Ur FRI
INFORMATION:
Diskrimineringslagarna
Diskrimineringslagstiftningen - ett hot
mot småföretagen och de arbetslösa
Den 3 mars kommer riksdagen att stifta
tre nya lagar om förbud mot diskriminering i arbetslivet. Lagarna kommer
att avsevärt minska företagens intresse och möjligheter att
nyanställa, vilket främst drabbar de arbetslösa och småföretagen,
konsekvenser som politikerna vägra inse
Den 3 februari i år debatterade riksdagen
tillväxt, åtgärder för att stimulera tillväxt inom
näringslivet. Alla partier var mycket för tillväxt, t o m miljöpartiet.
Alla partier var också - som brukligt är numera - mycket angelägna
att främja småföretagandet och stimulera etableringen av fler
småföretag samtidigt som man ville underlätta för småföretagen
att växa. Alla partier har motionerat om vikten att förbättra
villkoren för småföretagandet i landet - t o m vänsterpartiet
under Gudrun Schyman består numera av hängivna småföretagssupporters.
Alla partier har också i huvudsak varit positiva till småföretagsdelegationens
rapporter, inklusive SOU 1998:78, delrapport nr 4: Regelförenkling
för framtiden, i vilken förordas inrättande av en regelreformeringsenhet
inom näringsdepartementet som skall leda arbetet med PKA-analyser (problem-
och konsekvensanalyser) genom vilka skall undersökas hur nya lagar och
regler återverkar på småföretag.
I riksdagens tillväxtdebatt beskrevs
regelförenklingen av näringsminister Björn Rosengren: "Reglerna
för företagen skall förenklas och bli färre. Ytterligare
regelförenklingar kommer att genomföras för att de mindre företagen
skall kunna växa och utvecklas. Småföretagardelegationens
förslag analyseras, bearbetas, beslutas och sjösätts. Myndighetsstrukturen
ses över för att göra det enklare att starta och driva småföretag.
En särskild grupp för regelförenkling inrättas i Näringsdepartementet.
Alla nya regler analyseras utifrån ett småföretagarperspektiv".
Lite senare i samma tillväxtpolitiska
debatt framförde Rosengren: "Alla behövs på arbetsmarknaden. Diskriminering
på grund av kön, etnisk bakgrund eller sexuell läggning är
ett onödigt och ofattbart slöseri med våra gemensamma resurser.
Nya lagar mot diskriminering träder i kraft inom kort. Regeringen kommer
inte att tveka om ytterligare insatser behövs."
De lagar Rosengren syftade på är
de tre propositioner om förbud mot diskriminering inom arbetslivet vars
lagförslag riksdagen förväntas godkänna den 3 mars i år: 1997/98:177 Ny lag om åtgärder mot etnisk diskriminering i arbetslivet, 1997/98:179 Lag om förbud mot diskriminering i arbetslivet av personer
med funktionshinder och 1997/98:180 Lag om förbud mot diskriminering
i arbetslivet på grund av sexuell läggning. Att lagarna kommer
att antas av riksdagen är ställt utom allt tvivel, även om
arbetsmarknadsutskottets betänkande ännu inte offentliggjorts när
detta nummer av Fri Information trycks. Inget riksdagsparti har motionerat
mot lagförslagen, däremot har samtliga partier lämnat motioner
med överbuds- eller tilläggsyrkanden.
104 nya lagparagrafer
Fri Information har tidigare vid upprepade
tillfällen redogjort för innehållet i de tre lagförslagen.
I 104 lagparagrafer räknas upp de situationer i vilka arbetsgivare kan
tänkas bryta mot kraven på likabehandling och främjande av
etnisk mångfald och de skadestånd som kan utdömas till anställningssökande
och anställda. Frånsett föremålen för olaga diskriminering
är lagförslagen i det närmaste identiska utom på en punkt:
arbetsgivare är skyldiga att anstränga sig för att uppnå
etnisk mångfald på arbetsplatsen. Däremot finns inga krav
på främjande av mångfald av funktionshinder och sexuella
variationer.
Etnisk diskrimineringsombudsman och handikappombudsman
existerar som bekant redan. Nu föreslås även inrättande
av ett nytt ombudsmannainstitut, ombudsmannen mot diskriminering på
grund av sexuell läggning.
Även arbetssökande får
rätt till skadestånd från arbetsgivarna
De nya lagarna föreslås gälla
fr o m rekrytering och anställning och över hela anställningsperioden.
