Ur FRI
INFORMATION:
Invandrartidningen
Sesam
Invandrartidningen Sesam samt utdrag från
en kultursida - sedvanligt torftiga angrepp på det svenska samhället
Sesam heter en veckotidning som riktar sig
till nyanlända invandrare från världens alla hörn. 10-mannaredaktionen
består, med ett undantag, av svenskar eller nordbor, och tidningen sponsras
med svenska skattemedel. En ordlista som för läsaren förklarar
"svåra" svenska ord hör till tidningens förtjänster
men är likväl ovidkommande i förhållande till själva
artiklarna. Efter ett par timmars granskning av innehållet under en
eftermiddag, är det svårt att inte bli trött på alla
de pekorala formuleringar och torftiga s k analyser av det svenska samhället,
och då i huvudsak den påstådda rasismen och diskrimineringen,
som ger tidningen dess profil.
Uniformer och kompetensprov är diskriminering,
anser DO
"Polisens krav på uniform
kan vara diskriminering" lyder rubriken på en artikel om huvudbonader på arbetsplatser
(nr 30/99). Av texten framgår att kvinnliga poliser i slöja och
manliga i turban snart kan bli verklighet inom poliskåren. Man redovisar
ett uttalande från Katri Linna, anställd hos DO, som "tycker
att kravet på uniform är indirekt diskriminering".
Snarare är den uniforma likriktningen
av väsentlig betydelse för att förebygga brott och åstadkomma
lag och ordning på gator och torg. Den vanlige medborgaren kan känna
trygghet och ligisten snäppar upp sig och avstår från brott
vid åsynen av polisen. Att bära turban eller slöja som polis,
och för den delen inom de flesta yrken, vore att undergräva det
så viktiga neutrala förhållningssättet som i synnerhet
myndighetspersoner måste personifiera. För en kvinna med muslimsk
bakgrund som vill anamma svenska jämställdhetsvärderingar,
men som misshandlats av sin make på grund av detta, skulle en slöja
hos anländande polis med all säkerhet förstärka hennes
skräck och förtvivlan. Slöjan är ju för henne symbol
för det förtryck hon vill frigöra sig från. En turban
skulle knappast lugna ner en uppspelt indier (Gandhianhängare) som fått
hela sin familj utplånad av sikhiska terrorister. Religion har inget
med offentlig yrkesutövning att göra.
I nämnda nummer av Sesam återfinns
rubriken "Kompetensprov är diskriminerande för invandrare".
Detta anser DO och går därmed emot ett förslag från
regeringen om att invandrare bör utföra ett kompetensprov för
att mäta deras kapacitet som arbetsgivarna skall kunna ta del av. Testet
skulle syfta till att visa vad de kan i sitt yrke. DO invänder med att "Många svenska arbetsgivare förstår inte
utländska betyg. Många invandrare har yrkeskunskaper, men de har
inget papper på vad de kan."
Det skulle alltså vara diskriminerande
att avkräva ett test. Vad DO i sin enkelspårighet här vägrar
inse, är att testet de facto skulle kunna visa vad en invandrare egentligen
kan, vilket skulle undanröja missförstånd och därmed
(om testet ger ett bra utslag) underlätta inträdet på arbetsmarknaden.
DOs strävan att hitta förment diskriminerande
företeelser i det svenska samhället synes, som i så många
andra sammanhang, vara ett sätt att legitimera den egna verksamheten.
Att försörja sig på att anklaga det svenska systemet för
s k strukturell rasism är i sig inget svårt, enär nästintill
samtliga politiker av rädsla för rasiststämpeln helt okritiskt
sväljer DOs och andra "initierade" bedömares "analyser".
Följden blir att nya vansinniga lagar stiftas. Den politiska korrektheten
undergräver logik och rättskänsla.
