till landets 2.3 miljoner villor,
radhus och fritidshus - c:a 60 procent av befolkningen bor i småhus.
Fastighetsskatt på kontorshus och butiker har återinförts.
Man överväger att ändra beskattningen av bostadsrätterna
så att taxeringen baseras på bostadsrättsföreningens
sammanlagda värde. Äldre solida föreningar har skattehöjningar
att vänta. Protesterna mot höjningarna har varit lönsamma,
ty politikerna vet att bostäder som skatteobjekt inte flyttar utomlands.
Från att ha varit en hög statlig utgiftspost skall bostadspolitiken
förvandlas till en betydande inkomstkälla, vilket framgår
av den under hösten 1996 presenterade utredningen "Bostadspolitik 2000 - från produktions-
till boendepolitik" (SOU 1996:156). Genom ett finurligt utformat skattesystem
skall skattemedel slussas till "utsatta områden", den nya
beteckningen på invandrartäta områdena. Kampen mot "segregationen"
prioriteras i den bostadspolitiska utredningen.
Bostadspolitik år 2000
I mars 1995 utsågs landshövdingen
i Västmanlands län, Jan Rydh, till ordförande i den bostadspolitiska
utredningen. Direktiven (Dir 1995:20) lägger tyngdpunkten på dels
det samhällsekonomiska utrymmet dels en mobilisering av hela samhällsapparaten
mot den tilltagande "segregationen". Övergripande miljöaspekter
skall också beaktas. Utredningens betänkande presenterades i november
1996 och omfattar drygt 700 sidor.
"Segregation"
Kampen mot segregationen ges stort utrymme.
I utredningen avses med segregation dels boendekoncentration i vissa storstadsområden,
dels låg sysselsättningsgrad. Med hänvisning till SOU 1989:111
(Invandrare i storstad) påpekas att invandrare frivilligt väljer
att bo samman med sina landsmän för att lättare behålla
identitet och etnisk samhörighet. Invandrarpolitiska utredningen (SOU
1996:55) fastslår att halva gruppen utlandsfödda är bosatt
i 11 kommuner, varav flertalet storstadsområden. Det finns 21 bostadsområden
i Storstockholm, 20 områden i Malmöregionen och 10 i Göteborgsregionen
som har dubbelt så hög andel socialbidragstagare som respektive
region i övrigt. Sammanlagt bor ca 10 procent av storstädernas befolkning
i "utsatta" bostadsområden vilket motsvarar 3 procent av hela
rikets befolkning, ca 270 000 personer.
Andelen invandrare i storstäderna tenderar
att öka genom att de som placerats i mindre kommuner "invandrar"
vidare till landsmän i storstäderna. Utredningen konstaterar emellertid
att invandrare i storstadsregionerna huvudsakligen bor i icke invandrartäta
områden. Svenskar tycks inte vilja bo i storstädernas invandrartäta
områden. När invandrarnas andel i ett område har ökat
till 30 procent, når man en kritisk punkt - svenskarna flyttar därifrån.
"När invandrarna flyttar in flyttar svenskarna ut" skrev tidskriften
Riksdag & Departement nr 11, 1995. Bostadsutredningen har förståelse
för att invandrare väljer att bo med landsmän. När svenskar
flyttar från invandrartäta områden till sina landsmän
kallas det "segregation".
Nya begrepp myntas i en aldrig sinande ström.
"Invandrartäta områden" blir "utsatta områden".
Olika slag av "segregation" definieras. Med demografisk segregation menas rumslig åtskillnad mellan individer av olika familjetyper (ensamstående,
barnfamiljer etc) och ålder. Etnisk segregation innebär
rumslig åtskillnad mellan individer från olika kulturer, folkgrupper,
raser och religioner. Socio-ekonomisk segregation innebär
åtskillnad mellan individer från olika inkomst- och yrkesgrupper.
Allt enligt teorierna om det mångkulturella
samhället skall svenskar och hit komna främlingar från hela
världen blandas i en enda förnöjsam kompott: " Bostadspolitiska
utredningen har som en av målsättningarna för den framtida
bostadspolitiken uttalat att alla människor oavsett kön, ålder,
funktionshinder, ekonomiska förutsättningar, etnisk och kulturell
bakgrund skall ha rätt till en god boendemiljö. Boendemiljön
skall bl a erbjuda stimulans och trygghet samt bidra till jämlika och
värdiga levnadsförhållanden".
