Ur FRI
INFORMATION:
Ungdomsrånen
Som Fri Information upprepade gånger
påpekat har svenska politiker i det längsta undvikit att ta ställning
till det ytterst obehagliga faktum att första och andra generationens
tonåriga invandrare rånar svenska ungdomar, understundom genom
knivskärning.
Ingen motion under den allmänna motionstiden
hösten 1999 handlade om ungdomsrånen. Sten Anderssons (m) interpellation
i januari 1999 avvisades av justitieminister Freivalds med: "Brottsligheten är därmed inte
huvudsakligen ett problem som har med ungdomar, och ännu mindre med invandrade
ungdomar, att göra. Majoriteten av alla de vardagsbrott som drabbar den
svenska befolkningen begås av äldre ständigt återfallande
svenska brottslingar" (se vidare Fri Information nr 1, 1999). I Fri Information
nr 6, 1999 återgavs en interpellation om ungdomsrån från
december 1999 av centerpartisten Gunnel Wallin, som helt undvek att berätta
att gärningsmännen så gott som alltid är invandrarynglingar
och offren nästan uteslutande svenska ungdomar. Den 3 februari i år
svarade justitieministern och erkände nu, till skillnad från i
januari 1999, att ungdomsrånen är ett allvarligt samhällsproblem.
Naturligtvis nämnde inte heller justitieministern att förövarna
är invandrare:
"Inledningsvis vill
jag konstatera att det råder delade meningar bland forskare om ungas
brottslighet ökar. Men jag håller med Gunnel Wallin om att det
är mycket oroande både att ungdomar utsätts för rån
och att ungdomar begår rån. Vi är också överens
om vikten av snabba åtgärder när ungdomar begår brott
och om att detta är en viktig uppgift för rättsväsendet.
Reglerna om ungdomsmål
ändrades 1995 för att åstadkomma en snabbare handläggning
när personer under 18 år misstänks för brott. Det beslutades
också att målen ska handläggas av personer med särskild
lämplighet för uppgiften. Genom ändringar som trädde i
kraft den 1 januari 1999 har påföljdssystemet för de unga
lagöverträdarna förbättrats. Bl.a. har påföljden
överlämnande till vård inom socialtjänsten stramats upp
och blivit tydligare, och en ny frihetsberövande påföljd,
sluten ungdomsvård, infördes.
Men jag vill vidga perspektivet
och påstå att det bör vara en prioriterad uppgift för
hela samhället att se till att våra barn och ungdomar inte blir
utsatta för brott och inte heller lockas att begå brott. Insatser
från familjen, skolan, övriga lokalsamhället och socialtjänsten
är nog så viktiga liksom att ungdomar själva ges möjlighet
till ett aktivt deltagande. De lokala brottsförebyggande råd eller
motsvarande som nu växer fram runtom i landet är en bra samlingsplats
för att samordna de åtgärder som kan vidtas i lokalsamhället.
Detta arbete stöds, på regeringens uppdrag, aktivt av Brottsförebyggande
rådet, BRÅ.
Jag kan försäkra
Gunnel Wallin att ungdomsrån är något som redan uppmärksammats
och som tas på stort allvar inom rättsväsendet. På flera
nivåer pågår arbete för att på olika sätt
minska antalet ungdomsrån och för att ge stöd till ungdomar
som utsatts för brott. Jag tänker bara nämna några exempel.
Polismyndigheter på
olika håll i landet har börjat utarbeta strategier för att
bekämpa ungdomsrånen, genom t.ex. aktivt informationsutbyte och
samordnade insatser. Man har också i flera fall lyckats utreda serier
av rån mot ungdomar. En ökad polisövervakning bidrar till
att flera brott kan klaras upp och har säkerligen också en förebyggande
effekt när det väl står klart att risken att bli upptäckt
är stor.
När det gäller
stödet till brottsoffer och vittnen vill jag nämna att förslagen
i Brottsofferutredningens betänkande för närvarande bereds
inom Regeringskansliet. En proposition ska lämnas till riksdagen under
året. Brottsofferutredningen har föreslagit att domstolarnas lokaler
bör utformas så att vittnen och målsägande inte behöver
konfronteras med den tilltalade, att det bör finnas personal som kan
ge målsägande och vittnen ett bättre bemötande i domstolslokalerna
samt att den ideellt anordnade vittnesstödsverksamheten uppmuntras på
olika sätt. Självfallet vägs också barnperspektivet i
barnkonventionens mening in i de förslag regeringen avser att lämna
i den kommande propositionen.
