Ur FRI
INFORMATION:
Antinazismen - vår
nya statsreligion?
I forna Sovjet och Öststaterna konstruerades
en fiktiv fiende i form av det fascistiska spöket. Antifascismen upphöjdes
till kollektiv norm. Åsikter som inte överensstämde med statens
syn i olika frågor, t ex krav på sänkta skatter, kom att
betraktas som fascistiska. Budbärarna fråntogs sina rättigheter,
de betraktades som mentalsjuka eller sattes i gulag. Antifascismen var ett
slags övergripande statsreligion, surrogat för religionen som enligt
den rådande doktrinen ansågs vara opium för folket.
Motsvarigheten i 1950-talets USA utgjordes
av antikommunismen. Senator Joseph McCarthys nästintill paranoida antikommunism
med allt vad den innebar i form av stämpling, skandalisering, trakasserier
och social utstötning, kom under några intensiva år att prägla
det amerikanska samhällsklimatet. I båda fallen behövdes dessa
fiendebilder för att legitimera och rättfärdiga samt dölja
brister i respektive samhällssystems ideologiska lärosystem.
I det sekulariserade och mångkulturalistiska
Sverige upphöjdes den 30 november 1999 antinazismen till vad som närmast
skulle kunna betecknas som en "ny statsreligion". Då publicerade
Sveriges fyra största och med varandra konkurrerande tidningar namn och
bild på 62 påstådda nazister och mc-kriminella. Avsikten
var att lyfta fram "Hotet mot demokratin" i offentligheten. Ingen
kunde undgå publiciteten.
Reaktionerna lät inte vänta på
sig, den moraliska panik som utlöstes de följande dagarna och veckorna
antog en snöbollseffekt. I strid med lagen miste flera av de utpekade
personerna både jobb och medlemskap i "sina" fackförbund
(den 3 december hyllade Aftonbladet Metalls uteslutning). Krav på förbud
mot nazistiska och rasistiska organisationer skallade i en samstämmig
kör, en person förlorade sin studieplats, försäkringsbolaget
Folksam meddelade att man tänkte använda artikeln för att spåra
kunder och säga upp avtalet med dessa, kontrakt på hyrda lokaler
bröts, och på företag runtom i landet beställdes massexemplar
av artikeln som tillsammans med böcker om förintelsen lades ut på
arbetsplatsernas fikarum med uppmaningar till personalen att sätta sig
in i denna "nya lära".
Förfarandet är unikt. Plötsligt
påstods den marginella nazismen vara viktigare än massarbetslösheten,
den tilltagande fattigdomen, den accelererande och allt brutalare brottsligheten,
nedskärningarna inom den offentliga sektorn etc, etc.
Fri Information stödjer en granskning
av nazismen och därtill relaterad brottslighet. De avskyvärda polismorden
och mordet på en fackföreningsman måste med all kraft fördömas
och bekämpas. Parallellerna till det forna Sovjets antifascism och USAs
McCarthyism är emellertid alldeles för uppenbara, när man ser
på det som nu händer i Sverige. Man måste emellertid ifrågasätta
metoden att hänga ut ostraffade unga människor tillsammans med den
grövsta sortens kriminella. Definitionsfrågan i sammanhanget är
av högsta relevans - massmedia tycks ha pådyvlat de utpekade individerna
åsikter de själva förnekar. Pressetiska frågor hamnar
därmed i blickfånget.
Fri Information anser inte att individer och
grupper som pläderar mot och vill avskaffa demokratin, vare det rör
sig om nationalsocialister eller kommunister, skall fråntas sin demokratiska
rättigheter. Det vore att närma sig de läror som demokratin
säger sig bekämpa. Argumentation må vara lönlös
gentemot människor vars irrationella åsikter är djupt rotade.
Ändå är den demokratiska vägen den riktiga. Nazisternas
argument visar härvidlag uppenbara brister, exempelvis är rasblandning,
som man motsätter sig, biologiskt möjlig, kanske till och med gynnsam.
Förintelsen, som nazisterna förnekar, utgör en av historiens
mest väldokumenterade illgärningar. Det är emellertid handlingar,
inte åsikter, som skall bekämpas och straffas.
Den aktuella publiceringen har också
tagits till intäkt för att åter starta ett vettlöst drev
mot demokratiska invandringskritiska organisationer. Utan betänkligheter
klumpades demokrater ihop med den antidemokratiska företeelse media sade
sig granska. Sverigedemokratens påstods organisera terrorn i Sverige.
