Ur FRI
INFORMATION:
Invandringen och arbetsmarknaden
Regeringen Persson har lovat att dels halvera
arbetslösheten till sekelskiftet, dels prioritera åtgärder
mot invandrares arbetslöshet. Traditionellt redovisas arbetslöshetsstatistiken
i procenttal. Mätt i procent är invandrares arbetslöshet mycket
högre än svenskars. Det är ju emellertid arbetslösa individer
som är och har problemen. Därför bör arbetslösheten
anges i reella tal, i antalet arbetslösa individer. Då finner man
som väntat att många fler svenskar än invandrare är arbetslösa.
Därför kan det inte vara rimligt att prioritera arbeten åt
de invandrare som anlänt under senare år.
Arbetsmarknad - bakgrund
Fram till 1990 hade Sverige en internationellt
sett nästan unik situation med hög sysselsättning för
såväl män som kvinnor. I mars 1990, det år då
sysselsättningen nådde sin kulmen, hade drygt 4.5 miljoner arbete.
Andelen sysselsatta var då 83%. Hösten 1990 kom en konjunkturnedgång
som blev kraftigare än vad någon kunde föreställa sig.
Bortemot 635 000 jobb har sedan dess försvunnit i Sverige. Nästan
hela den ökning i sysselsättning som ägt rum under den föregående
20-års perioden raderades ut inom loppet av ett par år. Flertalet
av Västeuropas länder brottas med samma problem som Sverige, dålig
tillväxt, arbetslöshet och budgetunderskott. Men i inget annat land
försämrades samhällsekonomin så snabbt. Det finns två
huvudskäl, dels övergången från hög till låg
inflation, dels den snabbt stigande arbetslösheten..
Den stora sysselsättningsökningen
under efterkrigstiden ägde rum i den offentliga sektorn, dvs stat, landsting
och kommuner. För 40 år sedan sysselsatte de c:a 300 000 personer
och som mest 1990 c:a 1,4 milj. Under 1991-96 försvann där nära
240 000 jobb. Under de närmaste 5 åren måste ytterligare
100 000 offentliga jobb bort, om landsting och kommuner skall uppnå
ekonomisk balans.
Rationaliseringar och krav på kompetenshöjningar
inom företag och myndigheter orsakar förändringarna. Kraven
på effektivitetshöjningar har gjort att företagen "slimmat"
sina organisationer till det yttersta, vilket tvingat ut människor i
arbetslöshet. C:a 100 000 jobb "försvann" när de
anställda blev friskare. Sjukskrivningarna minskade dramatiskt, varför
den överkapacitet arbetsgivarna tvingats ha avvecklades. Den kraftiga
nedgången i byggandet är ytterligare en orsak till omfattande arbetslöshet.
När den offentliga sektorns expansion avstannat och vänts i nedgång,
har man hoppats på den privata sektorns möjligheter att skapa nya
jobb. Det finns en övertro på att ökningen kommer att ske
inom industrin. Mellan 1980 och 1990 ökade industrin sin produktion med
hela 26 procent, men antalet anställda där växte bara med 2
procent. Den privata arbetsmarknaden var i antal sysselsatta ungefär
lika stor 1950 som den är idag, c:a 2,8 milj anställda.
Av vissa regimer i f d öststater har
tidvis arbetaren hyllats unisont. I Sverige höjs nu småföretagarna
till skyarna. Det är de små tjänsteföretagen som antas
rädda landet ur krisen. Frågan är om det kommer att finnas
efterfrågan på alla dessa nya tjänster. En uppsjö av
förslag för att underlätta för tjänsteföretagen
har flutit från departementens korridorer. Skatteväxling har länge
varit en populär hägring för ökad sysselsättning.
Ekonomiska frizoner i invandrartäta områden är en annan illusion.
Att förtidspensionera äldre och ge dessas arbeten till yngre arbetslösa,
är ett tredje förslag. Sanningens minut närmar sig för
Göran Persson och socialdemokraterna. År 2000 skall den öppna
arbetslösheten vara högst 4 procent enligt vad som utlovats. Riksbanken
har ett inflationsmål på 2%. Men om arbetslösheten pressas
ner, stiger lönekraven och därmed inflationen. Med tanke på
den svenska ekonomin, är målen oförenliga.
