Ur FRI
INFORMATION:
Vad
händer egentligen i Umeå?
Från att Umeå under
de senaste åren mest blivit omskrivet för de militanta
veganernas framfart i staden med omnejd har staden och främst
dess universitet under andra veckan i december 1997 flera gånger
förekommit i riksnyheterna i minst sagt aparta sammanhang.
Mordhotad professor
Sedan flera år tycks
pågå ett ställningskrig mellan en stor grupp
iranska tandläkarstudenter på ena sidan och professor
Annika Isberg vid institutionen för oral diagnostik, Tandläkarhögskolan
på den andra. Studenterna beskyller Isberg för att
behandla dem orättvist, nu senast vid en tentamen var nio
av tolv kuggade studenter iranier.
Tandläkarhögskolan
har enligt Västerbottens- Kuriren den 12 december delvis
fallit undan för studenternas krav, Isberg är fortfarande
examinator men en av hennes kollegor ställer frågorna.
Universitetsledningen tar också in en extern utredningsperson.
Vad ortstidningen,
Västerbottens-Kuriren inte berättar får vi veta
i en liten notis i Dagens Nyheter den 13 december. Isberg har
flera gånger mordhotats av iranierna och försetts
med personligt skydd. Sextio iranska studenter har vidare i ett
brev klagat på universitetsledningen.
Visst är det berikande
med mångkultur
Västerbottnisk apartheid?
Enligt Västerbottens-Kuriren
den 9 december beskylls socialdemokraterna i Västerbotten
för apartheid och invandrarfientlighet. Anklagelserna kommer
från Jabar Amin, talesman för den Multinationella
s-föreningen i Umeå. Skälet är att socialdemokraterna
vägrat nominera Amin till riksdagskandidat i höstens
val. Enligt valberedningens ordförande har Amin inte tillräckligt
med förtroende i partiet ännu.
Jabar Amin är numera statsvetare
vid Umeå Universitet, där han leder ett demokratiprojekt
, SIUM, Samordningsgruppen för invandrarföreningar
i Umeå. Projektets syfte är att bl a öka invandrarnas
valdeltagande och representation i politiska organ. Jabar Amin
var tidigare förläggningschef vid Invandrarverket,
mycket omhuldad av massmedia för sina frispråkiga
uttalanden. Han lämnade Invandrarverket efter en schism,
då han ansåg sig förbigången vid en utnämning.
Ingen åsiktsfrihet
vid universitetet
Som media kunnat berätta
har Karolina Matti, doktorand i sociologi vid Umeå universitet,
avstängts från fortsatt undervisning av studenter.
Ansvarig för beslutet är Sigbrit Franke, professor
i pedagogik och rektor för universitet, f ö sambo med
rektorn för Folkuniversitetet vid Umeå Universitet,
Michel Wlodarczky.
Skälet till Frankes beslut
var att Karolina Matti, som forskar om nazismen, speciellt skillnader
mellan trettiotalsnazismen och dagens nynazism, bjudit in en
19-årig nynazist att tala vid ett seminarium. Studenterna
klagade efter seminariet över att de inte informerats om
nynazistens framträdande och följaktligen inte hade
kunnat läsa på tillräckligt för att kunna
bemöta honom. Studenterna vände sig till Stephen Fruitman,
Förintelse- och antisemitismforskare vid Idéhistoriska
Institutionen vid universitet. Fruitman tipsade Västerbottens-Kuriren
och Dagens Nyheter, och sedan var affären ute i alla media.
De argument som använts
mot Matti är att det är fel att debattera med en nazist,
ondskan kan man inte debattera med, att studenterna inte var
förvarnade, att inbjudan av nazister till universitet legitimerar
nazismen m m.
I TV-programmet Nattöppet
TV2 utsattes Matti för diverse beskyllningar och invektiv
av bl a Fruitman, programledaren Sverker Olofsson understödd
av kollegan Jan Josefsson samt en åldrig Förintelseöverlevare,
Jacob Ringart. Dagen innan hade hon i Studio Ett utsatts får
liknande behandling av bl a Östgöta Correspondentens
chefredaktör, Ernst Klein.
Hyllning till kritiskt tänkande
Karolina Matti har klarat sig
häpnadsväckande bra vid sina framträdanden i media.
