Ur FRI
INFORMATION:
Moderater om segregation
Om en rapport och dess författare
Till partistämman i början av september
1999 har en arbetsgrupp inom moderata samlingspartiet tagit fram en rapport
med titeln Förnyelse och medborgarmakt moderat politik mot
social segregation och utanförskap. Ledare för arbetsgruppen
har varit Mauricio Rojas, tidigare lektor i ekonomisk historia vid Lunds universitet,
numera anställd vid Timbro, ett förlag och idécentrum nära
moderaterna och SAF.
Mauricio Rojas från chilensk
vänsterrevolutionär till moderat ideolog
Rojas kom i mitten på 1970-talet till
Sverige från Chile, där han tillhörde den revolutionära
extremvänstern, MIR (Movimiento de Izquierda Revolucionar, en vänsterrevolutionär
rörelse till vänster om det chilenska kommunistpartiet). I Sverige
företräder han närmast marknadsliberalismen. Han har under
senare år anlitats som debattör och ideolog inom moderata samlingspartiet
och uppskattande citerats av Carl Bildt i flera officiella anföranden.
Till 1999 års moderata partistämma har han av MUF-ordförande
Gunnar Strömmer föreslagits som medlem av partistyrelsen, möjligen
t o m partiledare! Onekligen långt marscherat från vänsterrevolutionära
MIR.
Trots att Rojas talar utomordentligt usel
svenska efter ett kvarts sekel i vårt land, har han under 1990-talet
varit en mycket produktiv skribent på svenska. Flertalet av hans skrifter
handlar om invandrarnas eländiga situation i Sverige. I ensamhetens
labyrint. Invandring och svensk identitet publicerades 1993. 1995
kom Sveriges oälskade barn - att vara svensk men ändå
inte. Hösten 1996 kom Efter folkhemmet . En agenda
för Sveriges förnyelse. 1997 publicerade Rojas (tillsammans
med Pieter Bevelander och Benny Carlson) I krusbärslandets storstäder
om invandrare i Stockholm, Göteborg och Malmö och
(tillsammans med Lena Liljeroth) Svenska främlingar att älska
Sverige med dess fel och brister. 1998 kom Valser om
arbetets slut som liksom den 1995 (tillsammans med Christer
Gunnarsson) publicerade Tillväxt Stagnation Kaos en institutionell
studie av underutvecklingens orsaker och utvecklingens möjligheter berör
samhällsekonomi och ekonomisk teori, d v s de ämnen där Rojas
kan förmodas ha visst mått av expertkunnande.
Rojas har också varit en flitig gäst
på de större dagstidningarnas kultur- och debattsidor, där
han ömsom medkännande beskrivit Sveriges omvandling från homogen
nation till mångetniskt samhälle, ömsom i synnerligen aggressiva
ordalag skällt på det svenska samhället.
I såväl de hittills publicerade
böckerna om svenskar och invandrare som i en mängd debattartiklar
hotar Rojas med blodig gatustrider mellan svenskar och en invandrad underklass,
om inte invandrarna blir mer delaktiga i det svenska samhället. I inledningen
till I ensamhetens labyrint skriver Rojas: "Invandrarna behöver i sin
tur ta till orda, bli delaktiga, resa sig ur tjänstefolkets förödmjukande
tystnad inför herrefolket". Att påstå
att svenska folket uppträder som ett "herrefolk" är direkt lögn och mycket oförskämt. Rojas lever i sin
egen värld av oförrätter och förödmjukelser, en värld
som säger mer om Rojas än om Sverige.
I grunden har Rojas´ böcker och
alla debattartiklar samma tema: svenskarna förstår inte vilka enastående
resurser landets invandrare utgör. I stället för att ta till
vara invandrarnas kompetens, klienteliserar man dem till passivitet och bidragsberoende.
