image
image
image
image

 Ur FRI INFORMATION:


Lättare bli svensk medborgare

I slutet av november 1997 lämnade medborgarskapskommittén sitt slutbetänkande, SOU 1997:162. Remissbehandlingen avslutades i början av mars, och regeringen förväntas presentera ett lagförslag senare under våren.

Kommitténs utredning initierades sedan allt fler ansökningar om medborgarskap avslagits på grund av oklar identitet hos den sökande. Andelen avslag beroende på icke styrkt identitet har ökat från 7 procent 1989 till 59 procent 1996. 1996 beviljades totalt 15 144 medborgarskap, 4 406 ansökningar avslogs, av dem berodde drygt hälften - 2 606 - på oklar identitet.

Problemländer är framför allt Afghanistan, Etiopien, Irak, Iran, Somalia, Syrien, Vietnam. Vidare är det stora bekymmer med statslösa, framför allt palestinier. Syrier söker sällan uppehållstillstånd i Sverige, problemet med Syrien är i stället att syrier tidigare uppgett sig vara libaneser, eftersom libaneser haft lättare få stanna i Sverige. När det gäller Irak är ett av problemen att under Gulfkriget försvann tiotusentals pass och andra id-handlingar, som fördes till norra Irak och där utsattes för omfattande förfalskningar. För främst somalier är problemet att ingen fungerande statsförvaltning existerar, således kan inga pass utfärdas.

Avsaknad av pass och andra identitetshandlingar är generellt vanlig hos asylsökande. Under de två första månaderna 1995, då invandrarverket genomförde en noggrann kontroll, var 60 procent av de asylsökande utan sådana dokument.

Utan säker identitet hos den asylsökande tar asylutredningen längre tid. Det är dock inget hinder för permanent uppehållstillstånd att invandrarverket inte är helt säker på identiteten. Däremot är det än så länge så gott som omöjligt att få svenskt medborgarskap, om man inte kan bevisa sin identitet.

Nu vill regeringen lätta upp reglerna. I medborgarskapskommitténs betänkande betonas att utan medborgarskap eller förväntan om medborgarskap försvåras integrationen.

Medborgarskapskommittén föreslår nu att utlänningar som utan egen förskyllan - t ex somalier - har svårt att bevisa sin identitet skall kunna få svenskt medborgarskap efter åtta år i stället för efter normalt fem år. Om under väntetiden framkommer att utlänningen uppgett falsk identitet, är detta en försvårande faktor som dock inte utesluter medborgarskap.

Kommittén konstaterar att andra länder i Europa oftast inte har så strikta krav på identitetshandlingar vid medborgarskapsansökningar som Sverige. Ett undantag är dock Danmark som börjat utföra DNA-analys på anhöriginvandrare för att kontrollera uppgivet släktskap. Skälet till att andra länder inte har så hårda krav, tror utredningen är att dessa länder har möjlighet till expatriering, d v s ett tilldelat medborgarskap kan upphävas, exempelvis vid senare bevisad falsk identitet eller grov brottslighet. I Sverige förbjuder grundlagen expatriering. Kommittén diskuterar om grundlagsändring på denna punkt bör rekommenderas men anser nackdelarna överväga. Man säger sig vara rädd att få två kategorier av medborgare, de som från födseln har garanterat medborgarskap och de med villkorat medborgarskap. Man är rädd för att få en grupp permanent statslösa som inget land vill ta emot.

Kommittén finner allehanda ursäkter varför asylsökande i Sverige inte medför pass eller resehandlingar. Man avstår emellertid från att diskutera hur man alls kan resa från exempelvis Irak eller olika afrikanska länder utan pass och biljetter. Förekomsten av professionella människosmugglare är tydligen något som kommittén inte intresserar sig för.

I betänkandet påpekas upprepade gånger att Sverige jämfört med andra europeiska länder har strikta identitetskrav för att bevilja medborgarskap. Däremot diskuterar man inte varför andra länder har så mycket längre kvalifikationstid än Sverige. Vidare avstår man från att undersöka hur möjligheten till expatriering skulle kunna minska brottsligheten bland invandrare.

Riksdagen har nyligen beslutat att försvåra återkallandet av uppehållstillstånd. Efter fyra år krävs synnerliga skäl, d v s grova brott för att uppehållstillståndet skall dras in. Hänsyn skall även tas till anknytning t ex familj.

Svårare att utvisa, och nu skall det bli lättare få medborgarskap. Ju fler som stannar här dess bättre, tycks vara inriktningen.




image


 
image
 
 
image