Ur FRI
INFORMATION:
Svenska staten mot
rasismen
Efter alla massmediala rapporter om utbredd
främlingsfientlighet och rasism i Sverige har regering och riksdag som
bekant startat ett stort antal kampanjer och andra jippon i stället för
att inse att det som felaktigt benämns rasism och främlingsfientlighet
är ett motstånd mot den s k mångkulturella omvandlingen av
vårt land.
Förespråkarna för det mångkulturella
projektet kan inte ens förklara vad mångkulturell innebär,
ännu mindre redogöra för fördelarna med det som man inte
vet vad det är.
Rasism och främlingsfientlighet är
också benämningar på den växande kritiken mot det senaste
decenniets massinvandring av asylsökare och deras anhöriga med i
flertalet fall svaga eller obefintliga asylskäl och framför allt
mot politikers och myndigheters ovilja och/eller oförmåga att redogöra
för kostnaderna för migrationspolitiken.
Förutom kampanjer har regering och
statliga myndigheter tagit initiativ till ett antal publikationer om rasism
och främlingsfientlighet. Har refereras några av dessa skrifter.
Invandrarverkets strategier
Av förordet till Strategier mot
rasism och främlingsfientlighet (Statens Invandrarverk, 1995) framgår att invandrarverket 1992 fick i uppdrag av regeringen
att i samarbete med Skolverket, Ungdomsstyrelsen och Kulturrådet arbeta
fram förslag till åtgärder för att motverka rasism och
främlingsfientlighet. Insatserna skulle främst vara riktade till
ungdomar och inriktas på att påverka bl a attityder till invandring,
invandrare eller etniska grupper.
I projektgruppen fann man att frågan
"Hur gör man?" var en av de väsentligare och att det var
svårt att ge enkla svar på denna fråga. Därför
sammanställde en av projektdeltagarna, Christer Nordmark från invandrarverkets
informationsenhet, skriften Strategier mot rasism och främlingsfientlighet.
Skriften sägs i första hand vända sig till människor som
i sin vardag ofta befinner sig i situationer som bedöms ha rasistisk
eller främlingsfientlig karaktär. Som exempel nämner man lärare,
ungdomsledare, kommunala tjänstemän och politiker. Skriften Strategier
mot rasism och främlingsfientlighet syftar till att användas
både i förebyggande och i motverkande syfte.
Även om Strategier mot rasism och
främlingsfientlighet formellt sett är skriven av en enskild
tjänsteman på invandrarverket, har skriften sitt ursprung i en
statlig projektgrupp och är utgiven av invandrarverket. Skriften kan
därför inte enbart betraktas som ett inlägg i debatten utan
bör ses som statens officiella syn på aktuella frågeställningar.
Det mesta av det som sägs i Strategier
mot rasism och främlingsfientlighet har framförts upprepade
gånger i den offentliga debatten av ett flertal olika skribenter. Skriften
innehåller följaktligen få om ens några nyheter.
Nordmarks framhävande av dels rasismen
hos alla och envar, dels antirasismens motstridiga motiv, leder till förhoppningar
om att Strategier mot rasism och främlingsfientlighet skulle
skilja ut sig från andra skrifter i ämnet genom att analysera både
- och, gå ifrån den enkla, strikta uppdelningen i rasister - antirasister,
ge en mer nyanserad bild av verkligheten. Förhoppningarna infrias dock
inte. I allt väsentligt presenterar Strategier mot rasism och främlingsfientlighet samma förenklade, tillrättalagda bild av samhället
som är den gängse inom den aktuella genren.
Visserligen presenteras i Strategier
mot rasism och främlingsfientlighet en rad definitioner rörande
rasism, främlingsfientlighet, antisemitism, diskriminering o s v. Ändå
saknas nyanser i framställningen. Upprepade gånger beskrivs kritik
mot invandrings- och flyktingpolitik som just rasism. Ingenstans i skriften
ger Nordmark den väsentliga informationen att Sverige under de senaste
tio åren tagit emot ca en halv miljon flyktingar och invandrare, vilket
räknat per invånare är långt fler än alla andra
västländer. Visserligen har många u-länder tagit emot
betydligt fler flyktingar men det har skett utan den svenska ambitionen att
ge de nytillkommande samma sociala trygghet som landets egna medborgare. Det
är knappast ägnat att förvåna att ett betydande antal
svenskar kritiserar och ifrågasätter den aktuella politiken med
hänvisning till samtidigt pågående ekonomiska samhällskris.
Dessa kritiker uppfyller endast i undantagsfall de kriterier på rasism
och främlingsfientlighet som definieras i Strategier mot rasism
och främlingsfientlighet. Trots detta hänförs kritikerna
till samma kategori som de "äkta" rasisterna.
Christer Nordmark utgår i sin beskrivning
av rasism och främlingsfientlighet i samhället från samma
förutsättning som andra skribenter inom ämnet: rasism och främlingsfientlighet
härstammar från majoritetsbefolkningen, aldrig från minoriteterna.
Alla förslag till strategier förutsätter att det är svenskar
som är "gärningsmän" och invandrare som är offer.
Ingenstans i boken antyds ens möjligheten av att invandrare kan uppträda
rasistiskt mot svenskar eller mot andra invandrare. Naturligtvis är rasism
och etnocentrism minst lika utbredda bland utlandsfödda som bland etniska
svenskar. Denna metod att enbart skuldbelägga majoritetsbefolkningen
är säkert en av förklaringarna till att flertalet kampanjer
mot rasism etc enbart producerat verbala resultat. Mer sällan har reella
attitydförändringar kunnat registreras.