Rasistiska svenska väktare
På ledarsidan i årets fjärde
nummer publicerar Sesam ett upprop från ett 30-tal organisationer, företrädesvis
afrikanska, vilka känner sig kollektivt kränkta för att några
afrikaner genom årens lopp utsatts för våld av personal vid
Stockholms tunnelbana. Man beskriver ett fall där tumult uppstod vid
en biljettkontroll av en afrikan, Adonis, vilket slutade med att han hamnade
på sjukhus med allvarliga skador samt anmäldes för våldsamt
motstånd. Händelsen anses vara prov på rasism: "Vi
anser att det våld som Adonis utsattes för har rasistiska grunder." Förvisso finns belägg för att olika sorters väktarpersonal
betett sig illa. Men det gäller även mot etniska svenskar. Ett särdeles
osmakligt och oetiskt exempel visades nyligen i ett samhällsgranskande
program, där väktare smygfilmades medan de plockade avsomnade svenska
alkoholister på pengar.
Mot bakgrund av att fallet med afrikanen gällde
en enkel biljettkontroll är det svårt att tro att väktarna
medvetet skulle misshandla någon på grund av dennes etniska härkomst,
särskilt i tider som dessa då hets mot folkgrupp ligger nära
till hands för minsta förseelse där invandrare kan vara inblandad.
Stundom behöver invandrare inte ens vara närvarande, det räcker
med att någon - svensk, vit - i stridens hetta råkat säga
något som kan uppfattas vara rasistiskt, och det är ju, som bekant,
en hel del. (Den 7 juni upplyste media om att en utvidgning av begreppet hets
mot folkgrupp är på gång. Inte bara homosexuella som inte
alls är en folkgrupp - vilket reser den intrikata frågan hur rättsväsendet
skall tampas med rappande svarta artister som uttrycker agg mot homosexuella
i sina texter men även uttalanden inom hemmets väggar, i den
privata sfären, skall klassificeras som "grovt förargelseväckande
beteende". Allt för att komma åt samt kontrollera åsikter.)
Undertecknarna skriver att "vi känner oss inte trygga
i tunnelbanan längre", och kräver att "samtliga vaktbolag anställer fler personer
med blandad bakgrund". Vidare: "Se till att väktarna lär sig vad ordet medmänsklighet
betyder i praktisk handlingDet får inte vara så att bara blonda
unga män med tveksamma åsikter om hudfärg och människovärde
patrullerar tunnelbanan."
Påståendet att särskilt blonda
unga män skulle vara utrustade med tveksamma åsikter om hudfärg
och människovärde är fördomsfullt och säger en hel
del om det subjektiva tänkande som präglar undertecknarna av uppropet.
Att tro sig lösa "problemet" med att anställa andra folkgrupper
är förenklat. En biljettkontroll med en serbisk kontrollant och
Kosovoalbansk passagerare skulle i teorin kunna sluta hur som helst. De båda
grupperna har efter kriget i forna Jugoslavien förmodligen mer agg med
sig i bakfickan än vad en svensk väktare någonsin skulle ha.
Visst är det bra med granskning av oegentligheter
på olika plan. Det beskrivna väktarfallet baserar sig emellertid
på subjektiva bedömningar medan en oberoende bedömning krävs
för att klarlägga det objektiva sakförhållandet.
Frågespalten uppmanar till lagbrott?
Likt många andra tidningar är Sesam
försedd med en "läsarnas frågespalt". Ett vanligt
tema är hur man på ett optimalt sätt skaffar sig och bibehåller
uppehållstillstånd i Sverige. Inte sällan är uppsåtet
brottsligt eller har som bakgrund att vilseleda svenska asylmyndigheter. I
ett nummer (49-50/99) handlade samtliga frågor om falska namn och identiteter. Sesam
konstaterar: "Det har kommit många frågor till Sesam
som handlar om lögner. Man har givit fel namn, fel identitet eller fel
ålder. Breven berättar om rädslan för vad som kan hända,
när sanningen kommer fram."
En kurd från Irak som erhållit
PUT skriver att han ljugit om sina "barns" identitet, vilka i själva
verket var hans brors barn. Han beskriver förfarandet: "En arbetskamrat sa att han tagit hit sina bröders
barn och sagt att de var hans barn. När barnen hade fått PUT, kunde
föräldrarna komma hit. Han sa åt mig att göra samma sak." Av brevet
framkommer att kurden ljugit också om "barnens" ålder.
De var mellan 20 och 27 år, men för myndigheterna uppgavs åldern
18 år. Senare kom hans bröder och resten av familjen hit. Vidare: "För en tid sedan ville min fru skilja sig
'på papperet', så att hon kunde ta hit sin bror på samma
sätt, men jag ville inte." Det hela
slutade ett stort bråk, där kvinnan uppsökte kvinnojouren.