Om Sjöbopartiet skrev Aftonbladet(2/12): "Främlingsfientlighetens
mest kända ansikte i Skåne är den tidigare centerpartisten
Sven-Olle Olsson i Sjöbo." Och om Skånes Väl avgavs
följande omdöme: "Trots Skånes Väls öppet
främlingsfientliga politik..." Mot givna bakgrund kan Fri Information därför
inte undgå att belysa den senaste tidens massmediala uppståndelse
och konsekvenser av denna sig.
Social utfrysning
Utfrysning av misshagliga medborgare ur den
sociala gemenskapen är utmärkande för alla totalitära
samhällen. Liberala Expressen stödjer numera denna taktik då
man dagen efter namn- och bildpubliceringen av de 62 skrev: "Den sociala skam som denna vetskap för med
sig är kanske det starkaste skyddet mot nazismen. De många människornas
avståndstagande är långt mycket mer effektivt än en
polisanmälan och har en mer långsiktig verkan än debattartiklar
och tal på torget." Visst
är samhällets avståndstagande effektivt såtillvida att
de utpekade personerna, särskilt de unga som ännu inte vet riktigt
vad de gett sig in i utan starkt påverkats av grupptryck och längtan
efter en identitet, nu sannolikt ser ännu större skäl till
att i praktiken omsätta den ideologi de attraherats av, göra den
till en ultimat livsstil med allt vad det innebär i form av hat och förakt,
eventuellt också våld, gentemot det samhälle som stöter
ut dem.
I samma ledare erkände Expressen att
man nu - formellt - gått ifrån pressetiska regler: "Från
och med nu kan enskilda nazister inte räkna med att skyddas av den svenska
presstraditionens bruk av anonymitet...Liksom i andra länder kan svenskarna
nu få veta vilka som personer som definierar sig själva som demokratins
och rättsstatens fiender." (Expressens felstavning av nazister, red anmärkning.)
Nu förhåller det sig så,
att medan flertalet av de utpekade verkligen tycktes bekräfta sin politiska
ståndpunkt, fanns det tillräckligt många som inte själva
anser sig tillhöra nazismen. Ett uppmärksammat exempel gällde
en anställd på Systembolaget med möjlighet till avancemang,
som chockades av publiceringen då han själv tagit avstånd
från nazismen. Till skillnad från andra utpekade får han
emellertid behålla sitt jobb, även om den planerade chefsutbildningen
slopades.
Exemplet tangerar den pressetiskt utomordentligt
viktiga frågan om vems definition som skall gälla, massmedias eller
den utpekades? Till skillnad från vad Expressen påstod i den ovan
citerade ledaren är det i själva verket massmedia som definierar
vilken åsikt en individ hyser, man bryr sig inte ens om att kontakta
de inblandade innan en exponering, tillika utstötning, av aktuellt slag
sker. Journalistikläraren Anders R Olsson konstaterade i Finanstidningen
den 10 december att de fyra tidningarna tagit sig "makten
att välja ut 62 personer, varav flera aldrig har dömts för
brott, och bestraffa dem med social utstötning".
Metoden att stöta ut individer följdes
upp i en krönika i Aftonbladet (4/12) där Annette Kullenberg ställde
den tarvliga frågan "Vem vill gå på Systemet och
handla av en nazist?", varpå hon pläderade för
yrkesförbud för nazister. Att även nazister kan hålla
isär sina personliga åsikter från sina yrkesroller, vilket
i och för sig inte tycks intressera Kullenberg, bekräftades i Expressen
den 2 december av pressansvarige Göran Andersson på förtaget
IKETT som såg sig tvingad att i förtid avskeda en av sina anställda,
dock med full betalning till kontraktet skulle ha löpt ut: "Jag vill gärna framhålla att killen
uppträtt juste och rejält, både mot oss och kunderna. Han
utförde sitt jobb på ett utmärkt sätt, betonar Göran
Andersson." Den utpekade
sade själv: "Man kan tycka vad man vill om våra åsikter.
Men vad dessa har med jobbet att göra förstår jag inte. Så
länge vi sköter våra sysslor, givetvis. Personligen har jag
jobbat tillsammans med en invandrare på en flyttfirma utan minsta problem.
Varken jag eller de är ju skuld till den svenska invandrarpolitiken."
