Ur FRI
INFORMATION:
Demokratins förnyare?
I en nyligen publicerad skrift från
Demokratiutredningen hyllas djurrättsaktivister och flyktinggömmare
som förnyare av svensk demokrati
Nr 27 i Demokratiutredningens skriftserie
är författad av journalisten Niels Hebert och sociologen Kerstin
Jacobsson. Rapporten har titeln Olydiga medborgare? Om flyktinggömmare
och djurrättsaktivister, SOU 1999:101. Genom att intervjua fem
veganer, tillika djurrättsaktivister, och sex flyktinggömmare försöker
författarna dra slutsatser om respektive verksamhets natur, om de personer
som sysslar med s k civilmotstånd och även undersöka om samhället
kan dra nytta av aktivisternas verksamhet. Det ska sägas att författarnas
inställning till djurrättsaktivism och till att gömma utvisningshotade
asylanter är synnerligen positiv.
Sociala rörelser
Författarna inleder med att definiera
begreppet social rörelse: "Vi förstår alltså djurrättsaktivismen
och flyktinggömmandet (asylrörelsen) som sociala rörelser.I
svenskt språkbruk är begreppet folkrörelse mer bekant, men
den termen är laddad med associationer till äldre generationers
rörelser och refererar i dag snarast till medlemsorganisationer. Vi föredrar
begreppet social rörelse för att också kunna fånga lösare
organiserade nätverk och väljer därmed att ansluta till den
internationella diskussionen om sociala rörelser." (sid 11). Man påpekar
av de nya sociala rörelserna är knutna till livsstilspolitik. Som
exempel på överordnade organisationer ges för djurrättsaktivisterna
NSMPD (Nordiska Samfundet Mot Plågsamma Djurförsök, nyligen
omdöpt till Djurens Rätt) och för flyktinggömmarna FARR
(Flyktinggruppernas och Asylkommittéernas Riksråd) och Fristadsrörelsen.
Författarna citerar forskaren Mario Dianis
definition av social rörelse som "nätverk av handlingar utförda
av en mångfald individer, grupper och/eller organisationer som är
engagerade i politisk eller kulturell kamp på basis av en gemensam identitet (Diani
1992). "Centralt
för förståelsen av en rörelse är således elementen
konflikt, identitet och kollektivt handlande.8 Kollektivt handlande är
en avsiktlig samverkan mellan människor för att åstadkomma
samhällsförändringar. Kampen motiveras av en social eller kulturell
konflikt. Rörelsen innebär ofta en utmaning och vilja till överskridande
av den rådande sociala eller politiska ordningen (jfr Melucci 1992).
I rörelsen konstrueras en kollektiv identitet: en vi-känsla och
solidaritet som baserar sig på gemensamma övertygelser." (sid 13)
Massmedial medverkan ett måste
I Olydiga medborgare? betonas
vikten av massmedias rapportering om aktioner och utvisningshotade flyktingar
(sid 23-24): "Aktionerna är ofta välregisserade föreställningar.
Kontakterna med massmedia är väl utvecklade och att möta
massmedia år något som noga förbereds och tränas .
Detta gäller framför allt grupper som Greenpeace och Plogbills-
rörelsen, men också djurrättsrörelsen och asylrörelsen. Särskilt
de intervjuade flyktinggömmarna vittnar om goda kontakter med massmedia och
betydelsen av att dessa uppmärksammar det enskilda flyktingfallet", vidare (sid 65): "Alla
utom en intervjuad säger sig ha goda kontakter med medier och att de
i många fall fått hjälp av tidningar och TV. När medierna
tagit upp enskilda flyktingfall brukar det resultera i att flyktingen får
stanna. Vi har en omfattande och god kontakt med journalister. Utan
journalistkåren skulle det kännas ganska hopplöst. Alla de
gånger som vi kopplat in massmedia har handläggarna ändrat
sig och sagt att det kommit in nya fakta i målet. Jag som läser
handlingarna ser att det inte finns en enda ny bokstav, säger Margareta.
Fortast går
det om man får TV med sig. Då ändrar de sig fort som attan.
Därnäst kommer kvällspressen. Det här tycker jag inte
är rättssäkert.
Lena säger att hon
har goda kontakter både med lokaltidningen och med en kvällstidning
och ger exempel på att flyktingar som uppmärksammats i medierna
snabbt fått uppehållstillstånd."
Anarkism och lagbrott
I Olydiga människor? framhålles
att både flyktinggömmarna och djurrättsaktivisterna har tydliga
anarkistiska drag: "De betonar den enskildes ansvar och plikten
som individ att göra något. De misstror det parlamentariska systemets
möjligheter att lösa de konflikter de engagerat sig i
och illustrerar genom sina lösligare och icke-hierarkiska nätverk
anarkismens misstro mot etablerade organisationer". Man skriver
vidare att civil olydnad förutsätter lagbrott och citerar Martin
Luther King: "Den som bryter mot en orättfärdig lag
måste göra det öppet, kärleksfullt och med beredvillighet
att acceptera straff" och konstaterar att "öppenhet
och beredskap att ta sitt straff kan sägas vara de två viktigaste
kraven för att tala om civil olydnad" (sid
25).
