Ur FRI
INFORMATION:
Etniskt perspektiv
Etniskt perspektiv på biologi och
genetik i förhållande till social miljö och kulturell påverkan
I västvärlden i allmänhet och
Sverige i synnerhet är den prokulturella inriktningen inom samhälls-
och beteendevetenskaperna oerhört stark. Den gör gällande att
människors livsbetingelser nästintill uteslutande styrs av miljö
och kulturell påverkan. Envist vägrar dess företrädare
erkänna att även biologiska mekanismer är viktiga i sammanhanget,
dvs att båda faktorerna samverkar.
Så har Sten Levander, professor i allmänpsykiatri
vid Lunds universitet, uttryckt sig i frågan: "Det finns hos många ett obehag inför ett biologiskt
perspektiv på människan, särskilt i de västerländska
kulturerna. Vi vill gärna se oss som gudalika och förmer än
resten av skapelsen. Det är vi inte, och det vore också mycket
märkligt om 200 miljoner år av utveckling och anpassning inte skulle
ha lämnat några spår i vår utrustning." (Levander
i antologin Visst är vi olika!, Norstedts förlag,
1994 s 41.)
Att människor i det stora hela är
"lika" har efter andra världskriget varit den västerländska
civilisationens informella och till stora delar formaliserade överideologi.
Detta faktum är betydelsefullt för den sociala ingenjörskonst
som utvecklats i västvärlden, inte minst Sverige under efterkrigstiden.
Emellertid är det knappast någon överraskning att människor
i någon omfattning är olika och uppfattar sig som olika andra,
även med den tydligaste biologin och fysionomin borträknad. Traditioner,
språk, miljö, myter, seder, symboler, åsikter och värderingar
m.m. finns hos och påverkar i varierande grad varje människa. Det
formar i stor utsträckning hennes identitet och levnadssätt.
Genforskning på frammarsch
Under 1997 skapades världssensation i
och med det klonade fåret Dolly vars genuppsättning är identisk
ett annat fårs. Etikfrågan till trots börjar genskolan globalt
sett nu alltmer vinna terräng. Med detta menas att biologiska och genetiska
faktorer med all sannolikhet kommer att bli ett väsentligt område
för det framtida samhället att ta hänsyn till.
I den amerikanska tidskriften The Mankind
Quarterly diskuteras och presenteras forskningsresultat rörande
biologi, gener, arv och ras, som i USA är vedertagna begrepp. Vad beträffar
förekomsten av rasbegreppet, så har ett flertal forskare även
i Sverige sällat sig till åsikten att detta i någon mån
existerar. Ett par av dessa är professorn i klinisk genetik Lars Beckman
i boken Ras och rasfördomar (1981), och professor emerita
i genetik Marianne Rasmuson (Svenska Dagbladet 30/4 1995). Hon försvarar
användandet av rasbegreppet: "Rasism är inte att försvara
begreppet ras utan att missbruka det genom att låta det infekteras av
värdeomdömen som leder till diskriminering." Som mer särpräglade
kategorier av rasbegreppet kan hänvisas till begreppet etnicitet, dvs
folkgrupper med gemensamma drag såsom kultur, språk, historia
osv. Sverige har fram till den s k flyktinginvandringen varit ytterst homogent,
bortsett från kulturellt närbesläktade invandrare, norrmän,
tyskar, finländare och andra européer.
I fråga om genforskningen utgör
det amerikanska HUGO-projektet det absolut största; det sponsras med 20 miljarder kronor. Målet för disciplinen är att knäcka
de genetiska koderna för mänskligheten, bl a för att kunna
identifiera och bota sjukdomar. Inom brottsbekämpning har man alltmer
börjat använda sig av DNA-tester för att bevisa eller vederlägga
brott.
Skepsisen mot "avarter" av denna
forskning är stor, men även framstående sociologer som Anthony
Giddens erkänner dess inflytande, som i vissa avseenden kan härledas
till Charles Darwin. Giddens menar att Darwin lade fram "en av de mest omdiskuterade men ändå mycket övertygande
teorierna, nämligen utvecklingsläran". Evolutionsläran säger att utvecklingen av
djur- och människoarter saknar ändamål, som en följd
av det naturliga urvalet. Även om utvecklingsläran förändrats
sedan Darwins dagar, är hans beskrivning i stort fortfarande accepterad.
Teorin gör det möjligt för oss att få en klar bild av
hur det gick till när olika arter utvecklades och vilket förhållande
de har till varandra. Ur Darwins tankar utvecklades sociobiologin. Giddens
tycker att den har mer att säga mer om djurens liv än om människans
beteende, men anser likväl sociobiologin vara viktig (Giddens i boken Sociologi 1, 1994 s 105-108).