Det är en brist i Strategier mot
rasism och främlingsfientlighet att genomförda kampanjer
och utredningar endast räknas upp. Nordmark gör inget försök
att utvärdera resultaten av dessa insatser.
Som så många gånger förr
undrar man vid läsningen av Strategier mot rasism och främlingsfientlighet varför tredje riket och förintelsen ges så framträdande
plats i arbetet mot rasism och främlingsfientlighet i Sverige. De nazistiska
sympatisörerna är liksom de övertygade antisemiterna mycket
sällsynta i Sverige. Frågan är om man egentligen inte bagatelliserar
nazisternas illgärningar under 1930- och 1940-talen genom att jämföra
ovilja mot fortsatt massinvandring i 1990-talets Sverige med krigsförbrytare
och judeutrotare. Vill man ändra attityden till svensk invandrings- och
flyktingpolitik är knappast tredje riket ett bra jämförelseobjekt.
Veterligen förekom inget invandringstryck mot Hitlertyskland. I stället
var det ju så att när nazisternas vidrigheter väl blev kända
i omvärlden, hade judarna inte längre någon möjlighet
att lämna tyskt och tyskockuperat territorium.
Möjligen vill Nordmark antyda att motvilja
mot en generös invandrings- och flyktingpolitik på lång sikt
skulle kunna leda till ett ökat nazistiskt inflytande. Detta motsägs
dock av uppräkningen (sid 39) av de tio faktorer som var nödvändiga
för Hitlers maktövertagande, Av dessa tio faktorer kan högst
två sägas vara tillämpliga på Sverige ( ekonomisk kris,
respektive "vi har alla en mörk sida inom oss).
Om Nordmarks syn på vad som skall betecknas
som rasistiska organisationer är representativ för Statens invandrarverk
och staten i allmänhet, är det anmärkningsvärt att hänföra
Ny Demokrati och Sjöbopartiet till denna grupp. Håller man sig
till den strikta definition av rasism som presenteras på sidorna 24
och 25, är det svårt att förstå hur man kan definiera
de nämnda partiernas kritik mot invandringen som rasism. Snarast rör
det väl sig om ovilja att ta det ekonomiska ansvaret för invandringen.
Direkt uppseendeväckande är presentationen
av Antifascistisk Aktion, AFA (sid 111-112). AFA beskrivs som en radikal,
antirasistisk rörelse verksam med bl a skolinformation. Nordmark "glömmer"
att berätta att AFA är en anarkistiskt influerad terroristorganisation
inom extremvänstern, vilket finns utförligt dokumenterat i en mängd
tidningsreportage, t ex tidskriften Brands reportage i nr 2, 1996 om antifascismen
i Stockholm 1995, frilansjournalisten Per Wikströms artikelserie i Aftonbladet
1995 om "folkhemsterroristerna". Wikström skrev t ex 1995-05-04
"Men i verkligheten är AFA en vänstersekt som isolerar sig
från samhället" och "Under förra året genomförde
de minst 117 attentat mot olika mål: Ja till EU-kontor, polisstationer
och banker drabbades av klotter, smörsyra, fönsterkrossning och
brandbomber" och "Kretsarna kring AFA liknar på många
sätt den vildvuxna anarkistiska miljö som födde Baader-Meinhof-ligans
terrorister på 70-talet".
Man får innerligt hoppas att Nordmarks
presentation av AFA i Strategier mot rasism och främlingsfientlighet representerar hans privata attraktion till denna terrrorrörelse
och inte är uttryck för en officiell uppfattning från Statens
invandrarverk. Om antirasisterna, enligt vad som sägs på sidan
19 i Strategier mot rasism och främlingsfientlighet, skall
försvara de demokratiska värdena, måste de uttryckligen ta
avstånd från AFA och organisationer med liknande ideologi, t ex
Offensiv och Elevkampanjen.
Onekligen innehåller Strategier
mot rasism och främlingsfientlighet många vettiga förslag
till en motstrategi mot främlingsfientlighet och rasism. Många
av de exempel Nordmark anför från exempelvis skolan och folkrörelserna
är värda att följa. Ändå finns många frågetecken.
De exempel på enögdhet som presenterats ovan medför betydande
risker för att motstrategiernablir tillfälliga jippon, honnörsord
utan tillräcklig verklighetsförankring.
Varp och trasor
Antologin Rasismens varp och trasor.
En antologi om främlingsfientlighet och rasism (Statens invandrarverk,
1995) inleds med ett förord, i vilket erinras om att invandrarverket
1992 fick i uppdrag av regeringen att initiera åtgärder mot främlingsfientlighet
och rasism, främst bland ungdomar. Antologins syfte är att belysa
orsakssammanhangen mellan rasism/ främlingsfientlighet och möjliga
uppkomstmekanismer samt att ge vägledning för motåtgärder.
Antologin riktar sig enligt förordet till en bred läsekrets, bl
a politiker, tjänstemän, utbildnings- och fortbildningsansvariga
samt opionionsledare förutom en intresserad allmänhet. Antologin
är i huvudsak teoretiskt inriktad medan den samtidigt, på grund
av samma regeringsuppdrag utgivna Strategier mot rasism och främlingsfientlighet syftar till en mer praktiskt inriktad vägledning.
