Ur FRI
INFORMATION:
Ny diskrimineringsutredning
Regeringen bemyndigade den 23 januari 1997
integrationsminister Leif Blomberg att tillkalla en särskild utredare
med uppdrag att se över lagen mot etnisk diskriminering. Utredningen,
som fick arbetsnamnet EDA (Etnisk Diskriminering i Arbetslivet),
gavs i uppgift att:
- inhämta kunskaper om och redovisa ett
antal andra länders lagstiftning och åtgärder i övrigt
mot etnisk diskriminering på arbetsmarknaden samt deras effektivitet
- överväga möjligheterna att
i lagen mot etnisk diskriminering, på motsvarande sätt som i jämställdhetslagen,
införa föreskrifter för arbetsgivaren om dels aktiva åtgärder
mot etnisk diskriminering, dels därpå byggda årliga planer
motsvarande jämställdhetsplaner enligt jämställdhetslagen
- föreslå sådana lagändringar
eller åtgärder i övrigt som utredaren kan finna motiverade
för att mer effektivt förebygga och motverka etnisk diskriminering
på arbetsmarknaden.
- överväga hur förbudsreglerna
i lagen mot etnisk diskriminering skall förhålla sig till motsvarande
bestämmelser i jämställdhetslagen (1991:433) samt i en eventuell
lagstiftning mot diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder
och homosexuella.
Utredning i expressfart
Till EDA-utredare utsågs den 14 maj
rådmannen Margareta Wadstein. Experter och sakkunnig förordnades
27 maj, sekreterare den 14 juni. Regeringen föreskrev att utredningens
betänkande skulle föreligga den 1 oktober 1997, en tidsperiod som
senare förlängdes med två månader. Det rör sig
följaktligen om en utredning i expressfart. Skälet till denna brådska
angavs officiellt som oron för den höga arbetslösheten bland
invandrare. Det egentliga skälet är naturligtvis Göran Perssons
ambition att få riksdagen att redan före valet anta den nya lagen.
Ett annat motiv är säkert att ingen skall ha tid att utreda vad
den nya lagen kommer att innebära i praktiken - en lag präglad av
drastiska förändringar i svensk arbetsrätt.
Samma brådska har präglat FUDA-utredningen
( Förslag till lag mot diskriminering i arbetslivet av personer med funktionshinder)
och SEDA-utredningen (Förslag till lag mot diskriminering i arbetslivet
p g a sexuell läggning) vars kommittédirektiv beslutades den 6
februari 1997 och vars betänkanden publicerades första veckan i
december, SOU 1997: 176 respektive SOU 1997:175.
Kort tid betyder inte alltid effektivitet,
det rör sig lika ofta om hafsverk.
Utredaren militant feminist
Vid första regeringssammanträdet
efter det att betänkandet Räkna med mångfald. Förslag
till lag mot etnisk diskriminering i arbetslivet (SOU 1997:174 ) offentliggjorts
utsågs utredaren, rådmannen vid Stockholms Tingsrätt, Margareta
Wadstein till ny diskrimineringsombudsman. I betänkandet föreslår
hon mycket riktigt utökade befogenheter och kraftigt utökade resurser
för DO, d v s sig själv. Utnämningen kom ju knappast som en
överraskning för henne men troligen för nuvarande DO, Frank
Orton som utan namns nämnande utsatts för kraftig kritik i såväl
kommittédirektiv som betänkande. Orton fick följaktligen
inte förtroende för ett nytt förordnande.
Margareta Wadstein, jur kand, är 52 år
gammal. Hennes juridiska bana har till största delen ägnats kvinnodiskriminering
och jämställdhetsfrågor. Hon var sakkunnig i Arbetsmarknadsdepartementet
1981 - 1983 och blev därefter ställföreträdande Jämställdhetsombudsman
under Inga-Britt Thörnell 1983 - 1988. När Thörnell lämnade
JÄMO, utsågs Gun Neuman och inte Wadstein till efterträdare,
vilket väl förklarar att Wadstein sökte sig till domarbanan.
Margareta Wadstein har under ett antal år varit ledamot av FNs kommission
mot diskriminering av kvinnor.