Under 1800-talets senare hälft pläderade
den namnkunnige brittiske sociologen Herbert Spencer för att sociobiologiska
och socialdarwinistiska principer i hög utsträckning skulle tillämpas
på samhället, bl a genom avskaffande av fattighusen. Han ansåg
principerna vara ett slags "naturens gång", vilket skulle
borga för ansvarsfulla individer i betydelsen fria, liberala medborgare.
Tankarna var ingalunda ovanliga på den tiden.
Mera problematiskt är det att redogöra
för dessa synsätt i dag, vilket de amerikanska forskarna Richard
J Herrnsteins och Charles Murrays studie The Bell Curve (1994) bekräftar. Den är en studie av ras, intelligens och klasstruktur
i det amerikanska samhället. Undersökningen, som rönt omfattande
uppmärksamhet,tar bl a upp den hyperkänsliga frågan om skillnader
mellan raser kan kopplas till intelligens. En mindre del av boken behandlade
resultaten från olika intelligenstest som alltsedan femtiotalet varit
vanliga i USA (och som exempelvis försvaret och högskolorna i Sverige
använder sig av). På dessa s k IQ-test visade färgade sämre
resultat än vita, ålder för ålder, socialgrupp för
socialgrupp osv.
Samhällsforskaren Mattias Gardell kommenterar
i boken Rasrisk. Rasister, separatister och amerikanska kulturkonflikter (1998, s 349-350) resultaten. Liksom många andra debattörer ställer
sig Gardell tvivlande till dessa, och menar att författarnas syften måste
vara av de dunklare slagen. I den efterföljande debatten talades det
knappt alls om att vita hade sämre resultat än asiater, vilket
forskarna redovisade. Gardell talar i sammanhanget om en "kodifierad
rasism", och av flertalet motdebattörer stämplades Herrnstein
och Murray helt enkelt som kryptorasister. Förfarandet är dock oärligt
bl a av den anledningen att varken dessa debattörer eller Gardell förtäljer
att författarna redovisade bättre resultat hos asiater än hos
vita.
Nationalekonomen och debattören Gunnar
Adler-KarIsson har i sin bok Superhjärnornas kamp (1997)
sammanställt den moderna genforskningen, som pekar på intressanta
tendenser. Han betonar att hans ärende inte är att tala om hur han
önskar att världen såg ut. Det är livsviktigt att vi
inte gömmer oss för verkligheten, eftersom inget samhälle löser
sina problem med hyckleri och lögn, resonerar han, liksom många
andra.
I boken Människans utveckling (1971) sammanfattar professor Folke Henschen olika genforskares resultat.
Några objektiva undersökningar, som stödjer "kulturhypotesen"
att folkgruppers olikhet beror uteslutande på den kulturella miljön,
existerar inte, enligt professor Mc Gurk. Han betonar det förkastliga
i att införa etiska och moraliska argument i den vetenskapliga diskussionen
och därmed kullkasta själva vetenskapens grundval (Henschen, 1971,
s 189). Adler-Karlsson (s 267) refererar till Snyderman-Rothmans undersökning IQ Controversy i vilken 661 forskare tar ställning i frågan.
Den visar att 45 procent tror att genetiskt arv kan ha betydelse. Endast 15
procent tror att det är enbart miljön som står för dessa
resultat.
Förnekarna av biologiska skillnader brukar
välmenande hävda att "ingen föds till rasist", "förstående
och tolerans är naturligt" och dylikt. I påståendena
ligger dock implicit ett erkännande av den biologiska mekanismens realitet,
ty skulle tolerans vara naturlig, härstammar den ju från den biologiska
aspekten.
Sammantaget kan så här långt
konstateras att diskussionen om ras, intelligens och genetiska olikheter är
hyperkänslig, förmodligen i Sverige mer än någon annanstans.
Diskussion förekommer knappt alls, med några få undantag.
I artikel på Aftonbladets kultursida den 8 maj 1997 framhåller
Staffan Ulfstrand, professor i zooekologi att "skillnader i genetisk
konstitution mellan individer, kön och andra grupperingar är ett
faktum hos både människa och andra djur".
