Ur FRI
INFORMATION:
Principlös som
en Justitiekansler
Den 5 september i år polisanmälde
Gertrud Galster Jönköpingsimamen Sheikh Mahmoud för de uttalanden
han gjort i tidskriften Magazinet den 30 juni. Anmälaren hävdade
att imamen gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp då han krävde
att muslimer som omvänder sig till kristendomen måste dö: "För oss råder ingen tvekan om att det
som står i Allahs lag är det bästa. Enligt islam ska den personen
dömas till döden. Om man en gång har förstått islam,
kan man inte lämna", fastslog imamen.
Magazinet skriver vidare "Han berättar att en sådan
person har tre dagar på sig att komma tillbaka till islam. Den anklagade
ställs inför domstol och får träffa olika experter som
ska hjälpa honom att 'reda ut' hans missuppfattningar. Om han inte ändrar
sig väntar dödsstraff, vanligtvis genom halshuggning, enligt imamen".
Imamen erkänner att Sverige inte är ett muslimskt land och att shariadomstolar
och muslimska strafflagar inte kan krävas här.
Naturligtvis vågade inte Jönköpingspolisen
ta ställning till Gertrud Galsters anmälan som i stället överlämnades
till Justitiekanslern.
Justitiekanslern beslutade den 20 september
att inte vidta någon åtgärd med anledning av anmälan
(Dnr 2839-00-30). Skrivelsen från JK upptas till största delen
av den vanliga föreläsningen om Tryckfrihetsförordningen, om
ansvariga utgivare, meddelarskydd etc. JK konkluderar att lagstiftningen rörande
brottet hets mot folkgrupp inte har varit att motverka debatt eller kritik
av skilda företeelser. "De aktuella uttalandena har förekommit i en artikelserie
där religionen islam har granskats på ett sätt som får
anses motsvara vad som faller inom ramen för ordinär nyhetsförmedling.
Även framställningar som i andra sammanhang kan innefatta tryckfrihetsbrott
måste kunna redovisas som ett led i en journalistisk granskning av olika
företeelser".
Gertrud Galster bemötte JKs påståenden
i ett brev i vilket hon uttryckte förvåning över JKs beslut
att det "tydligen inte är förbjudet att uttala ganska allvarliga
hot mot människor som enligt svensk lag om religionsfrihet konverterar
till kristendom eller blott sympatiserar med vår religion och tradition."
Hon fortsatte: "Nej bortsett från att ta
levebrödet ifrån någon kan man inte lagligt straffa på
det viset, som enligt Sheikh Mahmoud vore 'det bästa'. Men detta innebär
inte något som helst reellt skydd för de människor som önskar
att konvertera från islam till kristendom för att integreras i
samhället. Man kan så utmärkt bli likviderad i all stillsamhet.
Man får i det sammanhanget inte glömma, att muham-medanerna har
ett ärebegrepp, som ligger milsvitt från våra lagar och vår
moraluppfattning. Äkta makar, bröder, söner, kusiner, onklar
utstår gärna det - enligt deras sätt att se - ringa straff
som de vantroende länderna dömer dem till om de likviderar någon
familjemedlem som har lämnat islam. Det ändå avgörande
är, att de har räddat familjens 'ära'. Belöningen väntar
dem i nästa liv. I Danmark har sålunda minst 15 kvinnor blivit
likviderade inom de senaste sex åren. Imamens hot hänger fortfarande
i luften som ett Damokles svärd. Om konverterade muslimer reser in i
ett muslimskt land, där sharia-lagen praktiseras, eller om framtidens
Sverige ger efter för muslimsk press, kan hotet till och med bli en laglig
handling.
Imamens hot är för
mig en förborgad uppmaning till allvarlig kriminalitet och det är
skrämmande att se att dessa hot godtages som fullt ut lagliga", avslutar Gertrud Galster sitt brev till Justitiekanslern.
Med vändande post replikerade JK att
Gertrud Galsters brev inte föranledde någon åtgärd.
Gertrud Galster säger sig ha blivit förvånad.
Det blir knappast den som följt Justitiekanslerns agerande vad gäller
tryckfriheten och brottet hets mot folkgrupp. Man kunde tycka att JK borde
ha ingripit även mot imamens uttalanden om judar. I Magazinet-intervjun
påstod nämligen Sheikh Mahmoud att judarna dödade profeterna,
att de förändrade Allahs ord, ljög om Allah, var fiender till
Jesus som de försökte döda. Judarna är ute för att
få ekonomisk kompensation från Tyskland, trots att människor
från många andra religioner dödades under andra världskriget
och dödas i pågående krig, t ex muslimer i Tjetjenien. Enligt
imamen kan ifrågasättas om det var Hitlers avsikt att döda
just judar. Judar skrev historien. Vi borde inte acceptera deras historieskrivning.
De ljög om Allah, alltså kan de också ljuga om Förintelsen.
Jerusalem är för alltid muslimskt, därför att varje land
som en gång intagits av muslimer är för alltid muslimskt.
Vad Dan Berner sade om judarna vid den s k nazistföreläsningen i
Umeå för några år sedan var bagateller jämfört
med vad Sheikh Mahmoud säger i Magazinet. Ändå lät JK
åtala Karolina Matti för hjälp till hets mot folkgrupp men
vägrar ingripa mot Magazinet. För JK är nämligen inte
avgörande vad som sägs, vilka uttalanden som sprids utan vem som
står för utsagan eller spridningen av uttalanden. Det som är
förbjudet för Matti och Berner är tillåtet för Magazinet
och Jönköpingsimamen.
Fallet med Jönköpingsimamen är
ett av numera hundratals exempel på hur den svenska rättsstaten
förfallit i massinvandringens och förintelseindustrins spår.
Undfallenheten mot främmande kulturer, mångkulturalismen och islam
har skapat två skilda lagtolkningar, en striktare för svenskar,
en tolerantare för invandrare och mångkulturalister.
|