Att spana efter tecken till diskriminering
och driva ärenden i Arbetsdomstolen är följaktligen inget nytt
för Wadstein. Hon är närmast besatt av diskriminering, jämställdhet
och kvinnokamp. Etniska konflikter har hon däremot ingen erfarenhet av
vilket även framgår av den TT-intervju hon gav den 4 december,
dagen för hennes utnämning till DO. På TTs fråga om
hennes meriter för DO-ämbetet framhöll hon dels sina år
som ställföreträdande JÄMO, "dels tillhör jag
som kvinna en grupp som har sämre villkor i samhället. Kvinnor är
ju generellt mer diskriminerade än män".
Av Wadsteins yttrande framgår att hon
förutsätter att hon som man skulle ha nått längre i karriären.
Det är inte alls säkert, troligen har hon i stället nått
så långt som hon gjort just därför att hon är kvinna
och hoppat på diskrimineringståget. Dessutom anser tydligen Wadstein
att alla människor är diskriminerade, män dock mindre än
kvinnor. Man undrar om hon som DO kommer att driva tesen att både svenskar
och invandrare är diskriminerade i arbetslivet, invandrare dock mer än
svenskar?
Margareta Wadsteins erfarenheter av den privata
arbetsmarknaden, arbetslivet utanför domstolar, departement och DO och
givetvis av småföretagens villkor är obefintliga.
Att Wadstein är snabb och målinriktad
behöver dock inte ifrågasättas. Att som enmansutredare på
ett halvår kunna prestera ett betänkande på 334 sidor (internetutgåvan)
är en prestation. Snabbheten säger dock intet om kvaliteten och
ingenting alls om omdöme och sunt förnuft.
I ovan nämnda TT-intervju gör Wadstein
också några kväljande politiskt korrekta uttalanden som att
hennes viktigaste uppgift är att "få svensken i gemen att
inse att Sverige är förändrat. Att vi har fått många
nya samhällsmedborgare med annan bakgrund än den svenska".
Hon påstår vidare "Vi har ställt krav på dem som
har kommit hit att de helt ska anpassa sig till oss. Men det måste vara
en ömsesidig anpassning".
Utländska jämförelser
Margareta Wadstein skriver gör i sitt
betänkande utförliga jämförelser med utländsk lagstiftning
och med EU-rätten. Vid ytlig genomläsning bibringas man lätt
uppfattningen att Sverige har en mycket släpphänt inställning
till etnisk diskriminering i arbetslivet jämfört med vad EU-rätten
kräver och hur flertalet andra länder sköter detta problem.
Vid närmare genomläsning framgår dock att EU genomgående
talar om likabehandling utan hänsyn till nationalitet, man skriver inte
om etnicitet. Därigenom har EU på ett skickligt sätt undanmanövrerat
från de svåra frågorna om etniska minoriteter i medlemsländerna,
vare sig dessa minoriteter tillhör urbefolkningen alternativt invandrat
för många hundra år sedan såsom samer, basker, zigenare
eller invandrat under de allra sista åren. Vidare avser EU-rätten
likabehandling av de nationaliteter som finns inom medlemsländerna och
syftar inte i första hand på likabehandling av utomeuropeiska invandrare
och flyktingar.
Anmärkningsvärt är vidare,
när det gäller europeiska jämförelser (samtliga jämförelser
gjorda med EU-länder utom Norge), att Wadstein inte vill inse de historiska
skillnaderna mellan å ena sidan tills nyligen relativt homogena befolkningar
som ofrivilligt blivit värdar för asylsökande från hela
världen och länder som till helt nyligen varit kolonialmakter, ja
i visa fall fortfarande har kolonier, såsom Storbritannien, Frankrike,
Belgien, Holland m fl. Kolonialmakternas ansvar för och skuld till de
koloniserade folken motiverar liksom tyskarnas historiska skuld till judarna,
zigenare och ockuperade länder helt andra hänsyn än vad som
kan krävas av Sverige. Dagens etniska minoriteter i Frankrike, Storbritannien,
Belgien och Holland utgörs ju i stor utsträckning av just medborgare
i tidigare koloniserade länder. Sverige och övriga skandinaviska
länder har inte under de senaste tvåhundra åren ägnat
sig åt att ockupera andra länder och tvinga under sig andra folk
- med undantaget Sveriges övertagande genom krig av Norge från
Danmark. Få svenskar torde f ö ha något emot att vi likabehandlar
norrmän.