Nu hotar hon med att avslöja bluffen kring asylärendet. Brevskrivaren
frågar sig om han skall vända sig till SIV och tala om sanningen,
och om han och de övriga kan förlora sina PUT. Det framkommer också
att förfarandet inte är helt ovanligt, då han avslutar med
frågan: "Kan SIV tvinga mig att avslöja mina arbetskamrater?"
Sesams svar: "Vi tror inte
att ni behöver vara oroliga för era uppehållstillstånd.
Men familjen mår inte bra av alla lögnerDu behöver i alla
fall inte oroa dig för något straff. Du behöver inte heller
avslöja din arbetskamrat." Om Sesams svar verkligen harmoniserar
med vad asylmyndigheten anser är det inte konstigt att allmänhetens
tilltro till asylprocessen avtagit kraftigt under senare år. Konsekvensen
av ekonomiska migranters och andra lycksökares lögner, bedrägerier
och felaktiga uppgifter är att verkliga flyktingar, de med genuina skyddsbehov,
har fått betala priset. Framstegen inom genforskningen där DNA-tester
kan avslöja om asylsökande verkligen är släkt med varandra
kommer att eliminera bluffmakare och öka rättssäkerheten.
I ett svar till en familj som för fyra
år sedan sökte asyl under falskt namn och uppgav fel land skriver
Sesam: "Om ni har starka skäl att få asyl,
så har det ingen betydelse att ni sökte under täcknamn. Er
ansökan gäller också med de riktiga namnen. Om ni inte har
asylskäl, kommer ni troligen ändå att få stanna. Era
barn går i skola och invandrarverket ska tänka på barnens
bästa." Varför söka under "täcknamn" om man verkligen
har asylskäl? vilket skulle innebära att ärendet klarades av
snabbare. Som synes anses fyra år enligt Sesam vara skäl för
att man skaffat "giltig" anknytning.
I ett annat ärende förtäljer
en man att han sökt och fått asyl under falskt namn. Efter diverse
turer fram och tillbaka till sitt ursprungsland meddelade svenska ambassaden
att han fått uppehållstillstånd, vilket tycktes förvåna
skribenten: "En dag ringde svenska ambassaden
till mig och gav mig uppehållstillstånd och arbetstillstånd."
I ett senare nummer (6/00) återkommer
ämnet. "Kan
man bli medborgare under ett falskt namn?" undrar en skribent: "Jag har en kompis som sökte
asyl i Sverige 1990. Han hade då blivit utvisad från ett annat
nordiskt land. Han sa inte sitt rätta personnummer när han kom till
Sverige, men alla andra uppgifter var riktiga. Han har haft PUT i tio år." Den berörde
vill nu söka svenskt medborgarskap men myndigheterna har krävt att
han måste hämta papper från sitt hemland. Skribenten frågar
sig vad han skall göra. Sesam: "Din
vän borde inte bli utvisad, när han berättar sin rätta
identitet. Det beror på att han haft PUT i Sverige mer än fyra
år."
Exemplen visar att asylmissbruk förekommer
på hög nivå. Att det drabbar människor med verkliga
skyddsbehov bekommer inte den moralistiska eliten.
Häxtro jämställs med det
kristna dopet
När en afrikansk familj i Skogås
under förra julhelgen med magi, sång och våld sökte
driva ut påstådda onda andar ur sina barn, en dotter och en son,
slutade det med att flickan avled. Nyligen dömdes föräldrarna
till långvariga fängelsestraff. Sesam (nr 14/00) uppmärksammar
det hela under rubriken "Häxtro inget afrikanskt". I stället försöker man vända på steken och hävda
att kristna i Europa också tror på onda andar och utför liknande
handlingar. "Dopet kan ses som en sorts exorcism.
Den som döps befrias från det onda, säger religionspsykologen
Björn Wiedel." Det känns
nästan överflödigt, men är tydligen behövligt, att
för en forskare påtala skillnaden mellan det harmlösa kristna
dopet och att med våld söka driva andar ur ett barn. Ett löjets
skimmer faller över jämförelsen.
