Ur FRI
INFORMATION:
Wadsteins korståg
Nu har Wadstein startat sitt korståg
mot småföretagarna
Otto Farkas kunde ha använts som förebild
av alla riksdagens partier som ju samtliga säger sig värna om småföretag
och småföretagare. Samtliga vill underlätta etableringen av
nya småföretag, speciellt sådana som växer och nyanställer.
Alla riksdagspartierna brukar också framhålla hur viktigt det
är för Sverige att ta vara på invandrarnas kreativitet, nytänkande
och entreprenörsanda.
Otto Farkas är invandrare. Efter genomgången
AMU-utbildning till bilplåtslagare startade han 1991 en egen bilverkstad
i Växjö, OF Bilskadeverkstad AB, där han nu har tre anställda.
Otto Farkas kan alltså från flera utgångspunkter betraktas
som förebild. Men det var innan Margareta Wadstein fick syn på
honom.
Rivstart
Margareta Wadstein tillträdde den 1 januari
1998 som ombudsman mot etnisk diskriminering efter det att hon på rekordtid
utarbetat ett förslag till skärpt lagstiftning mot etnisk diskriminering:
"Räkna med mångfald", SOU 1997:174. Redan den 12 januari
1998 ingav hon sin första stämning till Arbetsdomstolen. Hon stämde
OF Bilskadeverkstad AB för brott mot lagen mot etnisk diskriminering.
Sommaren 1997 annonserade Otto Farkas i lokalpressen
och i Platsjournalen efter en bilskadereparatör. Av sju sökande
valde han en etnisk svensk. Därvid förbigick han fem etniska svenskar
och en färgad afrikan. Afrikanen har nu vänt sig till Diskrimineringsombudsmannen
och hävdat att han utsatts för diskriminering på grund av
ursprung och hudfärg.
Det handlar om meritvärdering. Afrikanen
och den anställde svensken har samma AMU-utbildning till bilskadereparatör.
Afrikanen har arbetat drygt fem månader som bilskadereparatör hos
annan arbetsgivare och haft praktikplats några månader som bilplåtslagare.
Svensken har högre skolutbildning (gymnasiekompetens på hantverkslinje),
fullgjord värnplikt som lastbilsförare och flera års längre
arbetslivserfarenhet.
Wadstein som sakkunnig bilreparatör?
Otto Farkas, själv bilplåtslagare
och bilskadereparatör, hävdar att svensken genom bl a längre
arbetslivserfarenhet är bättre meriterad än afrikanen. Wadstein,
som veterligen saknar all kunskap om arbete på bilverkstad, hävdar
att afrikanen är bättre meriterad än svensken. I kompletteringar
av stämningsansökan ingivna i mars och april 1998 skriver Wadstein
bl a:
"Det finns sammanfattningsvis inte
någon annan orsak till varför Christopher Kityo blivit förbigången
vid tillsättningen av arbetet som bilskadereparatör än att
bolaget har en negativ inställning till att anställa personer med
svart hudfärg eller afrikanskt ursprung. Bolaget har otillbörligt
särbehandlat Christopher Kityo genom att anställa Ronnie Horn och
har ådragit sig skadeståndsansvar för den kränkning
som skett". Anmärkningsvärt
är att Wadstein misslyckats med att visa att invandraren Farkas skulle
ha en negativ inställning till afrikanska invandrare. Ändå
påstår hon frankt att så är fallet.
Vidare påstår Wadstein:
"Sammantaget har Kityo varit mer
lämpad för anställningen än Horn. Även om Horn skulle
ha fyra års arbetslivserfarenhet väger den på inget sätt
upp Kityos fem månader långa yrkeserfarenhet. Min uppfattning
i den delen stöds av det nyss angivna löneavtalet: Endast genom
en osaklig meritvärdering kan man komma fram till att Horn är mer
lämpad för arbetet än Kityo. Bolaget har dock, som tidigare
framhållits före anställningsbeslutet inte ens gjort någon
jämförelse mellan Kityos och Horns meriter. Avgörande för
bolagets anställningsbeslut har i stället varit att Kityo har en
annan etnisk tillhörighet än Horn."
Småföretagarnas fria anställningsrätt
Vad Wadstein föredrar att bortse från
är att småföretagare ännu inte behöver tillämpa
saklig meritvärdering, där man med saklig menar utbildning och tjänsteår.
Småföretagare har - än så länge - rätt att
anställa den sökande som man uppfattar vara mest lämpad, även
om man med lämplighet avser "osakliga" värderingar såsom
serviceanda, trevlighet, tjänstvillighet, ambitioner, samarbetsförmåga,
lojalitet. Kort sagt, än så länge har småföretagaren
rätt att anställa den han tycker bäst om.
Nu skall det emellertid bli ändring.