Många sidor i Wadsteins betänkande
ägnas för övrigt tidigare ockupationsmakter, där från
början européer ägnat sig åt att i större eller
mindre omfattning utrota urbefolkningar, såsom Australien, Kanada och
främst givetvis USA. Dessa uttalade invandrarländer, där regeringarna
efter ha oskadliggjort urbefolkningen, uppmuntrat till massiv invandring kan
givetvis svårligen jämföras med svenska förhållanden.
Wadstein borde i sina avsnitt om utländska
förhållanden ha begränsat sig till våra nordiska grannländer
och möjligen Schweiz och Österrike, som har förhållanden
någorlunda jämförbara med Sveriges.
Ensidig inriktning
Enligt kommittédirektiven skulle utredningen
undersöka olika tänkbara förklaringar till varför DO inte
fört några mål till Arbetsdomstolen. I direktiven nämns
som exempel att diskriminering inte förelegat i till DO anmälda
fall, att nuvarande lags beviskrav gjort det osannolikt med framgång
i Arbetsdomstolen eller att den diskriminering som förekommit inte omfattas
av nuvarande lag ( Lag 1994:134 mot etnisk diskriminering i arbetslivet )..
Wadstein har valt att helt bortse från
den först nämnda förklaringen, att diskriminering inte skulle
föreligga. Hela hennes utredning inriktas på ett lagförslag
som omfattar fler diskrimineringsgrunder och lägre beviskrav.
Övergripande mål
Margareta Wadstein har satt sig före
att hennes förslag till skärpt förbud mot etnisk diskriminering
skall sätta skräck i samtliga arbetsgivare, privata som offentliga,
storkoncerner såväl som småföretag. Hon återger
en mängd exempel från USA (som ju har en helt annan kultur vad
gäller stämningar och skadestånd) och citerar belåtet
"ju mer diskriminering kostar, ju mer mångfald lönar sig"
(sid 95 )
Arbetsgivarbegreppet - vi räknas alla
som arbetsgivare!
Alla tre diskrimineringsutredningarna hävdar
att arbetsgivare är var och en hos vilken någon sökt arbete.
Man hänvisar till jämställdhetslagen och nuvarande lag om etnisk
diskriminering i arbetslivet för denna definition. Den är emellertid
på tok för vid. Med denna definition skulle alla - privatpersoner
såväl som företagare - bli arbetsgivare i samma ögonblick
någon erbjöd sig att ta anställning hos dem, oavsett om arbetskraft
efterfrågats eller inte. I kommentarerna till Jämställdhetslagen
anges, tvärtom, att arbetsgivarbegreppet är detsamma som i Lagen
om medbestämmande, MBL. Av kommentarerna till MBL framgår att man
inom arbetsrätten brukar räkna som arbetsgivare "den fysiska
eller juridiska person som träffat avtal med annan om utförande
av arbete under sådana förhållande att anställningsavtal
föreligger". Diskrimineringsutredarna försöker följaktligen
smyga på oss ett alldeles nytt och vittomfamnande arbetsgivarbegrepp.
Vidgat arbetssökandebegrepp
I nuvarande lag mot etnisk diskriminering
i arbetslivet kan arbetsgivare lagföras först om han vid anställningsbeslutet
på etniska grunder sållar bort sökande med likvärdiga
meriter. Wadstein utvidgar ansvaret till att gälla hela rekryteringsförfarandet.
Arbetsgivaren kan t ex aldrig skylla på resursbrist, att det inte funnits
resurser till att kalla och personligen intervjua flera tusentals sökande
till en ledigförklarad tjänst. För att undgå skadestånd
måste arbetsgivaren bevisa att underlåtenheten att kalla en sökande
med utländskt namn berott på att det redan av ansökningshandlarna
tydligt framgått att den sökande inte hade likvärdiga meriter.
