Ur FRI
INFORMATION:
Anarkister godkända
Anarkister godkända men inte nationalister
Åsiktsregistrering drabbar lärarkåren
"Krossa Frankismen nu", utropade
ledaren i aprilnumret 2000 av samtidsmagasinet SALT. Man refererade universitetskansler
Frankes ranking-system för kvalitetsbedömning av universitet och
högskolor: jämställdhet, studentinflytande samt social och
etnisk mångfald. SALT berättade om nya förföljelser av
professor Kajsa Ekholm Friedman som av studentkårsordförande i
Lund beskyllts för främlingsfientlighet och rasism. Universitetets
rektor Boel Flodgren avstår från att stödja sin professor,
hon kan inte stöta sig med sin chef, universitetskanslern, allra minst
nu när Flodgren utrett hur den etniska och sociala mångfalden skall
stimuleras inom de högre studierna. SALT drog slutsatsen att man vill
förvandla universiteten "till fabriker för massproduktion
av rättänkande" och karakteriserade Frankes forskningspolitik
som "banal, förutsägbar, politiskt korrekt" och
de aktivister som genomför hennes idéer som "intoleranta,
hätska, hänsynslösa".
Den avstängde lärarstudenten
i Falun
Ett slående exempel på Frankismens
metoder är hanteringen av den avstängde lärarstudenten vid
högskolan i Falun. Högskolan vägrade godkänna studenten
därför att andra, icke namngivna, studenter skall ha beskyllt honom
för rasistiska och sexistiska uttalanden och därför att han
i ett anonymt, hemligstämplat brev utpekats som nazist. Studenten anmälde
högskolan till Högskoleverket (chef Sigbrit Franke). Efter ett halvår
kom Högskoleverkets rapport. Den handläggande juristen konstaterade
att verket inte hade mandat att bedöma högskolans betygsättning.
Man tog därför inte ställning till om det var rätt eller
fel att underkänna studenten. På punkt efter punkt kritiserade
däremot Högskoleverket högskolans handläggning. Man hade
brutit mot Regeringsformen genom att efterfråga studentens politiska
hemvist, man hade brutit mot
Tryckfrihetsförordningens bestämmelser
angående allmänna handlingars offentlighet. Det underkända
betyget hade satts först ett halvår efter kursens slut - fel enligt
verksjuristen. Verket hänvisade till demokratiparagrafen i skollagen
(kap 1, §2: "Verksamheten i skolan skall utformas
i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar") men konstaterade samtidigt att högskolan hade rätt
att värdera studentens inställning till demokrati endast i anslutning
till undervisning och praktik under utbildningen. Det var fel av högskolan
att låta sig påverkas av rykten om studentens på fritid
framförda åsikter.
Högskoleverkets granskning av högskolan
i Dalarna resulterade följaktligen i åtskillig kritik. Det vill
synas som om högskolans personal saknar elementära kunskaper om
bl a grundlagarna. Ingenstans i Högskoleverkets rapport framkommer att
man visat att studenten verkligen skulle vara nazist. Tvärtom hade han
på direkt (och förbjuden) fråga från högskolan
förnekat att han skulle tillhöra en högerextremistisk organisation.
Så långt Högskoleverkets
rapport undertecknad av Sigbrit Franke.
När fjädern blir höna...
Samma dag Högskoleverket publicerade
sin kritiska rapport, 1999-12-21, sände Sigbrit Franke ut ett pressmeddelande
med rubriken "Viktigt med krafttag mot nazismen".
Men det kom aldrig fram i själva rapporten. Pressmeddelandet inleddes
sedan med "Det är oerhört viktigt
att vi tar krafttag mot antidemokratiska uttryck och företeelser inom
högskolan. Det gäller både universitet och högskolor
och Högskoleverket, säger universitetskansler Sigbrit Franke". Inte heller detta nämns i verkets utredning. Likaså är pressmeddelandet
ensamt om formuleringen "Dessvärre kan det vara svårt
att hindra en nazist från att bli lärare, men med kunskap om hur
reglerna fungerar ökar chanserna. Det är viktigt att högskolorna
är vaksamma och att de agerar snabbt när antidemokratiska uttryck
och handlingar kommer till deras kännedom".
