Ur FRI
INFORMATION:
Fördel invandrare
- nackdel svenskar
Hur många svenskar känner till
att det som Mona Sahlin nu öppet förespråkar redan pågår och har pågått
i mer än ett år, nämligen etnisk diskriminering av svenskar,.
Regeringens proposition 1997/98:16 Sverige, framtiden och mångfalden
- från invandrarpolitik till integrationspolitik röstades
igenom av våra folkvalda 1999 och är nu lag. Det är väl
sympatiskt av våra "förtroendevalda" att rösta igenom
något sådant! Att rösta igenom förslag som slår
mot de egna landsmännen som dessutom är skattebetalare och står
för riksdagsmännens löner.
Bland många egendomliga paragrafer kan
man på sidan 92 i denna proposition läsa följande:
"11.2.6 Riktlinjer
för Arbetsmarknadsverket
Regeringens bedömning:
Arbetsförmedlingen skall
· i
samråd med kommunen informera deltagarna i ett introduktionsprogram
om svensk arbetsmarknad,
·
bistå kommunen med sin kompetens vid utformandet av introduktionsprogram,
· utgå
från att godkänt betyg i sfi är tillräckligt för
att en person skall kunna ta del av arbetsförmedlingens insatser och
åtgärder, samt
· prioritera
arbetslösa nyanlända invandrare som genomgått introduktionsprogram
och vidta åtgärder för att undvika väntetider och passivisering."
I en annan proposition 1997/98:177, Ny
lag om åtgärder mot etnisk diskriminering i arbetslivet, som
också är lag nu kan man i sammanfattningen läsa bl.a.
"Varje företagare
blir skyldig att speciellt informera invandrare om lediga tjänster, och
varje sökande invandrare ska i princip kallas till intervju. En arbetssökande
invandrare som inte anställs har rätt att få en skriftlig
uppgift av arbetsgivaren om vilka meriter den hade som fick tjänsten.
Om han då anser sig förbigången kan han anmäla arbetsgivaren
för diskriminering. Det åligger arbetsgivaren att bevisa att han
inte diskriminerat".
Vidare:
"Som diskriminering
räknas t ex att kräva att de anställda talar svenska på
arbetsplatsen och att inte underlätta för dem att utöva sin
religion".
Idag diskrimineras långtidsarbetslösa
svenskar och speciellt "äldre". Men detta verkar vara av underordnad
betydelse för samtliga våra riksdagspolitiker som försöker
att övertrumfa varandra, då det gäller omtanken om invandrarna.
Många väl kvalificerade långtidsarbetslösa svenskar
har år efter år sökt arbete och deltagit i olika mer eller
mindre meningslösa utbildningar och arbetsmarknadsprojekt . De flesta
"överåriga" blir heller aldrig ens kallade till en intervju
och än mindre får de tillbaka sina ansökningshandlingar. Är
det så konstigt om de med tiden blivit passiviserade, deprimerade och
dessutom för varje år fattigare och fattigare? Man blir inte rik
på att vara arbetslös även om det finns politiker som har
den uppfattningen. Dagligen kan man i media och press ta del av påhopp
om att långtidsarbetslösa har låg kompetens och inte söker
arbete i tillräcklig utsträckning.
Varför är det inte lika angeläget
att lagstifta mot åldersdiskriminering som mot etnisk diskriminering?.
Dagligen kan vi läsa om alla pengar som läggs på invandrarna
och deras utbildning. Samtidigt skrivs spaltmetrar om deras höga kompetens.
Om alla dessa invandrare har så hög kompetens tycker man att det
är underligt att det ser ut som det gör i många av deras länder. Någon
gång dristar man sig till att undra varför, med tanke på
all kompetens som tydligen finns. Men man vågar inte tänka den
tanken högt för då är man rasist och främlingsfientlig.
Vi kan också dagligen ta del av propagandan
om att arbetskraftsinvandring måste ske för att klara av alla arbeten
som nu finns. Varför satsar man inte på de svenskar som är
arbetslösa, d.v.s. mängder av män och kvinnor med lång
yrkes- och arbetslivserfarenhet men som befinner sig i fel ålder, nämligen
i 45-50-årsåldern. Istället skall dessa nu "aktiveras"
anser näringsminister Björn Rosengren, tidigare ordförande
i Forum 50+ och som den 14 juli 1998 på Brännpunkt
i Svenska Dagbladet tillsammans med Michael Treschow och Margó Ingvardsson,
vice ordförande respektive generalsekreterare i Forum 50+, skrev en engagerad
artikel med rubriken "För gammal för att arbeta över
55?". I den artikeln skrev dessa tre bl.a:
"Fortfarande frodas
en rad fördomar om äldres kapacitet. Till exempel att människor
efter 50 års ålder inte förmår tänka i nya banor
och tillgodogöra sig nya kunskaper. Men den forskning som finns visar
att den intellektuella kapaciteten in-te påverkas av ålder. Och
prestationsförmågan ökar med stigande ålder och är
som högst i 55-60-års åldern."
I en annan artikel på Brännpunkt
den 23 december 1999 skrev Margó Ingvardsson och Barbro Westerholm,
förbundsordförande, Sveriges pensionärsförbund, SPF en
artikel med rubriken "Alltfler äldre sorteras bort från
arbetslivet". De menar att alltför många myter finns
om äldres arbetsoförmåga såsom:
"Äldre kan inte
lära nytt!