Däremot kan en privat arbetsgivare om han så önskar, låta
bli att kalla alla manliga svenskar som heter Karlsson, bor i viss förort,
har annan ålder än 27 år eller ha vilka bisarra skäl
som helst för att inte kalla en sökande. Offentliga arbetsgivare
måste ta hänsyn till meriter, även när det gäller
svenskar. Alla arbetsgivare måste ta hänsyn till jämställdhetsaspekter.
Går nuvarande tre lagförslag igenom om utvidgade förbud mot
diskriminering måste alla arbetsgivare även ta etniska hänsyn
och speciell hänsyn till funktionshinder och sexuella avvikelser. Är
man däremot heterosexuell man av svenskt ursprung och fullt frisk utan
handikapp - ja, då ligge man ogill.
Av föreliggande förslag till skärpt
lagstiftning mot viss diskriminering framgår att arbetsgivaren inte
kan komma ifrån sitt lagliga ansvar genom att anlita rekryteringsfirma
eller s k headhunter. Gör sig rekryteraren skyldig till olaga diskriminering
får hans uppdragsgivare, d v s arbetsgivaren som söker medarbetare,
betala skadestånd.
Nytt i förslaget till skärpt lag
mot etnisk diskriminering är även att en arbetssökande kan
få skadestånd för etnisk diskriminering även om han/hon
är ensam sökande och företaget beslutar sig för att avbryta
rekryteringen, d v s inte anställa någon alls. Eftersom en ensam
sökande alltid måste vara mest meriterad, öppnar sig har gyllene
möjligheter till skadestånd.
Omvända beviskrav
Som bekant är det straffbart att offentligen
uttala sig nedsättande om en person, flera personer eller en folkgrupp
med anspelning på nationalitet, etniskt ursprung, hudfärg, religion
m m. För dessa brott gäller sedvanliga beviskrav: för att någon
skall dömas till fängelse eller skadestånd krävs att
åklagaren inför domstol bevisar den åtalades skuld. Den anklagade
har ingen bevisbörda och är oskyldig till dess han dömts av
domstol. Detta är i enlighet med västerländska juridiska traditioner
och vad vi betraktar som rättssäkerhet.
I diskrimineringsmål i arbetslivet gäller
helt andra juridiska principer. Margareta Wadstein betonar att man i dessa
diskrimineringsmål medvetet valt civilprocess, d v s att driva ärendena
i Arbetsdomstolen i stället för i Tingsrätten och att ha ombudsmän
i stället för åklagare som motpart till de anklagade. Hela
bevisbördan åvilar arbetsgivaren som nöjaktigt skall bevisa
att han inte tagit etniska hänsyn, sållat ut kvinnor, handikappade
och homosexuella. Detta omvända beviskrav är något som hittills
varit gängse endast i totalitära stater, främst kommunistiska
och religiösa diktaturer.
I enlighet med de inverterade beviskrav antidiskrimineringsfantasterna
driver antyds inte med ett enda ord att anmälare, d v s etniska minoriteter,
kvinnor, handikappade och sexuellt avvikande någonsin skulle kunna misstänkas
för falsk angivelse. Det är helt fritt fram att hur många
gånger som helst anmäla samma eller flera arbetsgivare för
påstådd diskriminering. Väljer respektive ombudsman - DO,
JÄMO eller Handikappombudsmannen (HO? HANDO?) - att föra ärendet
vidare till Arbetsdomstolen kan man alltid hysa förhoppningar om saftiga
skadestånd. En lysande framtid öppnar sig för anmälningsproffs,
t ex Kurdo Baksi.
Icke existerande småföretagare
Alla riksdagspartierna, numer t o m Vänsterpartiet,
älskar som bekant småföretagare. Småföretagarnas
lov sjungs i alla tonarter, det är småföretagarna som skall
rädda sysselsättningen och välfärden, heter det i valtal,
riksdagsdebatter och alla upptänkliga politiska manifestationer. I Sverige
är detta emellertid bara ord som exempelvis i näringsminister Anders
Sundströms pressmeddelande den 12 december 1997: "Att förenkla
och modernisera regelverket för småföretagarna är en
betydelsefull del i regeringens politik för ökad tillväxt".
I verkligheten görs mycket litet för att stimulera småföretagandet.