Sigbrit Franke tog följaktligen chansen
att profilera sig, när Högskoleverkets nedgörande kritik av
högskolan i Dalarna presenterades. Att pressmeddelandet handlar om något
helt annat än rapporten, är väl ytterligare ett utslag av Frankismen.
... och hönan blir en hel hönsgård
Samma dag, den 21 december 1999, kom ett meddelande
från TT med rubriken "Högskolan får rätt
om student med nazistsympatier". I själva verket hade högskolan
fått fel på nästan alla granskade punkter, högskoleverket
tog inte ens ställning till om det var rätt eller fel att underkänna
studenten. "Högskoleverket
stödjer Högskolan Dalarnas beslut att underkänna en lärarstuderande
på grund av hans värderingar. Studenten har enligt högskolan
flera gånger visat nazistiska sympatier" påstod däremot den okände TT-redaktören som sedan citerade
Sigbrit Frankes uttalande i pressmeddelandet och sammanfattade: "Därmed
får Högskolan Dalarna stöd i sitt beslut att underkänna
studenten". Så går det alltså till på TT.
Det kan i detta sammanhang vara anledning
påminna om att chefredaktören för Expo, Stieg Larsson, tillika
är redaktör på TT. Dagen därpå spreds nyheten i
landets tidningar att Högskoleverket godkänt avstängningen
av den nazistiske studenten. Flertalet journalister hade säkerligen läst
endast TT-meddelandet. Några hade antagligen sett Sigbrit Frankes pressmeddelande.
Sannolikt hade ingen haft tid att läsa rapporten. Så går
det till när politiskt korrekta nyheter skapas av den moraliska eliten.
Hur definierades "nazist"?
Givetvis är det lätt att stödja
högskolans i Falun avstängningsbeslut, om den aktuelle studenten
i utbildningen uttalat sig för judeutrotning och elimination av
"Untermenschen". Om så är fallet, får vi inte veta.
Vi får inte läsa innehållet i det hemligstämplade, anonyma
angiveribrevet. Vi vet inte om den hemlighetsfulle skribenten ger en sann
beskrivning eller hur han/hon definierar nazism. För den moraliska eliten
gäller som bekant att varje kritik mot integrationspolitiken, anti-diskrimeringslagarna,
regeringens förintelsekampanj, massinvandringen eller invandringskostnaderna
omedelbart stämplas som nazism.
Jakt på fel åsikter
Visserligen lider Sverige av lärarbrist,
främst i grundskolan. Alltfler lärarstuderande väljer annat
yrke efter blixtvisit i verklighetens skolmiljö. Ändå vill
SigbritFranke och hennes förtrogna utvidga jakten på lärare
och lärarstuderande med fel åsikter. Frankisterna backas upp av
media som hetsar skolledningar och föräldrar att kräva yrkesförbud.
Nyligen har Sydsvenska Dagbladet skrivit om en uppskattad lärarvikarie
i Lund, där vissa föräldrar krävde hans avlägsnande,
sedan tidningen avslöjat att han var Sverigedemokrat. En vikarierande
datalärare i Fagersta fick inte sitt vikariat förlängt, sedan
Vestmanlands Läns Tidning avslöjat att han tillhörde en nationalsocialistisk
organisation. Den 11 maj i år berättade Dagens Nyheter om en historielärare
i Södertälje som efter 22 års tjänst i samma skola förbjudits
undervisa assyriska/syrianska elever, efter krav av diverse syrianska/assyriska
organisationer. Läraren hade publicerat en forskningsuppsats om det påstådda
turkiska folkmordet 1915 på en halv miljon assyrier och syrianer och
ansett sig kunna visa att händelserna under årens lopp förvanskats
och antagit orimliga proportioner. Vidare lades läraren till last att
han inbjudit två muslimska elever till det klassrum där de assyriska
och syrianska barnen undervisas. Det är för övrigt en mycket
intressant uppgift. Ledningen för Täljegymnasiet accepterar alltså
en etnisk segregering, assyrierna/syrianerna har rätt att slippa kontakt
med muslimer. Vad anser DO om detta? Vad skulle hända om svenska elever
krävde att slippa konfronteras med muslimer under skoltid?
Skolministern har veterligen inte uttalat
sig offentligt om debaclet i Falun. Det tyder på god självbevarelsedrift.
