Ur FRI
INFORMATION:
Melodifestival
Årets svenska melodifestival
med yxan i hand, försvarar svensken sitt land?
Den 10 mars avhölls årets svenska
uttagning till finalen i den europeiska schlagerfestivalen i maj, en tillställning
som blev särdeles livlig. Inte för själva musikens skull, utan
för några textraders. Stroferna som upprörde känslorna
hos den så kallade kultureliten tangerade det så avskydda ämnet
nationalism, varje folks rätt till kulturell suveränitet och integritet.
Roger Pontares vinnarbidrag "När vindarna viskar mitt namn" framfördes i full stridsmundering, dock inte direkt äktsvensk,
snarare en blandning av diverse minoritetsgrupper. I kombination med en enligt
svenska folket slagkraftig och medryckande melodi och textinnehåll som "ge mig kraft
att försvara mitt land,jag ser yxan i krigarens hand" sopade Pontare rent med det övriga startfältet.
Orden i sig är nog inte det farliga.
Skulle någon av de folkgrupper som Pontares utstyrsel anspelade på,
en äkta indian, inuit, tibetan eller same uttala dem, så skulle
de sannolikt vinna sympati. Med tanke på de uppenbara oförrätter
som dessa utsatts för skulle det anses självklart att de har rätt
både till territorium och försvar av detta.
På GPs kultursida den 12 mars, två
dagar efter festivalen, finner man exempelvis följande försvar för
tibetanernas rätt till land och kultur under rubriken "Tibetaner
vill ta till våld": "[Dalai Lama] behöver allt stöd han kan få
i kampen för mänskliga rättigheter i sitt hemland. Förhandlingarna
med Kina om självständighet, alternativt autonomi, går mycket
trögt och frustrationerna växer, inte minst bland yngre tibetaner." Skribenten Cecilia Nelson refererar till en artikel
i tidskriften Tibet i vilken den traditionella ickevåldsideologin alltmer
börjar ifrågasättas som ett medel mot den kinesiska regimens
förtryck. Flera grupper har börjat sälla sig till en mer våldsbenägen
ideologi, så även två av Dalai Lamas bröder. Särskilt
markant är riktningen i storstäderna där kriminalitet och alkoholism
växt till ett utbrett problem. (Som bekant har ju kriminalitet och drogproblem
i svenska storstäder ökat lavinartat under senare år, bland
annat till följd av en felaktig invandringspolitik.)
Hotfulla anses orden i Pontares text bli först
när en etnisk svensk uttalar dem. Vilket kan tyckas besynnerligt med
tanke på att man inte behöver resa längre än till våra
nordiska grannar för att finna levande exempel på hur man för
omkring femtiofem år sedan med vapen i hand försvarade respektive
land, och hur nära det var att även Sverige skulle tvingats gripa
till om inte yxan så i vart fall andra vapen. Inte skulle nazismen ha
besegrats utan de allierades nationella frihetskänslor.
Inskränkt stockholmsjury
Roger Pontares segerbidrag dömdes redan
på förhand ut av en äcklad men likaledes enad musikrecensentkår.
Expressens Måns Ivarsson fördömde låten, och varnade
samtidigt för att den kunde skrälla. En "mardröm" kunde besannas, skrev han, eftersom låten enligt honom anspelade på "unken vikingarock" (Expressen 11-12/3). Aftonbladets
Per Bjurman ville inte vara sämre: "Den här gången gör han Nordman-färgad
vikingarockRent löjeväckande, tycker jag. Men värst av allt
är dock den nationalromantiska smörjan i texthäftet", skrev han på festivaldagen och gav Pontares låt
betyget ett av fem möjliga.
Att Bjurman liksom "kultureliten"
inte har kunskap om skillnaden mellan nazism, nationalromantik och demokrati
vittnar professor Lars Lönnroth om. I sitt invigningstal av Nationalmuseums
utställning i februari 1998, återgivet i Svenska Dagbladet (27/2
1998), sade han bl a: "...
nationalromantik och nordisk sommar är trots allt inte detsamma som nationalsocialism.
Kan man inte skilja det ena från det andra, kan man förmodligen
inte heller skilja på vanligt folk och nynazister. Och då är
det illa ställt både med demokratin och kulturförståelsen."
Per Bjurman slickar skorna på och högaktar
Joakim Thåström, tidigare frontfigur i punkbandet Ebba Grön
med texter som "Beväpna dig" (i kamp mot borgerligheten)
och "Totalvägra" (ställ inte upp för
ditt land) samt drogförhärligande alster. Ebba Gröns musik
och Pontares alster uppvisar emellertid likheter rent musikaliskt, medan texterna
synes vara milsvitt från varandra: Thåström ansåg (anser?) "väpnad kamp" vara berättigad mot borgerlighet
och kungahus samtidigt som Pontare anser det vara rätt att med yxan i
hand försvara sitt land. Bjurmans ställningstagande är därvid
snarare ideologiskt motiverat, han skyr nationella känslor men tycks
attraherad av tanken på att beväpnad krossa borgerliga värderingar.
Bjurman är hemmahörande i Stockholm,
vilket enligt statsvetarprofessorn Sören Holmberg statistiskt sett utgör
en akilleshäl, ty stockholmjuryn är i sammanhanget den som flest
gånger misslyckats med att pricka in rätt låt som vinnare.
Måhända har de en inskränkt attityd, tror sig vara förmer
än övrigt folk, en översittarattityd helt enkelt. För
någon särskild stockholmsgen finns väl ändå inte.
Den här gången blev nederlaget
både för Bjurman, talrika musikrecensenter och stockholmsjuryn
alltså särskilt graverande, såväl av övriga domare
som av svenska folket valdes Pontares låt till den i särklass bästa,
en förkrossande seger.