Den borgerliga regeringen var inte mer handlingskraftig än den socialdemokratiska.
I antidiskrimineringsaktivisternas värld
existerar inte småföretagare annat än indirekt. Margareta
Wadstein konstaterar belåtet rörande förbud mot s k etniska
trakasserier att "Vårt förslag innebär i de fall arbetsgivaren
är en fysisk person att en trakasserad i vissa fall kommer att kunna
välja mellan två vägar att hävda sin rätt till skadestånd.
En väg är att polisanmäla gärningen och yrka skadestånd
i brottmålet. En annan är att föra talan med stöd av
vårt lagförslag. Vi ser ingen egentlig olägenhet med en sådan
dubbel reglering."
Orden småföretag och småföretagare
förekommer ingen gång alls i någon av de nu föreliggande
tre diskrimineringsutredningarna (dock nämns småföretagare
i förbigående en gång i särskilt yttrande av SAF-representanten
i EDAs expertgrupp. Hon påpekar att lagförslaget riskerar öka
den administrativa bördan för småföretagare. SAF-representanterna
i motsvarande expertgrupper i FUDA och SEDA har helt avstått från
yttrande).
Småföretagare och småföretag
existerar inte för byråkrater som Margareta Wadstein. Ändå
skall de till fullo omfattas av alla de förbud och skadeståndsskyldigheter
som förslagen till nya diskrimineringslagar innehåller.
Som jämförelse kan nämnas att
exempelvis brittisk lagstiftning gör skillnad mellan små och större
företag, när det gäller diskrimineringslagstiftning. Vidare
föreskriver brittisk lag att alla nya lagar måste prövas med
hänsyn tagen till ett småföretagarperspektiv, något
som från centralt håll i EU även rekommenderas för alla
medlemsländer.
Men vad rör det Margareta Wadstein?
Sakliga skäl
Enligt gällande lagar och förordning
är statliga arbetsgivare skyldiga ta hänsyn till vissa sakliga skäl
vid anställning och befordran, s k förtjänst och skicklighet.
Liknande normer finns i kommunerna. Den privata arbetsmarknaden har dock inga
sådana lagfästa krav - med undantag för diskrimineringsområdet.
Av tradition kan privata företag, småföretag såväl
som stora koncerner välja när, om och vem man vill anställa.
Detta står emellertid i strid med lagarna om etnisk diskriminering och
jämställdhet i arbetslivet. Undantagen föreslås nu utvidgas
ytterligare. Samtliga tre diskrimineringsutredare skriver att de anser att
den privata arbetsmarknaden skall ha samma saklighetskrav som den offentliga.
Speciellt inom riktigt små företag
är personkemin mycket betydelsefull, ofta mycket viktigare än meriter.
Såväl företagsägaren, d v s arbetsgivaren, som övriga
anställda måste kunna kräva att den nyanställde skall
"smälta in i gänget". Om en mekanisk verkstad vill anställa
ytterligare en svarvare utöver de redan fem anställda är det
ganska likgiltigt om den nye har fem eller femton års erfarenhet som
svarvare, viktigare är att han som person passar på arbetsplatsen.
Sådana argument fnyser diskrimineringsutredarna
åt. Man hänvisar till lagkommentarerna till Jämställdhetslagen
"I rättstillämpningen har det visat sig att flertalet arbetsgivare
vid anställning brukar utgå från kriterierna utbildning,
yrkes och arbetslivserfarenhet och personlig lämplighet. Arbetsdomstolen
har beträffande personlig lämplighet intagit en restriktiv inställning
till påståenden från arbetsgivarens sida om personlig olämplighet.
Domstolen har framhållit att det finns skäl att noga granska de
argument beträffande personlig lämplighet som arbetsgivaren framför
så att man i rättstillämpningen förhindrar att en arbetsgivare
under sken av att det är fråga om en värdering av de sökandes
personliga egenskaper i själva verket låter ställningstagande
bero på kön" (Citat från Karnov 1996/97, del 2, sid
2033). Samma resonemang vill de tre diskrimineringsombudsmännen tillämpa
på lagarna mot diskriminering p g a etnicitet, handikapp och homosexualitet.