Gemensamt för antibiologisternas kritik
mot IQ-tester är att de anser dem vara utformade utifrån det kulturella
kapital (utbildning, värderingar etc) som för det mesta återfinns
inom samhällets medelklasskikt, dvs det som premieras vid betygssättning,
arbetssökning osv. Sociala och ekonomiska förhållanden torde
således alltså spela en stor roll för utveckling och mätning
av olika begåvningsfaktor. Sten Levander hävdar emellertid också
att "intelligens ärvs, liksom en lång rad andra biologiska
och psykologiska egenskaper".
Oavsett vilken av skolorna som har mest rätt
är det i alla händelser ett ostridbart faktum att världen alltmer
går mot marknadsekonomisk och kapitalistisk utbredning (varav renodlad
kapitalism enligt undertecknad ej är önskvärd). Konsekvensen
av detta är att den övergripande globala kulturen, åtminstone
den arbets- och yrkesrelaterade, i stor utsträckning måste se sig
tvingad att underkasta sig de normer som premieras härvidlag, dvs det
kulturella kapital som marknadsekonomi kräver. I USA är IQ-tester
redan vanligt förekommande bland företag, miljontals människor
har genomgått någon form av sådan test. Kopplad direkt till
genetiken är försäkringsbolagens intresse av att i framtiden
kartlägga risker för t ex cancer och andra allvarliga sjukdomar
i släktleden.
Etnisk homogenitet existerar
Det nyss sagda, om sjukdomar i släktleden,
rörde sig på mikronivå i form av individuella släktdrag.
Härifrån förflyttar vi oss till makronivå, dvs kollektiva
genetiska drag hos folkgrupper - finns sådana? I tidningen Metros mittuppslag
den 24 november behandlades frågan om gener kopplade till specifika
folkgrupper. Metro rapporterade att forskarna i dag "koncentrerar sig
på folkgrupper som är någorlunda homogena..." Kina anses
av många forskare vara ett drömland att utforska, men den kommunistiska
myndigheten (som ju tror på det sociala och miljömässiga arvet)
har bromsat denna strävan. Metro redogör i stället för
Island under rubriken "Isländska gener kan ge nya mediciner. Homogen
befolkning lockar ärftlighetsforskare." Metro skriver vidare att "Den isolation öns befolkning
levat i har lett till en renodling av biologiska särdrag."
Det intressanta är att man i rubriken,
som återspeglar senaste forskningsrön, dels talar om säregna
gener kopplade till en specifik folkgrupp eller etnisk grupp, islänningarna,
samt erkänner det faktum att homogena befolkningar existerar.
Med ordet "isolation" avses givetvis inte att islänningarna
på något sätt skulle vara kulturellt, litterärt, tekniskt
etc efterblivna, snarare förhåller det sig tvärtom, utan det
faktum att landet inte utsatts för invandring. Därmed har den etniska
homogeniteten säkerställts. Utbildningsradion (SVT kanal 1) sände
den 1 december ett program om just gener och typer. En av de många bevandrade
forskare som medverkade bekräftade återigen att islänningarna
är, som han uttryckte det, "genetiskt homogena". Bengt Westerberg
och likasinnade meningsfränder slår förmodligen bakut inför
detta sakförhållande, eftersom de under många år hävdat
dogmen (myten) att några homogena folkslag aldrig existerat.
Dagen innan hade Metro dessutom rapporterat
om att forskare numera instämmer i att kulturella stereotyper många
gånger kan vara ganska sanningsenliga, t ex att finländare är
förtjusta i sprit, att norrmän är glada, svenskar är konflikträdda
osv. I artikeln står bl a: "Länge var det tabu i Sverige att
tala om nationella karaktärsdrag. Påståenden om att ett visst
folkslag är på ett visst sätt ansågs tidigare som smått
rasistiska..." Vidare menar etnologen Daun att "Invandringen har
gjort oss mer svenska eller i vart fall mer medvetna om att även vi har
vissa drag som skiljer oss från andra nationaliteter."
En samstämmighet tycks bland forskarna
finnas i synen på att folk inte vill, och inte heller skall, beskrivas
i alltför negativa termer, ett synsätt som även anammats av
de styrande som ju uppmanar svenskarna att tiga angående den pågående
massinvandringens negativa konsekvenser, som stundom kan tillskrivas särskilda
grupper. Konsekventa är de emellertid inte, då de tillåter
sig att beskriva den svenska folkgruppen i högst nedlåtande termer.
Så anses exempelvis den svenska kulturella gemenskapen av Kulturdepartementet
(Ds 1996:74) bygga på "omänskliga konstruktioner", som
Marita Ulvskog ville "atomisera" och "lösa upp".
Rapporten är ett direktiv för hur museerna skall kunna motverka
rasism och främlingsfientlighet.