Stolthet över publiceringen
Den 1 december försvarade även Aftonbladets
chefredaktör publiceringen. Anders Gerdin skrev om den stolthet han kände
efter publiceringen, bl a medgavs att andra journalister "aldrig tidigare känt en sådan stolthet
över att vara i yrket". I samma tidning jublade Göran Persson åt medias
belysning, och överåklagare Sven-Erik Alhem tyckte publiceringen
var riktig, trots att vissa av de utpekade inte ens dömts för brott: "Visst finns det pressetiska regler och det är
modigt att ta risken att bli fälld. Den fege hade i stället valt
att låta bli att publicera och dragit en filt över sig."
En chefredaktör, en statsminister och
överåklagare som alltså är stolta över att en ny
era inletts i Sverige, där medias pressetiska regler inte längre
gäller. Ett mönster i fråga om att negligera gällande
lagar och hittills accepterade regler blir alltmer tydligt. Inga politiska
eller massmediala avståndstaganden hördes och inga rättsliga
åtgärder vidtogs mot de politiker som tillsammans med avgrundsvänstern
bröt mot grundlagens mötesfrihet genom att med äggkastning,
visselpipor och även våld sabotera såväl Sverigedemokraternas
som Det Nya Partiets valturnéer inför förra riksdagsvalet
(se Fri Information nr 4 och 5, 1998). Inte heller vågade den ansvarige
Stockholmsåklagaren agera i samband med PKK-anhängares stormning
av LOs högkvarter i Stockholm vintern 1999, där man kidnappade personal,
förstörde inredning, hotade med mordbrand eller mot vandaliseringen
av FNs lokala flyktingsekretariat (UNHCR), i syfte att uppmärksamma den
kurdiske terroristledaren Öcalan.
Vi befinner oss i den absurda situationen
att medan brott riktade mot etniska svenskars politiska engagemang (SD och
d) understöds av media och politiker, har en grupp invandrade kurder
lyckats ställa sig ovanför svensk lag. Fredlöshet och rättslöshet
är alltså det som mot slutet av 1900-talet gäller för
människor med misshagliga åsikter.
Sverigedemokraterna påstods organisera
terror
Sverigedemokraterna påstods i den gemensamma
publiceringen tillsammans med några andra organisationer "leda
terrorn" i Sverige. Men om nu partier vars program i vissa avseenden
liknar Sverigedemokraternas såsom Le Pens Nationella Fronten i Frankrike,
Heiders Frihetsparti i Österrike, Vlams Blok i Belgien, Framstegspartiet
i Norge och andra påstått antidemokratiska och fascistiska partier
med betydande inflytande i respektive land verkligen vore vad massmedia, svenska
politiker m fl hävdar, varför har inte de odemokratiska inslagen
ökat i dessa länder? Inte har det parlamentariska systemet satts
ur spel, inte har mötes- och yttrandefriheten minskat i dessa länder.
Inget av nämnda partier förespråkar nämligen sådana
inskränkningar av demokratin. Snarare är det meningsmotståndarna
som kräver sådana begränsningar.
TT refererade den 4 oktober till en vallokalsundersökning
från Österrike vilken visade att 68 procent av Frihetspartiet väljare
röstade på partiet främst för att de ville komma åt
fusk, skandaler och misskötsel inom statsapparaten. Detta har intet med
nazism och antidemokrati att göra utan visar allenast att etablissemanget
förlorat den främsta demokratiska kompetensen, den kritiska och
reflekterande förmågan, det sakliga förhållningssättet.
Det "kritikerna" har att invända
mot är enbart partiernas syn på invandring och invandringspolitik
vilket objektivt och sakligt sett omöjligen kan vara kriteriet för
nazism och antidemokrati. Utmärkande för nationalsocialismen är
ju i stället avskaffande av parlamentarismen och demokratin, förstatligandet
av näringslivet, rasbiologiska tankesätt, antisemitismen och föraktet
för svaghet. Inte skulle någon nykter debattör på allvar
hävda att vänsterpartiet vid ett eventuellt maktövertagande
skulle införa proletariatets diktatur med allt vad det innebär i
form av våld, terror, censur, gulag m m. Med vetskapen om att det i
partiledningen finns företrädare som öppet kallar sig kommunister
och offentligt hyllar massmördaren Lenin skulle det i och för sig
kunna vara en adekvat polemik.
För övrigt undrar man om etablissemanget
skulle komma på tanken att sätta likhetstecken (snedstreck) mellan
kommunism/socialism vilket alltsomoftast görs med begreppen nazism/rasism.
