Ur FRI
INFORMATION:
Om våldtäktsmän,
offer och kvinnosyn
Aktuella händelser har tyvärr nödvändiggjort
en debatt kring våldtäkter. I likhet med vad som gäller andra
brott med relativ överrepresentation av senare års manliga invandrare
förvirras snabbt begreppen, sannolikt inte helt oavsiktligt.
Våldtäktsbegreppet och statistiken
Våldtäktsbegreppet har under det
sena 1900-talet gradvis utökats. Exempelvis skall domstolen bortse från
offrets beteende strax före övergreppet såsom eventuell utmanande
klädsel, om offret gav intryck av samförstånd innan hon plötsligt
vägrade, etc. Våldtäktsbrott anses numera även kunna
ske inom äktenskapet. Följden av våldtäktsbegreppets
utvidgning är givetvis att antalet anmälda och redovisade våldtäkter
och våldtäktsförsök stigit. I statistiken sammanförs
olika våldtäkter till en enda brottstyp. Det är därför
inte möjligt att direkt ta fram fakta rörande antalet överfallsvåldtäkter.
I stället kan våldtäktsstatistiken användas för
vilka syften som helst beroende på vad man önskar påstå
angående, offer, gärningsmän, frekvens etc.
Överfallsvåldtäkter
Överfallsvåldtäkter, d v s
oväntade och oprovocerade överfall där gärningsman och
offer är obekanta för varandra, utgör en mindre del av alla
våldtäkter. Förmodligen är de vanligare nu än för
några decennier sedan, då gärningsmannen vanligen var svensk
och oftast mer eller mindre psykiskt sjuk. Att utlänningar i Sverige
är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken är
oomtvistligt. Säkert är överrepresentationen markant, om enbart
överfallsvåldtäkter beaktas. Utlänningar utgörs
dels av turister, gästande affärsmän m fl, dels av invandrare
med utländskt medborgarskap. Invandrare som erhållit svenskt medborgarskap
räknas däremot som svenskar. Därför är det omöjligt
att redovisa i vilken utsträckning invandrare är överrepresenterade
som våldtäktsmän. Än mindre redovisar statistiken invandrade
våldtäktsmäns etniska ursprung. Det går därför
inte att bevisa att invandrare från kulturer med nedvärderande
kvinnosyn, s k skamkulturer, begår våldtäktsbrott oftare
än andra, även om mycket talar för att så är fallet.
Naturligtvis är det inte utan skäl
våldtäktsstatistiken - liksom mycket av brottsstatistiken överhuvud-
taget - är luddigt konstruerad. Politiskt rättänkande medborgare
kan fortsätta hävda att flertalet invandrare inte begår våldtäkt
(säkert sant) och att de flesta våldtäkterna utförs av
svenskar (avhängigt av hur man definierar såväl våldtäkt
som svensk).
Gängvåldtäkter
Grupp- eller gängvåldtäkter
genom överfall är ett sexuellt gravt abnormt beteende som hittills
förknippats enbart med ockupation under krig (ex den etniska rensningen
på Balkan, Röda Arméns övergrepp mot tysk civilbefolkning
1944 - 45) och med fängelser. Nu förekommer det emellertid i civila
sammanhang i länder med stor asylmottagning.
Förövarnas etniska härkomst
censurerad
Gängvåldtäkterna i Södertälje
begicks av syrianer. I de under februari 2000 uppmärksammade gängvåldtäkterna
i Rissne, Borås och Århus (nio ynglingar våldtog 14-årig
flicka i ett skjul) har förövarna också haft sitt ursprung
i Mellersta Östern men varit av arabisk härkomst. Svenska media,
till skillnad från danska, har gjort sitt bästa för att dölja
förövarnas etniska ursprung. I fallet Rissne blev detta ohållbart
sedan Sverigedemokraterna förtjänstfullt publicerat fakta i flygblad
och på sina hemsidor på Internet. Sedan dess har den svenska debatten
mer handlat om att fördöma Sverigedemokraterna än om varför
tonåriga ynglingar, vars föräldrar beviljats uppehållstillstånd
p g a föregivet flyktingskap, tackar svenskarna genom avskyvärda
brott.
Allehanda ursäkter
Våldtäktsmännen har i politiskt
rättänkande kretsar urskuldats med segregation, utanförskap,
bristande språkkunskaper m m. Allt utom etniskt ursprung och kulturmönster
anses förklara det abnorma beteendet. Som vanligt har Quick Response
(hemsida på Internet driven av Röda Korsets Ungdomsförbund,
bekostad av Integrationsverket) tillhört de mest hätska fördömarna
av vanliga och självklara svenska reaktioner.