Däremot har hon kritiserat Franz Schartaugymnasiet i Stockholm som inbjöd
Radio Islams Ahmed Rami som gästföreläsare. "Jag tar kraftigt avstånd
från att en person, som förnekar att Förintelsen har ägt
rum, tillåts framföra den typen av åsikter inom skolans väggar", sade Ingegerd Wärnersson i pressmeddelande från
Utbildningsdepartementet. Gymnasisterna skall tydligen skyddas från
att behöva bemöta obehagliga åsikter.
Fritt fram för vänsterextremister
Med fel åsikter har man snart ingen
framtid på lärarbanan, hur stor bristen på lärare än
blir. Däremot är det fritt fram för vänsterextremister
att ta anställning som lärare eller inbjudas som gästföreläsare
i skolan. Liksom inom journalistkåren finns bland lärare inom grundskolan,
gymnasiet och universitet och högskolor ett icke obetydligt antal KPMLr-are,
trotskister, syndikalister, anarkister och andra tokvänsteranhängare
med synnerligen odemokratisk och våldsförhärligande revolutionär
ideologi. Dem tycks det aldrig vara aktuellt att stoppa i yrket eller som
gästföreläsare.
Gästföreläsare från
Antifascistisk Aktion
Den våldsbenägna anarkistorganisationen
Antifascistisk Aktion, AFA, är f n aktuell som ansvarig för husockupationen
i Linköping i mars. AFA har tidigare tillsammans med SUF, Syndikalistiska
Ungdomsförbundet, deltagit i en mängd våldsamma aktioner mot
bl a politiska motståndare. I andra sammanhang försöker man
sabotera pälsdjursuppfödning, pälsaffärer, försöksdjursuppfödning
(man kallar sig då ALF, Animal Liberation Front, eller liknande), Shellmackar,
porrbutiker, modebutiker m fl misshagliga mål. AFA har ett grundmurat
rykte som våldsanhängare och demo-kratiföraktare. Ändå
är de frekventa gästföreläsare i landets skolor, där
de talar om antirasism och antinazism. På Internet finns flera kopior
av deras mall för skolpresentation. Där finns för övrigt
även deras terroristbibel Lila Svarta som lär ut hur man tillverkar
molotovcoktails, sätter eld på bilar och bedriver sabotage och
vandalisering i allmänhet. Veterligt har aldrig någon skolminister,
universitetskansler eller skolpolitiker protesterat mot AFAs verksamhet i
svenska skolor.
Mia Halvarsdotter - lärarvikarie och
gästföreläsare
Den mest kända nu verksamma anarkistiska
terroristen i Sverige är förmodligen 32-åriga Mia Halvarsdotter
från Malmö. Även hon har fått förnyad uppmärksamhet
i samband med Linköpingsockupationen. Hon har deltagit i Sivert Öholms
debattprogram i TV, figurerat i diverse tidningar och t o m inbjudits till
Dagens Ekos lördagsintervju den 25 mars i år. I den senare intervjun
stödde hon helhjärtat ockupationen, mordbranden riktad mot Linköpings
socialdemokratiska kommunalråd ("stick och brinn, kommunalrådet!"),
lagret av molotovcocktails, stenkastningen mot polisen. På direkt fråga
från intervjuarna sade hon sig stödja misshandeln på senhösten
då fyra maskerade personer efter inbrott i en lägenhet i Huskvarna
bröt av ett ben och krossade knäskålen på det andra
på en 17-årig påstådd nazisympatisör. Helt rätt,
sade Halvarsdotter. Den 30 mars i år publicerade tidningen Arbetet Nyheterna
en längre presentation av Mia Halvarsdotter. Det framgick att hon under
annat namn arbetar som lärarvikarie i Malmö. Veterligt har ingen
skolminister, universitetskansler eller skolpolitiker protesterat mot anlitandet
av Halvarsdotter som lär se Ulrike Meinhof som en förebild. Sedan
flera år åker Halvarsdotter runt landet som gästföreläsare
och undervisar grundskoleelever och gymnasister om antirasism och antisexism.