Domarna i Skogåsmålet ville höra
en expert på afrikansk kultur. Professorn i socialantropologi, Kaisa
Ekholm Friedman, som skrivit en bok om folktro i Kongo, ombads att uttala
sig. "Men hon är mer känd för sina främlingsfientliga
uttalanden", hävdar
Sesam och får medhåll av kulturgeogragfen Irene Molina: "Det
är en stor skandal! Hur kan domstolen i ett sådant här fall
lita på en person som har rasistiska åsikter?Hon kan inte bidra
med något annat, än att bekräfta fördomarna mot afrikaner."
För den utomstående läsaren
vidareutvecklar Sesam inte varför kränkande epitet används
i beskrivningarna av Kaisa Ekholm Friedman, utan det tycks både för
Sesam och Irene Molina vara en vedertagen uppfattning. En trolig förklaring
till "brottet" ligger i hennes åsikter i invandringsfrågan
baserad på egen och andras forskning, vilket hon bl a redovisade vid
ett möte arrangerat av organisationen Folkviljan och massinvandringen
våren 1997. Kaisa Ekholm Friedman tilläts inte yttra sig i Sesam,
som därmed på en och samma gång påtog sig rollen som
polis, åklagare och domare.
Bortförklaringar på Expressens
kultursida
Sesams rapportering av Skogåsärendet
upprepas på Expressens kultursida den 9 juni då frilansjournalisten
Katarina Bjärvall "angriper fördomsfulla orsaksförklaringar
i massmedierna". Hon citerar ett TT-utlåtande som gör
gällande att motivbilden i Skogås enligt åklagaren skulle
höra hemma i den magiska föreställningsvärld som finns
i Kongo. Bjärvall medger förvisso att många afrikaner tror
på onda andar, men att det i Skogåsfallet vore mer relevant att
fokusera på de "enorma sociala och personliga problem" som familjen hade, än på magiska föreställningar från
Afrika. Vidare: "Många
infödda svenskar infödingar tror på Gud. Det lär
ha hänt att även infödingar har dödat barn under rituella
former. Tolkas det då som uttryck för kristen tro eller som ett
anfall av religiös dårskap?"
Visst har det hänt att "infödingar",
som Bjärvall betecknar svenskarna, tagit livet av barn (och vuxna) under
rituella former med hänvisning till Gud, exempelvis under 1600-talet
då häxor brändes på bål. I modern tid har veterligen
inga fall noterats, även om exorcism - utan våldinslag ännu
förekommer. Bjärvall bortser från att upplysningen nått
längre i Sverige och västvärlden än i flertalet afrikanska
länder. Exempelvis rapporterade ett av de ledande nyhetsprogrammen härförleden
om att i vissa delar av Sydafrika, där aidsspridningen antagit närmast
epidemiska former, tror sig folk kunna bli av med smittan genom att våldta
en frisk osmittad flicka. Uppfattningen är väl utbredd. Förmodligen
skulle det kunna hända att en "inföding", under täckmantel
av religion även i dag skulle kunna begå en liknade illgärning
som den i Skogås. Det är likväl en väsentlig skillnad
mellan en etablerad föreställning bland en ansenlig mängd av
en folkgrupp och att någon enstaka individ skulle begå ett illdåd.
Det senare fallet kan man inte hänföra till religion enär den
inte är fast förankrad hos gemene man, i synnerhet inte i det sekulariserade
Sverige, utan det handlar om individuella störningar.
Skillnad på gruppvåldtäkter
med etniska och icke-etniska förtecken
Bjärvall stapplar sedan vidare mot att
söka bortförklara den kulturella eller snarare etniska aspekten
som fanns inbakad vid gruppvåldtäkten i Rissne. Hon citerar Dagens
Nyheter som den 11 februari intervjuat en invandraryngling från mellanöstern
apropå dennes syn på våldtäkten: "Det är inte lika fel att våldta en
svensk tjej som att våldta en arabisk tjej. Den svenska tjejen får
ju massor av hjälp efteråt och hon har nog redan knullat. Men arabtjejen
får problem med sin familj." Bjärvall kontrar med
att kvinnor i mellanöstern förvisso har en svagare ställning
än i Sverige. "Men inget tyder på att våldtäkter
skulle var vanligare i mellanöstern än här." Häremot kan anföras, att någon tillgänglig
statistik ej finns att tillgå, särskilt inte från de muslimska
länder som valt att isolera sig från omvärlden. TV-programmet
Dokument utifrån har emellertid belyst kvinnors situation i det muslimska
Pakistan, där kvinnan för minsta påstådda förseelse
som anses kunna kränka mannens s k heder, utan rättegång,
kan dömas till döden genom stening. Ett särdeles motbjudande
exempel på kvinnoförtryck i princip sanktionerat av den pakistanska
regeringen. I muslimska länder är straffet för våldtäkt
dock mycket strängt, men man lägger en enorm bevisbörda på
kvinnans för att styrka brottet. Och när det förhåller
sig så, är det inte osannolikt att kvinnor i regioner med muslimskt
styre hellre avstår från att anmäla våldtäkter
och andra typer av kvinnoförnedring.