Rasismens varp och trasor har en inledning författad av informationsdirektör
Bo Swedin, som påpekar att den gängse uppfattningen bland politiker
har varit att invandrarfientligheten har sin grund i bristande kunskaper hos
allmänheten. "Mot den bakgrunden är det inte svårt att
förstå att informationskampanjer, temaveckor och kulturfestivaler
utgjort standardarsenalen bland motmedlen". Problemet är dock, skriver
Swedin, att det inte tycks handla om bristande information. "Få
är också vittnesbörden om att insatserna haft större
effekt än irrbloss på natthimlen".
Swedin hänvisar till diskrimineringsforskarna
Lange och Westin och hävdar att för att motverka etniska konflikter
och rasism måste man reducera den ojämna makt- och resursfördelningen
i samhället, förbättra kontakterna mellan invandrare och svenskar
och/eller bidra till en ökad självvärdering hos individerna.
Swedin övergår sedan till en kort
sammanfattning av antologins olika delar och avslutar: "Och det handlar
inte enbart, eller ens kanske främst, om invandrarpolitik, utan i lika
hög grad om socialpolitik, arbetsmarknadspolitik, bostadspolitik, utbildningspolitik,
fördelningspolitik, utrikespolitik. Invandrarverket har genom att ge
ut denna bok önskat att bidra till den utmaningen."
Första kapitlet i Rasismens varp
och trasor kallas "Från Lindholmare till Vamare" och
är författat av Heléne Lööw, historiker, som doktorerat
1990 vid Göteborgs universitet på en avhandling om svensk nazism
1924 - 1950, "Hakkorset och wasakärven". Hon är numera
verksam dels vid BRÅ, Brottsförebyggande Rådet, dels vid
CEIFO, Centrum för invandringsforskning vid Stockholms universitet.
Lööw sammanfattar Furugårdarnas
och Lindholmarnas organisationer och aktiviteter under 1930- och 1940-talen.
Via bl a Nordiska Rikspartiet kommer hon till mer aktuella företeelser.
Hon delar upp dagens invandringsmotståndare i dels extremnationalistiska
men parlamentariska organisationer främst Sjöbopartiet, Sverigedemokraterna
och Framstegspartiet, dels den utomparlamentariska Vit Makt-sfären, som
lämnat nationalismen och i stället är en global rörelse
syftande till att bibehålla den vita rasens överlägsenhet.
Lööw delar på motsvarande sätt upp de antirasistiska,
invandringsvänliga organisationerna i demokratiska rörelser och
utomparlamentariska, militanta organisationer.
Andra kapitlet är författat av Billy
Ehn, professor i etnologi vid Umeå universitet. Ehn skriver om det paradoxala
fynd han gjort i flera studier: svenskar som tar avstånd från
invandrare och beskriver dem negativt i svepande generaliseringar, kan samtidigt
vara mycket goda vänner med enstaka invandrare. Ehn beskriver "samlevnadsfriden"
på arbetsplatser och olika strategier för att klara sig i mångfalden.
I studier av skolelever i Norra Botkyrka, där svenskarna är i klar
minoritet, finner han att svenskarna lyckas att samtidigt som de många
gånger tar avstånd från det multietniska samhälle de
lever i, klarar att smälta in bland de olika främmande nationaliteterna.
Aleksandra Ålund har bidragit med "Ungdomar,
gränser och nya rörelser". Hon är biträdande professor
i sociologi vid Umeå universitet. Ålunds avsnitt är inleds
med en allmänt hållen del, där hon utifrån vetenskapliga
teorier diskuterar etnicitet, segregering och rasism i Europa och motståndsverksamhet
i form av antirasistiska projekt och kultursatsningar. Resten av sitt inlägg
ägnar Ålund till att referera egna studier av ungdomsmiljön
i Rinkeby. Hon drar slutsatsen att det mindre rör sig om etniska skillnader
än om klasskillnader, att invandrargäng och skinnskallegäng
egentligen består av nära besläktade ungdomar, som förenas
i sitt utanförskap och sin underklasstillhörighet.
Ingmar Karlsson, ambassadör, under den
borgerliga regeringen chef för Utrikesdepartementets idé- och
analysgrupp och initiativtagare till bl a islamkonferenser har skrivit avsnittet
"Nationalismen - Europas nya spöke", med underrubriken "De
nationella myterna kontra en europeisk identitet och en sund patriotism -
om främlingsfientlighetens råvara och dess motmedel". Kapitlet
ligger väl i linje med Karlssons övriga författarskap.
Ingmar Karlssons avsnitt är i huvudsak
en historisk exposé över hur skilda folkstammar förflyttat
sig i Europa och hur enskilda orter hört till än det ena, än
det andra riket. Nationalstaterna är ofta av sent datum - som exempel
ger Karlsson Tysklands bildande ur tyska småfurstendömen på
1800-talet. Även de italienska kungadömena förenades först
på 1800-talet, men Karlsson påpekar att italienarna ofta har en
låg "italiensk" profil, hellre ser man sig som florentinare,
milanesare etc. Sverige berörs endast undantagsvis i Karlssons bidrag,
han nämner i förbigående att den nuvarande svenska nationalstaten
uppstod 1809, när vi förlorade Finland.
Från det förgångna tar Karlsson
steget till EU, som han anser hotas av alltför mycket nationalism. Han
hoppas dock på den nationella identitetens gradvisa försvagning
till förmån för dels regional identitet, dels lojalitet med
EU, som dock aldrig kan bli en nation.