"Arbetslösheten, segregationen
och rasismen är de mest oroande problemen i dagens samhälle. Om
vi inte lyckas befästa idén om alla människors lika värde
riskerar samhället att brytas sönder av inre motsättningar.
Därför måste hela Sverige mobiliseras för att medverka
till en ökad integration. Det är av särskild vikt att kampen
mot arbetslösheten bland invandrare ges förtur."
Ur Göran Perssons regeringsförklaring den 22 mars 1996
Arbetskraft och sysselsättning
Med arbetskraft menas alla mellan 16
och 64 år, såväl sysselsatta som arbetslösa (och personer
i arbetsmarknadspolitiska åtgärder) som vistas i Sverige, och ej
är förtidspensionärer, värnpliktiga, asylsökande
och studerande. Med sysselsatta menas reguljärt sysselsatta, som
avlönade arbetstagare och egna företagare. Arbetslösa är arbetssökande som sökt och kunnat ta arbete under de senaste
fyra veckorna. Med arbetsmarknadspolitiska åtgärder avses
i stort sett alla som erhåller AMU-bidrag dvs arbetsmarknadsutbildning,
ungdomspraktik, arbetslivsutveckling, grundutbildning i data, invandrarpraktik
mm. Relativt arbetskrafttal utgörs av kvoten mellan arbetskraften
och gruppen 16-64 år, uttryckt i procent. Sysselsättningsintensitet är kvoten mellan antal sysselsatta och gruppen 16-64 år, uttryckt
i procent. Relativ arbetslöshet är kvoten mellan antalet
öppet arbetslösa och arbetskraften, uttryckt i procent, och den
vanligaste siffran använd för att mäta arbetslösheten. Bruttoarbetslösa är summan av öppet arbetslösa
och personer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Arbetskraften uppgick i juni 1997 till 4 418
milj varav sysselsatta 4 027 milj. Antalet öppet arbetslösa var
391 000. Under sommarmånaderna ligger talet högre beroende på
ledighet från studier, för att minska något under hösten.
Antalet personer i någon slags utbildning eller konstruerat jobb uppgick
till 170 000. Bruttoarbetslösheten sägs då vara 12,7%. Ofta
räknas de "i åtgärder" bort vilket hyfsar statistiken
till 8,8%. Lägg därtill ytterligare 200 000 latent arbetslösa,
dvs personer som ej anser det lönt att söka arbete, samt 360 000
som anser sig undersysselsatta och exempelvis vill byta upp sig från
deltid till heltid, ja, då blir summan helt annan. Då rör
det sig om mer än en miljon människor som vill ha arbete. Mellan
var fjärde och femte svensk i arbetsför ålder står i
dag utan produktiv sysselsättning. (Källa AKU pressrelease 970711).
Arbetsmarknad och invandring - bakgrund
Under nästan varje år sedan 1930
har immigrationen till Sverige varit större än utvandringen. För
perioden 1930 - 1990 uppgår nettoimmigra-tionen till ca 900 000. Mellan
åren 1850 och 1930 noterades ett utflytt-ningsnetto på ca 1.1
miljon människor. Sveriges hela befolkning uppgick 1930 till 6.1 miljoner.
Fram till slutet av andra världskriget var immigrationen på en
relativt låg nivå. I slutet av 1944 ändrade immigrationen
karaktär främst som en följd av kriget. Immigrationen nådde
då för första gången betydande omfattning, då
10 000-tals flyktingar från de baltiska staterna och Tyskland anlände
hit. I samband med krigsslutet 1945 inleddes en arbets-kraftsinvandring som
fortsatte en bit in på 1970-talet, en period då Sverige hade en
relativt hög och jämn ekonomisk tillväxt. Immigrationen bestod
till övervägande delen av nordbor.
Under denna första immigrationsvåg
rekryterade svenska företag arbetskraft i Sydeuropa. De flesta som kom
från de södra delarna av Europa reste dock hit på eget initiativ.
Endast en mindre del rekryterades på hemorten av svenska företag.