Sverige har varit ett enastående etniskt homogent land men är nu
mångetniskt och mångkulturellt. Invandrarna är i stor utsträckning
välutbildade storstadsbor, medan svenskarna har allmogeursprung. Svenskarnas
bondska härstamning är något att skämmas för, det
talar för efterblivenhet och bristande civilisation. För Rojas framstår
stads- och kafékulturen som oändligt överlägsen den
svenska. Eller för att ordagrant citera Rojas´ bok Sveriges
oälskade barn: "Alla de problem som drabbar invandrarna
är i själva verket svenska problem som har tillspetsats och fått
extrema proportioner". Alla fel
och brister är svenskarnas och det svenska samhällets. Om svenskarna
inte snabbt tar vara på invandrarnas kompetens och låter dem få
utveckla sin kreativitet och finna sina rättmätiga platser i samhället,
väntar en social, ekonomisk och kulturell katastrof.Invandrarnas utanförskap
måste omedelbart brytas, annars tilltar våldet.
Rojas drar ofta paralleller med sitt forna
hemland, Chile. Där förstår man att på ett helt annat
sätt tillåta mångfalden inom utbildningen och det övriga
samhället, vilket lett till en numera blomstrande ekonomi.
Rojas varnar för framtiden "Jag
fruktar att tolvslaget redan har förklingat, även om våra
döva öron inte har hört det. Invandrarnas, framför allt
de utseendemässigt avvikande invandrarnas, utanförskap och underklassposition,
deras växande marginalisering, tendenserna till gettobildning och moraliskt
förfall, det tilltagande våldet i form av gatukriminalitet, gängslagsmål
eller rasistgruppernas lömska attentat, allt det säger att vår
tids trångmål fordrar andra lösningar och att vårt
bästa alternativ förmodligen ligger ett eller flera snäpp under
det mest civiliserade idealet". Återigen hotet om våld, om inte svenskarna
accepterar Rojas´ bild av det ideala Sverige.
Rojas anser sig ha en lösning till hur
Sverige skall omvandlas till en fungerande, mångetnisk, medborgerlig
nation: "..satsa på en uppbyggnad av starka, framgångsrika
och framåtsträvande invandrargemenskaper. Det fordrar en samhällelig
satsning på självständiga lösningar, en avveckling av
alla beroendeskapande och klienteliserande mekanismer, ett normsystem som
främjar det egna initiativet och ger kreativiteten och mångfalden
utrymme" (ur I ensamhetens
labyrint).
Till egenheterna hos Mauricio Rojas hör
att han kan framföra diametralt motsatta åsikter i samma fråga.
Så. sade han exempelvis i en intervju i tidningen Idag den 24 oktober
1993: "Jag kan tack vare min bakgrund uttrycka
mig klarare än svenskarna om invandringen. Sverige går från
något som var tryggt, tydligt och pålitligt in i ett stort, mörkt
hål där ingen vet vad som händer om ett år. Det minsta
man kan förvänta sig är att människorna är oroliga.
De är enligt min mening för lite oroliga inför denna enorma
förändring. Sverige skall nu ta emot 100 000 bosnier på två
år av vilka de flesta blir arbetslösa, bidragsberoende, socialt
och kulturellt utanförstående, marginaliserade från början." Två år
senare har han i en intervju publicerad i tidskriften Avräkningsnotan
nr 2, 1995, organ för Linköpings ekonomistudenter, en diametralt
motsatt Sverigebild: "Med avseende på Sveriges
storlek och ekonomiska förutsättningar kan vi ta in runt 50 miljoner
invandrare till, det skulle ge positiva ekonomiska effekter främst för
glesbefolkade områden som Norrland genom billigare infrastruktur o s
v". År 1993 var följaktligen 100 000 invandrare för
mycket, 1995 var det lagom med 50 miljoner!
Samtidigt som Rojas i en mängd debattartiklar
och intervjuer och i sina böcker hävdat att Sverige måste
lära sig att ta till vara all kreativitet och kompetens som genereras
av den mångetniska invandringen påstår han i boken Tillväxt
Stagnation Kaos att Taiwans exempellösa ekonomiska framgångar
sammanhänger med att landet är socialt, kulturellt och etniskt homogent
och starkt nationalistiskt. "Kulturell och etnisk splittring är ett vanligt hinder
för ekonomisk utveckling i u-länderna. Några sådana
hinder har aldrig behövt övervinnas i Taiwan".