Nya sociala ingenjörskonster
En skröna från militärlivet
berättar om kaptenen som lärde beväringarna: "om kartan
inte stämmer med terrängen, så gäller kartan". Historien
går igen i bostadspolitiska utredningen med den skillnaden att nu skall
terrängen byggas om. Kommunerna uppmanas utnyttja alla tillgängliga
styrmedel för att motverka segregationen. "Utsatta områden"
skall ges möjlighet till en självbärande utvecklingsprocess.
Inga kostnader och ansträngningar skys. Statens bidrag skall inte splittras
på punktinsatser utan ges en bred ram som är kontinuerlig och tydlig
för lokala aktörer. Kommunerna ges central roll för en sammanhållen
politik för att bryta segregationen och öka integrationen. Bostadspolitiken
är bara ett av många instrument. Hela samhällsapparaten mobiliseras
i integrationsarbetet som kommer att beröra alla områden av betydelse.
I Stockholms kommun vill den röd-gröna
majoriteten kvotera in arbetslösa och invandrare i Stockholms stabilare
stadsdelar, t ex Östermalm. "Positiv särbehandling" kan
vara ett sätt att bryta segregationen när andra metoder visat sig
otillräckliga, skriver s-, v- och mp-politikerna i ett kontroversiellt
beslut i maj 1996. Margareta Grape, tidigare chef för Stockholms integrationskansli,
vill i en PM från januari 1996 ta ett hårdare grepp och "skapa
ett varierat boende". Hon vill bl a genom bidrag förmå äldre
svenskar i Stockholms innerstad att flytta till förmån för
dem, framför allt invandrare, som bor i stadens ytterområden. Hur
Grape skall hantera äldre svenskar som inte vill flytta från sin
invanda miljö, ja det får vi inte veta. (SvD 23 juni 1996).
Affären Nanur
Stockholms förvärv av fastighetsbolaget
Nanur dominerade den lokala kommunalpolitiska debatten i mars 1996. Vad som
inte framgick var att fastighetsförvärvet ingår i kommunens
planer att "bryta segregationen". Bakgrunden är följande:
Stockholms hyresmarknad domineras av tre stora kommunala bolag, Stockholmshem,
Svenska bostäder och Familjebostäder. Sammanlagt äger de ca
115 000 lägenheter av totalt 345 000 i flerfamiljshus i Stockholm.
Stadsfullmäktige godkände den 25
mars 1996 det kommunala bolaget Familjebostäders köp av fastighetsbolaget
Nanur AB, dotterbolag till Kungsleden Öst AB, som i sin tur ingår
i statligt ägda Securum. Genom förvärvet av samtliga aktier
i Nanur AB fick Familjebostäder 27 fastigheter med 805 bostadslägenheter
(48 631 kvm) och lokalytor på 5 784 kvm. Fastigheterna ägdes tidigare
av Securums dotterbolag Retriva och köptes till överpris av Nanur
AB.
Uppgörelsen var föga affärsmässig.
Köpeskillingen sattes till 357 miljoner, trots att fastigheterna av oberoende
värderingsmän värderats till endast 300 miljoner kr. Kommunpolitikerna
gjorde sitt bästa för att dölja detaljerna i överenskommelsen.
Flertalet av de av Nanur förvärvade fastigheterna återfinns
i attraktiva innerstadsområden.
Från början hade fullmäktige
tänkt godkänna köpet utan att få ta del av något
underlag. Efter allt ståhej i media om affären skulle det bli väl
magstarkt för ledamöterna. Köpet skedde med det uttalade syftet
att de boende inte själva skulle köpa fastigheterna och ombilda
dem till bostadsrättsföreningar, vilket det uttryckts önskemål
om från hyresgästerna i några av objekten. Jo - ett undantag
fanns. Man skulle tillåta bostadsrätter i föga attraktiva
Hökarängen. SvD granskade i ett antal artiklar affären Nanur,
dock utan att fråga sig varför kommunfullmäktige i Stockholm
lade ner stor energi för att dölja affären som handlade om
att kvotera in invandrare i innerstaden.