Hedi Bel Habib är fil dr inom
psykologi och antropologi och verksam dels som integrationsexpert inom Statens
invandrarverk, dels inom ett institut för medicinsk antropologi. Han
har gjort sig känd för ett antal kontroversiella utspel, bl a påstått
att schizofreni är en typisk västerländsk sjukdom beroende
på relationsstörningar och därför sällsynt i den
afrikanska kulturen, vidare att svensk institutionaliserad barnomsorg är
av ondo. Hans bidrag till Rasismens varp och trasor har rubriken
"Att förstå främlingsfientlighet och rasism".
Hedi Bel Habibs kapitel är indelat i
en beteendevetenskaplig och en neuropsykologisk del. Han beskriver hur förhållandet
mellan majoriteten och minoriteterna kan vara antingen segregation, assimilation
eller integration. Integrationen delar han in i arbetsmarknadsintegration,
boendeintegration samt kommunikativ, social, kulturell, normativ och politisk
integration. Med kommunikativ integration avser han främst verbal förmåga,
tillgång till information och språkresurser, förutsättning
för arbetsmarknadsintegration och social integration. Bildande av invandrarparti
anser han vara exempel på låg politisk integration, kriminalitet
på låg normativ integration. Därefter går han över
till att diskutera nationalstat och nationalitet, som medför en vi- och
dom-känsla. "främlingsfientlighet blir en sidoeffekt av nationalstatens
självreproducerande logik".
Kapitlet avslutas med en översiktlig
genomgång av hjärnans evolution, reptilhjärnan, som kopplas
till den lägre däggdjurshjärnan och hos människan även
den högre däggdjurshjärnan. De högre hjärncentra
saknar förmåga att styra reptilhjärnan, där primitiva
instinkter är lokaliserade, t ex revirkänsla, modersinstinkt, sexualitet.
Hedi Bel Habib citerar begreppet "intellektets diktatur" och påpekar
att intellektuell kunskap och emotionell kunskap tyvärr inte utvecklas
parallellt. "Emotionellt fungerar den moderna människan fortfarande
närmast som stenåldersmänniskan".
Tomas Hammar, pensionerad professor i invandrarforskning
vid CEIFO, Stockholms universitet skriver om "Politikernas ansvar".
Hammars inlägg består av ett niosidigt brev till en icke namngiven
politiker. I brevet framhåller han politikernas ansvar att delta i den
invandringspolitiska debatten för att dels inte medverka till att "lägga
locket på", dels inte låta "högerpopulistiska"
småpartier få underblåsa främlingsfientliga strömningar.
Han påpekar också politikernas ansvar att redogöra och förklara
vidtagna och planerade åtgärder. Hammar anser att de skärpningar
av invandringspolitiken med bl a viseringstvång som genomförts
de senast åren har ökat främlingsfientligheten, eftersom besluten
gett signaler om att det är rätt att säga nej till invandring.
Genom att besluten motiverats för lite, har skärpningarna även
drabbat invandrare som redan fått uppehållstillstånd, eftersom
dessa fått möta en mer främlingsnegativ attityd.
Rasismens varp och trasor avslutas
med ett kapitel av Åke Sander, bokens längsta, kallat just "Rasismens
varp och trasor". Sander är docent i religionsvetenskap och föreståndare
för Centrum för studier av Kulturkontakt och Internationell Migration
vid Göteborgs universitet.
Åke Sander ägnar huvuddelen av
sitt inlägg till att definiera rasism. Han konstaterar att den biologiska
rasismen, "trettiotalsrasismen" i stort sett är död. I
stället finns en nyrasism, som inte tar fasta på rasskillnader
utan på kulturella, språkliga, etniska och religiösa skillnader.
Han gör åtskillnaden att främlingsfientlighet vilar på
omedvetet, känslomässigt avståndstagande från den främmande,
medan rasism är en medveten ideologi om rasrenhet, vare sig "ras"
betecknar biologisk ras eller kulturell, språklig, religiös o s
v särart. Eftersom följaktligen främlingsfientlighet och rasism
har i grunden olika orsaker måste de bemötas och bekämpas
på olika sätt. Sander ställer upp fem kriterier på rasism
som i korthet går ut på ideologisk förankring, särskiljande
av människor utifrån verkliga eller inbillade skillnader i kultur,
religion o s v, uppfattningen att varje ras har sin särart, att denna
särart eller identitet enbart kan bevaras och utvecklas i en homogen
eller "ren" miljö och att den som tillhör en från
rasisten betraktat främmande kultur utgör ett hot mot den egna kulturen
och bör isoleras eller uteslutas.
Sander gör därefter en översikt
över rasismens och invandringens historia i Sverige. Betraktelsen utvidgas
till Västvärlden, rasismens ursprung härleds till bl a Herder,
Darwin, Nietsche. Sander påpekar att Sverige fram till 1970-talet krävde
assimilation av invandrarna och återger ett citat från Tage Erlander
om att ta seden dit man kommer. Först 1974 togs beslut om att verka för
integration i stället för krav på assimilation. Sander informerar
att endast Sverige, Kanada och Australien har som officiellt mål att
omvandla samhället i en mångkulturell riktning.