Margareta Wadstein driver i första hand inte målet mot Otto Farkas
i förhoppning att vinna i Arbetsdomstolen. Enligt nu gällande lag
mot etnisk diskriminering i arbetslivet - " den värdelösa
symbollagen vi fick av de borgerliga", som den beskrivs av chilenaren
José Alberto Díaz, ledamot av Invandrarverkets styrelse, i Göteborgs-Posten
den 10 mars 1998 - tillämpas nämligen gängse rättsliga
normer. Det är åklagaren, d v s i dessa fall DO, som skall bevisa
att avsiktlig diskriminering skett. Visserligen kräver Wadstein att Farkas
betalar skadestånd på 60 000 kr till den icke anställde afrikanen,
vilket förmodligen knäcker företaget. Vad rör det Wadstein?
Å andra sidan lyckas hon inte bevisa att avsiktlig diskriminering förelegat.
Wadsteins dubbla vinstchanser
Om Wadstein, vilket är troligt, förlorar
i Arbetsdomstolen, har hon ändå vunnit sitt syfte, nämligen
att visa att nu gällande lag är otillräcklig, hennes eget lagförslag
måste accepteras av riksdagen. Då krävs nämligen att
arbetsgivaren i varje enskilt anställningsärende skall bevisa sig
oskyldig till etnisk diskriminering. Godkänner riksdagen samtidigt lagförslagen
mot diskriminering av fysiskt handikappade, psykiskt sjuka och sexuellt avvikande,
utvidgas arbetsgivarens skyldigheter än mer.
Omvänd bevisbörda och oavsiktlig
diskriminering
Felen med nuvarande lagstiftning är enligt
Wadstein och hennes meningsfränder, att dagens lag följer normala
juridiska principer och dels lägger bevisbördan på åklagaren
(DO eller motsvarande), dels kräver ett diskriminerande syfte. Med Wadsteins
och de andra diskrimineringsutredarnas lagförslag kommer arbetsgivarna
att fällas även för oavsiktlig, omedveten diskriminering.
Regeringens dubbla budskap
Regeringen har redan skrivit ett förslag
till lagrådsremiss på den nya, skärpta lagen mot etnisk diskriminering
i arbetslivet, som i allt väsentligt följer Wadsteins förslag.
Upprepade frågor om hur denna lag stämmer överens med regeringens
senast i vårbudgeten deklarerade avsikt att underlätta för
småföretagandet, har gett undvikande svar från närings-och
handelsdepartementet och arbetsmarknadsdepartementet. Inrikesdepartementet,
där integrationsenheten utarbetat regeringens aktuella proposition, har
så småningom svarat efter påstötningar, intetsägande
Storleken utan betydelse
Vad regeringen anser, är följaktligen
klart. Småföretagar- intressena får vika. Symptomatiskt är
att inget av de tre lagförslagen mot diskriminering (etnicitet, handikapp,
homosexualitet) nämner orden småföretag eller småföretagare
en enda gång. Det gör inte heller den i april 1998 av riksdagen
godkända lagen mot sexuella trakasserier i arbetslivet. För regeringen
finns ingen skillnad mellan arbetsgivare, ABB och Otto Farkas mäts med
samma mått. Ingenting talar heller för att riksdagens oppositionspartier
till vänster och höger gör annorlunda värdering.
Upphävande av den fria anställningsrätten
Allt talar följaktligen för att
samtliga riksdagspartier i kommande valrörelse visserligen kommer att
sjunga småföretagarnas lov i alla tonarter. Samtidigt förbereder
man att förbjuda småföretagarna att själva välja
medarbetare. Det är Margareta Wadstein och hennes kollegor som i 2000-talets
Sverige skall välja ut vilka anställningssökande småföretagen
skall acceptera. Detta uttrycks i exempelvis SOU 1997:175, förslag till
lag mot diskriminering i arbetslivet på sexuell grund:
"Det som i främsta rummet
talar mot att diskrimineringsskyddet skall omfatta även arbetssökande,
torde vara den privata äganderätten och den därmed följande,
och i svensk rätt vedertagna, i princip fria anställningsrätten
inom den privata sektorn. Ett diskrimineringsförbud som tar sikte på
anställningsbeslut eller till och med ett helt rekryteringsförfarande
inklusive kallelser till anställningsintervjuer m.m. innebär
i praktiken att arbetsgivaren inte själv får välja sina medarbetare.
I princip är detta ett ingrepp i äganderätten. Ingreppet
är dock för den svenska arbetsrättens del redan välkänt
genom främst jämställdhetslagen och 1994 års lag mot
etnisk diskriminering och får anses numera ur systematiskt hänseende
inte vålla särskilda betänkligheter eller tillämpningssvårigheter."
Ny definition av arbetssökande
Enligt förslagen till nya lagar mot diskriminering
inom arbetslivet är arbetssökande vem som helst som söker arbete,
oavsett om arbetsgivaren har utannonserat en ledig befattning eller ej. Dessutom
kan nej även till en ensam sökande innebära olaglig diskriminering.
Så skrivs t ex i betänkandet SOU 1997:175:
"Arbetssökande är den
som tydligt gett till känna för en arbetsgivare att han eller hon
önskar en viss anställning. Den som lämnat in en generell intresseanmälan
hos en viss arbetsgivare om en viss sorts anställning bör anses
vara arbetssökande i lagens mening, även om anmälan inte avser
en specifik befattning och oavsett om arbetsgivaren annonserat eller på
annat sätt utåt markerat att han eller hon söker ny personal."
