Ur FRI
INFORMATION:
Aftonbladet och begreppsmissbruket
Någon överraskning är det
knappast, att Aftonbladet (AB) tar avstånd från företeelsen
nationalism. I samstämmighet har det dominerande skiktet av etablissemanget
beslutat att med begreppet åsyftas enbart vedervärdigheter, associationerna
kopplas till intolerans, etnisk rensning, rasism och slutligen nazism. Nationalismens
egentliga innebörd är känslan för det land i vilket man
lever och verkar, ett värnande om dess kultur, regler och normer, vilket
för svenskt vidkommande innebär ett ställningstagande för
ansvar, ärlighet och hederlighet, men också för strävan
efter jämställdhet och välfärd samt ett bevarande av svenska
demokratiska rättigheter såsom åsikts- och yttrandefrihet.
Helle Klein skriver i AB den 12 juni 1997:
"Med IT blev nationalisterna plötsligt globala. På de svenska
rasisternas hemsidor finns både länkar till..." Nationalism
synonymt med rasism, således. I artikeln refererar hon sedan till den
i juli 1997 utkomna CEIFO/BRÅ-rapporten av vilken framkommer att ca
var femte elev anser att olika kulturer skall hållas åtskilda.
Hon förtäljer dock inte att flertalet av dessa i första hand
utgörs av utomeuropeiska grupper. Det passar inte hennes världsbild.
Den 2 februari i år vände sig Olle
Svenning (politisk krönikör i Aftonbladet, gift (sambo?) med Expressens
kulturchef, Maria Schottenius, red anm) mot en av Expressens ledarskribenter
P M Nilsson, som i en artikel sammanfattat intrycket av en ledare i AB som
"Opportunistisk, nationalistisk och tom". Svenning ämnade bemöta
endast en sak, nämligen "Anklagelsen om nationalism". Vad artikeln
sen förtäljer är ointressant, med den röda tråden
att ta avstånd från och bespotta nationalism går igen i
en rad artiklar.
På ledarplats den 11 maj 1997 ondgör
man sig över "Nationalromantiska värderingar", med påståendet
att Dagens Nyheter företräder denna inriktning. Anledningen var
att DN låtit publicera artiklar med termer som "hembygd" och
"en hel nation", samt att socialantropologen Kaisa Ekholm Friedman
tillåtits publicera kritiska artiklar om invandring.
Det är knappast att förvänta
att AB eller för den del många andra medier skulle hörsamma
professor Lars Lönnroths beskrivning av "nationalromantik",
återgiveni Svenska Dagbladet den 27 februari. I samband med invigningen
av Nationalmuseums utställning sade han bl a: "...nationalromantik
och nordisk sommar är trots allt inte detsamma som nationalsocialism.
Kan man inte skilja det ena från det andra, kan man förmodligen
inte heller skilja på vanligt folk och nynazister. Och då är
det illa ställt både med demokratin och kulturförståelsen." Nej, som sagt, AB lär nog inte
lyssna. I stället sätter man sig över forskningen och tillämpar
(läs: smutskastar) begrepp efter eget bevåg - vid sidan av att
man häpnas över att yttrandefrihet tillåtits på DN-debatt
- och i andra sammanhang.
Men inte nog med det, AB förvanskar även
forskningsresultat, vilket Helle Klein ovan gav prov på. På ledarplats
ett par dagar senare, den 13 maj 1997, skriver man nämligen under rubriken
"Parti för fördomsfulla" med anledning av moderaternas
manifest Land för hoppfulla: "Partiet är, som
vetenskapligt dokumenterat, landets mest flyktingfientliga." De vetenskapliga
dokument som åsyftas, är den göteborgska forskarstudien Mitt
i nittiotalet och den däri förekommande uppsatsen "Ett
missnöjt folk?". Den uppgift AB anser bekräfta att moderaterna
skulle vara "landets mest flyktingfientliga" återfinns på
sidan 258, där 68 procent av tillfrågade moderater anser det vara
i sin ordning att Sverige tar emot färre invandrare/flyktingar. Uppgiften
tas alltså av AB som intäkt för att benämna partiet som
"flyktingfientligt", vilket i och för sig är vanligt inom
ämnesområdena "mångkultur" och invandring.
Erkänner nationalism hos andra folk
Parallellt med att AB fördömer nationalism
i Sverige sällar man sig ambivalent(?) till det palestinska folkets krav
på en egen stat, i vilken palestiniernas kulturella särart skulle
garanteras, dvs en form av nationalism. Med jämna mellanrum angrips den
judiska bosättningspolitiken i tämligen hätska ordalag. Men
efter att tidningen i en artikel förvarat ryssar i Lettland fick man
utstå en för egen del mindre smickrande jämförelse av
Israelkorrespondenten Cordelia Edvardsson, som på Svenska Dagbladets
kultursida ställt frågan om AB skall börja försvara judiska
bosättare på Västbanken, efter det att man förespråkat
medborgarrätt för ryssarna i Lettland: "Är inte dessa
ryssar samma slags illegala ockupanter, sändes de inte ut av sin regering
som Israel sände kolonisterna?", hade Edvardsson enligt AB den 4
maj frågat. I samma artikel replikerar AB med att "jämförelsen
haltar svårt eftersom ryssarna aldrig haft de föraktfulla attitydermot
baltiska folk som präglar så många bosättare gentemot
den palestinska omgivningen. Och inte har de tagit land och vatten från
de redan boende."