Ordet rasism omfattar ju numera den majoritet av svenskarna som enligt mätningarna
är kritiska till den förda invandringspolitiken (se t ex Anna-Lena
Lodenius och Per Wikström i boken Vit makt och blågula drömmar,
1998, där den minsta gemensamma nämnaren på deras "definition"
av rasism utgörs av "kriteriet": minskad invandring).
Reaktion från Allmänhetens pressombudsman
Flera av de utpekade är mycket unga och
har inte dömts för brott. Detta fick privatpersoner att reagera
och JK-anmäla publiceringen. Även Allmänhetens Pressombudsman,
PO, Per-Arne Jigenius, hade invändningar mot att unga exponerades tillsammans
med grova förbrytare.
Aftonbladet har vana av liknande skandaler
sedan tidigare. Efter det att misstankar riktats mot den journalist som ansvarade
för reportagen kring hotbilderna av Alexandra Pascalidou och Clas Cassel
ställde Aftonbladet på ledarplats frågan om vem man skall
lita på lita på, ett gäng nazister eller en flitig journalist.
Redaktionen sade sig givetvis hysa det största förtroende för
journalisten, men tvingades sedermera avskeda honom efter att det uppdagats
att han i själva verket ljugit kring flera omständigheter. Chefredaktör
Gerdin bad läsarna om ursäkt för det tilltaget, men tycks inget
ha lärt sig. På ledarsidan den 2 december ljög nämligen
Aftonbladet sina läsare rätt i ansiktet då man i sitt fördömande
av att PO kritiserade den nu föreliggande publiceringen påstod
att "personer i 20-årsåldern som dömts
till lindriga straff får figurera tillsammans med grova förbrytare". Påståendet rimmar
illa med ursprungsartikeln av vilken framgick att flera inte alls var dömda
för kriminella gärningar.
Vidare hävdades att samtliga 62 skulle
vara nazister, trots att Hells Angels aldrig utgett sig för att vara
nazister och inte heller av polis och domstolar utpekats som en nazistisk
organisation. Av bild och namn att döma var ju en av de utpekade Hells
Angels-medlemmarna inte heller att betrakta som någon etnisk svensk
överhuvudtaget, ett förfarande som emellertid känns igen sedan
tidigare i fallet med den från Afrika adopterade Jackie Arklöv,
som knappast stämmer med den nazistiska stereotypen . Ändamålen
helgar medlen, som den spanska inkvisitionens motto löd.
Media såg alltså inga problem
med att hänga ut unga människor till allmänhetens beskådande
och applåderades av andra skribenter. I en krönika i Aftonbladet
den 4 december skrev Kerstin Weigl att även de unga utpekade måste
finna sig i att behandlas och "betraktas
som vuxna. Möjligen ska de betraktas även som psykopater. Men vuxna
psykopater."
Inom kriminalvården betraktas s k värstingar
som barn fram till 18 års ålder, och som ungdom betraktas man
inom rättsväsendet fram till 21 år. Det är därför
domstolar ogärna utdömer fängelsestraff till unga brottslingar.
Vid vetenskapliga undersökningar räknas man som ungdom upp till
25 års ålder.
Inte hade Weigl vågat kräva att
invandrarungdomar som hyser kvinnoförnedrande och svenskfientliga åsikter
eller begått den värsta sortens kriminella gärningar skall
betraktas som psykopater. Och inte hade media vågat rikta fokus på
de kriminella utländska gäng som även de har bildat organisationer
på landets fängelser, t ex Original Gangsters, eller belysa PKKs
omstörtande verksamhet i Sverige. Den politiska korrekthetens konformism
kräver nämligen en närmast militärisk rättning i
ledet. Förutom att en sådan eventuell publicering allvarligt skulle
hota etablissemangets mångkulturalistiska livsåskådning
skulle frågan, som vanligt, ha kommit att handla om det inte vore hets
mot folkgrupp. Krav på chefredaktörernas avgång skulle resas.
Symboler viktigare än våldtäkter
Av de 62 offentliggjordas personhistorier
framgick att tämligen många domar gällt s k hets mot folkgrupp,
vilket rör sig om att skrika okvädingsord åt invandrare, sprida
sådana budskap i skrift alternativt på skiva eller bära s
k rasistiska symboler.