Sander avslutar med att konstatera att aversionen
mot islam kommit att ersätta den tidigare nedvärderingen av vissa
raser. Han refererar flera opinionsundersökningar i vilka framkommer
att svenska folkets majoritet är mycket negativt inställd till islam,
vilket tydligen förvånar och förskräcker honom. Han anser
islam-skräcken bygga på fördomar och bristande information
och konstaterar att den tycks ha ökat i takt med den ökande muslimska
invandringen. Sander konstaterar att förutsättningar för rasism
finns: varp, mönster och trasor. Han vill avslöja mönstren,
bränna trasorna och ta ned varpen eller med andra ord göra oss medvetna
om våra egna ofta vaga och grumliga uppfattningar och attityder i de
aktuella frågorna.
En analys av Rasismens varp och trasor måste naturligtvis i första hand belysa frågan huruvida
antologin kan förväntas uppfylla sitt syfte "att ge idéer
och vägledning för åtgärder mot främlingsfientlighet
och rasism". Svaret är lika givet: nej. Skälen till den bristande
måluppfyllelsen är antologins bristande enhetlighet - den spänner
över alltför vitt skilda områden - men främst författarnas
underlåtenhet att ställa eventuell förekomst av rasism och
främlingsfientlighet i relation till invandringens omfattning. Trots
alla de teorier som olika författare framför om orsakerna till rasism
och främlingsfientlighet, säger sunda förnuftet såväl
som beprövad erfarenhet att dessa företeelser har varit försumbara
under perioder med ringa tryck mot våra gränser och ökat när
gränserna upplevts hotade av krigsflyktingar eller massmigration. Endast
Hammar - vars bidrag till antologin i övrigt är anmärkningsvärt
tunt - nämner i förbigående invandringens omfattning.
Gemensamt för samtliga skribenter i antologin
är deras mer eller mindre klart uttalade uppfattning att rasism och etnisk
diskriminering är något som vita, främst västeuropéer,
bedriver mot etniska minoriteter men även mot svarta, asiater m fl. Vidare
tas för givet att det är majoriteten som diskriminerar minoriteter
med undantag för kolonialepoken, i princip avslutad genom avskaffandet
av apartheid i Sydafrika, då vita minoriteter förtryckte den svarta
majoriteten. Denna uppfattning finner man f ö i nästan alla skrifter
och anföranden som behandlar rasism och etnisk diskriminering. Den stämmer
dock inte med verkligheten och inte heller med de neuropsykologiska rön
som i denna antologi relateras av Hedi Bel Habib. Vad var t ex regimen Idi
Amins fördrivande av ugandier av indiskt ursprung, om inte ren och skär
rasism?
Så länge politiker, forskare och
debattörer vägrar att erkänna den självklara sanningen
att det vi kallar rasism och främlingsfientlighet inte är något
som enbart vidlåder bärare av vit hudfärg, kristen tro eller
västerländsk härstamning, är det svårt att på
allvar ta till sig de fakta och åsikter som framförs i Rasismens
varp och trasor och liknande litteratur.
Heléne Lööws bidrag ger inte
några övertygande bevis för att dagens svenska nynazistiska
organisationer har direkt ursprung i trettiotalsnazismen. Tvärtom, övertygande
information talar för att de utländska influenserna är betydligt
fler, från de tyska nynazisterna, främst koncentrerade till östra
Tyskland, från brittiska National Party men främst från en
mängd amerikanska och kanadensiska nazistorganisationer. Om man som Lööw
skriver om rasismen inom Vit Makt-musiken, borde i objektivitetens namn även
redogöras för rasismen inom den s k gangsterrapen som har åtskilliga
utövare även inom Sverige.
Aleksandra Ålund gör i sitt inlägg
- som vanligt - hätska utfall mot det svenska samhället. Trots några
smärre brasklappar lägger hon skulden för konflikterna mellan
invandrade och svenskfödda ungdomar nästan helt på svenskarna.
Visserligen kan man hålla med henne om många av klagomålen
på det svenska samhället. Dock krävs för att få
en nyanserad debatt en redogörelse för var i världen asylsökande
invandrare behandlas mer generöst än i Sverige vad avser permanent
uppehållstillstånd, bidrag, bostäder, utbildning, formell
jämställdhet etc. Veterligt kan alla Ålunds anklagelser och
de flesta med större eftertryck riktas mot alla mottagarländer.
Det kanske är så enkelt att problemen inte är svenskarnas
fel. Möjligen klarar inte det postindustriella samhället traditionella
folkvandringar från fattiga länder.
Åke Sander vidgar rasistbegreppet så
att det omfattar en majoritet av den svenska befolkningen. Hans och Aleksandra
Ålunds inlägg bidrar verkligen inte till att öka toleransen,
snarast underblåser de motsättningarna. Sander använder sig
av jämförelser från krig - främst andra världskriget
- och kolonialism - i synnerhet den europeiska kolonialiseringen av Afrika
- för att bevisa sina teorier om rasism i Sverige. Liksom många
andra författare i denna genre, t ex Tomas Böhm och Sven Lindqvist,
gör Sander jämförelser mellan dagens situation i Sverige och
hur tyskarna behandlade ockuperade länder under andra världskriget
och hur kolonialmakterna behandlade underkuvade folk under främst 1800-talet
och 1900-talets början. Sverige har emellertid inte varit krigförande
på snart 200 år. Det koloniala äventyr som bedrevs i St Barthélemy
var marginellt. Sander och hans kollegor struntar helt i att ens diskutera
vilka paralleller man kan dra mellan företrädare för ockupationsmakter
och svenska folket, ofrivilliga värdar för en massinvandring.
Såväl Ålund som Sander återkommer
flera gånger till att det är rasism att anse den egna kulturen
vara överlägsen andras, att hävda den svenska kulturens företräde
framför invandrade kulturer. Det är säkert i teorin riktigt.