Alla anställningssökande omfattas av lagbestämmelserna. Även
om anställningsförfarandet i slutändan leder till att ingen
anställs, har de sökande som känner sig ratade av etniska eller
sexuella skäl eller på grund av fysisk eller psykisk sjukdom eller
begåvningshandikapp rätt att kräva skadestånd från
arbetsgivaren. Till skillnad från tidigare, då lagen föreskrev
att flera diskriminerade hade att dela på ett och samma skadestånd,
medger de nya lagarna att ett oändligt antal skadestånd utkrävs
för en och samma anställningsprocedur. Även om endast en tjänst
utannonserats och en sökande anställts har de exempelvis tjugo,
som sökt tjänsten utan att få den, rätt att kräva
skadestånd, om de anser sig diskriminerade. Detta således trots
att av tjugoen sökande endast en kunde anställas och de övriga
tjugo skulle ha känt sig diskriminerade oavsett vem som anställts.
Bevisbördan åvilar arbetsgivaren
Vilken anställd som helst kommer att
när som helst under sin anställning att kunna åberopa etniska
eller sexuella skäl eller funktionshinder för att kräva skadestånd
för exempelvis utebliven befordran, omplacering, mindre lönehöjning
än väntat, permittering, uppsägning.
Lagförslagen ålägger anställningssökande/anställda
att själva bevisa att etnisk faktor (t ex utländskt ursprung), funktionshinder
(t ex psykisk sjukdom) eller avvikande sexuell läggning föreligger.
I övrigt ligger hela bevisbördan på arbetsgivaren. Det är
arbetsgivaren som skall kunna bevisa att annan faktor än diskriminering
varit skälet till att den klagande inte blivit anställd, befordrad
o s v.
Arbetsgivaren skadeståndsskyldig
för trakasserier mellan arbetskamrater
I alla tre lagförslagen görs arbetsgivaren
ansvarig för trakasserier som kan förekomma mellan anställda.
Redan sommaren 1998 antog riksdagen en lag (kvinnofridslagen) som gör
arbetsgivaren skadeståndsskyldig om han inte åtgärdar sexuella
trakasserier mellan anställda. Eftersom sexuellt trakasseri definieras
som varje ovälkommen handling och varje ovälkommet yttrande som
hänsyftar på kön, är arbetsgivarens skadeståndsansvar
omfattande. Nu tillkommer skärpta bestämmelser rörande s k
etniska trakasserier (exempelvis anställd mobbas av arbetskamrater med
anledning av hudfärg, nationalitet, religion etc). Det kan förmodligen
bli ganska dyrbart för den arbetsgivare som i mångfaldens namn
anställt både serber och kosovoalbaner. Vidare tvingas arbetsgivaren
betala skadestånd om en anställd trakasseras p g a funktionshinder
(exempelvis utvecklingsstörning) eller homosexualitet. Arbetsgivaren
är skyldig att utreda anmälningar om trakasserier och att se till
att de upphör. Däremot är lagförslagen mycket tydliga
avseende mobbarens bristande ansvar. Inget skadestånd och inga andra
rättsliga påföljder får riktas mot den som ägnar
sig åt att trakassera en arbetskamrat. Hur arbetsgivaren då skall
kunna få trakasserierna att upphöra, specificerar inte de kommande
lagarna. Uppsägning av mobbaren strider mot lagen om anställningsskydd
och är endast möjlig om facket tillåter trakasserier att godkännas
som saklig grund för avsked.
Ingen spärr mot okynnesanmälningar
Som framgår ovan kommer i framtiden
ingen arbetsgivare att kunna skydda sig mot skadeståndskrav från
anställningssökande och anställda. Även om Arbetsdomstolen
till slut underkänner kraven, finns i lagförslagen ingen spärr
mot okynnesanmälningar. I propositionerna finns intet antytt om risken
för falska anmälningar. På departementen har man uppenbarligen
aldrig träffat invandrare som anser sig ständigt utsatta för
rasism och diskriminering från myndigheter, arbetsgivare, lärare,
sjukvårdspersonal, poliser, socialarbetare, ja från alla svenskar.