Messing och svenskhatet
I en serie artiklar i Dagens Nyheter (t ex
00-02-12, 02-19, 02-21 och 03-03) har invandrare fått komma till tals
om synen på svenska kvinnor. Det framgår klart att inom stora
invandrargrupper föraktar man svenskar i allmänhet och svenska kvinnor
i synnerhet, "horor". T o m integrationsminister Ulrica Messing
ansåg sig slutligen tvungen att ta upp invandrares fördomar mot
svenskar, dock naturligtvis genom att angripa Sverigedemokraterna. I Aftonbladet
00-02-25 hade Messings artikel den intressanta rubriken "Svenskhatet
måste motverkas". När samma artikel lades ut på
regeringens hemsida på Internet hette den i stället "Gängvåldtäkten
i Rissne". Den obesvarade frågan är om Aftonbladets rubriksättare
var självsvåldig eller om Messing fått kalla fötter.
Skulle Messing vara offer?
Ulrica Messing ser tre offer: den våldtagna
14-åriga flickan, eleverna i Hjulstaskolan (där fyra av förövarna
är elever) och slutligen "alla vi som arbetar mot rasism och
främlingsfientlighet". Messing ser alltså sig själv
som offer, inte i egenskap av kvinna utan därför att hon är
integrationsminister. Naturligtvis är de främsta offren - utöver
den 14-åriga flickan - alla de unga kvinnor som numera hyser skräck
för att vistas utomhus ensamma. Den grundläggande demokratiska rättigheten
att tryggt kunna vistas alla dygnets timmar på offentlig plats - självklar
i det moderna Sverige fram till slutet av 1980-talet - har offrats på
mångkulturens altare.
Feministernas självklara inställning
Feministerna intar den av dem förväntade
ståndpunkten. Gängvåldtäkter är liksom andra våldtäkter
uttryck för mäns makt över kvinnor och har ingenting att göra
med etnicitet, kulturmönster, segregation, klasskamp. Det rör sig
om mäns urgamla krav att härska över kvinnor.
Skamkulturen har fått fäste
i Sverige
Mot feministernas uppfattning talar utöver
allmänt sunt förnuft och beprövad erfarenhet ovan omnämnda
intervjuer med en mängd invandrare och invandrarforskare. Flertalet svenskar
torde vara ense om att det är bedrövligt att den översexualiserade
skamkulturen från Mellersta Östern fått fotfäste i vårt
land. En familjs heder är avhängig av att dess kvinnliga medlemmar
är sexuellt helt oerfarna fram till giftermålet. Däremot har
de manliga familjemedlemmarnas vandel intet att skaffa med hedern. Det är
skamligare att en dotter misstänks ha pojkvän än att en son
gör sig skyldig till våldtäkt eller rån.
Hur integrera skamkulturen i jämställdheten?
Mycket intressant är naturligtvis frågan
till alla integrationister med statsrådet Messing i spetsen: hur skall
skamkulturen kunna integreras med den självständiga svenska kvinnan?
Lika intressant är frågan hur skamkulturens män skall kunna
anpassa sig till kvinnliga chefer, lärare, politiker, läkare o s
v. Det finns redan massor av förskräckande men nedtystade exempel
på hur kvinnliga lärare bemöts av manliga elever med ursprung
i Mellersta Östern, och inte minst dessa elevers föräldrar.
Många svenska sjuksköterskor kan också - men får inte
- berätta om det kränkande bemötande de får från
unga, än så länge oerfarna och okunniga, manliga läkare
härstammande från Mellersta Östern. Hur i all världen
skall inom rimlig tid skamkulturen kunna integreras i den svenska jämställdheten?
Etnisk identitet skyddas till skillnad
från personlig
Samma vecka som massmedia publicerade namn
och foton på de tre åtalade - men dittills inte dömda - för
syndikalistmordet i Sätra, skrev man om knivdådet på barnavårdscentralen
i Märsta. Svenska Dagbladet hade det som utgångspunkt för
sin huvudledare den 4 mars. Att kvinnan blev livshotande skadad av sin man
berättade man. Däremot inte att det rörde sig om en iransk
familj. Visst, nationaliteten och religionen är i detta fall av underordnad
betydelse. Däremot är den kulturella tillhörigheten, Mellanösterns
skamkultur omfattad av såväl muslimer som kristna, av högsta
intresse för den svenska allmänheten.
Ansvaret svenska makthavares
Som så många gånger förr,
när de problem som följt på den okontrollerade massinvandringen
upprört svenska folket, är egentligen inte ens de sämst anpassade
invandrarna huvudproblemet. I stället är det svenska politiker,
myndigheter och massmedia som bär ansvaret. Man censurerar verkligheten,
därför att man tror att svenska folket består av så
gott som idel obegåvade och okunniga rasister som inte bör få
sina fördomar bekräftade. Tystnadens främsta syfte är
emellertid att man till varje pris vill skjuta upp sanningens ögonblick.
En dag, sannolikt inte alltför avlägsen, kommer man bli tvungen
erkänna att svensk invandringspolitik från 1975 års invandrarpolitiska
lag och framåt varit en demokratisk, mänsklig, ekonomisk och kulturell
katastrof för Sverige och svenskarna.
|