Efter en stark ökning av immigrationen i mitten på 1960-talet restes
krav från svensk fackföreningsrörelse på begränsning
av immigrationen för att undvika problem på arbetsmarknaden. Dessa
krav ledde så småningom till att man 1967 införde bestämmelsen
att alla som kom från utomnordiska länder måste ha ett ordnat
arbete samt bostad före inresan. Denna bestämmelse undantog således
den nordiska arbetsmarknaden.
1970 nådde immigrationen sin hitintills
högsta nivå under detta decennium med drygt 77 000 personer, varav
hälften finländare. I den därpå följande konjunktursvackan
återvände många av dessa till Finland. I samband härmed
minskade industrins behov av utländsk arbetskraft och detta i kombination
med allt mer restriktiva arbetstillstånd ledde till att den nor-diska
arbetskraftsimmigrationen i praktiken upphörde från och med 1972.
När arbetsvägen till Sverige successivt
stängdes, uppstod en "flyktinginvandring". Tidigare hade den
främst bestått av relativt homogena grupper av östeuropeiska
flyktingar som kom till Sverige under en begränsad period (Ungern och
Tjeckoslovakien). Även immigrationen från Grekland motiverades
av flyktingskäl snarare än av arbetsmarknadsskäl. Från
och med 1975 har allt fler människor kommit från utomeuropeiska
länder. Hur många av de asylsökande som fått flyktingstatus
har berott på dels vilka asylskäl som uppgivits, dels den för
ögonblicket rådande asyllagstiftningen och dess aktuella uttolkning.
Den reglerade invandringen har anpassats till
EES-avtalet, som trädde i kraft den 1 januari 1994. Enligt detta avtal
får medborgare i ett EES-land fritt vistas i vilket land som helst inom
EES-området, däribland Sverige, för att arbeta, starta egen
verksamhet, studera m.m. Varken den reglerade invandringen eller EES-avtalet
påverkar invandringsreglerna för nordiska medborgare.
Integration - ett nytt begrepp för
att ge invandrare arbete
Stat och kommuner satsar nu för fullt
på att integrera senare års invandrare, vilket i allt väsentligt
innebär att få ut invandrarna i arbete. Det finns därför
all anledning att fråga hur många de arbetslösa invandrarna
egentligen är. I Sverige finns nu c:a 870 000 första generationens
invandrare, födda utomlands. Av dessa är mer än hälften,
470 000, svenska medborgare. En av följderna av den omfattande naturaliseringen,
det snabba och lättvindiga utdelandet av svenskt medborgarskap, är
svårigheten att få fram korrekta siffror om invandringens totala
belastning på samhällsekonomin, eftersom flertalet invandrare göms
i statistiken. Därför presenteras invandrares arbetslöshet
vanligen i procent i stället för reella tal.
AMS-dokument Ura 1997:3 berättar bl a
följande. "Antalet utomnordiska medborgare i landet har ökat
kraftigt sedan 1980 på samma gång som deras deltagande i arbetslivet
minskat betydligt. Trots att antalet utomnordiska medborgare i landet mer
än fördubblats är det ungefär lika många sysselsatta
i slutet av 1996 som i början av 1980-talet. Det innebär att sysselsättningsintensiteten
fallit från 74 % till 35% 1996. I slutet av 1996 var c:a 100 000 utomnordiska
medborgare inskrivna som arbetssökande vid arbetsförmedlingen. Det
innebar att närmare 40% av de utomnordiska gruppen i åldrarna 16-64
år fanns vid arbetsförmedlingen. Av dessa 100 000 saknade c:a 64
000 arbete. På samma gång var 24 000 i arbetsmarknadspolitiska
åtgärder och c:a 10 000 ombytessökande eller deltidsarbetslösa.
Av utomnordiska arbetssökande vid arbetsförmedlingen har en hög
andel kort utbildning, 40 % hade högst grundskoleutbildning. Av de som
kommer från Asien och Afrika hade c:a hälften av de arbetssökande
högst grundskola. Nedgången har förstärkts under 1990-talet.