Så talar och skriver de som i hela sitt
vuxna liv haft skyddad offentlig anställning utan krav på prestation
eller ekonomiska resultat. När avskedades senast en domare för bristande
effektivitet?
Margareta Wadstein är tjänsteman
och behöver inte ha väljarnas förtroende. De två andra
diskrimineringsutredarna är riksdagsmän och skulle säkert må
bra av att få sin trovärdighet diskuterad inför valet, Hans
Karlsson (s), skogsarbetare, Örebro län (FUDA) och Berit Andnor
(s), socialchef, Jämtlands län (SEDA).
Trakasserier
I de tre förslagen till skärpta
förbud mot diskriminering föreslås arbetsgivaren, alltifrån
det anonyma storföretaget ABB till den enskilde kioskägaren Persson,
vara helt ansvarig för etniska, sexuella o s v trakasserier mellan de
anställda. Om Kent Persson envisas med att kalla sin iranske arbetskamrat
för matthandlare, om arbetskamraterna skämtar om bög eller
flata, om någon talar om blindstyre eller haltebolink, ja då måste
arbetsgivaren reagera genom varningar, omplaceringar eller uppsägningar.
I annat fall döms arbetsgivaren till skadestånd för etniskt,
sexuellt o s v trakasseri. Om å andra sidan arbetsgivaren säger
upp eller omplacerar någon p g a påstått trakasseri, bevisfrågorna
utmynnar sannolikt oftast i ord mot ord, riskerar arbetsgivaren skadestånd
enligt LAS, Lagen om anställningsskydd. Men den risken av dubbelt skadestånd
får ju arbetsgivaren ta, tycker de tre diskrimineringsutredarna. Den
trakasserande anställde kan inte bli fälld i Arbetsdomstolen, arbetsgivaren
får ta på sig ansvaret och skulden där, men kan bli åtalad
enligt brottsbalken. Så kan den trakasserade glädja sig åt
chansen till dubbla skadestånd - även åklagare skall ju prioritera
påstått rasistiska brott där beviskraven synes närma
sig Arbetsdomstolens d v s inverteras.
Indirekt diskriminering
Nuvarande lag har till skillnad från
Jämställdhetslagen förbjudit endast direkt diskriminering,
d v s att arbetsgivaren särbehandlat någon med avsikt, t ex vägrat
kalla till anställningsintervju eller vägrat befordra en person
med utländskt namn eller annan egenskap tydande på etnisk minoritet.
Nu föreslår alla tre diskrimineringsutredarna att även indirekt
diskriminering skall förbjudas. Arbetsgivare skall följaktligen
kunna straffas även om diskriminering skett oavsiktligt eller av okunnighet.
Exempel på indirekt etnisk diskriminering är exempelvis krav på
flytande svenska, svenskt medborgarskap, genomgången svensk värnplikt.
Exempel på indirekt diskriminering av handikappade är exempelvis
krav på fysiska och psykiska prestationer, krav på viss kroppslängd
(kan också vara etniskt diskriminerande). Indirekt sexuell diskriminering
anses vara när arbetsgivaren befarar att kunder, andra anställda
m fl skulle ogilla anställningen av en homo- eller bisexuell.
Det enda giltiga skälet att undgå
skadestånd för arbetsgivaren är att kunna bevisa bortom allt
tvivel att de uppställda kraven varit av avgörande betydelse för
själva arbetsprestationen.
Fortsatt ansvar
Arbetsgivarens diskrimineringsansvar börjar
vid anställningen och fortsätter i evinnerlighet. Det åligger
arbetsgivaren attså långt rimligt är underlätta för
den anställde (Arbetsdomstolen bestämmer rimligheten). Det gäller
inte bara tekniska hjälpmedel för handikappade utan även sådana
åtgärder som underlättar religionsutövning, t ex hänsynstagande
till muslimers fem dagliga böner och förläggning av ledigheter
till tidpunkter som passar andra religiösa utövare än kristna.
Vid uttagning till kurser, selektiva löneförhöjningar,
befordran etc måste arbetsgivaren beakta precis som vid anställningsförfarandet
att inte göra sig skyldig till direkt eller indirekt diskriminering.
