image
image
image
image

 Ur FRI INFORMATION:


Anarkister godkända

Anarkister godkända men inte nationalister

Åsiktsregistrering drabbar lärarkåren

"Krossa Frankismen nu", utropade ledaren i aprilnumret 2000 av samtidsmagasinet SALT. Man refererade universitetskansler Frankes ranking-system för kvalitetsbedömning av universitet och högskolor: jämställdhet, studentinflytande samt social och etnisk mångfald. SALT berättade om nya förföljelser av professor Kajsa Ekholm Friedman som av studentkårsordförande i Lund beskyllts för främlingsfientlighet och rasism. Universitetets rektor Boel Flodgren avstår från att stödja sin professor, hon kan inte stöta sig med sin chef, universitetskanslern, allra minst nu när Flodgren utrett hur den etniska och sociala mångfalden skall stimuleras inom de högre studierna. SALT drog slutsatsen att man vill förvandla universiteten "till fabriker för massproduktion av rättänkande" och karakteriserade Frankes forskningspolitik som "banal, förutsägbar, politiskt korrekt" och de aktivister som genomför hennes idéer som "intoleranta, hätska, hänsynslösa".

Den avstängde lärarstudenten i Falun

Ett slående exempel på Frankismens metoder är hanteringen av den avstängde lärarstudenten vid högskolan i Falun. Högskolan vägrade godkänna studenten därför att andra, icke namngivna, studenter skall ha beskyllt honom för rasistiska och sexistiska uttalanden och därför att han i ett anonymt, hemligstämplat brev utpekats som nazist. Studenten anmälde högskolan till Högskoleverket (chef Sigbrit Franke). Efter ett halvår kom Högskoleverkets rapport. Den handläggande juristen konstaterade att verket inte hade mandat att bedöma högskolans betygsättning. Man tog därför inte ställning till om det var rätt eller fel att underkänna studenten. På punkt efter punkt kritiserade däremot Högskoleverket högskolans handläggning. Man hade brutit mot Regeringsformen genom att efterfråga studentens politiska hemvist, man hade brutit mot

Tryckfrihetsförordningens bestämmelser angående allmänna handlingars offentlighet. Det underkända betyget hade satts först ett halvår efter kursens slut - fel enligt verksjuristen. Verket hänvisade till demokratiparagrafen i skollagen (kap 1, §2: "Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar") men konstaterade samtidigt att högskolan hade rätt att värdera studentens inställning till demokrati endast i anslutning till undervisning och praktik under utbildningen. Det var fel av högskolan att låta sig påverkas av rykten om studentens på fritid framförda åsikter.

Högskoleverkets granskning av högskolan i Dalarna resulterade följaktligen i åtskillig kritik. Det vill synas som om högskolans personal saknar elementära kunskaper om bl a grundlagarna. Ingenstans i Högskoleverkets rapport framkommer att man visat att studenten verkligen skulle vara nazist. Tvärtom hade han på direkt (och förbjuden) fråga från högskolan förnekat att han skulle tillhöra en högerextremistisk organisation.

Så långt Högskoleverkets rapport undertecknad av Sigbrit Franke.

När fjädern blir höna...

Samma dag Högskoleverket publicerade sin kritiska rapport, 1999-12-21, sände Sigbrit Franke ut ett pressmeddelande med rubriken "Viktigt med krafttag mot nazismen". Men det kom aldrig fram i själva rapporten. Pressmeddelandet inleddes sedan med "Det är oerhört viktigt att vi tar krafttag mot antidemokratiska uttryck och företeelser inom högskolan. Det gäller både universitet och högskolor och Högskoleverket, säger universitetskansler Sigbrit Franke". Inte heller detta nämns i verkets utredning. Likaså är pressmeddelandet ensamt om formuleringen "Dessvärre kan det vara svårt att hindra en nazist från att bli lärare, men med kunskap om hur reglerna fungerar ökar chanserna. Det är viktigt att högskolorna är vaksamma och att de agerar snabbt när antidemokratiska uttryck och handlingar kommer till deras kännedom".

Sigbrit Franke tog följaktligen chansen att profilera sig, när Högskoleverkets nedgörande kritik av högskolan i Dalarna presenterades. Att pressmeddelandet handlar om något helt annat än rapporten, är väl ytterligare ett utslag av Frankismen.