Även om den svenska konjunkturen förstärks under 1997 och 1998
kommer inte den höga arbetslösheten bland utomnordiska medborgare
att kunna nedbringas i någon större omfattning". Det finns
helt enkelt inga möjligheter att bereda plats på svensk arbetsmarknad
för invandrade från Asien och Afrika med högst hemlandets
grundskoleutbildning i bagaget. Detta är en viktig förklaring till
de låga arbetskrafttalen för utländska medborgare
Av tillgänglig statistik framgår
att relativa arbetslösheten i gruppen utländska medborgare (32,5%)
är mer än fyra gånger så hög som för gruppen
svenska medborgare (7,2%) vilket tas till intäkt för krav på
kvotering och skärpta diskrimineringslagar. I absoluta tal är emellertid
antalet öppet arbetslösa svenskar (276 000) mer än sex gånger
högre än antalet arbetslösa utomnordiska invandrare (42 000).
Orsakerna till invandrarnas låga arbetskrafttal
är dels förtidspensioneringar, dels att många kvinnor från
invandrarkulturer av tradition ej deltar i arbetslivet. Invandrarnas situation
på arbetsmarknaden beror i huvudsak på att klyftan successivt
vidgas mellan invandrarnas kompetens och den kunskap som efterfrågas
i näringslivet. Den ekonomiska och tekniska strukturomvandling som skett
sedan 1975 har inneburit en relativt sett krympande industrisektor samtidigt
som allt större vikt läggs vid informations- och kommuni-kationsintensiva
processer. I denna förändringsprocess har betydelsen av informell
kompetens ökat. Häri ligger bl a kunskap att behärska svenska
språket i tal och skrift, förstå beteendemönster i lagarbete,
kunna hantera relationer med arbetsgivare, myndigheter och arbetsmarknadsorganisationer.
Att kunna flyta in i och nyttja gemensamma kunskaper i nätverk är
ett måste på arbetsplatserna.
Invandrarna har blivit mer eller mindre handikappade
på arbetsmarknaden. Problemen accentueras av att en allt större
del av invandrarna kommer från tredje världen. Det betyder att
kulturavståndet vidgats jämfört med tidigare och att invandrarnas
möjligheter att tillägna sig den sociala kompetens som krävs
i arbetslivet försämrats. Den pågående strukturomvandligen
av näringslivet med ökande krav på specifik kompetens samt
arbetslösheten som kommer att ligga kvar på hög nivå
under överskådlig tid framöver, kommer knappast att göra
det möjligt för invandrare att få jobb. Det till skyarna höjda
mångkulturella samhället visade sig vara en återvändsgränd.
Tänkbara arbetsgivare har inte övertygats om den höga kompetens
som invandrarna sägs ha. Ur arbetskraftssynpunkt var den utomeuropeiska
invandringen under hela 1980-talet helt misslyckad. Varför skall för
övrigt främlingar från hela världen kunna komma till
Sverige och kräva anställning när inte svenskar kan få
arbete?
Var finns jobben för invandrare?
Den svenska arbetsmarknadspolitiken var länge
en förebild bland OECD-länderna. Den vackra bilden har skakats i
grunden genom Sveriges ekonomiska kris i början av 1990-talet. Antalet
arbetslösa har stigit till nivåer som arbetsmarknadspolitiken ej
är dimensionerad för.
Månads- och halvårsvis redovisar
och prognostiserar AMS arbetsmarknadsutsikterna för nästkommande
period. I sin rapport för juni 1997 antar man att efterfrågan på
arbetskraft kommer att öka inom nästan samtliga yrkesområden
under 1997 och det finns goda utsikter under 1998. Under 1997 beräknas
ungefär 910 000 nyanställningar ske på arbetsmarknaden och
under 1998 c:a en miljon. Men det blir inte många nya arbeten, de uppskattas
till 50 000 för 1998. Det råder brist på högskoleutbildad
arbetskraft, främst tekniker och teknikförsäljare, speciellt
inom databranschen. Det råder också brist på lärare
och personal inom kundservice. Inom industrin sägs redan vara brist på
utbildade svetsare, verktygsmakare och mekaniker. Men efterfrågan förblir
svag inom vårdyrken och för administrativ personal.