Motstridiga tolkningar
Strax efter segern gick Sverigedemokraterna
ut på sin hemsida med en lyckönskan: "Vi gratulerar Roger Pontare till
segern i melodifestivalen, med låten När vindarna viskar mitt namn,
vilket även var en seger för världens nationalism och för
alla som känner stolthet över sitt kulturarv. Tack Roger Pontare
och svenska folk! Dessutom samlades 4,5 miljoner in till världens barn."
I Aftonbladet två dagar efter segern
beklagade Pontare och tog avstånd från SDs gratulationer: "Min
sång är menad att skänka styrka åt alla minoritetsgrupper
i samhället. Den ska ge kraft åt de svaga och se till att de får
mod att orka stå upp och tala för sin sak om att människor
måste våga tro på sig själva och slåss för
det som är rätt och riktigt här i livet."
Pontare menar alltså att låten
skall skänka styrka åt förtryckta minoriteter. Historiskt
sett har det emellertid inte alltid varit minoriteten som tyranniserats. I
Sydafrika var det en minoritet som undertryckte den svarta majoriteten. I
Sverige begår företrädesvis en invandrad minoritet allvarliga
brott och kränkningar mot majoritetsbefolkningen i form av tusentals
personrån, åtskilliga åldringsrån och flertalet gruppvåldtäkter.
Samstämmiga opinionsmätningar visar att den inhemska befolkningen
har körts över i den mest genomgripande frågan någonsin,
varför det såväl subjektivt som objektivt är fullt begripligt
att man kan känna igen sig i texten, av att vara hunsad och förtryckt,
förnedrad och kränkt.
Som exempel kan nämnas det diskriminerande
svenska rättsväsendet som utgår från att infödda
svenskar, till skillnad från invandrare, inte kan utsättas för
etniskt relaterad kränkning, vilket innebär att svenskarna inte
skulle hysa känslor i samma utsträckning som andra folkgrupper,
annars en universell tanke. Likaså anses inte svenskarna vara kapabla
att förlora självkänslan i takt med att deras kultur och historia
berövas dem, hånas och bespottas såsom görs t ex i utredningen
Ds 1996:74, "Kunskap
som kraft. Handlingsprogram för hur museerna med sitt arbete kan motverka
främlingsfientlighet och rasism", där kulturministern talar om den svenska kulturella
gemenskapen i termer av "omänskliga konstruktioner" som hon vill "atomisera" och "lösa
upp". Detta trots att forskningen visat att omintetgörandet
av människors förflutna är ett av de mest effektiva sätten
att ta ifrån människor deras självkänsla.
En av textförfattarna till Pontares sång,
Peter Dahl, säger sig ha fått idén till texten när
han såg filmen om Geronimo, som handlar om indianhövdingens strävanatt
skapa anständiga livsvillkor för sitt folk. Såväl riksdagspartierna
som Sverigedemokraterna försöker nog förverkliga den idén.
Skillnaden är att de sistnämnda inte vill göra detta på
bekostnad av det egna landets kultur och förflutna, man inser behovet
av en gemensam svensk kulturell referensram som alla kan sluta upp kring.
Oavsett om man gillar eller ogillar Sverigedemokraternas politik så
har partiet anammat Pontares uppmaning om att man "måste våga tro på sig själva
och slåss för det som är riktigt här i livet". SD tillämpar emellertid
det mest civiliserade sättet, att med ord och argument söka få
till stånd en förändring medan meningsmotståndarna talrika
gånger tillgripit våld och terror mot dem.
Behov av kollektiv och nationell identitet
Kanske var det bara det musikaliska, kanske
var det främst texten, eller kombinationen av dem samt det originella
scenframträdandet och dräkterna som bäddade för Pontares
seger. Det kan endast en opinionsmätning svara på. Hur som helst
placerade sig "När vindarna viskar mitt namn" på andra
respektive tredje plats på singellistornas försäljningslista
under veckorna 14 och 15, det vill säga efter att alla fått kännedom
om textens innehåll. Det är möjligt att svenska folket via
sina röster på Pontare och inköp av låten på något
vis markerat att det nationella medvetandet lever. Detta antagande stämmer
med flera opinionsmätningar som visat svenskarnas kritiska inställning
till den förda invandringspolitiken samt med att regeringens föreslagna
bojkott av Österrike, främst turistnäringen, på grund
av Haiders ståndpunkt i invandringsfrågan, inte fått avsedd
verkan - TV 4:s Kalla fakta meddelade den 2 april att den svenska turismen
till Österrike ökat med drygt 40 procent jämfört med samma
period förra året.
EU-byggen, individualiseringens, globaliseringens
och mångkulturalismens lovsång till trots, känner de flesta
människor ett behov av kollektiv tillhörighet. Nationen är
inte bara en subjektiv realitet men även en objektiv sådan eftersom
den ger goda förankringspunkter för identiteten och därmed
utgör en källa till trygghet, något den ansedda engelske sociologiprofessorn
och nationalismforskaren Anthony D Smith visat i boken Nations and Nationalism
in a Global Era (1995). Det nationella är sålunda en identitetsfaktor
att räkna med även fortsättningsvis inte minst för
att hålla ihop samhällen, att få människor att känna
delaktighet, betala skatt och på andra sätt bidra till att upprätthålla
en gemensam standard och välfärd.
I sak har "kultureliten" egentligen
alltså samma ståndpunkt som Sverigedemokraterna, den anser självständighetssträvanden
och kulturell integritet vara självklara rättigheter. För kultureliten
gäller detta dock enbart för andra folk, tibetaner under kinesiskt
styre såväl som majoriteten i Sydafrika. Så vad gnäller
man för?
Augur Autopsi
|