Å andra sidan har den svenska kulturen visat sig vara bra för just
Sverige och svenskarna. Sverige har onekligen varit framstående på
att hålla fred och undvika konflikter, ett bevis så gott som något
på en högtstående kultur. Detsamma kan tyvärr inte sägas
om många av de invandrade kulturerna.
Sanders resonemang kring integration, segregation,
diskriminering, valfrihet och jämlikhet är intressanta. Hårdrar
man hans resonemang, skall minoriteterna ha rätt till separationism,
om de så önskar, t ex etniska skolor med statsbidrag, medan majoriteten
inte har sådan rätt. En muslimsk skola skulle vara tillåten,
däremot inte en skola enbart för svenskfödda eller enbart för
medlemmar i svenska statskyrkan.
Mycket intressant är Sanders "nyttiga
övning" ( antologins sid 161-162). Läsaren ombeds föreställa
sig sina reaktioner inför beskedet att den egna dottern vill gifta sig
med en muslim och analysera dessa reaktioner. Sander skriver "Att en
svensk - och i synnerhet svenskor -"blandar" sig med någon
som upplevs tillhöra en annan typ eller kategori (ras?) än "vi"
svenskar upplevs av många som på något analogt sätt
"metafysiskt" förorenande eller degenererande". Den naturliga
motfrågan till Sander är naturligtvis: varför exemplifiera
med dotter och inte även med son? Svaret är naturligtvis att muslimska
kvinnor inte tillåts gifta sig med icke muslimska män, men det
svaret passar inte in i Sanders resonemang om svensk rasism.
Sitt huvudsyfte uppfyller antologin inte.
Den eventuella svenska rasismen torde inte minska (och för den delen
inte heller öka) som resultat av Statens invandrarverks och författarnas
mödor.
Våldsamma ungdomsgäng
I Fri Information nr 6, 1995 refererade vi
Stockholmspolisens "Kartläggning beträffande kriminella
ungdomsgäng samt främlingsfientlighet och rasism i Stockholms län". Kartläggningen utmärktes av att beskriva svenska ungdomsgäng
som "rasistiska" och "främlingsfientliga", medan
invandrargängen beskrevs som "kriminella".
I den 1997 publicerade uppföljningen "Rapport om kriminella gäng, rasism och främlingsfientlighet
i Stockholms län" gör man samma uppdelning. Årets
rapport har samma författare, de tidigare ungdomspoliserna Michael Lundh
och Ola Thunberg, men deras arbetsplats är nu "Länskriminalpolisen/Enheten
mot rasism och främlingsfientlighet". Det gäller ju att hänga
med sin tid även när man namnger statliga avdelningsenheter.
Rapporten kartlägger ungdomsgängen
i de olika närpolisområdena inom Stockholms län. Invandrarbrottsligheten
dominerar stort, vilket ju är känt från tidigare. Bland de
kriminella invandrarungdomarna utmärker sig tydligen chilenarna speciellt.
Såsom framgått av tidningsreportage och olika rapporter ökar
våldsbenägenheten, framför allt knivvåldet. Vanligt
förekommande är personrån, främst riktat mot yngre ungdomar,
som alltmer lärt sig att inte förvara sina pengar i plånboken
inför risken av knivrån. Nytt är förekomsten av flera
"tjejgäng", som i huvudsak består av invandrarflickor
som utöver våld mot andra flickor, svenskor får man förmoda.
Såsom av andra rapporter framgår
att i vissa invandrargäng finns även etniska svenskar, uppvuxna
i samma förorter, de som av Mauricio Rojas brukar kallas "hobbyspaggar".
I rapportens avslutning skriver Lundh och
Thunberg om olika förklaringar till att antalet skinheads minskat i Stockholms
län. Man varnar: "Det är dock viktigt att vara mycket uppmärksam
på att många av de här ungdomarna fortfarande har sina främlingsfientliga
åsikter kvar. De låter håret växa ut och klär
sig i vanliga kläder för att smälta in bland vanliga människor."
I övrigt konstateras: "Ungdomar med invandrarbakgrund är överrepresenterade
i de olika grupperingarna i Stockholms län. Enligt befintlig statistik
är de även överrepresenterade i brottsstatistiken och på
häktet som införda. Kartläggningen visar också att de
är mer representerade i riskzonen runt de redan kriminella individerna.
Anledningen till överrepresentationen
är den sociala utslagningen som oftare drabbar invandrare. De bor i de
segregerade bostadsområdena, som är mycket invandrartäta.
De är i allt större utsträckning arbetslösa och drabbas
till viss del av diskriminering. De utslagna ungdomarna känner oftare
ingen motivation i skolan eftersom de saknar framtidsvisioner. I vissa fall
har de även svårt med svenska språket, det gäller framför
allt vissa av deras föräldrar. Många har också splittrade
familjer och skilsmässofrekvensen blir allt högre.
I dessa fall tappar föräldrarna
den sociala kontrollen över sina barn och det blir ungdomsgrupperingarna
som istället tar över den sociala tryggheten. Vi kan således
konstatera att vi inte har något invandrarproblem utan ett socialt problem
som drabbar invandrargrupperna" .(Kursiveringen gjord av Fri
Information).