Likaså vid uppsägningar. Saklig grund måste föreligga
vid uppsägning, exempelvis arbetsbrist. Förutom alla regler som
föreskrivs av LAS och Främjandelagen måste arbetsgivaren undvika
att begå direkt eller indirekt diskriminering. Det torde vara mycket
lätt att bryta mot åtminstone en av de inte alltid överensstämmande
lagarna med åtföljande skadeståndsanspråk från
fack och/eller diskrimineringsombudsmän.
Sekretessen viker
Precis som i nuvarande lag mot etnisk diskriminering
och i jämställdhetslagen föreslås i den tre nya diskrimineringslagarna
en anställd som anser sig diskriminerad ha rätt att ta del av den
anställdes, den befordrades o s v meritering. Arbetsgivaren är vid
vite skyldig att lämna ut handlingar från andra anställda,
handlingar som åtminstone privatanställda haft anledning förmoda
vara konfidentiella. Det är ganska lätt att föreställa
sig att en anställd, befordrad, uttagen till vidareutbildning o s v blir
måttlig entusiastisk över att veta att förbigångna,
advokater, fackliga ombud, diskrimineringsombudsmän med handläggare,
tjänstemän i Arbetsdomstolen m fl har rätt att läsa hans/hennes
högst personliga handlingar. Men för antidiskrimineringsaktivisterna
existerar ingen skyddad sektor.
Aktiva åtgärder
I kommittédirektiven till EDA-utredningen
ingick att föreslå aktiva åtgärder för att förebygga
diskriminering bl a att överväga aktiva mångfaldsplaner analogt
med de redan lagstadgade jämställdhetsplanerna.
Av utredningen framgår att Margareta
Wadstein är mycket positiv till aktiva åtgärder men att hon
av olika praktiska skäl tvingas avstå från kvotering eller
obligatorisk positiv särbehandling (affirmative action). Inte heller
förespråkar hon obligatoriska mångfaldsplaner.
Till Margareta Wadsteins försvar måste
anföras att hon är aningen mer omdömesgill än sin uppdragsgivare
Leif Blomberg, Hon visar att mångfaldsarbetet måste sträva
efter samma etniska sammansättning som råder lokalt respektive
regionalt beroende på rekryteringsområdets omfattning. Få
utöver kämpande feminister torde vara positiva till jämställdhetsplaner.
JÄMO har följdriktigt framfört upprepade klagomål på
att arbetsgivarna negligerar kraven på jämställdhetsplaner.
Dessa planer är dock relativt enkla, man behöver bara räkna
två sorter, män och kvinnor. Att varje år kontrollera om
antalet anställda kurder, vietnameser, zigenare, medlemmar i Livets Ord,
mosaiska trosbekännare etc överensstämmer med de lokala eller
regional frekvenserna är ett icke obetydligt åläggande. Jämställdhetsplaner
har också den fördelen att det är enkelt att kartlägga
de anställdas kategoritillhörighet, man eller kvinna, är man
osäker på avkönade (exempelvis Kim) eller utländska förnamn,
räcker det med att sortera de anställda efter näst sista siffran
i det tiosiffriga personnumret.
Att kartlägga etniskt ursprung hos de
anställda är en betydligt känsligare fråga och kräver
aktiv medverkan av dessa, som för övrigt inte har laglig skyldighet
att berätta om de är judar, muslimer eller kristna, zigenare eller
samer, svenskfödda eller invandrade. Med sorg tvingas Wadstein avstå
från kravet på obligatoriska mångfaldsplaner men tillåter
sig hota med sådana om arbetsgivarna inte aktivt medverkar till att
öka mångfalden på arbetsplatsen.
Wadstein har inte funnit underlag för
krav på obligatorisk kvotering eller annan positiv särbehandling
men utlovar dispens från lagförslagets förbud mot diskriminering
för de arbetsgivare som frivilligt tillämpar positiv särbehandling.
Det innebär att en iransk företagare som bara anställer iranier
och vägrar godta kurder, svenskar, somalier eller chilenare klarar sig
från skadestånd eftersom iranier i stort är en negativt diskriminerad
grupp. Samma dispens kan följaktligen aldrig beviljas den som enbart
anställer svenskar eller medlemmar i svenska kyrkan.