TBV och EAK
Under förliden höst och vinter iakttogs
en hausse i det massmediala intresset för s k vit makt-musik (se följande
artikel). En av de flitigast anlitade "experterna" i media var Renzo
Aneröd, musiker i rockbandet EAK - Eld Attack Kraft. Han framträdde
bl a i TV-programmen Fittja Paradiso och Speciellt. Han var omslagspojke i
årets januarinummer av den socialdemokratiska idétidskriften
Arena, som innehöll en längre intervju med Aneröd. Han arbetar
för TBV Väst i kampanjen Förortskraft, som bl a riktar sig
mot vit makt-musiken, och leder skivbolaget MRN, Musikrörelsen Nu Är
Det Nog. Framför allt åker Aneröd runt i landets skolor och
varnar för nazism, rasism och vit makt-musik. I Arenaintervjun erkänner
Aneröd att hans ständiga varningar för Ultima Thule delvis
är kommersiellt betingade. Han ser Ultima Thule som konkurrenter om lyssnare
med samma musikaliska smak, även om respektive musikgrupps låttexter
är väsensskilda.
Är Aneröd en lämplig gästföreläsare
i skolor som vill värna om icke-våld, tolerans, allas lika värde
och allmänna demokratiska principer? Döm själv från de
texter bandet Eld Attack Kraft med Aneröd framför! Klasskamp och
våldsförhärligande, javisst, men även solklar antisemitism
och antisionism. Veterligt har varken Ingegerd Wärnersson, Sigbrit Franke
eller skolpolitiker haft synpunkter på Aneröds skolverksamhet.
Socialdemokratisk förankring
TBV, kurs- och bildningsverksamheten inom
TCO, har en tung socialdemokratisk politiker som ordförande. Ingegerd
Sahlström, tidigare riksdagsman, blev 1995 statssekreterare hos Margareta
Winberg som expert på jämställdhetsfrågor. För
ett år sedan övergick hon till TBV.
TBV kan följaktligen anses vara närstående
det socialdemokratiska partiet. Därför är det extra förvånande
att man anställer en projektledare som Renzo Aneröd med ett förflutet
inom Palestinarörelsen och enligt egen berättelse i tidskriften
Arena avlägsnad med våld från Israel med uppmaningen att
aldrig mer visa sig i landet. Statsministerns nya Israelpolitik harmonierar
knappast med EAK:s
"vi kommer aldrig att erkänna
er förbannade stat
vi kommer alltid att kämpa
för ett fritt Palestina
ni ska betala med ert blod
hämnden den kommer
sionismen ska förintas
eran tid är förbi".
Varför alls acceptera extremism?
Det finns naturligtvis mycket som talar för
att företrädare för extrema organisationer inte skall få
verka i skolorna. Skolan får inte bli ett växthus för terrorism
och vandalism av det slag vi nyligen sett i Linköping och på Götgatan
i Stockholm. Det som förvånar och skrämmer är däremot
skolpolitikernas och skolmyndigheternas kompletta enögdhet. Varför
jagar man påstådda nazisymboler som kelterkors och odalrunor och
vit makt-musik in absurdum, samtidigt som man lämnar fritt fram för
all sköns anarkistiska terrorister och revolutionsromantiker?
Obalansen är inte enbart obegriplig.
Den föder och när misstankar om att jakten på förmenta
nazister, rasister och främlingsfientliga liksom föraktet för
svenskheten och det nationella har intet alls att skaffa med värnet om
demokratin. I stället rör det sig om en snabb och total omvandling
av Sverige från nationalstat med relativt homogen befolkning till en
mångetnisk region i ett överstatligt Europa, där det gäller
att svenskarna inte skall ha chans att upptäcka vad som hänt, innan
det är för sent.
Förhoppningsvis har man räknat fel.
Historien lär oss att påtvingade åsikter förr eller
senare leder till revolt, inte minst bland de unga. Förbud mot nationalism
kan mycket väl stärka nationalkänslan och medföra en renässans
för det svenska kulturarvet.
********
"Om vi ser på
vårt eget land har ungefär en femtedel av vår befolkning
sin härstamning från något annat land. I lilla Sverige talas
det ca 150 olika språk i dag. Det är fantastiskt! Det är en
enorm rikedom!
Dessvärre är
det väl så att den här rikedomen inte är upptäckt
än av våra börshajar, den finns inte på aktiemarknaden
och det har inte satts något pris på den, men jag är övertygad
om att den en dag hamnar där. Då kommer man att inse vilken tillgång
vårt land har i att här finns så många olika slags
människor med så många olika slags bakgrund. Och det är
min och det är er uppgift att ta tillvara den tillgången".
Skolminister Ingegerd Wärnersson på
konferens den 4 april 2000 om språket i den mångkulturella skolan
|