Cordelia Edvardsson använder det annars
tabubelagda "ockupanter", som av den numera nerlagda tidningen Expo
och Svenska Kommittén mot Antisemitism inte ses med blida ögon.
"Ockupant" är enligt dessa nämligen detsamma som den inom
nazistiska kretsar konspiratoriska teorin om en judisk sammansvärjning
som går under beteckningen ZOG, Zionist Occupation Government. (Även
kritik av "kosmopolitism" anges av Expo och meningsfränden
Anna-Lena Lodenius i Vit makt och Blågula drömmar (1998) som riktat mot judendomen. Dessa medvetna vantolkningar av begrepp
ger en insikt i antirasisters absurda tankevärld, som liknar vimsigheten
i nazisters teorier om judiska sammansvärjningar.)
AB gör sig skyldig till kraftig underdrift
av ryssarnas överträdelser gentemot de baltiska staterna. Att som
Aftonbladet förtiga att Sovjet under kommunistiskt styre fråntog
de baltiska folken deras suveränitet och rätt till eget land genom
militär ockupation och införde ryska seder, lagar och språk
som norm, vittnar om antingen okunnighet eller medveten förfalskning
av det historiska händelseförloppet.
Den 18 maj framförde AB-krönikören
Jan Guillou sina tankar om Mellanösternkonflikten. Under rubriken "Varför
försvaras Israels apartheid?" gjorde han en jämförelse
mellan forna Sydafrika och Israel av i dag: "Allt
som var fel i Sydafrika före demokratins införande är...rätt
om det görs i Israel...Israel är...inte en demokratisk stat. Israel
definierar sig som en judisk stat, vilket betyder demokrati för judar.
Den arabiska minoritet som blev kvar i Israel efter det krig där 800
000 infödingar fördrevs har visserligen rösträtt men förtrycks
med alla ekonomiska och byråkratiska metoder som kan grunnas ut." Guillou frågar sig varför inga eller mycket
få svenska politiker eller tidningsskribenter är motståndare
till apartheidspolitiken i Israel. Svaret är givetvis att få eller
ingen vill skällas för antisemitism och därmed riskera att
hamna i t ex den årligen utgivna rapporten om antisemitisk verksamhet
runtom i världen, The World Antisemitism Report. Jan Guillou
och Aftonbladet bör akta sig, annars kanske de kvalificerar sig för
att hamna på den "svarta listan".
Begriplig vrede
Aftonbladet har alltså en egendomlig
syn på hur forna Sovjet behandlat de baltiska folken. Vreden från
baltfolkens sida i dag kan förstås mot bakgrund av den underkuvelse
som påtvingats dem av främmande makt. Det torde inte vara ett svårbegripligt
fenomen, att förnedring i den trakt, den hembygd och den nation, den
naturliga miljö som präglat var och en, utgör ett särskilt
starkt skäl till varför känslor av agg gör sig påminda.
Under Vietnamkriget kan noteras att amerikanska
soldater många gånger var föga motiverade att skickas till
andra sidan jordklotet för utkämpa något som de saknade känsla
för. Känslan som saknades var med all säkerhet närheten
till det egna landet, känslan för familj, släkt och vänner
och de värderingar som utgör basen för nationen. Vietnameserna
däremot, var givetvis betydligt mer motiverade. Ett faktum som avspeglar
sig i att USA, trots materiell och teknisk överlägsenhet, aldrig
lyckades besegra vietnameserna.
En motsvarande situation uppenbarade sig även
i det av Sovjetunionen förda kriget i Afghanistan som liksom det finska
Vinterkriget erinrar oss om de känsloladdade krafter som kan uppbådas
utifrån en kollektiv nationell samhörighet. En samhörighet
som i högsta grad är knuten till känslor och minnen av diverse
slag, men också till nationell-kulturell integritet och självständighet.
Detta förhållningssätt och denna strävan finns likaså
hos folk vilka med vapen i hand är beredda att försvara sitt land
som hos pacifistiska grupperingar, t ex buddhister: "Utan genuin självständighet
är risken stor att den tibetanska kulturen skall gå under",
sade Dalai Lama i Vetenskapens värld den 8 mars 1997. De tibetanska
munkarna vill inte utveckla negativa känslor gentemot de förtryckande
kineserna. "Men det är svårt", säger den tibetanske
munken och pedagogen Pema Dorje till DN den 7 juni i år.