Repetitivt förmedlar AMS i sina rapporter:
"Antalet utomnordiska medborgare har ökat snabbt under de senaste
åren genom en stor invandring. Mellan 1990 och 1995 ökade antalet
i arbetsföra åldrar med 54 000 personer. Invandringen har minskat
under 1995 och 1996 vilket betyder att befolkningen i denna grupp bromsats
upp. Befolkningen i denna grupp kan komma att minskas framöver genom
att fler väljer att återvända till hemlandet. Antalet utomnordiska
medborgare i arbetskraften har dock inte ökat nämnvärt under
1990-talet, något som innebär att arbetskrafttalet fallit från
70 till 50%. Huvudförklaringen är den låga efterfrågan
på arbetskraft och att många i denna grupp ej får något
fotfäste på svenska arbetsmarknaden. Det finns i dagsläget
ingenting som talar för att situationen skulle förändras inom
föreliggande prognoshorisont."
I september 1992 varnade förre AMS-chefen,
Göte Bernhardsson, och förra chefen för Invandrarverket, Christina
Rogestam, i ett gemensamt brev, ställt till regeringen, för effekterna
av den omfattande asylinvandringen (Dnr V2.81-143/90). De skrev bl a så
här. "Arbetsmarknadssituationen för flyktingar har försämrats
kraftigt under det senaste budgetåret. Antalet kvarstående sökande
som är utomnordiska medborgare har ökat med 60% mellan bå
90/91 och 91/92. Det relativa arbetslöshetstalet för utomnordiska
medborgare var 13,5% under första halvåret 1992 jämfört
med 3,9% för svenska medborgare. Under augusti 1992 var nästan var
tredje (28,9%) utomnordisk medborgare i arbetskraften anmäld som arbetssökande
på arbetsförmedlingen".
"Invandrargruppen sammansättning
har blivit alltmer heterogen sedan mitten av 1980-talet. Denna tendens förefaller
förstärkas. Den nu aktuella stora gruppen asylsökande från
det forna Jugoslavien består i huvudsak av lågutbildade personer
med mycket stort behov av elementär förberedande utbildning, samhällsintroduktion,
och på sikt yrkesutbildning".
"Grupper av s k gamla invandrare, arbetskraftsinvandrare
från 1960-talet, anhöriga till utomnordiska invandrare från
1970-talet och tidigare invandrande flyktinggrupper, tenderar att successivt
slås ut från arbetsmarknaden. Andelen långtidssjukskrivna
och förtidspensio-nerade inom vissa nationalitetsgrupper har ökat
dramatiskt under 1980-talet. Dessa kategorier av invandrare kommer att i den
uppkomna situationen ha betydande svårigheter att hävda sig på
arbetsmarknaden och i konkurrensen om de arbetsmarknadspolitiska insatserna".
". En betydande volymökning av svensk-
och alfabetiseringsundervisning behövs om både de nya asylsökande
och dessa "gamla" grupper av invandrare skall kunna ges nödvändig
förberedande utbildning. C:a 50 000 invandrare finns nu inom svenskundervisning
på olika nivåer bl a till följd av de höga invandringsvolymerna
1990/91 och 1991/92. Av dessa uppskattas antalet lågutbildade till c:a
20 000, varav häften analfabeter".
"Situationen på arbetsmarknaden,
näringslivets struktur och arbetslivets krav har på ett grundläggande
sätt förändrat förutsättningarna för en framgångsrik
integration av nyanlända invandrare. En översyn av invandrings-
och invandrarpolitiken är därför nödvändig. Arbetsmarknadsfrågorna
måste i detta sammanhang spela en central roll."
I stort sett dömer förre AMS-chefen,
Göte Bernhardsson, ut den arbetsmarknadspolitik som han av invandringshysteriska
politiker tillsatts att administrera. När brevet nådde regeringen
blev f d folkpartiledaren Bengt Westerberg rasande. Verkligheten passade inte
in i Westerbergs föreställningsvärld. Alltså bortsåg
han från den. Så föll även myten om den kompetens invandrarna
anses besitta och som svenskarna saknar.