Färgad Rinkebypolitiker
Bland medlemmarna i den moderata arbetsgruppen
mot social segregation och utanförskap återfinns också Fatima
Nur, somalisk landstingspolitiker från Stockholmsförorten Hässelby,
tidigare Rinkeby. I en intervju i Svenska Dagbladet den 23 augusti 1999 förklarar
Nur att hennes hjärtefrågor i landstinget är att hålla
vårdcentralen i Rinkeby öppen dygnet runt. Nur berättar i
intervjun att en klar majoritet av vårdcentralens patienter är
av somaliskt ursprung, mångbarnsfamiljer med stort behov av akutvård.
Nur påpekar också att vårdcentralen saknar somalisk läkare,
trots att somaliska läkare går arbetslösa i Sverige.
Tydligt är att den moderata landstingspolitikern
Nur slåss för s k särintressen. Angående de aktuella
rapporten mot segregation och utanförskap framhåller Nur att det
gäller att bädda för ett nytt tänkande i traditionella
moderata miljöer som Danderyd och Djursholm.
Moderat förortsbild från
mångkulturell slum till medborgarmakt
Rapporten Förnyelse och medborgarmakt
moderat politik mot social segregation och utanförskap handlar om storstädernas invandrartäta förorter. Det är
inte den första moderatrapporten i denna fråga. 1991 kom Storstaden
levnadsvillkor och segregation, i vilken moderaterna hävdade
att andelen socialhjälpstagare är det effektivaste kriteriet för
att identifiera storstadsregionernas minst attraktiva områden. Rapporten
refererades i Fri Information nr 6, 1994 och definierade 21 bostadsområden
i Stockholmsregionen, 20 i Malmöregionen och 10 i Göteborgsregionen,
där antalet socialhjälpstagare var minst dubbelt så högt
som i regionen i genomsnitt. Dessa 51 områden karakteriserades av moderatrapporten
som slum. 10 - 30 procent av befolkningen var socialbidragstagare, 10 - 55
procent var utlandsfödda. Områdena utmärktes av hög arbetslöshet,
hög brottslighet, sociala problem, dåligt fungerade skolor. Barnen
präglades av en miljö av halvspråkighet, TV-våld, narkotikahandel
och kriminalitet, ett slags betongslummens "aniarabarn". Ett dåligt
socialt arv och en dålig utbildning kommer att prägla dessa ungdomar
under hela deras liv, förutspådde rapporten.
Sedan Storstaden levnadsvillkor
och segregation publicerades har åtta år passerat. Under
tre av dessa har Sverige haft en moderatledd regering. Ingenting har blivit
bättre i de invandrartäta storstadsförorterna.
Som bekant satte regeringen Bildt 1991
1994 ett svårslaget rekord i antalet beviljade permanenta uppehållstillstånd
för asylsökande. Samtidigt fanns en högljudd minoritet inom
moderata samlingspartiet främst ungmoderater som krävde
en totalt fri invandring. För många borgerliga väljare kom
1997 Land för hoppfulla ett moderat "manifest
för ett nytt sekel" som ett bevis på att moderaterna
äntligen nyktrat till i invandringspolitiken. I klartext skildrades svenskens
reaktion på massinvandringen: "Nu
stämplas han som rasist, men, om vi antar att han inte var det från
början: vad var det som fick honom så avogt inställd? Ja,
inte handlar det om hårfärg eller hudfärg, inte handlar det
om någon ideologisk tro på den nordiska rasens överlägsenhet,
inte om någon uppblossande misantropi, utan det handlar om att han alltmer
kommit att betrakta sig som nyttig idiot. För honom är det mängden
fripassagerare det handlar om. Välfärdsstaten verkar ha blivit en
sorts universell rättighet. Vad han ser är i alla fall att den bäddar
in allt fler männniskor från fjärran land i bidragssystemet.
Hans rättskänsla är kränkt. Föreställningen
att alla i Sverige ska leva på samma standard vare sig de jobbar eller
inte, att man 'försörjer sig' antingen genom eget arbete 'eller
i form av bidrag från det allmänna' retar honom. Han tycker att
vi gör det för lätt för de nya. Han känner sig lämnad
i sticket av alla företrädare för goda och progressiva värden.