Av Metroreportaget (den 23/11) framgår
emellertid att grova negativa generaliseringar kan orsaka allvarliga missförstånd,
i värsta fall krig. "Det finns en gräns för hur illa man
får tycka om andra. Går vi över den gränsen blir det
Jugoslavien", säger Anders Salomonsson vid Lunds universitet. Ulvskog,
statsapparaturen, rättsväsendet och den övriga moraliska eliten
lär dock inte lyssna, då de i och med deklarationen att svenskarna
inte kan utsättas för rasism och etnisk relaterad förnedring
därmed också frånskrivit svenskarna förmågan att
hysa känslor, som annars anses vara ett universellt drag i den
mänskliga naturen. Den svenska folkgruppen har, såsom nazisterna
gjorde i beskrivningen av judar och andra "mindervärdiga" folkslag, avhumaniserats.
Etnisk homogenitet borgar för stabilitet
Av ovan redovisade uppkommer frågan
om kultur, biologi och respektive lands avgränsade territorium kan kopplas
samman, dvs om man därvid kan skönja konturerna av samvariation
mellan biologi-kultur-land (territorium)? Fortsätter forskningen
i nuvarande takt lär vi inom en snar framtid få svar på den
frågeställningen.
En annan fråga som här emellertid
skall försöka besvaras lyder: Kan man då av dessa senaste
forskningsrön åberopa att det föreligger positiv kausal
samvariation mellan etniskt homogena nationalstater (som t ex Island,
Norge, Finland) och hög grad av demokratisering, välfärdssystem
och antivåldskultur, medan en motsvarande negativ kausalitet i form av anti-demokrati, våld m m är uppenbar i stater som präglats
av stark etnisk heterogenisering? Utgår vi från länder inom
vilka flera etniska grupper verkar, särskilt då kulturerna inom
territoriet är starkt avvikande från varandra, tenderar dessa samhällssystem
att urarta såväl demokratiskt som våldsmässigt. Inte
minst märks detta i Sverige där yttrandefriheten och demokratin
stryps samtidigt som våld och övergrepp samt allvarliga intressekonflikter
kopplade till etnicitet gör sig mer och mer påtagliga. Svaret blir
alltså jakande i den bemärkelsen att etnisk homogenitet, med betoningen
lagd på perioden efter andra världskriget, i avsevärt högre
grad än etnisk heterogenitet borgar för demokratisk stabilitet.
Att det sedan finns länder med utpräglad
etnisk homogenitet som likväl kan betraktas som renodlade diktaturer
(t ex Irak) eller som är högst instabila (t ex Colombia och Afghanistan),
så bottnar detta förmodligen i att dessa folk socialiserats av
kulturer av auktoritär karaktär, t ex talibanisk islamism i Afghanistan.
Många gånger uppvisas inom dessa regioner också avsaknad
av demokratisk tradition och civiliserad dialog. Härtill kan fogas att
enskilda individer med starka maktresurser såsom tillgång till
vapen, kontroll över media m m lyckats manipulera massorna med sina idéer
och därigenom kunnat ta makten.
"Etniska bomber"
Under andra världskrigets slutskede släppte
amerikanerna över de japanska städerna Hiroshima och Nagasaki ner
de två bomber som förorsakat mest död och förintelse
på så kort tid. Bombningarna hade sannolikt varit svårare
att genomföra om inte japanerna avhumaniserats på det vis som tidigare
beskrivits i denna text. Dagens vapenteknik är mer sofistikerad än
så, varför exempelvis Saddam Hussein hamnat i onåd hos FN.
I Israel har vapenforskare drivit teorin om gener så långt att
man säger sig kunna isolera särskilda judiska gener i förhållande
till arabiska, trots att båda folken är semitiska. Syftet för
forskarna är, enligt Expressen den 15 november, att konstruera en "etnisk
bomb" som inte angriper judar men däremot araber, om bomben, som
är fylld med virus, släpps ner i ett område inom vilket båda
grupperna befinner sig.
Som vi sett har den genetiska och biologiska
utvecklingen varierande användningsområden. Vissa är direkt
förkastliga medan andra, såsom att identifiera sjukdomar samt konstaterandet
av det positiva i tämligen etniskt homogena stater, vara värda att
ha som ansats eller åtminstone ta i beaktande för samhällets
fortskridande. Att däremot ha utopin som utgångspunkt, dvs beskrivandet
och praktiserandet av verkligheten i idealiserade önsketermer såsom
mantrat om ett s k mångkulturellt samhälle, kan således inte
vara konstruktivt.
Augur Autopsi
|