... och hönan blir en hel hönsgård

Samma dag, den 21 december 1999, kom ett meddelande från TT med rubriken "Högskolan får rätt om student med nazistsympatier". I själva verket hade högskolan fått fel på nästan alla granskade punkter, högskoleverket tog inte ens ställning till om det var rätt eller fel att underkänna studenten. "Högskoleverket stödjer Högskolan Dalarnas beslut att underkänna en lärarstuderande på grund av hans värderingar. Studenten har enligt högskolan flera gånger visat nazistiska sympatier" påstod däremot den okände TT-redaktören som sedan citerade Sigbrit Frankes uttalande i pressmeddelandet och sammanfattade: "Därmed får Högskolan Dalarna stöd i sitt beslut att underkänna studenten". Så går det alltså till på TT.

Det kan i detta sammanhang vara anledning påminna om att chefredaktören för Expo, Stieg Larsson, tillika är redaktör på TT. Dagen därpå spreds nyheten i landets tidningar att Högskoleverket godkänt avstängningen av den nazistiske studenten. Flertalet journalister hade säkerligen läst endast TT-meddelandet. Några hade antagligen sett Sigbrit Frankes pressmeddelande. Sannolikt hade ingen haft tid att läsa rapporten. Så går det till när politiskt korrekta nyheter skapas av den moraliska eliten.

Hur definierades "nazist"?

Givetvis är det lätt att stödja högskolans i Falun avstängningsbeslut, om den aktuelle studenten i utbildningen uttalat sig för judeutrotning och elimination av  "Untermenschen". Om så är fallet, får vi inte veta. Vi får inte läsa innehållet i det hemligstämplade, anonyma angiveribrevet. Vi vet inte om den hemlighetsfulle skribenten ger en sann beskrivning eller hur han/hon definierar nazism. För den moraliska eliten gäller som bekant att varje kritik mot integrationspolitiken, anti-diskrimeringslagarna, regeringens förintelsekampanj, massinvandringen eller invandringskostnaderna omedelbart stämplas som nazism.

Jakt på fel åsikter

Visserligen lider Sverige av lärarbrist, främst i grundskolan. Alltfler lärarstuderande väljer annat yrke efter blixtvisit i verklighetens skolmiljö. Ändå vill SigbritFranke och hennes förtrogna utvidga jakten på lärare och lärarstuderande med fel åsikter. Frankisterna backas upp av media som hetsar skolledningar och föräldrar att kräva yrkesförbud. Nyligen har Sydsvenska Dagbladet skrivit om en uppskattad lärarvikarie i Lund, där vissa föräldrar krävde hans avlägsnande, sedan tidningen avslöjat att han var Sverigedemokrat. En vikarierande datalärare i Fagersta fick inte sitt vikariat förlängt, sedan Vestmanlands Läns Tidning avslöjat att han tillhörde en nationalsocialistisk organisation. Den 11 maj i år berättade Dagens Nyheter om en historielärare i Södertälje som efter 22 års tjänst i samma skola förbjudits undervisa assyriska/syrianska elever, efter krav av diverse syrianska/assyriska organisationer. Läraren hade publicerat en forskningsuppsats om det påstådda turkiska folkmordet 1915 på en halv miljon assyrier och syrianer och ansett sig kunna visa att händelserna under årens lopp förvanskats och antagit orimliga proportioner. Vidare lades läraren till last att han inbjudit två muslimska elever till det klassrum där de assyriska och syrianska barnen undervisas. Det är för övrigt en mycket intressant uppgift. Ledningen för Täljegymnasiet accepterar alltså en etnisk segregering, assyrierna/syrianerna har rätt att slippa kontakt med muslimer. Vad anser DO om detta? Vad skulle hända om svenska elever krävde att slippa konfronteras med muslimer under skoltid?

