Ur FRI
INFORMATION:
Om omöjliga lagar
Under hösten publicerades från
finansdepartementet utredningen Ds 1998:57 "Kommittéerna och
bofinken - Kan en kommitté se ut hur som helst?" Utredarna
hävdade att statliga utredningar blir allt sämre, de är hastverk
med bristande faktaunderlag.
Dåliga utredningar ger ännu sämre
propositioner, som riskerar resultera i genuint dåliga lagar, speciellt
om propositionen handlar om ett politiskt korrekt område, där inget
parti och inga politiker vågar uttalande avvikande meningar. Naturligtvis
kan en dålig lag godkännas av riksdagen av det skälet att
ingen politiker orkat läsa proposition och utredning - förmodligen
ganska vanligt förekommande.
Exempel på den senare varianten är
som alla vet, personuppgiftslagen, PUL. Det visade sig under hösten,
veckorna innan lagen skulle träda i kraft den 24 oktober, att ingen politiker
visste vad lagen egentligen innebar, alla syntes lika förvånade,
när de fick klart för sig att varken politiska partier eller idrottsföreningar
i fortsättningen får på Internet publicera namn på
medlemmar, motståndare m fl utan att varje enskild person lämnat
sitt tillstånd. Socialdemokraterna får inte nämna Carl Bildt,
och moderaterna får inte skriva om statsministern, utan att inhämta
vederbörandes tillstånd.
I avvaktan på att riksdagen skall stifta
en ny PUL, väljer Datainspektionen att blunda. Ingen har hittills, såvitt
känt är, fällts för att på en hemsida eller s k
chatsida ha nämnt statsministern eller kungen, d v s brutit mot lagen.
Nu är riksdagen på väg
att stifta tre nya, omöjliga
lagar, lagarna med förbud om diskriminering i arbetslivet av etniska
minoriteter, funktionshandikappade och sexuellt avvikande.
Lagförslagen bygger på tre genuint
verklighetsfrämmande utredningar. Trots att det gäller drastiska
förändringar i arbetsrätten har ingen av utredarna tänkt
igenom vad lagarna kommer att innebära för vanliga arbetssökande
och för vanliga arbetsgivare. Orden småföretag och småföretagare
är över huvud taget inte nämnda i någon av utredningarna,
trots att de privata arbetsgivarna i ett slag berövas sin fria anställningsrätt.
I fortsättningen är det diskrimineringsombudsmän och arbetsdomstol
som bestämmer vem arbetsgivaren får anställa.
De tre propositionerna följer utredningarna
med mycket små avvikelser. Inte heller i någon av propositionerna
nämns småföretagen. Detta trots att alla riksdagens partier,
allra mest regeringspartiet, sjunger småföretagarnas lov i alla
tonarter.
Vem som helst med ringaste erfarenhet av arbetslivet
kan förutsäga att de tre nya lagförslagen kommer att minska
arbetsgivarnas vilja att anställa, kommer att öka arbetslösheten
och kommer att öka motsättningarna mellan främst svenskar och
invandrare.
Tror någon att något enda riksdagsparti
kommer att lyssna på varningarna? Kommer någon att våga
föreslå verklighetsanknutna förändringar i lagtexten?
Kommer någon att lyssna på arbetslösa och småföretagare?
Svaret är med säkerhet: nej!
|