I en intervju i DN 17 febr 1994 sade Göte
Bernhardsson att "den svenska arbetsmarknadspolitiken inte ger några
nya arbeten. Tyvärr blir resultatet ofta en rundgång i systemet.
Sysselsättning i arbetsmarknadspolitiska åtgärder leder till
ny arbetslöshet i stället för nytt jobb".
Svenska för invandrare
Undervisning i svenska för invandrare
(SFI) med statsbidrag har bedrivits sedan slutet av 1960-talet i olika former.
Under 1980-talet har SFI allt mer kommit att domineras av invandringen. SFI
är sedan 1991/92 en del av det offentliga skolväsendet för
vuxna. Statsbidraget för SFI som lades om 1991 utgår med 12 000kr
efter 50 lektioner och ytterligare 12 000 kr efter 350 lektioner. Det åligger
kommunerna att hålla ordning på vilka invandrare som är berättigade
till SFI och ge dem utbildning så snart som möjligt.
En betydande del av SFI-eleverna avbryter
utbildningen utan att ha lärt sig så mycket svenska att de erhåller
ett intyg om slutförd kurs. Avbrottsorsakerna kan vara många: familjeskäl,
flyttning från orten, sjukdom m m. Resultat från undersökning
gjord i Stockholm och Göteborg överensstämmer väl med
riket i övrigt. Av drygt 20 000 invandrare som lämnade SFI 1990/91
uppnådde 32% SFI-nivå, 3% underkändes och 65% avbröt.
Bilden har varit liknande under ett antal år. Riksdagens revisorer finner
resultaten anmärkningsvärda (Rapport 1991/92:12). Efter 1994 har
SFI omstrukturerats. Enligt en rapport från Skolverket 1997, är
det knappt hälften som klarar SFI inom den avsatta tiden 18 månader.
Många arbetsförmedlingar vägrar i dag att skriva in dem som
inte klarat SFI. Ty de vet att en sådan sökande är chanslös
på arbetsmarknaden. Skolverket antar dock att med nya kursplaner, mer
samhällsinriktad undervisning och en bättre analys av hur utbildningen
skall anpassas till olika invandrargrupper, ja då skall allting bli
bättre.
Integrationskampanjer hos AMS
Det råder panik hos politiker och invandringsförespråkare.
De låga arbetskrafttalen för invandrarna stör planerna på
det "mångkulturella" samhället. Nya kampanjer startas
för att de c:a 100 000 utländska medborgarna registrerade vid arbetsförmedlingarna
skall "integreras". Arbetsförmedlarnas kontakter skall nu nyttjas
som centralt verktyg för att påverka arbetsgivarnas attityder.
Omfattande resurser satsas på arbetslösa invandrare, långt
mer än vad deras antal motiverar i förhållande till vad som
satsas på de betydligt fler arbetslösa svenskarna.
Återkommande rapporter från AMS
och brevet till regeringen 1992 från Göte Bernhardsson, talar sitt
tydliga språk. Näringslivets omstrukturering har på i grunden
förändrat förutsättningarna att ge invandrarna jobb. Trots
verksledningens rapporter satsar AMS på en kampanj riktad till handläggarna
på landets förmedlingar.. Man prisar invandrarnas kompetens, vilket
framgår av affischer på arbetsförmedlingarna. Rimligtvis
måste det bli disharmoni i systemet, när handläggarna läser
AMS-rapporter och samtidigt den i tjänsterummen anslagna affischen. För
att inte uppröra svenska arbetssökande har affischerna inte placerats
i de öppna besöksmottagningarna.
Rapporter och direktiv
Kommittédirektiv 1994:130, "Översyn
av invandrarpolitiken", ger bl a följande bakgrundsskildring. "Invandrarnas
höga arbetslöshet och låga sysselsättning är inte
ett konjunkturellt fenomen som kan förklaras av 1990-talets lågkonjunktur.
Flera faktorer har sannolikt haft en negativ inverkan på invandrarnas
sysselsättningsläge. Arbeten inom industrin och lediga arbeten utan
krav på utbildning eller erfarenhet har exempelvis minskat kraftigt.