Hon har undvikit att falla i godhetsfällan, avstått
från den enkla vägen att redogöra för sin
egen uppfattning, avstått från att yttra sig över
Förintelsenoch antisemitismen. Hon har konsekvent hävdat
att just ett universitet är rätt plats för att
debattera och ifrågasätta. Om inte akademiskt utbildade
personer kan bemöta nazistisk propaganda, vem kan då
göra det? Hon vidhåller att universitetets viktigaste
uppgift inte är att lära ut demokrati utan att skola
studenterna i kritiskt tänkande. Kritiskt tänkande
är en bättre väg att bemöta nazistisk propaganda
än fördömanden och censur. Hon hävdar också
att t o m begrepp som "goda avsikter" måste kunna
kritiskt ifrågasättas.
Innan Fruitman vände sig
till massmedia hade han via e-mail en brevväxling med Karolina
Matti. Han lät skriva ut samtliga repliker och lämnade
materialet, utan Mattis hörande, till Västerbottens-Kuriren
som publicerade brevväxlingen den 13 december och samtidigt
lade ut den på Internet. Västerbottens-Kuriren hade
inte inhämtat Mattis tillstånd till publicering men
uppger sig på Internet ha upphovsrätten till materialet!
Tidningen, d v s ansvarige utgivare Torbjörn Bergmark, har
sannolikt gjort sig skyldig till brott enligt Brottsbalkens kapitel
4, Brott mot Frihet och Frid, § 8 angående brevhemlighet
m m.
Sällsynt modig
Fri Information tar inte ställning
i frågan om det var lämpligt att bjuda in en nynazist
som talare i en av Umeå Universitets lokaler utan att meddela
den för lokalerna ansvarige. Lämpligt eller ej beror
väl på de regler universitet utfärdat för
nyttjande av lokaler. Fri Information har heller inte anledning
att efterforska Karolina Mattis egen politiska uppfattning, hennes
åsikter om nazism, antisemitism och Förintelsen. Det
finns helt enkelt ingen anledning. Däremot finns all anledning
att uttrycka beundran för Karolina Mattis konsekventa och
rakryggade uppträdande i massmediala sammanhang. Uppenbarligen
besitter hon ett stort mått av civilkurage, en verklig
bristvara i det svenska samhället.
Paralleller finns
Karolina Matti tycks vara det
senaste exemplet på det snabbt ökande antalet svenskar
som på grund av politiskt icke korrekta handlingar och/eller
åsikter fördöms, avstängs, avskedas eller
hotas med avsked, fryses ut, överöses med invektiv
(hon passar bäst i "svinstall" enligt Ernst Klein
i Riksradions Studio Ett den 10 december, jämför "Svin-Olle"
i Sjöbodebatten). Förutom Sven-Olle Olsson och hans
kollegor i Sjöbo-centern tänker man på, Kenneth
Sandberg i Folkviljan och Massinvandringen, Anders Sundström
i Blågula Frågor, professor Kajsa Ekholm Friedman,
den moderate riksdagsledamoten Sten Andersson.
Andra klarar sig helt oskadda.
Man kan exempelvis erinra om ledningen för Uppsala Universitet
som i december 1980 bjöd in president Ceauçescu till
universitet. Såvitt bekant är blev ingen avstängd
för sin inbjudan av denne massmördare.Det vimlar av
medelålders akademiker som för några decennier
sedan såg Stalin och/eller Mao Tse Tung som världens
frälsare, andra for som skottspolar till diktatorerna i
Östtyskland, Kuba m fl, med åtskilliga människoliv
på sina samveten. Eller varför inte tänka på
våra främsta politiker. Göran Persson syntes
inte drabbad av ruelse att umgås med de kinesiska ledare
som sedan femtiotalet bedriver folkmord i Tibet. Riksdagens talman,
Birgitta Dahl var på 1970-talet ordförande i Svenska
Kommittén för Kambodja och stödde i åtskilliga
uttalanden och artiklar Pol Pot och hans röda khmerer flera
år efter det att omvärlden fått information
om att regimen systematiskt höll på att avrätta
två miljoner kambodjaner. Först hösten 1997,
mer än tjugo år efter de värsta övergreppen
i Kambojda och tre år efter det att riksdagen valt henne
till talman, kom sig Birgitta Dahl för med att ta avstånd
från sin Pol Pot-entusiasm. Det direkta skälet till
denna påtvingade avbön var Per Ahlmarks angrepp i Det öppna såret. Om massmord och medlöpare (Timbro, 1997).
Kan någon tänka
sig att få se Birgitta Dahl i TV-programmet Nattöppet
försvara sig mot angrepp från Sverker Olofsson och
Jan Josefsson som inkallat en överlevare från de röda
khmerernas massakrer för att ställa fru Dahl till svars?
Nej, det kan säkert ingen tänka sig.
|