Skolministern har veterligen inte uttalat sig offentligt om debaclet i Falun. Det tyder på god självbevarelsedrift. Däremot har hon kritiserat Franz Schartaugymnasiet i Stockholm som inbjöd Radio Islams Ahmed Rami som gästföreläsare. "Jag tar kraftigt avstånd från att en person, som förnekar att Förintelsen har ägt rum, tillåts framföra den typen av åsikter inom skolans väggar", sade Ingegerd Wärnersson i pressmeddelande från Utbildningsdepartementet. Gymnasisterna skall tydligen skyddas från att behöva bemöta obehagliga åsikter.

Fritt fram för vänsterextremister

Med fel åsikter har man snart ingen framtid på lärarbanan, hur stor bristen på lärare än blir. Däremot är det fritt fram för vänsterextremister att ta anställning som lärare eller inbjudas som gästföreläsare i skolan. Liksom inom journalistkåren finns bland lärare inom grundskolan, gymnasiet och universitet och högskolor ett icke obetydligt antal KPMLr-are, trotskister, syndikalister, anarkister och andra tokvänsteranhängare med synnerligen odemokratisk och våldsförhärligande revolutionär ideologi. Dem tycks det aldrig vara aktuellt att stoppa i yrket eller som gästföreläsare.

Gästföreläsare från Antifascistisk Aktion

Den våldsbenägna anarkistorganisationen Antifascistisk Aktion, AFA, är f n aktuell som ansvarig för husockupationen i Linköping i mars. AFA har tidigare tillsammans med SUF, Syndikalistiska Ungdomsförbundet, deltagit i en mängd våldsamma aktioner mot bl a politiska motståndare. I andra sammanhang försöker man sabotera pälsdjursuppfödning, pälsaffärer, försöksdjursuppfödning (man kallar sig då ALF, Animal Liberation Front, eller liknande), Shellmackar, porrbutiker, modebutiker m fl misshagliga mål. AFA har ett grundmurat rykte som våldsanhängare och demo-kratiföraktare. Ändå är de frekventa gästföreläsare i landets skolor, där de talar om antirasism och antinazism. På Internet finns flera kopior av deras mall för skolpresentation. Där finns för övrigt även deras terroristbibel Lila Svarta som lär ut hur man tillverkar molotovcoktails, sätter eld på bilar och bedriver sabotage och vandalisering i allmänhet. Veterligt har aldrig någon skolminister, universitetskansler eller skolpolitiker protesterat mot AFAs verksamhet i svenska skolor.

Mia Halvarsdotter - lärarvikarie och gästföreläsare

Den mest kända nu verksamma anarkistiska terroristen i Sverige är förmodligen 32-åriga Mia Halvarsdotter från Malmö. Även hon har fått förnyad uppmärksamhet i samband med Linköpingsockupationen. Hon har deltagit i Sivert Öholms debattprogram i TV, figurerat i diverse tidningar och t o m inbjudits till Dagens Ekos lördagsintervju den 25 mars i år. I den senare intervjun stödde hon helhjärtat ockupationen, mordbranden riktad mot Linköpings socialdemokratiska kommunalråd ("stick och brinn, kommunalrådet!"), lagret av molotovcocktails, stenkastningen mot polisen. På direkt fråga från intervjuarna sade hon sig stödja misshandeln på senhösten då fyra maskerade personer efter inbrott i en lägenhet i Huskvarna bröt av ett ben och krossade knäskålen på det andra på en 17-årig påstådd nazisympatisör. Helt rätt, sade Halvarsdotter. Den 30 mars i år publicerade tidningen Arbetet Nyheterna en längre presentation av Mia Halvarsdotter. Det framgick att hon under annat namn arbetar som lärarvikarie i Malmö. Veterligt har ingen skolminister, universitetskansler eller skolpolitiker protesterat mot anlitandet av Halvarsdotter som lär se Ulrike Meinhof som en förebild. Sedan flera år åker Halvarsdotter runt landet som gästföreläsare och undervisar grundskoleelever och gymnasister om antirasism och antisexism.