Utsatt och utfrusen. Självföraktet gnager honom". Manifestet andas en förståelse för svenskens inställning
till massinvandringen. "Och han kan inte låta bli
att jämföra. Han är svensk. Han har jobbat och bidragit i alla
år. När han behöver hjälp då finns ingen. Han är
inte van vid sådant. Och han kan inte undgå att se vad invandrarna
får. De får socialbidrag. De har hyran betald. De har fria månadskort,
så gott som fri barnomsorg. Med tre barn får de en levnadsnivå
som motsvarar en inkomst före skatt på flera hundra tusen. Han
kan inte låta bli att tänka på det. Varje gång han
ser en svartskallefamilj tänker han på det. Det har blivit så.
Förut tänkte han inte i de banorna, men nu gör han det. Varför
kommer de hit egentligen? Hur kommer det sig att de är så himla
insatta i våra socialförsäkringar redan vid gränsen?
Varför skall de ha allt och han ingenting?"
Det officiella hyckleriet kritiseras: "Myndigheterna
vill inte tala om hur många som kommer. De trixar med orden och betonar
hur få flyktingar som kommer när det i själva verket har kommit
mångdubbelt fler av andra kategorier, som inte har beteckningen flyktingar,
utan är anknytningsfall, de factoflyktingar med flyktingliknande skäl,
och sådana som fått stanna av humanitära skäl, men som
till det övervägande flertalet får sin försörjning
tryggad av oss". Vidare: "Human är den som skriver på
upprop om en öppen och generös flyktingpolitik. Att han sedan skickar
den inhumana räkningen vidare till den redan hårt pressade allmänheten
brukar sällan nämnas" och "Man kan inte samtidigt
hamra skatter ur ett lands invånare, suga ut dem som har någon
sorts hemortsrätt i landet in på bara benen, och med andra handen
räkna in otaliga skaror och erbjuda dem en skälig levnadsnivå,
som det heter. Det är orättvist, Det stöter nog de flestas
grundläggande rättsuppfattning".
Svenskarnas tilltro till moderaternas tillnyktring
i flyktingpolitiken försvann dock snabbt. Efter det att främst Pierre
Schori och SSU genom de politiska tungviktarna proffsboxaren Paolo Roberto
och modellen Camilla Henemark utsatt moderaterna för hätska
beskyllningar om rasism begravdes manifestet Land för hoppfulla i tysthet och moderaterna rättade åter in sig i ledet, vilket årets
rapport Förnyelse och medborgarmakt är tydligt exempel
på.
Okontroversiell lägesbeskrivning
Rapporten Förnyelse och medborgarmakt presenterar en tämligen okontroversiell beskrivning av dagens verklighet
i de invandrartäta förorterna. Samma har vi läst flera gånger
tidigare, t ex i Storstadsutredningens slutbetänkande (SOU 1998:25).
Moderaterna faller in i ledet genom att använda dagens moderiktiga socialspråk:
empowerment, egenmakt, underifrånperspektiv (bottom-up approach), utanförskap,
nyfattigdom, segregation, klientelisering, solidaritet o s v. Egentligen saknas
bara orden mainstream, diskurs och kontext.
Rapporten citerar Invandrarpolitiska kommitténs
slutbetänkande (SOU 1996:55) "Analyser av den invandrade befolkningens
situation på arbetsmarknaden antyder att en skiljelinje kan dras vid
någon tidpunkt i närheten av år 1975. Invandrare som kom
dessförinnan har klarat sig förhållandevis bra, medan många
av de senaste 20 årens invandrare också efter en längre tid
i Sverige har stora svårigheter att finna en fastare förankring
i arbetslivet". Liksom Invandrarpolitiska
kommittén avstår den moderata arbetsgruppen under Mauricio Rojas
att kommentera vad som hände just 1975. 1975 var det år som riksdagen
i total enighet, utan föregående debatt godkände den invandrarpolitiska
utredningens förslag till ny invandrarpolitik, J, V och S, Jämlikhet,
Valfrihet och Samverkan, honnörsbegrepp som inte analyserades av rikdagsledamöterna
och än mindre av svenska folket. Riksdagsbeslutet innebar att den traditionella
assimilationspolitiken begravdes och ersattes av en integrationspolitik vars
mål och innebörd förblev okända, även av politikerna,
men vars resultat vi ser idag.
