Ur FRI
INFORMATION:
Emmy
Gick Emmy verkligen till rätt TV-pjäs?
Den 11 mars i år visade TV2 komedin "Den tatuerade änkan". Den fick genomgående
mycket uppskattande recensioner, inte minst för rollistans idel första
klassens skådespelare. I slutet av november fick så "Den
tatuerade änkan" ett eftertraktat internationellt TV-pris,
Emmy, utdelat vid en gala på hotell Hilton, New York. Svenska media
jublade. Nu var Sverige bäst i världen igen. Kvällstidningarna
överbjöd i flera dagar varandra i lovord över regissören
Lars Molin och huvudrollsinnehavaren, Mona Malm.
Läser inte kvällstidningarna sina
kultursidor? Bryr sig inte Emmy-juryn om vad svenska kulturarbetare tycker?
Efter premiären i mars avrättades
Molins pjäs av Expressens kulturjournalist Nils Schwartz, en man besatt
av mångkultur. Schwartz kallade sin recension "Blågula
änkan" och beskyllde Molin för att "fria
till de gamla svenska folkdjupen". Det förekom nämligen bara en invandrare bland rollgestalterna.
Schwartz skrev: "han låter berättelsen mycket beräknande
bryta igenom den svenska ensamhet som kringgärdar alla rollerna för
att till slut låta dem omfamnas av hederlig gammal folkhemsk gemenskap.
Och så en sup på det. Det är klart att sådant går
hem i stugorna" och
vidare "vi får känna oss som riktiga, genuina kärnsvenskar
i en timme och fyrtio minuter. Sedan kan vi slå över till Sportnytt
i den andra kanalen och titta på de lite mörkhåriga landsmän
som aldrig förekommer hos Lars Molin men som i samma 90-tal så
förtjänstfullt förvaltar vår idrottsliga ära. Det
kommer att kännas som ett uppvaknande och en tillnyktring."
Aftonbladet anlitade i stället den gamla
rödgardisten Sara Lidman som skrev den 21 mars under rubriken "Den
tatuerade Moder Svea - och hennes barn...". Lidman beskyller
Molin för bristande solidaritet med fattiga, sjuka och arbetslösa,
när Ester, huvudpersonen i pjäsen, vägrar att låta sin
försupna man och sina arbets-skygga vuxna barn fortsätta att utnyttja
henne. "Esters
hela familj har det just så utsatt och nervöst och livsfarligt
som två tredjedelar av Sveriges befolkning har det. Och denna massa
människor avhånas som bortskämd och föraktlig i Lars
Molins stycke! Likt en avfallen socialdemokrat upptäcker Moder Svea/Ester
att hon skämt bort sin familj/Folkhemmet - så nu ska ingen av hennes
anhöriga få minsta hjälp! Här ska inte daltas!...Men
årets Molin sonar sin del av 'vänsterns skuld' genom en blank uppfordran:
satsa på dej själv. Det har varit för mycket trygghet i det
här landet...Detta slickande av fallskärmsfolket prisas i reklam
och nyhetssändningar som en förtjusande saga om frigörelse!...Nu
vill vi gosa med den högsta kasten i 2/3-delssamhället och smäda
allt som inte är smart: det utplundrade Norrland, småföretagarna
som drivs i konkurs, föräldrar på väg att förlora
jobb och dagisplatser. Den tatuerade änkan är kapitalägarnas
reklam för sig själva."
Visst är det fascinerande vilka för
oss andra dolda budskap Sveriges självutnämnda kulturella och moraliska
elit, här representerad av Schwartz och Lidman, lyckas finna i Molins
välskrivna och mycket underhållande komedi. Och tänk att den
internationella Emmy-juryn missade avsaknaden av mångkultur och klasskamp!
Och är det inte konstigt att det som Schwartz så föraktfullt
påstår "friar till de gamla svenska folkdjupen" och "går hem i stugorna", det som Lidman pekar
ut som "kapitalägarnas reklam för sig själva",
också tycks gå hem internationellt?
|