Kraven på svenskkunskaper och specifik kompetens har ökat. Rekryteringsprocessen
har förändrats och personkontakter spelar en allt större roll.
- Många asylsökande och flyktingar som beviljats uppehållstillstånd
väljer för närvarande att på eget initiativ bosätta
sig i en kommun där det redan finns ett stort antal invandrare. I mångafall
har dessa kommuner av olika skäl en dålig arbetsmarknad eller redan
stark koncentration av invandrare. - Detta kan komma att innebära stora
kostnader för vissa kommuner och försämrade möjligheter
att ge kommunal service"
Den ansedda amerikanska forskningsorganisationen
National Bureau of Economic Research (NBER) visade i en rapport 1995 på
den svenska välfärdsstatens problem. Akut handlar det om rekordhög
arbetslöshet som hotar att bli bestående och ett gigantiskt statligt
budgetunderskott som tvingar fram nedskärningar i välfärdsåtaganden.
Man konstaterar bl a att Sverige inte kan upprätthålla den extremt
generösa arbetsmarknadspolitiken. Den sammanlagda kostnaden för
en svensk i arbetsmarknadsutbildning uppgår till samma belopp som ett
år vid Harvarduniversitetet!
I pressupplagan till delbetänkadet från
Invandrarpolitiska kommittén SOU 1995: 76 ges bl a följande bakgrundsskildring
om invandrarnas situation på arbetsmarknaden. "Med den nuvarande
dåliga integrationen på arbetsmarknaden måste den offentliga
sektorn på olika sätt ta över försörjningsansvaret
för arbetslösa invandrare. Staten och kommunerna ikläder sig
ett långsiktigt åtagande på över två miljoner
kronor enbart genom att ta emot en framtida invandrare i 35-års åldern
om denne inte kan försörja sig genom eget arbete. Om en stor del
av dem som i dag saknar sysselsättning skulle hamna i ett permanent bidragsberoende
blir de statsfinansiella effekterna på sikt helt förödande."
Vidare framhävs att: "För invandrare med mycket låg utbildning
och dåliga kunskaper om det svenska språket, kan den höga
konkurrensen på dagens arbetsmarknad innebära att chanserna att
få ett ordinarie arbete är mer eller mindre obefintliga".
I en PM från 1995 lämnar Invandrarpolitiska
kommittén följande beskrivning. "Efter fem år i Sverige
kan bara en femtedel av de vuxna invandrarna försörja sig själva.
Av dessa har hälften fått arbete tack vare medvetna satsningar,
språkutbildning, invandrarpraktik m m. Den andra halvan är sysselsatt
inom vad man kallar den etniska ekonomin, egna eller släktingars och
vänners småföretag. Invandrarna får inte många
kontakter med den svensktalande befolkningen vilket leder till att deras barn
inte kan tala majoritetsbefolkningens språk". Och för de vuxna
invandrarna ser det än mörkare ut: "Sy- och bakstugor blir
på många håll samlingsplats för kvinnor. Sannolikheten
för att merparten av de invandrade blir bidragsberoende resten av livet
är mycket stor. En del kommer att förena bidragsberoendet med att
arbeta svart och stå utanför det försäkringssystem som
baseras på arbetsinkomster."
Mycket talar för att kampen mot arbetslösheten
har förlorats och att Sverige står inför nya stora nedskärningar
i den offentliga sektorn och de sociala trygghetssystemen. Det fastslår
socialdepartementets sekretariat för långsiktigt ekonomiskt analysarbete
i juli 1977 i rapporten "Välfärden och samhällsekonomin"
- (kan rekvireras gratis från socialdepartementet). Rapporten konstaterar
att fler måste få arbete i näringslivet, om välfärden
skall bevaras. Men författarna är pessimistiska: "Mycket talar
enligt vår uppfattning för att problemen med den höga arbetslösheten
och den sjunkande andelen sysselsatta i befolkningen har slagit rot och blivit
mycket svårhanterliga", är budskapet i rapporten som dock
även återger ett par mer optimistiska prognoser.