För att definiera fattigdomen i de invandrartäta
förortsgettona åberopar den moderata rapporten olika utredningar
inom EU. Man fastslår att man numera övergett begreppet "income
poverty" till förmån för "deprivation" eller krångligare "en kumulativ process av utestängning eller segregation
från samhällslivets centrala arenor". Begreppet "social exclusion" sägs
vara central för EU:s fattigdomsanalys. "Med detta förflyttades det
analytiska fokus från inkomst- och konsumtionsaspekten till frågan
om produktiva resurser och maktproblematiken".
Rapporten Förnyelse och medborgarmakt ansluter sig till EU:s syn på nyfattigdomen, en syn som utmärks
av "framväxten av ett medborgarcentrerat och dynamiskt
socialpolitiskt perspektiv på fattigdoms- och segregationsproblemet
som bara på undantag har kommit till uttryck i svensk debatt och socialpolitiskt
praxis. Det handlar i grund och botten om ett nytt förhållningssätt
till det politiska uppdraget i största allmänhet i vilket underifrån-
eller medborgarperspektivet, det civila samhället styrka och egenmakt
eller empowerment som främsta socialpolitiska mål och medel är
centrala inslag". Mycket långt från Land för hoppfulla, följaktligen.
I sin analys av invandrarnas svårigheter
att komma in i arbets- och samhällslivet uppehåller sig den moderata
arbetsgruppen som väntat främst vid s k strukturella problem, skattesystemet,
bristande facklig flexibilitet, felaktig socialpolitik, krångliga regelverk
inte minst på arbetsrättens område, kontraproduktivt lönebildningssystem.
Man påpekar att "utestängningen från den svenska arbetsmarknaden vad
gäller exempelvis stora invandrade grupper når extrema nivåer.
Sverige har faktiskt det största arbetslöshetsgapet mellan infödda
och utomeuropeiska invandrare av alla jämförbara industrialiserade
länder, trots en förhållandevis hög utbildningsnivå
bland många av de berörda invandrarna".
När det så kommer till konstruktiva
förslag blir rapporten diffus och föga imponerande. Man pekar på
tre fundamentala uppgifter att ta itu med, nämligen
1. Att röja hinder mot arbete, företagande
och egenansvar
2. Att skapa förutsättningar för
trygga liv
3. Att göra resurser och möjligheter
tillgängliga
Hinderröjningen riktas mot strukturproblemen
skatter, arbetsrätt, företagandets regelverk etc. Tryggheten förutsätter
effektiv brottsbekämpning, tillgänglighet hos polisen men också
ökad samhörighet i bostadsområdena genom exempelvis övergång
från hyresrätter till bostadsrätter, valfrihet när det
gäller skola, vård och omsorg allt gamla moderata krav.
Det enda nya förslaget i rapporten gäller
tillgängligheten, man vill ersätta diverse arbetsmarknadspolitiska
åtgärder med en "arbetspeng" som den arbetslöse
fritt får disponera för att köpa utbildning eller arbetsförmedling.
Som läsare tvivlar man på "arbetspengens" effektivitet. Det gör emellertid inte rapportens författare: "Resultatet skulle givetvis bli
framväxten av en enorm mångfald av möjligheter som i dag lyser
med sin frånvaro. Det skulle handla om olika företag och företagstyper,
som genom att erbjuda bättre och mer skräddarsydda tjänster
skulle konkurrera för att vinna olika kundkategorier. Här skulle
vi inte längre se alla dessa 'roliga kurser' och 'innovativa projekt'
dit vi kommenderar arbetslösa människor i dag som om de vore socialtjänstens
livegna. Här skulle vi i stället se professionalismen växa
fram och den så viktiga respekten som varje producent har för individer
som kan välja bort undermåliga produkter". Föga oväntat
presenterar rapporten ingen analys av hur denna underbara tulipanaros skall
realiseras.