Finansiering av bostadspolitiken
Bostadsutredningen föreslår ett
antal utvecklingsprogram som skall genomföras och riktas mot "utsatta
områden". 300 miljoner kr satsas av staten från 1999. Från
och med år 2000 och minst 10 år framöver skall staten årligen
tillskjuta en miljard kr till genomförandeprogrammet. Lika mycket skall
kommunerna satsa tillsamman med berörda bostadsföretag. Det kommunalekonomiska
läget innebär att finansieringen av den nya integrationsbefrämjande
bostadspolitiken kräver nedskärningar i andra kommunala verksamheter.
Redan nu bedöms en femtedel av de kommunala bostadsföretagen ha
så dålig ekonomi att de hotas av konkurs, om inte ägaren,
kommunen skjuter till ytterligare kapital.
Ideligen har försäkrats att nedrustningen
av det svenska samhället inte har samband med massinvandringen. Tvärt
emot dessa budskap visar den bostadspolitiska utredningen att kommunerna måste
skära ned ytterligare i sin verksamhet för att satsa på omvandlingen
av invandrartäta områden, även om detta naturligtvis inte
sägs rent ut i betänkandet.
Småhustaxering
Skatten på småhus var 1992 1.2
procent och har sedan dess höjts två gånger. Fr o m små-hustaxeringen
1996 infördes ett nytt system med ett basvärde och ett årligt
omräkningstal. Genom omräkningstalet får fastighetsägarna
ett nytt taxeringsvärde varje år. Man kan säga att det blir
en slags "rullande" upptaxering av fastigheterna. Finansdepartementet
har upptäckt att staten skulle tjäna en miljard kr per år
på att omtaxera småhusen en gång om året. Själva
småhustaxeringen ska, som förut, göras var sjätte år,
då basvärdet fastställs på nytt. Fram till nästa
allmänna fastighetstaxering förblir basvärdet oförändrat
och skall motsvara 75 procent av det beräknade försäljningsvärdet
vid senaste fastighetstaxering.
Främst i landets storstads- och kustområden
medför den nya fastighetsskatten tillsammans med förmögenhetsskatten
stora skattehöjningar för villor och radhus. I attraktiva områden
har den procentuella höjningen medfört 50-procentiga, eller högre,
höjningar under 1995-1997. Skattehöjningarna är beroende av
var villorna ligger. I Solna utanför Stockholm betalar exempelvis en
villaägare i snitt 2 000 kr, medan en villaägare i det invandrartäta
Botkyrka betalar 800 kr i månaden för identiska villor. I skärgårdskommuner
har effekterna av den nya fastighetstaxeringen blivit orimliga. Den bostadspolitiska
utredningen skriver: "De taxeringsvärden som fastställts för
småhus inkomståret 1996 har i genomsnitt inneburit en höjning
av taxeringsvärdena på 26 %. Höjningen förklaras av att
det nya basvärdet ersätter ett taxeringsvärde som grundade
sig på 1988 års marknadspriser. Priserna har också stigit
under de senaste åren i många värdeområden. Den genomsnittliga
upptaxeringen med 26 % tillsammans med den höjda skattesatsen från
1,5 till 1,7% innebär en skattehöjning med ca 40%. Bakom dessa genomsnittssiffror
döljer sig stora variationer mellan olika värdeområden och
regioner. Extremfall finns med skattehöjningar motsvarande 70-93%."
Det breddade underlaget för fastighetsskatten
innebär stora skatteintäkter för staten. För 1996 uppgick
intäkterna av fastighetsskatt på flerbostadshus och egnahem tillsammans
till ca 18.5 miljarder kr.
Bostadsrätter
Det finns ca 700 000 bostadsrättslägenheter
i landet. I all hast skall reglerna för taxering av bostadsrätter
ses över i enlighet med förslag från Fastighetsbeskattningsutredningen
(SOU 1994:57) och Bostadsvärderingskommittén (SOU 1992:8). Det
innebär att fastighetsskatten ersätts med en schablonintäkt
och att föreningen ges full avdragsrätt för ränteutgifter
samt att taxeringen av fastigheterna förändras samtidigt som räntebidragen
avskaffas. Dir 1996:36 fastslår som huvudprincip att taxeringsvärdet
skall återspegla marknadsvärdet på den enskilda fastigheten.
Men när det gäller bostadsrättsfastigheter skall denna princip
ej gälla. Då skall taxeringen i stället baseras på lägenheternas
sammanlagda marknadsvärde. Äldre solida föreningar har skattehöjningar
att vänta. I Stockholms innerstad handlar det om upptaxeringar på
i genomsnitt 20 procent. I de mest attraktiva lägena förväntas
upptaxeringar på 40-50 procent. Om taxeringen ändras i enlighet
med utredningens förslag, innebär det minst fördubblad skatt
för boende i en äldre förening med låg belåning.