Bjärvall fortsätter med att exemplifiera
hur en somalisk flicka kring mitten av 1990-talet utsattes för ett grovt
sexuellt övergrepp i Västmanland. Tre svenska ungdomar misstänktes
för detta, men utredningen lades ner i brist på bevis. I dag är
polisen, enligt Bjärvall, övertygad om att de är skyldiga.
Hon hänvisar också till ett mer uppmärksammat fall från
sommaren 1999, då några svenska och norska ungdomar förgrep
sig på en svensk flicka på Cypern. "Inte
heller det tolkades som ett uttryck för nordisk kultur."
Här beaktar Bjärvall inte att i
förstnämnda fall, om det nu var svenska ynglingar som förgrep
sig på flickan, så skedde det inom det geografiska område
som "förövarna" växt upp och fostrats i. De har inte
migrerat, och har inte heller några traumatiska upplevelser från
krig etc att hänvisa till (vilket stundom sägs förklarar vissa
invandrarungdomars abnorma beteende). Nordisk eller svensk kultur, inriktad
på jämställdhet mellan könen, kan därför inte
förklara det eventuella brottet. I nidingsdådet från Cypern
saknas den kulturella och etniska dimensionen då såväl förövare
som offer hade samma etniska och kulturella bakgrund.
Rissnefallets etniska dimension baserar sig
på de inblandade ungdomarnas inställning till svenska flickor,
horor, vilka det inte är lika fel att våldta som en arabisk tjej.
I DN den 18 februari, uttalar sig Leila från Iran, Nancy med syrianskt
påbrå, samt svenskorna Malin och Jessica. Alla fyra märker
i sin vardag rasismen som utmärker vissa invandrare, den som innebär
att vissa invandrare klassar svenskar som mindervärdiga varelser. "Jävla
svenne, så säger de, berättar Jessica. Det motsvarar väl
blatte ungefär. Och det är de svenska tjejerna som drabbas hårdast.
För de är ju dessutom horor. Svennehoror." De berättar att det i invandrarförorter "finns många killgäng som verkligen föraktar
svenska tjejer" De tycker ändå
att det är fel att stämpla alla killar från mellanöstern
eftersom de känner många som är rekorderliga. (Antagandet
måste betraktas som riktigt, den absoluta majoriteten från mellanöstern
begår inte våldtäkter av något slag). Bjärvall
har med all säkerhet läst även dessa flickors utsagor i DN,
eftersom de var uppföljare till den DN-artikel som hon citerade i referatet
ovan. Detta till trots negligerar hon att invandrarungdomarna med all sannolikhet
inte hade begått våldtäkten i Rissne, om den utsatta varit
en landsmaninna.
Kulturer i sig dödar inte
Bjärvall har naturligtvis rätt i
att kulturer i sig inte våldtar, förnedrar och t o m dödar,
men att helt bortse från kulturella och etniska aspekter är klandervärt.
Efter de så kallade hedersmorden vintern 1996/97, där män
med muslimsk anknytning i flera fall hänvisade till sin kultur och deras
släktingar visade sympati med gärningsmännen vid de efterföljande
rättegångarna, sade etnologen Gunnar Alsmark i tidskriften Invandrare
och minoriteter (nr 1/97) följande: "Mitt budskap som kulturforskare är att vi
måste våga analysera även obehagliga, oönskade handlingar
i termer av kultur."
Augur Autopsi
|