En censurerad och totalt ensidig syn på
segregationen
Den tilltagande segregationen, de avgrundsdjupa
klyftorna mellan invånarna i de s k utsatta områdena och den övriga
befolkningen, är en ödesfråga för Sverige. Det rör
sig inte bara om gigantiska ekonomiska problem. Än viktigare är
den sociala aspekten med tilltagande våld och övrig kriminalitet.
Vissa delar av Sverige är vissa tider på dygnet ett farligt och
laglöst samhälle. Ansvaret vilar helt på politikerna i samtliga
riksdagspartier som fegt, kortsiktigt och aningslöst tillåtit en
okontrollerad massinvandring av asylsökande från hela världen,
vars asylskäl oftast varit lika obefintliga som deras identitet varit
osäker. Förmodligen är problemen olösliga, men man hoppas
ju i det längsta att någon skall presentera ett realistiskt förslag
till hur det till synes oundvikliga sönderfallet av Sverige skall förhindras.
Den nu presenterade moderata rapporten Förnyelse
och medborgarmakt har tyvärr intet att erbjuda. Den kommer snart
att finna sin plats i papperskorgen. Det som framförs är visserligen
tämligen harmlöst. Det är vad som inte skrivs i rapporten som
dömer ut den.
I lägesbeskrivningen antyds inte med
en stavelse att asylinvandringen till Sverige varit orimligt stor, större
än till alla andra västländer. Ingenstans ifrågasätts
skälen till att migranter sökt sig just till Sverige, att det är
välfärdsförmånerna, möjligheterna att bli försörjd
utan att arbeta som lockar hit många av dem. Läsaren bibringas
uppfattningen att 100 procent av de nyanlända brinner av entusiasm för
att omedelbart försörja sig själva genom hårt och idogt
arbete. Till ingen del tycks utanförskapet bero på invandrarna
själva, allt är det svenska samhällets, det svenska systemets
fel. Framför allt är det socialdemokraternas fel, anser den moderata
arbetsgruppen.
En av författarna till manifestet Land
för hoppfulla, bokförläggaren och debattören Helena
Rivière, publicerade 1998 en liten skrift på Timbro, Bidragskulturen
filosofin bakom socialbidraget. Den måste rimligen vara
känd för medlemmarna i den moderata arbetsgruppen mot social segregation
och utanförskap. Det är synd att man inte tagit till sig basala
fakta från Bidragskulturen eller åtminstone karakteristiken
av välfärdsstaten: "Välfärdsstaten
var ett nationellt projekt. Ingen förutsåg internationaliseringen,
globaliseringen av ekonomin, migrationsvågorna. Ingen anade att vi skulle
få ett välfärdssug från fattiga länder. Eller att
det en dag skulle bli uppenbart att vi inte har råd med alla de förmåner
vi beviljar oss själva, och i namn av den stora enhetligheten, alla andra
som kommer hit".
Motviljan mot klarspråk
I en annan rapport till partistämman, Ett parti söker framtidens vägar, skriver moderaterna: "Somaliska invandrare
- som i Sverige till över 90 procent ställs utanför möjligheten
till ett riktigt jobb - erbjuder en ögonblicksbild. Samma somalier som
i Sverige är chanslösa har ett jobb i London en vecka efter det
de flyttat dit".
Det är märkligt att moderaterna
- liksom för övrigt alla andra politiker - vägrar att inse
den enkla förklaringen. I Sverige tar varken löneavtalen eller skattesystemet
hänsyn till löntagarens försörjningsbörda. Det gör
däremot både socialtjänsten och socialförsäkringen.
Ju fler barn desto högre socialbidrag, bostadsbidrag och flerbarnstillägg
till barnbidraget. Verkligheten är den att exempelvis en somalisk åttabarnsfamilj
aldrig någonsin kan nå samma levnadsstandard på förvärvsarbete
som genom passivt bidragsmottagande. Eftersom Storbritannien (och än
mer USA) aktivt motverkar s k välfärdsdrottningar och dessutom har
ytterligt restriktiv asylpolitik, attraherar det svenska systemet en helt
annan, tärande, typ av invandring än den kreativitetsinriktade anglosaxiska.
|