Sammanfattning och slutsatser
Under 1950- och 1960-talen skedde en arbetskraftsinvandring
från såväl Norden som andra europeiska länder. Den riktades
huvudsakligen mot tillverkningsindustri och serviceyrken. Vid denna tid utgjorde
företrädarna för industrin en påtryckningsgrupp för
att denna invandring skulle komma till stånd. Arbetskraftsinvandringen
upphörde i praktiken 1972.
Facit för den invandrarpolitiska katastrofen
har funnits länge. Det politiska etablissemanget är helt på
det klara med att 1980- och 1990-talets massinvandring är en katastrof
för Sverige. Mängder av rapporter, PM, direktiv och fram för
allt f d AMS-chefen Göte Bernhardsson och f d SIV-chefens brev till regeringen
1992, talar sitt tydliga språk. "De statsfinansiella effekterna
kommer på sikt att bli helt förödande", framgår
av Invandrarpolitiska kommittén betänkande SOU 1995:76.
Många invandrare har redan fastnat i
bidragsberoende. Det finns inga utsikter att de skall få arbete i framtiden.
Invandrarna har blivit handikappade på arbetsmarknaden därför
att klyftan successivt vidgas mellan invandrarnas kompetens och den kunskap
som efterfrågas i näringslivet. Invandrarna kommer stadigvarande
att förbli bidragsberoende. Invandringen har lett till gettobildning
som utgör grogrund för kriminalitet och sociala konflikter. Invandringen
har också gett en omfattande gråzon inom bl a taxi- och restaurangbranscherna.
Masssinvandringen ökar konkurrensen och driver ner lönerna för
okvalificerade arbeten. Den ger genom omtransfereringar sänkt levnadsstandard
för stora grupper svenskar. I kombination med invandrarnas höga
bidragsberoende leder detta på sikt till sänkt bruttonationalprodukt
per invånare, d v s sänkt levnadsstandard. När etniska och
sociala skillnader sammanfaller, ökar risken för konflikter. Invandringen
håller på att leda till samma problem som i de amerikanska storstäderna
eller i f d Jugoslavien.
Storstadskommittén erkänner nu
öppet att omfattande utbetalningar av socialbidrag i landets invandrartäta
kommuner, främst Stockholm, Göteborg och Malmö, medfört
oacceptabla nedskärningar i de kommunala verksamheterna, vilket effektivt
torpederar gamla floskler i stil med "det är fel att ställa
svaga grupper mot varandra", "det är lögn att påstå
att försämringar i äldrevården och nedskärningar
i skola och barnomsorg beror på invandringen". Verkligheten är
ju den att såväl socialbidrag som kostnader för äldrevård,
skola och barnomsorg betalas av just kommunerna och finansieras genom kommunalskatt,
som bl a på grund av arbetslösheten utdebiteras från alltmer
vikande skatteunderlag. De pengar som går till socialbidrag för
invandrare tas från just barnomsorg, skola och äldrevård,
oavsett hur många kampanjer som startas mot förment främlingsfientlighet.
Kommittén drar dock ingen lärdom av sitt konstaterande utan kräver
nu att staten skall ta över ansvaret för socialbidragen, d v s alla
kommuner skall tvingas medverka i ytterligare ett socialt utjämningssystem.
"Statliga socialbidrag kan rädda Malmö", berättar
Sydsvenska Dagbladet i augusti 1997. "I år beräknas nettokostnaderna
för Malmö stads socialbidrag bli 850 miljoner, nästan 10% av
hela budgeten", säger Malmös kommunalråd Christine Axelsson
(s). I Malmö går sålunda politikerna och "hoppas"
på att kommunen skall kunna räddas.
Trots att AMS inte är omedvetet om alla
varningssignaler satsar ledningen på nya kampanjer för att "integrera"
invandrare på arbetsmarknaden. Nu är det ondsinta arbetsgivare
som är målet. De är småaktiga, rädda för det
okända, och deras attityder till invandrarna skall förändras.
Men ännu har arbetsgivarna inte övertygats om den höga kompetens
som invandrarna sägs ha och vilken svenska folket saknar.
Invandringspolitiken har nått vägs
ände liksom invandrar- och integrationspolitiken.
|