TBV och EAK

Under förliden höst och vinter iakttogs en hausse i det massmediala intresset för s k vit makt-musik (se följande artikel). En av de flitigast anlitade "experterna" i media var Renzo Aneröd, musiker i rockbandet EAK - Eld Attack Kraft. Han framträdde bl a i TV-programmen Fittja Paradiso och Speciellt. Han var omslagspojke i årets januarinummer av den socialdemokratiska idétidskriften Arena, som innehöll en längre intervju med Aneröd. Han arbetar för TBV Väst i kampanjen Förortskraft, som bl a riktar sig mot vit makt-musiken, och leder skivbolaget MRN, Musikrörelsen Nu Är Det Nog. Framför allt åker Aneröd runt i landets skolor och varnar för nazism, rasism och vit makt-musik. I Arenaintervjun erkänner Aneröd att hans ständiga varningar för Ultima Thule delvis är kommersiellt betingade. Han ser Ultima Thule som konkurrenter om lyssnare med samma musikaliska smak, även om respektive musikgrupps låttexter är väsensskilda.

Är Aneröd en lämplig gästföreläsare i skolor som vill värna om icke-våld, tolerans, allas lika värde och allmänna demokratiska principer? Döm själv från de texter bandet Eld Attack Kraft med Aneröd framför! Klasskamp och våldsförhärligande, javisst, men även solklar antisemitism och antisionism. Veterligt har varken Ingegerd Wärnersson, Sigbrit Franke eller skolpolitiker haft synpunkter på Aneröds skolverksamhet.

Socialdemokratisk förankring

TBV, kurs- och bildningsverksamheten inom TCO, har en tung socialdemokratisk politiker som ordförande. Ingegerd Sahlström, tidigare riksdagsman, blev 1995 statssekreterare hos Margareta Winberg som expert på jämställdhetsfrågor. För ett år sedan övergick hon till TBV.

TBV kan följaktligen anses vara närstående det socialdemokratiska partiet. Därför är det extra förvånande att man anställer en projektledare som Renzo Aneröd med ett förflutet inom Palestinarörelsen och enligt egen berättelse i tidskriften Arena avlägsnad med våld från Israel med uppmaningen att aldrig mer visa sig i landet. Statsministerns nya Israelpolitik harmonierar knappast med EAK:s

"vi kommer aldrig att erkänna

er förbannade stat

vi kommer alltid att kämpa

för ett fritt Palestina

ni ska betala med ert blod

hämnden den kommer

sionismen ska förintas

eran tid är förbi".

Varför alls acceptera extremism?

Det finns naturligtvis mycket som talar för att företrädare för extrema organisationer inte skall få verka i skolorna. Skolan får inte bli ett växthus för terrorism och vandalism av det slag vi nyligen sett i Linköping och på Götgatan i Stockholm. Det som förvånar och skrämmer är däremot skolpolitikernas och skolmyndigheternas kompletta enögdhet. Varför jagar man påstådda nazisymboler som kelterkors och odalrunor och vit makt-musik in absurdum, samtidigt som man lämnar fritt fram för all sköns anarkistiska terrorister och revolutionsromantiker?

Obalansen är inte enbart obegriplig. Den föder och när misstankar om att jakten på förmenta nazister, rasister och främlingsfientliga liksom föraktet för svenskheten och det nationella har intet alls att skaffa med värnet om demokratin. I stället rör det sig om en snabb och total omvandling av Sverige från nationalstat med relativt homogen befolkning till en mångetnisk region i ett överstatligt Europa, där det gäller att svenskarna inte skall ha chans att upptäcka vad som hänt, innan det är för sent.

Förhoppningsvis har man räknat fel. Historien lär oss att påtvingade åsikter förr eller senare leder till revolt, inte minst bland de unga. Förbud mot nationalism kan mycket väl stärka nationalkänslan och medföra en renässans för det svenska kulturarvet.

********

"Om vi ser på vårt eget land har ungefär en femtedel av vår befolkning sin härstamning från något annat land. I lilla Sverige talas det ca 150 olika språk i dag. Det är fantastiskt! Det är en enorm rikedom!

Dessvärre är det väl så att den här rikedomen inte är upptäckt än av våra börshajar, den finns inte på aktiemarknaden och det har inte satts något pris på den, men jag är övertygad om att den en dag hamnar där. Då kommer man att inse vilken tillgång vårt land har i att här finns så många olika slags människor med så många olika slags bakgrund. Och det är min och det är er uppgift att ta tillvara den tillgången".

Skolminister Ingegerd Wärnersson på konferens den 4 april 2000 om språket i den mångkulturella skolan




image


 
image
 
 
image