Som exempel på aktiva åtgärder
för ökad mångfald inom arbetslivet anför Wadstein vidare
antidiskrimineringsklausuler vid upphandling och andra kontrakt. Myndigheter
och företag bör av leverantörer och entreprenörer kräva
förbindelse om att motverka diskriminering och stimulera ökad mångfald.
Skulle leverantören/ entreprenören bryta mot andan i diskrimineringslagstiftningen
eller anmälas för diskriminering, faller kontraktet. Bevisbördan,
ja den faller förstås på den anklagade.
Skadestånd
I förslagen till nya diskrimineringslagar
utvidgas rätten till och beloppet av skadestånd från arbetsgivaren.
Såväl allmänt som ideellt skadestånd skall kunna utgå,
d v s arbetsgivaren skall kunna tvingas betala för såväl uteblivna,
förväntade inkomster hos den diskriminerade som för kränkning.
Om flera anställda diskrimineras samtidigt av samma arbetsgivarbeslut
skall samtliga kunna få var sitt skadestånd. Enligt nuvarande
lag mot etnisk diskriminering i arbetslivet och enligt jämställdhetslagen
får de anställda dela på ett belopp. Här föreslås
följaktligen en skärpning.
Övre gränsen för skadestånd
föreslås till 100 000 kr per diskrimineringsanmälan, vilket
är en ökning jämfört med gällande lag och avsevärt
mer än vad beviljas dem som allvarligt skadats av felbehandling i sjukvården,
skadats av felaktiga myndighetsbeslut etc. Men som Wadstein citerar "ju
mer diskriminering kostar, ju mer mångfald lönar sig".
Naturligtvis kan inte en småföretagare
med en årlig omsättning på någon miljon kr klara ett
skadestånd på 100 000 kr. Men vad rör det Wadstein? Vem bryr
sig? Han/hon får väl sätta företaget och sig själv
i konkurs.
Politiskt korrekt
Wadsteins lagförslag säger åtskilligt
om henne själv och ännu mer om Leif Blomberg som öst lovord
över hennes arbete. En genomgång av Räkna med mångfald vore emellertid ofullständig om inte Wadstein själv fick
komma till tals om hur hon ser på det mångkulturella samhället:
"Länge har samhället och personer
i majoritetsbefolkningen krävt att de som tillhör olika etniska
minoritetsgrupper, de diskriminerade själva, skall ändra på
sig och anpassa sig. Utredningen har strävat efter att vända på
perspektivet: att utgå från att också majoritetsbefolkningen
behöver ändra sitt handlande och inte bara eller ens främst
att olika etniska minoriteter skall anpassa sig.
Det är alltså nu dags att ställa
krav på att de som är starka och har resurserna ändrar sitt
beteende. Det räcker inte att hänvisa till att det rör sig
om attityder och att om attityderna ändras kommer också beteendet
att göra det. Om beteendet ändras spelar dessutom attityderna mindre
roll. Om den som har mindre 'rumsrena' attityder ändrar sitt beteende
spelar attityderna ingen roll".
Resurser och ekonomi
När Margareta Wadstein skrev sitt betänkande
var hon utlovad tjänsten som DO. Därför finns ingen anledning
att förvånas över att hon kräver utökade resurser
för DO. Med hänvisning till förväntat ökat antal
anmälningar om etnisk diskriminering föreslår hon att antalet
handläggare hos DO utökas från 7.8 till 12.8, d v s en ökning
med 65 procent.
Tjänstemän som Margareta Wadstein
är oftast föga intresserade av ekonomiska beräkningar. Följaktligen
omfattar kapitlet ekonomi endast en (1) sida av utredningens totalt 334. Hon
förutser en ökad kostnad på ca 5 miljoner kr för DO-ämbetet,
en merkostnad som hon anser snart vänds till samhällsekonomisk vinst
då fler idag etniskt diskriminerade får anställning.
Vad hennes lagförslag kommer att kosta
svenska arbetsgivare och svenska företag i pengar och merarbete och skadestånd
intresserar inte Margareta Wadstein. I varje fall skriver hon inte ett ord
i den frågan.
|