För arbetsgivaren gäller att ständigt dokumentera varje steg
i en rekryterings- och anställningssituation och att iaktta yttersta
försiktighet vid löneförhandling, befordran, uttagning till
vidareutbildning etc. Förmodligen kommer de stora företagen att
hyggligt kunna anpassa sig till de nya lagarna. Storföretagens jurister,
personalansvariga och övriga administratörer kommer att utsättas
för intensivutbildning hur lagarna skall kunna neutraliseras. För
de riktigt små arbetsgivarna, där arbetsgivaren i praktiken är
densamme som företagsägaren, blir situationen betydligt värre.
De små arbetsgivarna har inte råd med kvalificerad juridisk expertis
och har varken tid eller råd att driva processer mot ombudsmän
och Arbetsdomstol.
Även oavsiktlig, indirekt diskriminering
ger rätt till skadestånd
Till saken hör att de tre nya lagarna
gör arbetsgivaren ansvarig för inte bara aktiv, avsiktlig diskriminering.
I stället definieras fyra former av olaglig diskriminering: avsiktlig
diskriminering, oavsiktlig diskriminering, direkt diskriminering och indirekt
diskriminering. Avsaknad av avsikt att diskriminera är inte den ringaste
ursäkt. Det blir följaktligen dyrt att betrakta flytande svenska
som en merit, om man inte kan bevisa inför Arbetsdomstolen att flytande
svenskt tal är en oundgänglig förutsättning för de
aktuella arbetsuppgifterna.
Arbetsgivarens rätt att själv
välja anställda upphör
De tre nya lagarna innebär att privata
arbetsgivares rätt att själva välja anställd slutgiltigt
upphör. Om detta skrivs i propositionerna 179 och 180: "Vad
som enligt utredningen främst talar mot att diskrimineringsskyddet skall
omfatta även arbetssökande är den i svensk rätt vedertagna
principen om en fri anställningsrätt inom den privata sektorn. Ett
diskrimineringsförbud som tar sikte på arbetssökande innebär
i praktiken att arbetsgivaren inte själv får välja sina medarbetare.
I princip är detta ett ingrepp i den fria anställningsrätten.
Ingreppet är dock för den svenska arbetsrättens del redan välkänt
genom främst jämställdhetslagen och 1994 års lag mot
etnisk diskriminering. Regeringen anser att den skillnad som i dag föreligger
dels mellan en statlig och en kommunal arbetsgivare, dels mellan en offentlig
och en privat arbetsgivare inte bör upprätthållas längre.
Regeringen instämmer alltså i utredningens förslag att alla
arbetssökande bör omfattas av skyddet mot diskriminering oavsett
arbetsgivare."
Upphävandet av den fria anställningsrätten
innebär i praktiken att en arbetsgivare inte längre får anställa
den som man tror är bäst lämpad för arbetet och som lättast
kommer att fungera i samarbetet med övriga anställda eller som förmodas
ha lättast att etablera goda kundkontakter. I stället tvingas arbetsgivaren
- för att undgå skadeståndskrav - se enbart till formella
meriter såsom utbildning och yrkeserfarenhet. Nu är det i verkligheten
inte säkert att exempelvis en lokalvårdare med tjugo års
yrkeserfarenhet och tio AMS-kurser nödvändigtvis fungerar bättre
än en ung arbetssökande med begränsad erfarenhet av städning
och inga kurser. Referenser om ambition, motivation, tjänstvillighet,
plikttrohet, noggrannhet, samarbetsförmåga blir närmast ointressanta
i den nya arbetsrätten. Det är diskrimineringsombudsmännen
och Arbetsdomstolen som ytterst kommer att bestämma vilka anställda
en arbetsgivare skall ha. Staten bestämmer vem småföretagaren
får anställa.
Oförenliga utfästelser om småföretagen
Var och en inser att företagen i framtiden
kommer att bli ytterligt försiktiga med nyanställningar. Främst
gäller detta naturligtvis små företag. Vilket litet företag
har råd att riskera skadestånd till dem man valt att inte anställa?