Länskriminalpolisens enhet mot rasism
och främlingsfientlighet drar följaktligen de politiskt korrekta
slutsatserna: man varnar för svenska rasister, som förställer
sig genom att låta håret växa, och man ömkar de stackars
invandrarungdomarna som är "drabbade" av sociala problem. Allt
det svenska samhällets fel, som vanligt.
Rapport från Författningsskyddet
I maj 1997 kom den rapport från SÄPO,
om vilken man redan tidigare gjort flera pressreleaser inför regeringens
presentation av vårbudgeten: Brottslighet kopplad till rikets
inre säkerhet under 1994 och 1995.
I rapporten påvisas en kraftig ökning
av den rasistiska brottsligheten, vilket rimligen bör medföra ökade
anslag för SÄPO eller åtminstone minskade sparkrav.
Författningsskyddet uppgifter är
enligt rapporten "att förebygga brott som syftar till att:
1. förändra vårt statsskick
2. hindra politiska organ eller myndigheter
i sitt arbete.
3. hindra medborgarna att utöva sina
grundlagsfästa fri- och rättigheter."
Veterligen finns inga planer på statskupp,
varför SÄPOs enhet för Författningsskydd koncentrerar
sig på de två andra brottstyperna. En kraftig ökning av brottsligheten
har skett år från år. Denna ökning beror emellertid
på att nya inrapporteringsrutiner införts, d v s anmälaren
skall rutinmässigt tillfrågas om rasistiska eller främlingsfientliga
inslag kan finnas. Föga förvånande blir ofta svaret jakande.
Det rör sig nämligen om anmälda brott, inte om misstänkta,
åtalade eller dömda.
Med rasism och främlingsfientlighet avses
allt agerande från majoritetsbefolkningen som är eller kan uppfattas
kränkande av minoriteter. Till minoriteter räknas inte bara etniska
dylika utan även religiösa minoriteter och homosexuella.
I tidigare polisrapporter visade det sig "att
uppfattningen om vilka händelser som innefattat främlingsfientlighet
och rasism var mycket omfångsrik. Till exempel var åtskilliga
av de främlingsfientliga och rasistiska händelserna utvalda pga
konflikter mellan olika invandrargrupper, vilket skiljer den undersökningens
ram från SÄPOs".
Rasism mellan olika minoritetsgrupper skall
följaktligen inte kartläggas. Det som inte redovisas kan som bekant
inte bevisas.
När det gäller rasistiska etc brott
riktade mot minoriteter registreras alla anmälningar från tillmälen
som "bög" och "svartskalle" till allvarliga misshandelsfall.
Däremot gör SÄPO ingen motsvarande registrering av liknande
brott riktade mot majoritetsbefolkningen, d v s de vanliga svenskarna. I rapporten
sägs: "... finns även några
anmälningar om hets mot "svenskarna", "det svenska"
eller hets mot rätten att kritisera flyktingpolitiken. Nedsättande
uttalanden om "den svenska folkgruppen" eller hårda verbala
angrepp mot kritiker av flyktingpolitiken borde, enligt anmälarna, juridiskt
behandlas på samma sätt som hets mot de övriga folkgrupperna
och därmed kunna betraktas som hets mot folkgrupp. De juridiska möjligheterna
att gå vidare inom rättsprocessen med en sådan anmälan
är idag obefintliga, eller mycket små."
Inte ens mordförsök av invandrargäng
mot svenskar ingår i rapporten. I stället omnämns översiktligt
några uppmärksammade fall av våldsbrott utförda av invandrarungdomar
mot svenskar. Dessa brott rubriceras som "antirasistiska" och bekräftar
därmed det som antogs vara en skröna: när en svensk slår
en invandrare är han rasist - när en invandrare slår en svensk
är han antirasist. Det är alltså ingen skröna. Det är
SÄPOs tolkning av svensk lag.
Det skall i sanningens namn erkännas
att Författningsskyddets rapport också har ett par förtjänster.
För första gången presenteras en utförlig genomgång
av brott utförda av olika autonoma grupper, d v s s k antifascister,
militanta veganer, djurrättsaktivister, husockupanter, snäckjägare
(attackerar Shellstationer), m fl vänsterextremistiska grupperingar.
Som kuriosum kan nämnas att den autonoma brottsligheten i Uppsala län
sjönk från 15 anmälningar till en enda mellan 1994 och 1995.
Det visade sig bero på att EXPO-journalisten Tobias Hübinette (ej
nämnd vid namn) flyttade från Uppsala till Stockholm.
Till förtjänsterna hör även
att rapporten medger att vissa av de påstått rasistiska brotten,
exempelvis mordbränder, misshandel, rån visat sig vara utförda
av anmälaren själv eller andra invandrare.
Förtjänstfullt är också
påpekandet: "Ju längre ut på den extrema skalan
som grupperna befinner sig, desto större blir likheten mellan höger-
och vänsterextremister".
Nazist, rasist eller bara patriot?
är titeln på den bok "om den
rasistiska ungdomskulturen och främlingsfientligt orienterad brottslighet"
Rikspolisstyrelsen publicerat i maj 1997. Boken är författad av
paret Anna-Lena Lodenius och Per Wikström från Förenade Ord
AB. Båda är frilansjournalister och "experter" på
s k högerextremism och nazism, Wikström även på autonoma
grupperingar, främst Antifascistisk Aktion.
Mycket i Nazist, rasist eller bara patriot? är gammal skåpmat och direkt hämtat ur Anna-Lena Lodenius
och Stieg Larssons Extremhögern (recenserad i Fri Information
nr 4, 1994).