Professorn i socialpsykologi, Johan Asplund
(1983), har känslan för hembygden som ett tema i boken Tid,
rum, individ och kollektiv. Topofili är det begrepp utifrån
vilket han förklarar ett slags minnenas avtryck, som finns hos varje
människa. Med topofili avses människans bundenhet till platsen,
hennes platsbundenhet, som förutsätter en viss permanens, något
man återkommer till, som hemstaden. Asplund (s 182) skriver: "En
plats gör intryck, men det måste också vara möjligt
att göra intryck på platsen...I det gamla bondesamhället lämnade
man avtryck eller spår vart man gick och vad man gjorde. Man nötte
sina golv, verktyg, stigar, man högg och plöjde sin signatur i skog
och mark. Sådd och skörd frågor och svar...Miljön var
hyperresponsiv."
Hos bonden som plöjt sin egen åker
och mark är topofilin särdeles stark. Bonden är ett med sin
plats, sin jord. Hos den urbaniserade människan finns givetvis inte denna
starka samhörighet med jorden/platsen, då denna är mer flexibel
och rörlig, och sällan stannar kvar en livstid på samma plats.
Men vissa minnen har det absoluta flertalet från de olika platser man
bebott under en (ofta längre) period, t ex barndomsminnen. För merparten
handlar det om positiva minnen och detta, eller något ditåt, bildar
ett slags underlag för känslan till bygden och hemtrakten, som är
beläget i det land man bor i vilket i sin tur torde generera nationella
känslor.
Mot topofilin som är förknippad
med "djup lust" ställer Asplund "platslösheten",
synonymt med "olust": "En platslös person är inte bara hem-
och rotlös, han saknar empatisk förmåga, eftersom det för
honom inte finns någonting att leva in sig i. Han har behov av surrogat
för en responsiv miljö: discotek, bilar, spelautomater, vapen..." (ibid) Skall detta tolkas som att Asplund anser folkgruppers
rätt till eget land vara relevant? Han ger inget konkret svar då
han överhuvudtaget inte talar i termer av folkgrupper eller etnicitet.
Det är hur som helst ett faktum att för många riktiga flyktingar,
dvs icke ekonomiska och andra lycksökare, är drömmen om att
kunna återvända till sitt hemland ytterst viktig. Förmodligen
har det bland annat att göra med den "platslöshet" och
"olust" som Asplund resonerar kring.
Demokrati och nationalism - varandras förutsättningar
Asplunds resonemang kan i viss mån relateras
till den amerikanske idéhistorikern Christopher Lasch, vars tankar
kring platsen och hembygden upptar en tämligen stor del av hans alster.
Med misstro ser Lasch på den kosmopolitiska elitens avskärmande
från nationen och det nationella till förmån för kosmopolitism,
vilket avspeglas i titeln på hans sista verk Eliternas uppror
och sveket mot demokratin (1995).
Även den norske professorn i statsvetenskap
Öyvind Österud varnar för att etablissemangets kosmopolitiska
inställning med nedvärderande av nationalstaten och nationalismen
utgör ett hot mot demokratin, som kan väcka liv i rasistiska och
främlingsfientliga strömningar. Han menar att den samlade kärnan
i föreställningen om nationer och nationell identitet bygger på
en form av kommunikationsgemenskap, ett minimum av enighet om värden.
Identifikation och ömsesidig tillit är en förutsättning
för det politiska systemets upprätthållande. Nationalism i
allmän mening är enligt Österud ett program för nationens
enhet, integritet och politiska oberoende. Demokrati och nationalsim är
varandras förutsättningar. Mer om Österuds tankar kan man inhämta
i hans bok Hva er nasjionalisme? (1994).
I andra länder verkar alltså ett
flertal vetenskapsmän vars inriktning skiljer sig avsevärt från
det svenska debattklimatet där den politiskt korrekta och ideologiskt
styrda doktrinen med järnhand dikterar fram villkoren för vad som
får tyckas och sägas.
Ett undantag i svensk debatt utgörs av
ledarskribenten på tidningen Östgöta Correspondenten Magnus
Karaveli, som under våren givits utrymme på debattplats i DN att
framföra sin syn på nationalism och det nationella. Hans synpunkter
retade gallfeber på nye integrationsministern Lars Engqvist, som i Mosaik
i april viftade bort hans argument som "skrämmande". För
att läsaren skall kunna göra en egen bedömning av Karavelis
resonemang rekommenderas hans bok Blågul framtid. En essä
om nationen och det svenska (1997).
Troligen är det för mycket att hoppas
på, att denna belysning av en rad kompetenta bedömares synpunkter
kring hembygd, nation, nationalism och nationell och kulturell självständighet
skulle vara något för Aftonbladet och etablissemanget att ta till
sig. Redan 1983 konstaterades ju i boken Mediavänstern,
att det för etablissemanget inte finns någon svensk kultur värd
att bevara.
J.M.J.
|