I Wadsteins eget betänkande "Räkna
med mångfald", SOU 1997:174 heter det:
"Till skillnad från den vad
som gäller i dag anser vi att det för att arbetsgivaren skall träffas
av en förbudsregel inte bör krävas att arbetsgivaren anställt
någon annan. Diskriminerande moment under ett anställningsförfarande
bör alltså kunna angripas, även om inget an-ställningsbeslut
kommer till stånd. Också en ensam arbetssökande, som inte
får en sökt anställning, bör kunna åberopa diskrimineringsförbudet."
En framtida möjlig försörjningskälla
är således att upprepat söka arbete som man inte får
och därefter hävda diskriminering.
Negativ särbehandling av svenskar
Allt talar också för att samtliga
riksdagspartier i valrörelsen kommer att prisa de mänskliga rättigheterna,
alla människors lika värde. Samtidigt förbereder man en diskriminering
av etniska svenskar, speciellt svenska män som har svårare åberopa
jämställdhetslagen och JÄMO. Vita, medelålders, svenska
män har för stor makt, som Mona Sahlin numera predikar efter amerikansk
förlaga.
Klappjakt på småföretagare
De lagar mot diskriminering i arbetslivet
som riksdagen kommer att anta senare i år kommer att legitimera Margareta
Wadsteins fortsatta klappjakt på småföretagare, som trott
sig göra en insats genom att nyanställa. Den kommer också
att leda till ett ekonomiskt uppsving för de jurister som specialiserar
sig på arbetsrätt. Kräv småföretagen på skadestånd,
öka arbetstillfällena för advokater, tycks vara Wadsteins inriktning.
Visst, storföretagen och offentliga arbetsgivare kommer också att
drabbas, men för dem är skadestånd i storleken 50 000 - 100
000 kr inte livsavgörande. Dessutom har de stora företagen till
skillnad från de små råd att anställa arbetsrättslig
expertis som kan driva de sannolikt kraftigt ökande processerna i Arbetsdomstolen
och dessutom ge tips om luckor i lagen.
Slut för etniskt företagande
De små företagarna får själva
driva sitt försvar och själva betala ut skadestånden, helt
i enlighet med Wadsteins intentioner. Att det Wadsteinska lagförslaget
drabbar inte bara småföretag och svenskar i allmänhet utan
främst det s k etniska småföretagandet, d v s de typiska invandrarföretagen
restauranger, pizzerior m fl, där invandrare anställer släktingar
och andra landsmän, tycks politikerna ännu inte ha insett.
Naturligtvis kommer småföretagen
snabbt att anpassa sig. Vem kommer i framtiden att våga nyanställa?
Risk för dubbla skadestånd
För den ännu okunnige kan det synas
säkert att enbart rekrytera anställda ur samma etniska grupp. Men
då bryter man mot den Wadsteinska lagens krav på arbete för
mångfald. Att välja samma kön på de anställda,
för att undvika skadestånd om anställda sexuellt trakasserar
varandra, är inte heller tillåtet, då drabbas man av JÄMO.
Allra minst får man anställa heterosexuella av samma kön (hur
man nu skall klarlägga arbetssökandes sexuella läggning), då
bryter man mot kommande lag om förbud mot diskriminering av sexuellt
avvikande. Krav på friskintyg måste rimligen också förbjudas
för att inte strida mot kommande lag om förbud för diskriminering
av fysiskt och psykiskt handikappade.
En fullt tänkbar situation i framtidens
småföretag är att en kvinnlig anställd anser sig bli
utsatt för oönskade sexuella inviter, d v s en ej besvarad flirt,
från en manlig anställd. Hon har då rätt att kräva
skadestånd av arbetsgivaren, om han inte får slut på flirten.
Arbetsgivaren får dock inte avskeda den kärlekskranke, då
bryter han mot lagen om anställningsskydd. Skulle dessutom den försmådde
flirtaren vara av utländsk härkomst eller tillhöra annan etnisk
minoritet, och kvinnan avvisar honom med "lappjävel" eller
"svartskalle", kan arbetsgivaren tvingas utge skadestånd både
till kvinnan (sexuellt trakasserad enligt den mycket vaga definition den nya
lagen ger) och mannen (rasistiskt trakasserad enligt Margareta Wadstein).
Att avskeda dem resulterar emellertid i skadestånd enligt lagen om anställningsskydd
Idealsamhälle endast för jurister
Så presenterar sig utan större
överdrifter Margareta Wadsteins idealsamhälle. Småföretagarnas
fria anställningsrätt upphör. Positiv särbehandling av
invandrare resulterar i negativ särbehandling av andra invandrare och
av svenskar. Småföretagens produktion av tjänster och varor
ersätts med ökad arbetsbörda för Arbetsdomstolen. Det
amerikanska process- och skadeståndssamhället utnämns till
svensk förebild. Vem blir lyckligare utom Margareta Wadstein och juristkåren?
|