Författarna till Olydiga människor? refererar till justitieminister Laila Freivalds uppfattning att civil olydnad
är rätt endast i en totalitär stat och ställer mot detta
civilmotståndarnas åsikt formulerad av Habermas: "civil olydnad bygger på tanken att det finns en högre
rätt än lagen, och att en distinktion mellan legalitet och
legitimitet görs. Lagen och moralen ses som två begreppsligt
skilda normsystem. Att ett politiskt beslut tillkommit i laga ordning ger
det legalitet, men för att det ska uppfattas som legitimt måste
det också motsvara rådande grundläggande moraliska principer" (sid 27). Man citerar flyktinggömmare: "Vi kan inte låta lagarna driva oss
hur långt som helst. Tänk bara på vilka som lydde order
i Nazi-Tyskland. Det finns fall då laglydnad är ett större
brott än lagbrott" och "Nöd bryter lag. Jag såg ingen skillnad mellan att gömma
kosovoalbaner i dag och att gömma judar under andra världskriget".
Man konstaterar att enskilda tjänstemän
på Invandrarverket ofta hjälper flyktinggömmarna, även
om Invandrarverket i stort uppfattas som byråkratiskt och hårdhjärtat.
Bland politikerna gillar flyktinggömmarna miljöpartister, kristdemokrater
och vänsterpartister, medan folkpartiet tydligen svalnat i sitt flyktingintresse,
moderater och centerpartister bedöms som omöjliga och socialdemokraterna
vacklar.
Föga ifrågasättande
Utmärkande för rapporten är
att trots att teoretiska diskussioner inleder och avslutar skriften, sker
inget ifrågasättande av flyktinggömmarnas och knappast ens
av djurrättsaktivisternas attentat mot pälsfarmare, butiker och
slakteribilar. Däremot försvaras inte hot och terror mot s k djurförsökare.
Man tillbakavisar anklagelser om terrorism. Det görs inget försök
att exempelvis bemöta flyktinggömmarnas paralleller mellan kosovoalbaner
och judar. En väsentlig skillnad är ju att judarna inte fick lämna
de av tyskarna ockuperade områdena under senare delen av andra världskriget
och dessutom inte hade någonstans att ta vägen, medan kosovoalbanerna
hela tiden haft full frihet att söka sig till sina landsmän i Albanien
och Makedonien.
Hyllning till civilmotståndet
Olydiga människor? avslutas med hyllningar till civilmotståndarna
som författarna betraktar vara en tillgång för demokratin: "Solidaritets-
och tillitsskapande aktiviteter är en tillgång för såväl
stat som samhälle; ett starkt civilt samhälle stärker såtillvida
staten. Även om djurrättsaktivisterna och flyktinggömmarna
uttryckligen kritiserar politiska beslut och beslutsfattare och ibland
agerar på tvärs med beslut och lagar menar vi att deras verksamhet
kan bidra till att stärka såväl välfärdsstaten som
demokratin. De slår vakt om grundläggande värden och skapar
genom sin verksamhet solidaritet, vilket kan stärka välfärdsstaten.
De bidrar till den kollektiva åsikts- och viljebildningen och reflexiviteten,
vilket kan stärka demokratin" (sid 115) och "Rörelserna kan då vara en vitaliserande
faktor i det demokratiska systemet. Om de politiska partierna exempelvis
på lokal nivå har beredskap för att bjuda in representanter
för denna typ av rörelser och lyssna till dem kan det öka förståelsen
för vad som händer i samhället. I samma mån borde rörelsernas
representanter kunna ta initiativ till dialog med partierna för att få
en bättre förståelse för hur det politiska systemet fungerar
och vilka möjligheter till påverkan det erbjuder.
Samhället etablissemanget
såväl som den passiva eller tysta majoriteten möter
i dessa rörelser med beredskap till civil olydnad grundläggande
men i praktiken ofta undanskjutna värden som frihet, jämlikhet och
broderskap i en ny, krävande form. Plötsligt krävs vi på
uppfattningar och bevis och på att vi tror på det som står
i grundlagen, i partiprogrammet, i tio Guds bud, FN:s deklaration om de mänskliga
rättigheterna, FN:s Barnkonvention och i Röda korsets grundprinciper
men som man sällan anser sig behöva ta strid för eller
pröva på allvar.
Någon håller
fram spegeln. Vad ser du?" (sid 117-118).
Det hade varit värdefullt om författarna
diskuterat vad som händer med demokratin, om allt fler börjar bryta
mot alla de lagar man uppfattar som orättfärdiga. Den diskussionen
var man emellertid inte beredd att ta.
Ledaren för Socialekologisk Aktion, Linus
Brohult, har nyligen av Stockholms tingsrätt dömts till ett års
fängelse för att ha uppviglat sina meningsfränder att sabotera
vägbyggen och entreprenadmaskiner, ofta till stora kostnader för
inte bara samhället utan även enskilda småföretagare
i anläggningsbranschen. Domen har resulterat i kraftiga protester och
upprop från det vanliga, självutnämnda kulturetablissemanget
och diverse andra vänstersympatisörer. Linus Brohult är just
den typ av aktivist som hyllas i Demokratiutredningens skrift om civilmotstånd
och olydiga människor.
|