Ur FRI
INFORMATION:
Ockupantbeteende
Under sommaren 1997 har den ökade förekomsten
av överfallsvåldtäkter, gruppvåldtäkter och kidnappingsvåldtäkter
blivit föremål för debatt mellan politiker, experter och hela
uppsättningen proffsdebattörer - med ett viktigt undantag: de i
media så frekventa invandrardebattörerna, Rojas, Díaz, Baksi,
Fonseca, Pascalidou m fl har ovanligt nog inte hörts av.
Debatten har i övrigt förlöpt
enligt känt mönster, det rör sig om strukturella samhällsproblem,
alternativt högre anmälningsfrekvens av oförändrat antal
våldtäkter beroende på högre anmälningsbenägenhet
m m.
För ovanlighetens skull har då
och då erkänts att utländska medborgare är överrepresenterade
bland våldtäktsmännen. Man har t o m refererat till professor
Klettes kartläggning för ett par år sedan, enligt vilken så
gott som samtliga gruppvåldtäkter begås av utländska
medborgare.
Mer eller mindre krystade förklaringar
har presenterats för att förklara överrepresentationen av utlänningar
bland våldtäktsmännen. De vanligaste att kvinnor skulle vara
mer benägna att anmäla utlänningar än svenskar och att
kvinnorna har lättare lämna signalement på utlänningar.
Naturligtvis talas om kulturkollisioner, om annorlunda kvinnosyn och mycket
annat.
Som vanligt undviker man klarspråk.
Naturligtvis tillåter ingen kultur överfallsvåldtäkter
eller gruppvåldtäkter. I det avseendet skiljer sig knappast arabiska,
afrikanska, ortodoxa, latinamerikanska, asiatiska kulturer från den
svenska. Våldtäktsmän föraktas i alla kulturer.
Däremot är våldtäkter
mycket frekventa i krig. Det är segrarnas demonstration av makt över
de besegrade. Att invasioner följs av massvåldtäkter är
inget nytt i historien. Nytt är möjligen att det efter Bosnienkriget
kom att betraktas som krigsförbrytelse. Tidigare har man alltid tigit
om de övergrepp som begåtts mot den förlorande befolkningens
kvinnor. Först på senare år har exempelvis tyska kvinnor
berättat om Röda Arméns övergrepp under andra världskrigets
slutskede. Japan har först nu erkänt de utbredda sexuella övergreppen
som japanska soldater gjorde sig skyldiga till mot bl a sydostasiatiska kvinnor
under samma krig.
Överfalls- och gruppvåldtäkterna
i dagens Sverige skiljer sig givetvis avsevärt i omfattning från
krigsförhållanden. Men till sin natur är våldtäkterna
identiska. Det handlar om att visa makt i det land man invaderat, ett rent
ockupantbeteende. De utlänningar som nu gripits för grupp- och överfallsvåldtäkter
skulle säkert aldrig utsätta landsmaninnor för samma behandling.
Det rör sig om ockupantens förakt för den ockuperade, att visa
sin makt genom att förnedra motståndarens kvinnor.
Eftersom Sami Haddad, Kanan Altun-kaynak och
Sabri Üney friats av hovrätten från åtal om sexuellt
utnyttjande, är de i juridisk mening oskyldiga, om inte HD dömer
annorlunda. ( Tidningen gick i tryck innan Högsta Domstolen dömde
assyrierna som skyldiga till våldtäkt respektive sexuellt utnyttjande,
red anm ).Att som gjorts av vissa debattörer skylla männens
beteende på den assyriska kulturen är upprörande. Naturligtvis
är inte assyrier mer våldtäktsbenägna än svenskar.
I stället rör det sig om tre unga män som vill visa sitt förakt
för svenskarna, vilket de och deras landsmän öppet demonstrerade
under domstolsförhandlingarna genom skratt, dumma kommentarer och smädande
av den drabbade kvinnan. Detsamma gäller sannolikt (om de döms skyldiga)
den 32-årige angolan, som häktats misstänkt för överfallsvåldtäkt
i Norsborg söder om Stockholm i mitten av augusti (gripen av kvinnans
lånade schäfer) och de fem albaner som häktats för kidnapping
och gruppvåldtäkt av en kvinna i Falkenberg i slutet av augusti
i år.
|