Hur rimmar detta med allt vacker tal om tillväxt i näringslivet
och på arbetsmarknaden och alla fagra löften om att underlätta
för småföretagandet? Naturligtvis inte alls. Även statsrådet
Björn Rosengren måste inse att de två yttranden som ovan
citerats från hans anförande i riksdagsdebatten den 3 februari
strider mot varandra: "Reglerna för företagen skall
förenklas och bli färre. Ytterligare regelförenklingar kommer
att genomföras för att de mindre företagen skall kunna växa
och utvecklas" respektive "Diskriminering på grund av
kön, etnisk bakgrund eller sexuell läggning är ett onödigt
och ofattbart slöseri med våra gemensamma resurser. Nya lagar mot
diskriminering träder i kraft inom kort. Regeringen kommer inte att tveka
om ytterligare insatser behövs." Samma oförenliga utfästelser och proklamationer finner man hos alla
riksdagspartier och hos många enskilda riksdagsman, exempelvis moderaten
Marietta de Pourbaix-Lundin som i motion 1998/99:A722 skriver "Mot bakgrund av hur verkligheten ser ut, och att de som
inte vill ha särlagstiftning inte har något reellt alternativ till
lagstiftning för att åtminstone signalera att samhället inte
accepterar att människor som är invandrare, funktionshindrade eller
homosexuella har ett fullgott skydd, anser vi att regeringens förslag
är ett steg i rätt riktning", medan hon i
motion 1998/99:N203 framför: "När nu alla talar om att
nya arbeten skall tillkomma i det privata näringslivet är dags att
gå från ord till handling! Ett sätt äratt snabbt gå
igenom samtliga lagar och förordningar som företag/företagare
måste följa. Syftet med detta är att få en samlad bild
för att sedan kunna ta bort eller ändra alla lagar, regler och förordningar
som försvårar, hämmar eller förhindrar företagandet.
Det gäller allt från att starta nya företag till att befintliga
expanderar och anställer fler". Liknande
motsägelser är legio i regerings- och riksdagstrycken.
När det är så uppenbart att
de planerade diskrimineringslagarna slår så hårt mot främst
de små företagen, finns anledning att fråga sig hur det är
med de utlovade PKA-analyserna, problem- och konsekvensanalyserna för
små företag, de som Rosengren utlovade i riksdagens tillväxtpolitiska
debatt med orden: "Alla nya regler analyseras utifrån ett
småföretagarperspektiv". Jo, i de tre propositionerna
med lagförslag om förbud mot diskriminering förekommer orden
småföretag och småföretagare 0 gånger. Samtidigt
kan påpekas att i propositionen om förbud mot diskriminering av
funktionshandikappade förekommer orden sjukfrånvaro och sjuklön
likaså 0 gånger trots att de rimligen är väsentliga
faktorer att väga in, när exempelvis en person med kronisk sjukdom
anställs.
Småföretagardelegationens strutstaktik
Det vore rimligt att regeringens småföretagardelegation
hade tagit ställning till de kommande diskrimineringslagarna. Så
skedde emellertid inte. Delegationen beslutade sig nämligen för
att inte behandla arbetsrättsliga frågor, vilket man motiverade
enligt följande: "Arbetsrättsliga regler har av många småföretagare
lyfts fram som ett viktigt problem. Delegationen har valt att inte gå
på djupet inom detta område området är komplext,
kontroversiellt och har varit föremålför omfattande utredningar.
Om Småföretagsdelegationen valt att gå på djupet inom
arbetsrätten hade risken varit stor att delegationens arbete inom övriga
områden blivit lidande utan att några särskilt stora framsteg
gjorts inom arbetsrättens område." (SOU 1998: 94, Småföretagsdelegationens rapport 7).
Vidare "Småföretagsdelegationen
vill dock understryka behovet av en fortsatt dialog kring arbetsrättens
utformning för en fördjupad anpassning till småföretagandets
villkor. Delegationen bedömer arbetsrätten som ett viktigt område
för att förbättra företagens tillväxtförutsättningar...
Utmaningen inom arbetsrätten ligger i att utforma system som är
smidigare för företagen och underlättar utvecklingen av nya
företag, branscher och organisationsformer utan att de anställdas
krav på anställningstrygghet, arbetsmiljö och inflytande urholkas." Genom att på detta eleganta sätt skjuta arbetsrätten
åt sidan, undvek Småföretagsdelegationen att ta ställning
till de tre lagförslag som mer än alla skatter och andra pålagor
kommer att hota företagens existens.
Varför ser ingen att kejsaren är
naken?
Hur kommer det sig då att ingen enda
av riksdagens 349 ledamöter, ingen journalist, ingen av de officiella
remissinstanserna, ingen av de vanligare samhällsdebattörerna har
insett att kejsaren är naken, att diskrimineringslagarna direkt strider
mot ambitionerna om tillväxt och ökad sysselsättning? Frågan
har förstås flera svar.
Integration, antirasism, mångfald är
numera att jämställa med närmast religiösa trossatser.