Att personer som blivit
utsatta för brott eller medverkar till att brott utreds och klaras upp
inte ska behöva känna rädsla för repressalier eller hot
från misstänkta är av största vikt i en rättsstat.
Regeringen gav därför i november förra året Rikspolisstyrelsen
i uppdrag att, i samverkan med flera andra myndigheter inom rättsväsendet,
utarbeta ett förslag till ett nationellt handlingsprogram för skydd
av vittnen, målsägande och andra bevispersoner. Syftet är
att på bästa sätt samordna de insatser som behövs för
att skydda brottsoffer och vittnen. I uppdraget ingår också att
föreslå dels förbättringar av de metoder som nu används,
dels nya metoder för att öka tryggheten för dessa personer.
Uppdraget ska redovisas senast den 30 november i år.
Men det är också
viktigt att unga får information om möjligheterna till stöd
och skydd. Jag vet att polisen arbetar för att förbättra informationen
till brottsoffer. Åtgärder inom andra områden spelar, som
jag redan tidigare sagt, en mycket stor roll, och skolan kan vara en lämplig
arena för att nå många ungdomar. Även sådant arbete
pågår i landet för att ge ungdomar som utsatts för brott
ett starkt stöd från klasskamrater och vuxna så att de anmäler
brotten och klarar den påfrestning utredning och rättegång
innebär.
Stockholms stödcentrum
för unga brottsoffer, som drivs i samverkan mellan socialtjänsten
och polismyndigheten, har också beviljats stöd ur Brottsofferfonden.
Denna innovativa verksamhet ger inte bara stöd till unga offer som anmält
brott utan driver också ett utåtriktat arbete och bygger nu upp
ett nätverk av stödpersoner, som rekryteras från Stockholms
universitets juristlinje.
Det är viktigt att
vi skaffar oss mer kunskap som underlag för vidare överväganden
av vilka ytterligare åtgärder som kan vara lämpliga att vidta.
Vid BRÅ läggs för närvarande sista handen vid en rapport
om ungdomsrån. I rapporten belyser BRÅ ungdomsrånens utveckling
och omfattning, deras karaktär och kontext liksom rånarnas och
de rånades bakgrund. Andra frågor som tas upp är orsaken
till att många ungdomsrån inte anmäls och vilka skadeverkningar
rånen medför.
Rättsväsendet
har således redan uppmärksammat problemet att ungdomar rånas
av andra ungdomar och vidtagit en rad åtgärder. Men självklart
får vi inte slå oss till ro med detta. Jag kommer att noga följa
rättsväsendets arbete med dessa frågor".
Inte mycket konkret, som synes.
Statistik
Som oftast när det gäller brottslighet
är statistiken opålitlig och kan användas i skilda syften.
Man måste t ex skilja mellan anmälda brott och uppklarade brott.
De anmälda brotten understiger i antal de faktiska brotten, i vissa fall
därför att brottsoffret inte tycker det lönar sig att anmäla
- polisen gör ju inget i alla fall - i andra fall såsom vid ungdomsrånen
att offret är så rädd för förövaren/förövarna
att han inte vågar anmäla. Det anses allmänt att vid just
ungdomsrån finns ett stort s k mörkertal beroende på rånoffrets
rädsla. I några fall överstiger antalet anmälda brott
de faktiska brotten, det gäller framför allt försäkringsbedrägerier
med stulna bilar etc. De uppklarade brotten med känd gärningsman
är vanligen oerhört mycket färre än de anmälda. När
det gäller personrånen klaras endast 16-17 procent upp enligt Brottsförebyggande
Rådet, BRÅ.
BRÅ:s statistik skiljer ut personrån
från bank-, post- och butiksrån. Däremot ges ingen information
om hur stor del av personrånen som är ungdomsrån och naturligtvis
ingenting alls om förövarnas och brottsoffrens etniska härkomst.
Enligt samstämmiga tidningsuppgiften begås dock personrånen
till största delen av rånare 11-25 år. Brottsoffren är
i motsvarande ålder. Oftast tycks det vara ett gäng rånare
som ger sig på ett eller två rånoffer.