Domar om hets mot folkgrupp är i många
fall lika godtyckliga som den mot Karolina Matti och Dan Berner, grundligt
belyst i Fri Information nr 6, 1998, ett fall skarpt kritiserat även
av förre DN-redaktören Svante Nycander i debattboken Politisk korrekthet
på svenska (1998). Hets innebär förmodligen i många
av de nu uppmärksammade fallen bärande av förbjudna symboler,
dvs runskrift såsom odalrunor, solkors m m. Symbolförbudet är
inte baserat på något objektivt kriterium. Symbolerna har nämligen
aldrig varit avsedda att rikta missaktning/hetsa mot någon och uppfattas
inte heller så av folkflertalet.
Många invandrare tycker snarare att
förnekandet (och numera kriminaliserandet) av den svenska historien är
löjeväckande, medan den moraliska eliten ensidigt pläderar
för hur viktigt det är att muslimer skall få bära slöja,
som av majoriteten förmodligen uppfattas både som kvinnoförnedrande
och som symbol för förtryck. Den enda symbol som många av
förståeliga skäl förmodligen kan känna obehag inför
är svastikan, detta gäller dock inte asiatiska och indiska folkslag
där symbolen inom vissa kulturer anses vara lyckobringande. Extra huvudbry
skulle det bli för åklagarväsendet om nazisterna började
använda exempelvis fredsmärket som symbol för, låt oss
säga, "nazistisk världsfred".
Massmedia anser alltså att bärande
av symbol utgör ett allvarligt hot mot demokratin. En av de utpekade
som tog avstånd både från polismord och bankrån (en
kungöresle som knappast kan klassificeras som ett hot mot demokratin
till skillnad från redaktören för nazitidningen Info 14 som
försvarar polismorden; två exempel som visar att svensk nazism
inte är någon homogen företeelse), och som var besviken på
att bli uthängd med polismördare, sade till Expressen (2/12) om
påståendet att han också begått brott: "Det är väl en jäkla skillnad mellan att mörda
poliser och att bära en fornnordisk symbol på jackan."
I Rapport den 30 november meddelade riksåklagare
Klas Bergenstrand att alla former av rasistiska brott, dvs brott riktade från
majoritetsbefolkningen mot minoriteter (red anmärkning), skall prioriteras.
Bergenstrand erkände att detta kan komma att ske på bekostnad av
andra brottstyper. En våldtäkt är således att betrakta
som mindre viktig än att någon bär en förment rasistisk
symbol.
Åsiktsregistrering och olagliga personregister?
Samma dag som artikeln offentliggjordes framträdde
PO Per-Arne Jigenius i en rad medier, där han bl a kritiserade "den
här typen av listor". Uttalandet indikerar att journalister upprättat
olagliga register över människor som de anser ha misshagliga åsikter.
Antagligen efterapas tidskriften Expo, som enligt Jan Guillou (Aftonbladet
den 1 januari 1996) har upprättat ett liknande personregister.
Vad som ytterligare stödjer tesen om
åsiktsregistrering är det misstag som Expressen och GT gjorde den
2 december då man visade en helsidesbild som sades förställa
en av de utpekade, en nazist och mc-ledare. Dagen efter publicerade tidningen
en liten notis tillika rättelse om att bilden, som tagits vid en mc-träff
i Sverige, visade en utländsk namne till den person som egentligen avsågs
och att denne namne inte har något med nazistens verksamhet att göra.
Expressens lyckades alltså med konststycket att inom loppet av två
dagar redovisa porträtt på två personer med ytterst ovanliga
namn, vilket kan tyda på att man upprättat någon form av
register med namn, foton och uppgifter på i deras ögon anstötliga
individer och grupper.
Luft under vingarna fick riksdagsledamoten
Morgan Johansson (s) av publiceringen, då han ånyo krävde
införande av åsiktsregistrering. Säpo har tidigare klargjort
att man har god kontroll över odemokratiska grupper och individer, samt
att nazismen inte utgör något reellt hot mot demokratin men att
den kan utgöraett hot mot enskilda individer. Analysen bör anses
korrekt, nazismen är en ytterst marginell företeelse utan politiskt
inflytande och attraktionsvärde för svenska folket. Polisens snabba
ingripande och gripande av gärningsmännen vid polismodern i Malexander
och avrättningen av fackföreningsmannen Björn Söderberg
tyder också på att kontrollen av dessa grupper är fullt godtagbar,
att demokratin (staten och inte massmedia) i preventivt syfte har rätt
att kartlägga grupper som anses hota demokratin. Den åsiktsregistrering
som riksdagsledamot Johansson vill införa är därför möjligen
förståelig men framförallt överflödig.