Nazist, rasist eller bara patriot? är
enligt författarna "ett försök att ge kunskap till den
som kommer i kontakt med individer och trupper med rasistiska, nazistiska
eller andra starkt främlingsfientliga uppfattningar. Boken är tänkt
som en presentation till den nya rasistiska ungdomskulturen och som ett litet
uppslagsverk med nödvändig information." Som uppslagsverk lämpar
sig boken inte alls, den har visserligen en innehållsförteckning
men saknar register, varför det krävs en hel del bläddrande
innan man hittar den term eller den person man söker.
I likhet med Invandrarverkets Rasismens
varp och trasor upptas orimligt många sidor i Nazist,
rasist eller bara patriot? av historiska återblickar på
Furugårdare och Lindholmare och andra trettiotalsföreteelser utan
någon som helst anknytning till 1990-talets Sverige. Det är uppenbart
att det på vissa håll finns starka ambitioner att försöka
knyta dagens opposition mot den generösa migrationspolitiken och dess
förödande sociala och ekonomiska konsekvenser till 1930-talets nazistiska
och protyska organisationer. Verkligheten är förstås den att
dagens s k rasister, vare sig de i tal och skrift protesterar mot invandringens
följder eller på gator och torg deltar i våldsamma konfrontationer
med invandrargäng med mycket få undantag någonsin hört
talas om Furugård, Lindholm, Ekström och andra för länge
sedan avlidna nazistinspirerade partiledare.
Det förtjänar att åter påpekas
att såvitt känt är hade Tredje Riket ingen invandringspolitik,
eftersom det av naturliga skäl inte existerade något invandringstryck.
Nazist, rasist eller bara patriot? är alla sina likheter till trots betydligt mer lättläst än Extremhögern och innehåller färre faktafel.
Till förtjänsterna med Nazist,
rasist eller bara patriot? hör de förhållandevis fylliga
kapitlen om "falska fall", d v s falska anmälningar från
invandrare om att de utsatts för rasistiska brott, och om organisationen
Antifascistisk Aktion, AFA. I dessa avseenden påminner boken om Författningsskyddets
rapport men ger mer heltäckande information.
Däremot måste ifrågasättas
kapitlen om MC-gäng, fotbollshuliganer och satanister vars kopplingar
till "rasism och främlingsfientlighet" är tveksamma. Det
är ingalunda så att allt kriminellt våld har rasistisk eller
främlingsfientlig orsak.
I likhet med ovan refererade skrifter präglas Nazist, rasist eller bara patriot? av uppfattningen att det
självklart bara är svenskar som kan skällas för rasism
och främlingsfientlighet. Motsvarande aktiviteter från invandrares
sida benämns antirasistiska, även om Lodenius och Wikström
inte uttrycker sig lika klart på denna punkt som exempelvis Författningsskyddets
rapport eller museiutredningen "Kraft genom kunskap" (se
sid 7).
Till svagheterna i Nazist, rasist eller
bara patriot? hör liksom i många liknande skrifter oförmågan
att strikt definiera nazism. Genom glidningar får man nazist att vara
mer eller mindre synonymt med rasist och främlingsfientlig, ja t o m
med invandringskritisk. I kapitel efter kapitel räknas Sverige-Demokraterna
in bland de nazistiska organisationerna, även om författarna i de
flesta fall kommer med något tillägg som visar att Sverige-Demokraterna
egentligen har föga gemensamt med andra uppräknade partier och föreningar.
Sammanfattningsvis är Nazist, rasist
eller bara patriot? en klar förbättring av Extremhögern.
Mycket av trettiotalsgenomgången hade med fördel kunnat uteslutas.
Boken hade vunnit på en koncentration.
Ytterligare en kampanj....
Den 11 juni publicerades en enkät utförd
av CEIFO (Centrum för invandringsforskning) och BRÅ (Brottsförebyggande
rådet) bland 8 000 skolelever i åldrarna 12-20 år. De frågor
som ställdes rörde bl a utsatthet för etniskt och politiskt
relaterat hot, spridning av rasistisk och antirasistisk propaganda samt attityder
till demokrati mm.
I riksdagens avslutande partiledardebatt inför
sommaruppehållet uppehöll sig alla partiledarna vid resultatet
av enkäten, speciellt att ett stort antal elever påstod sig inte
vara säkra på att Förintelsen ägt rum. Statsminister
Göran Persson darrade på stämman av indignation och kungjorde
att regeringen avser starta en kampanj bland alla landets skolelever som kommer
att få sig tillsända informationsmaterial om Förintelsen.
Anmärkningsvärt är att statsministern
inte var lika upprörd över det stora antalet elever som sade sig
tvivla på att demokrati är överlägsen diktatur som statsskick.
Helt väntat berörde partiledarna inklusive statsministern inte alls
det faktum att enkäten också visat att rasistiska uppfattningar
var klart vanligare bland invandrarelever än bland svenska elever.
....och ännu en
Ett pressmeddelande från inrikesdepartementet
den 5 juni meddelade att kommittén för Europaåret mot rasism
(ordförande Mona Sahlin)
tillsammans med olika lärarorganisationer, Elevorganisationen, Hem &
Skola samt Tidningen i Skolan startat ett projekt kallat "Hur är
läget" för att på det lokala planet få alla elever,
föräldrar och skolpersonal att aktivt arbeta mot rasism och främlingsfientlighet.
Till detta projekt knyts en idébank på Internet.
(se även nr 1, 1997 om Politiska brott)
|