Enligt Stockholmspolisens uppgifter angående
anmälda ungdomsrån (bl a citerade i TV-programmet Fittja Paradiso
den 24 februari) är 95 procent av rånoffren svenskar 13-15 år.
80-90 procent av gärningsmännen är invandrarpojkar.
Enligt BRÅ:s hemsida på Internet
anmäldes 1998 i hela landet 5 605 personrån varav i Stockholms
län 2 451, Västra Götalands län 1 097 och Skåne
län 1 004. Från kvartalsstatistiken för 1999 kan preliminärt
utläsas att antalet personrån 1999 ökade i hela landet till
6 684, i Stockholms län till 3 133, i Västra Götalands län
till 1 130 och i Skåne län till 1 161.
I landet som helhet anmäls enligt BRÅ
63 personrån per 100 000 invånare. Vanligast är brottet i
Stockholms län med 138 anmälda personrån per 100 000 invånare.
BRÅ redovisar på Internet länsvis och inte kommunvis, vilket
ger missvisande relativa tal, eftersom länen - även storstadslänen
- har varierande andel ren landsbygd. Att döma av tillgängliga tidningsuppgifter
tycks de anmälda personrånen i Malmö kommun vara betydligt
fler per 100 000 invånare än vad som gäller för Stockholm.
Den sociala strukturen, bl a antalet invandrare från länder
utanför väst- och nordeuropa i respektive kommun, har också
betydelse för antalet ungdomsrån. Så berättade t ex
tidningen Södermanlands Nyheter den 30 december 1999 att antalet anmälda
personrån i Eskilstuna (invånarantal 88 000) ökade från
70 till 110 mellan 1998 och 1999. Samtidigt ökade antalet anmälda
personrån i Nyköping (invånarantal 49 000) från blygsamma
13 till 15.
Politiskt ointresse
Å ena sidan kan det synas egendomligt
att politikerna inte intresserat sig för ungdomsrånen, eftersom
de är dubbelt så många som de s k rasistiska brotten (enligt
SÄPO-statistiken anmäldes 1998 2 622 brott med främlingsfientligt
eller rasistiskt inslag, varav 2 210 brott av majoritetsbefolkningen mot etniska,
kulturella eller religiösa minoriteter. Flertalet av dessa brott var
av relativt harmlöst slag såsom förolämpning, Sieg Heil-rop,
nazirelaterade symboler o dyl). Å andra sidan är det lätt
att förstå politikerna. Ungdomsrånen är de mest drastiska
exemplen på att det senaste kvartsseklets invandringspolitik varit förödande
för Sverige socialt, kulturellt, ekonomiskt, demokratiskt. Främst
städernas centrala delar och många förorter är numera
livsfarliga att vistas i stora delar av dygnet, framför allt för
unga svenskar. De många ungdomsrånen visar med all önskvärd
tydlighet att det trygga folkhemmet raserats till förmån för
en mångetnisk slum. Även om förvisso en majoritet av invandrarna
är skötsamma och även om de flesta invandrarföräldrar
tar ansvar för sina barn, ökar antalet unga, kriminella invandrare
med förskräckande hastighet. Den dag är inte långt borta
då etniska gäng tagit total kontroll över svenska storstäder.
Det kan och vill politikerna inte erkänna.
Dagens påföljder
För unga kriminella med ursprung i Mellanöstern,
Afrika eller Sydamerika är den svenska kriminalvården ett skämt.
Många av rånarna är yngre än 15 år och släpps
i praktiken fria, även om det kallas överlämnas till socialtjänsten,
som inte har råd eller ork att leta fram platser i familjehem eller
liknande. För äldre tonåriga rånare är institutionsvård
möjlig men utdöms rätt sällan p g a domstolarnas flathet,
platsbrist och höga kostnader. I realiteten släpps de unga rånarna
ut på gatan igen. Där fortsätter de sin lönande verksamhet
tills de blivit tillräckligt gamla, grips för dråp eller dråpförsök
och hamnar i fängelse. Fängelsestraffet innebär för flertalet
kriminella invandrarungdomar skolning till en fortsatt kriminell karriär
och hög status bland likasinnade.