Att AFA och andra närstående grupper
- som ser polis, myndigheter och det marknadsekonomiska systemet som representanter
för en i deras ögon sjuk och orättvis världsordning -
skulle använda sig av reportaget för att söka upp de utpekade
i syfte att trakassera och tillgripa våld mot dem var förutsägbart.
Den 2 december återfanns en notis i Aftonbladet om att helt oskyldiga
drabbats av trakasserier och hot efter namnpubliceringarna, enbart för
att de har samma namn som någon av de utpekade. Aftonbladet påstår
att de tar avstånd från dessa hot, oavsett vem de framförs
till, och skriver att "kampen för demokratin är inte betjänt
av att någon använder sig av samma metoder som dess fiender."
Så skriver en tidning som dagen innan själv tillämpat just
samma metoder som trettiotalets tyska nazism använde, att hänga
ut meningsmotståndare i sina tidningar...
Det verkliga hotet
Den bild som målades upp av de fyra
tidningarna var förvisso inte munter vad gäller åklagarnas
situation. Många hade blivit hotade på olika sätt. Förvånande
var att somliga åklagare sade sig vara beredda att avstå från
att driva ärenden där nazister var inblandade. Får den mentaliteten
fotfäste, är demokratin verkligen illa ute. Om dessutom vård-,
fängelse- och behandlingspersonal skulle avsäga sig sina jobb p
g a av hot från de intagna och internerna skulle rättsstaten falla
som ett korthus.
Skribenten Carl Hamilton har i en krönika
i Aftonbladet den 3 november pekat på hur vreden och avskyn för
nazismen förblindar folk. I stället för att rikta fokus på
de verkliga hoten mot demokratin ägnar massmedia sig åt att uppmärksamma
en ideologi som genom egen försorg isolerat sig från folkflertalet. "Blotta tanken att svensken i gemen, eller några svenskar
i gemen, eller ens svenskar som hyser invandrarfientliga eller andra djupt
reaktionära uppfattningar, skulle vända sig till tjugoåriga
brottslingar som gapar om vit makt, för att få politisk vägledning,
förefaller helt främmande", skrev Hamilton och konstaterade: "Hoten mot demokratin är i dag över huvud taget
helt normala. De går i kostym och slips." Resonemanget
syftar på centralbankernas ämbetsmän i den europeiska gemenskapen,
vilka kräver oberoende från politiken trots att deras handlingar
och beslut betyder så enormt mycket för det ekonomiska tillståndet
i ett land. Något ansvar skall inte kunna utkrävas för konsekvenserna
och någon politisk insyn i dessa banker finns inte.
I svensk kontext kompletteras Hamiltons resonemang
av de omfattande reduceringarna inom den offentliga sektorn, delvis en följd
av den nästan okontrollerade massinvandringen. Nämnas bör de
drastiska nedskärningarna inom sjukvård, skola, försvar och
äldreomsorg där gamla, som vigt större delen av sina liv till
att bygga upp den svenska välfärden och som trott att de skulle
ha ålderdomen tryggad, lämnas att dö ensamma till stanken
av den egna urinen. Därtill kan fogas massarbetslösheten, de ökande
klassklyftorna med åtföljande utbredd fattigdom och hemlöshet,
den stigande brottsligheten, segregationen, det från politiker utbredda
folkföraktet, urholkningen av åsikts- och yttrandefriheten samt
krav på åsiktsregistrering, yrkesförbud och uteslutningar
ur fackförbund och andra sociala sammanhang.
Dessa missförhållanden har inte
åsamkats av dagens svenska nazister utan av folkvalda representanter
vilka säger sig företräda demokratin (den politiska inkompetensen
bekräftas i rapporten Kommittéerna och bofinken - kan en
kommitté se ut hur som helst?, Ds 1998:57, i vilken hävdas
att statliga utredningar blir allt sämre, de är hafsverk med bristande
faktaunderlag). Erinras bör också att nazismen inte har något
politiskt inflytande överhuvudtaget till skillnad från vänsterpartiet
vars företrädare kallar sig kommunister och hyllar massmördaren
Lenin. Inte heller finns någon nazistisk makt att konspirera med, medan
fundamentalistiska muslimska grupper understöds både av muslimska
länder och en i princip enad svensk politikerkår. Så visst
finns ett reellt hot mot den svenska demokratin.
Demokrater urholkar demokratin i demokratins,
mångkulturalismens och den heliga antinazismens namn.
Augur Autopsi
|