Som brukligt är i religiösa sammanhang kan i stort vilket önsketänkande
som helst florera utan att ifrågasättas. Logik, erfarenhet, sunt
förnuft står sig slätt i religiösa sammanhang. När
opinionsbildarna påstår att etnisk mångfald gynnar kreativitet
och lönsamhet även i företagen, är det inte läge
att säga emot. I själva verket finns inga som helst bevis varken
i Sverige eller utomlands att en mångetnisk personal arbetar effektivare
än en etniskt homogen. Rimligen riskerar man i stället ett ökande
antal konflikter som drar tid och pengar från det egentliga arbetet,
t ex vissa nationaliteters svårigheter att anpassa sig till kvinnliga
chefer.
EU-medlemskapet kräver att vi anpassar
vår lagstiftning, påstår somliga. Nu är det i verkligheten
så att EU förbjuder diskriminering av nationaliteter - gäller
endast de 15 EU-nationaliteterna. Däremot har EU inga lagar mot diskriminering
på etnisk grund.
Andra tillskyndare av diskrimineringsförbud
hänvisar till amerikansk lagstiftning. Det är visserligen sant att
det process- och skadeståndsinriktade USA har stränga lagar mot
diskriminering, främst etnisk diskriminering. Man bör emellertid
erinra sig att amerikanarna har historiska förpliktelser mot såväl
de negerslavar man tvingade från Afrika till USA som den indianska urbefolkning
man i det närmaste utrotade. För övrigt anses USA ha en mycket
bristfällig lagstiftning om anställningsskydd. Förbudet att
diskriminera går hand i hand med arbetsgivarens närmast obegränsade
möjligheter att avskeda icke önskvärda anställda.
Diskrimineringslagstiftningen avsedd dölja
den havererade invandringspolitiken
Det viktigaste enskilda skälet till samtliga
partiers enighet kring behovet av skärpt lagstiftning mot etniska diskriminering
är med säkerhet den havererade invandrings- och integrationspolitiken.
Trots att svenska folket aldrig tillfrågats om de senaste 20 årens
nästan okontrollerade massinvandring, vägrar politikerna att ta
sitt ansvar för de konsekvenser som blivit allt svårare att dölja.
Massarbetslösheten bland senare års asylinvandrare och deras anhöriga
har lett till svåra påfrestningar på kommunernas ekonomi
senast manifesterat i en rapport från kommunförbundets integrationsberedning "Fördel Mångfald - en sammanhållen strategi för
ökad integration". Många kommuner vägrar numera
av ekonomiska skäl att teckna flyktingavtal med staten.
Genom att i ökad utsträckning tvinga
arbetsgivarna att anställa invandrare hoppas politikerna kunna minska
arbetslösheten och socialbidragsberoendet hos invandrarna och därigenom
få de egna misslyckandena mindre synliga. Visserligen kommer i stället
arbetslösheten bland svenskar att öka men den är inte lika
lätt att skylla på massinvandringen. En annan trolig konsekvens
är att motsättningarna ökar mellan å ena sidan etniska
svenskar och äldre arbetskraftsinvandrare och å andra sidan senare
tiders asylinvandrare.
Naturligtvis är politikernas förhoppningar
fåfänga. Företagens vilja att rekrytera kommer att minska
påtagligt, främst vad gäller permanenta anställningar.
Detta drabbar alla arbetslösa, svenskar såväl som invandrare.
Diskrimineringslagstiftningen kommer dessutom medföra att arbetsgivarna
blir extra försiktiga när det gäller invandrare, funktionshindrade
och sexuellt avvikande, de grupper lagarna skulle främja. Vem vill anställa
den som har ekonomisk vinning av att hävda diskriminering vid varje motgång
och kräva skadestånd? Med all säkerhet kommer nyrekrytering
av arbetskraft i fortsättningen att i ökad utsträckning ske
informellt via personliga kontakter och i minskad omfattning via arbetsförmedling
och annonsering.
Vinnare blir med de nya lagarna naturligtvis
juristerna. Specialisterna på arbetsrätt kan se fram mot många
inkomstbringande processer, analogt med förhållandena i USA. De
tre i diskrimineringssammanhang aktuella ombudsmännen liksom Arbetsdomstolens
ledamöter kan förvänta sig ett ökat antal anmälningar.
Det är dock tveksamt om en dylik tillväxt är vad Sveriges ekonomi
bäst behöver.
|