Exempel på domar
Den 23 mars 1999 dömde Västerås
Tingsrätt åtta tonåringar i mål nr B 1696-98. De åtta
ingick i ett etniskt blandat gäng som under lång tid begått
personrån, misshandel, butiksrån, bilstölder, andra stölder,
narkotikabrott m m. Flertalet hade tidigare dömts till vård inom
socialtjänsten för liknande brottslighet. I nu aktuell dom blev
påföljden åter vård inom socialtjänsten med behandlingsplaner
innebärande ett par samtal med socialarbetare och eventuellt besök
på fängelse.Ett par dömdes till vård i familjehem varav
en hos den s k Västkustfamiljen där rehabilitering består
i dykutbildning, något som andra dykintresserade ungdomar betalar tusentals
kr för.
Den 18 maj 1999 dömde Sollentuna Tingsrätt
två 19-åringar och en 18-åring i mål nr B 684-99.
En svensk och två turkiska medborgare. De ingick i ett större gäng
som under lång tid rånat en mängd ungdomar i Sollentuna och
Stockholm och på pendeltåget Stockholm-Sollentuna-Märsta,
ibland under knivhot. En turk dömdes till ett års fängelse,
de två andra gängmedlemmarna till sju respektive tre månaders
vistelse på ungdomshem.
Den 4 januari 2000 dömde Stockholms Tingsrätt
åtta ungdomar 15 - 19 år i mål B7295-99, flertalet svenska
medborgare. Sex av dem har turkiska, två arabiska namn. De dömdes
för att på en av tunnelbanans sydvästra grenar den 5 november
1999 ha genomfört fyra rån och ett rånförsök. Ingen
av dem hade tidigare dömts för rån men enligt Svenska Dagbladet
den 5 januari upphörde i och med gripandet av de åtta så
gott som helt den tidigare så frekventa rånförekomsten på
den aktuella tunnelbanelinjen. 19-åringen dömdes till 8 månaders
fängelse, de övriga sju dömdes till sluten ungdomsvård
4 - 6 månader.
Massmediala reaktioner
Tidningarna och radio och på sista tiden
även TV har inte kunnat undgå att rapportera om den på sista
åren kraftiga ökningen av antalet personrån. I större
analytiska inslag har man visserligen talat om att flertalet rånare
är invandrarungdomar och flertalet offer svenskar. Rånarnas etniska
ursprung har inte rapporterats. Vid referat av enskilda domar har vanligen
inte ens antytts att rånarna skulle vara något annat än "vanliga"
svenskar.
När ungdomsrånen diskuterats i
media har som väntat en mängd urskuldande förklaringar levererats.
Beteendet beror på utanförskap, segregation, fattigdom. I TV-programmet
Fittja Paradiso antydde programledaren Janne Josefsson den 24 februari i år
att intresset för ungdomsrån beror på att vi kan få
utlopp för vår rasism. Hans standardfråga till föräldrar
till rånoffer var: "Har du blivit invandrarfientlig efter
det här?"
Quick Response, hemsida på Internet
för Röda Korsets Ungdomsförbund, bekostad av Integrationsverket,
behandlar ungdomsrånen genom att citera en mängd experter bland
dem den kände kriminologen Jerzy Sarnecki. Samtliga citerade anser att
tidningarna skriver för mycket om ungdomsrånen och därigenom
gör dem mer attraktiva för ungdomar. Vidare borde journalisterna
inte skriva att det är invandrargäng som begår brotten. Invandrarskapet
är ointressant, det är sociala frågor som bör lyftas
fram.
Intresset för brottsoffren
Som justitieministern framhöll i sitt
svar har man börjat engagera sig i de unga brottsoffren. Det ena syftet
är att få dem våga polisanmäla och vittna, det andra
att förhindra dem från att bli invandrarfientliga. Jusektidningen
nr 1, 2000 har intervjuat en stödperson från juridiska institutionen
vid Stockholms Universitet. Han kommenterar sitt arbete med rånoffer: "Risken finns att offren blir rasister
eller nazister, menar Henrik. Det är inte ovanligt att sådana tankar
utvecklas hos dem som blivit rånade av invandrargäng. En av våra
uppgifter är att få offren att inte känna aggression mot alla
invandrare. Vi resonerar om saken, fast utan att ta på oss rollen som
"Bror Duktig" och tala om för brottsoffren vad de ska tycka.
Han poängterar att
många unga brottsoffer kommer från goda uppväxtmiljöer
och sannolikt får framtida roller som till exempel advokater, företagsledare
och journalister.
Vad får vi för samhälle om människor i dessa grupper
hyser invandrarhat?"
|