När skatten höjs, måste den tas ut på avgifterna. Därmed
faller marknadsvärdena, de var ju en funktion av låg avgift. Den
som litat på gamla regler och köpt dyrt gör en förlust.
Enligt mäklarsamfundet kan det handla om prisfall på 20-25 procent
om förslaget genomförs. Bostadsminister Jörgen Andersson ser
förslaget som en rättvisereform. Staten tar från de "rika"
och ger till "utsatta områden".
Hyresfastigheter
Subventionerna för hyresrätter är
komplicerade. I stort sett skall de äldre räntebidragen inte förändras
(1992 års regler och tidigare). Den borgerliga regeringen lade 1992
fram det s k Danellsystemet som frikopplade räntebidragen från
finansieringen och som successivt reducerar subventionerna med 1/30-del årligen
tills bidragen nått 30 procentsnivån. Räntebidragen upphör
då efter 30 år. Fastighetsskatt betalas enligt nuvarande regler
och investeringsbidrag skall kunna ges till prioriterade åtgärder
inom en ram på 1 miljard kr årligen, exempelvis förbättringar
i utsatta områden eller förnyelse i områden med stor andel
tomma lägenheter. När det gäller nyproducerade hyresrätter,
skall räntebidragen avskaffas helt men kompenseras med att ingen fastighetsskatt
betalas för hyreshus med värdeår 2000.
När bostadssubventionerna minskar stiger
boendekostnaderna i motsvarande grad. Men enligt utredningen är det ingenting
som utredarna kan lastas för. De har enbart hållit sig till direktiven
i utredningsuppdraget. Men nu håller bostadsbyggandet på att upphöra.
Enligt statistiken påbörjades ca 1 000 bostäder under årets
första kvartal. Orsaken är bl a att de senaste årens skattehöjningar
och reducering av subventioner har sänkt efterfrågan på bostäder.
Sammanfattning - staten
skall tjäna pengar på boendet, och "rika" bostadsområden
skall finansiera "utsatta".
Utredningen "Bostadspolitik år
2000" kan liknas vid ett gigantiskt och självreglerande rörmokarsystem.
Via rörledningar och kommunicerande kärl skall pengar strömma
från villaområden och attraktiva bostadsrättsföreningar
till "utsatta områden", högt belånade bostadsrättsföreningar
och till statskassan. Om skatten blir för hög i "rika"
områden, tvingas automatiskt de drabbade flytta till "utsatta områden"
och integration uppnås.
Helt korrekt har politikerna klart för
sig att massinvandringen hotar Sverige som nation och i sin förlängning
ytterst också deras egen ställning. Integrationsminister Blomberg
arbetar med "all sin kraft" för bemästra segregationen.
Han anser att svenska folkets avoghet är ett stort problem. Asyl- och
migrationsminister Pierre Schori anser att invandrarna utgör "det
framtida samhällets salt". Men sältan måste ha varit
svag, eftersom regeringen beslutade att från den 1 maj 1997 erbjuda
"flyktingar" som återvänder till sina hemländer
40 000 kr per familj plus flygbiljetter. Schori hävdar dock att bidraget
inte skall ses som försök att bli av med flyktingar.
Bostadsutredningen vill liksom övriga
integrationsinriktade utredningar att svenska folket skall känna sig
tryggt när den "rätta" folkblandningen uppnåtts
i bostadsområdena. Utredningarnas ledamöter vill dock inte låta
sig berikas mångkulturellt. Därför bosätter de sig i
innerstaden eller i villaområden i städernas utkanter. Ständigt
har vi försäkrats att nedrustningen av det svenska välfärdssamhället
ej har något samband med de senaste decenniernas massinvandring. Bostadsutredningens
brödtext säger föga om vem som egentligen betalar. Tabellbilagan
är desto tydligare. Staten vänder en årlig nettoförlust
inom bostadspolitiken på 18 miljarder kr till ett årligt överskott
på 5.6 miljarder. Samtidigt skall de invandrartäta "utsatta"
områdena tillföras en miljard kr årligen från staten
och lika mycket från kommunerna. Och inte är det EU som betalar,
det gör du och jag.
|