Äldre är inte
lika flexibla som yngre!
Äldre är inte
lika produktiva som yngre!
Äldre är inte
lika effektiva som yngre!
Äldre är rädda
för nya teknik!
Äldre vill inte utbilda
sig!"
Nu har emellertid herr Rosengren bytt fot
och fortsätter den diskriminering och det ålders­tänkande
som han tidigare kritiserade. De andra skribenterna är helt tysta. Den
nya arbetsmarknadspolitiska åtgärden kallas Aktivitetsgarantin eller Agan som den döpts till av dem som tvingas in i denna
åtgärd. De långtidsarbetslösa skall "aktiveras"
och de skall kompetenshöjas för i press och media hörs ständigt
hur lågutbildade de långtidsarbetslösa är. Många
har betydligt högre utbildning än flera av våra ministrar
i regeringen vilket i och för sig kanske inte säger så mycket.
Bildning har inte stått högt i kurs i det socialdemokratiska etablissemanget.
Har man bara den rätta tron så kan man t.o.m. bli finansminister
utan några djupare matematiska kunskaper. För några veckor
sedan slog fackförbundet Jusek larm om att många svenska akademiker
var långtidsarbetslösa. Men med hjälp av tjänstemännen
på arbetsförmedlingarna som inte alltid är kvalificerade för
sina arbetsuppgifter och som aldrig ifrågasätter husses order skall
alla dessa långtidsarbetslösa nu förnedras och gå på
A-kassa till pensionen istället för att man tog vara på deras
yrkes- och arbetslivserfarenhet.
De arbetslösa släpps inte förrän
de erhåller ett arbete, därav ordet garanti. Herr Rosengren framhåller
det positiva med åtgärden. Så kan man ljuga. Han vet mycket
väl att de flesta inte erhåller ett arbete. I själva verket
är tvångsarbete det rätta ordet och det genomförs nu
i Sverige. Målsättningen är enligt uppgift i Klarspråk
den 30 oktober att 55.000 skall vara "aktiverade" och på så
sätt får man den rätta statistiken inför valet år
2002. Då denna åtgärd inte lyckas och "äldre"
fortfarande är arbetslösa efter en tid , återstår arbetsläger
och det kommer med stor sannolikhet att genomföras. Förslag har
tidigare väckts från regeringens sida om att samla upp alla arbetslösa
i respektive kommun varje dag och sedan tilldela de arbetslösa arbets­uppgifter,
fortfarande på A-kassa förstås.
Den tidigare arbetsmarknadsministern Margareta
Winberg meddelade på Rapport den 12 juni 1996 att den arbetslöshetsgrupp
inte människor, som var över 55 år skulle erbjudas "meningsfull
sysselsättning" i kommunerna "för en värdig avslutning
på arbetslivet". OTA = offentlig tillfällig anställning
ansågs vara ett bra alternativ för kvinnor över 55 år
som skulle arbeta i vården oavsett kvalifikationer fördetta. Hon
är nu jämställdhets­minister! Ett år senare kunde
de arbetslösa ta del av ytterligare arbetsmarknadsåtgärder
som den socialdemokratiska regeringen hittat på. Arbetslösa kunde
"välja" på ALU, API, rekryteringsbidrag, Kalmarmodellen,
Malmömodellen och resursarbete. Alla dessa åtgärder betydde
inte regelmässig lön utan A-kassa. En av Kommunals ombudsmän
Lasse Thörn, gift med Ylva Thörn, ordförande för fackförbundet
Kommunal, yttrade bl.a. att det var bra med OTA och resursarbete för
dessa åtgärder hade en "kvinnoprofil". För några
dagar sedan kunde vi höra uppgifter på Rapport om vilka pensionsavtal
ombudsmännen inom LO hade men att låta duktiga kvinnor gå
på A-kassa och göra ordinarie arbetsuppgifter tycker Lasse Thörn
är helt OK.
Nu är det Aktivitetsgarantin som gäller.
Det handlar hela tiden om ordklyveri. Verklig vilja från näringsminister
Rosengren att fortsätta att arbeta med att få bort åldersdiskrimineringen
finns inte. Han har ju sitt på det torra och behöver inte riskera
att bli fattigare och fattigare. I det sällskap han befinner sig är
det snarare en merit att göra bort sig och prata nonsens.
I två artiklar, en i Svenska Dagbladet
den 6 september och en i Östgöta Correspondenten den 5 oktober uttalar
sig generaldirektörenAndreas Carlgren att "han brinner för
integrationsfrågorna". Tänk så bra och klädsamt
men framförallt demokratiskt om han och andra tillhörande politikerskrået
kunde "brinna" även för svenskar som är arbetslösa
och har varit så länge på grund av att de anses för
gamla.
Vi kan nu med jämna mellanrum läsa
att människor behöver arbeta till minst 70 år. Men detta gäller
ju inte våra riksdagsledamöter. De har förhandlat sig till
full pension efter tolv år i riksdagen. Delpension utgår efter
sex år. Tre år räcker för att de skall få lyfta
livränta och inkomstgaranti.
När skall svenskarna vakna och förstå
att våra "förtroendevalda" månar mer om invandrare
än om sitt eget folk och att svenskarna snart får be om ursäkt
för att de finns? Det finns namn för sådana som våra
riksdagsmän och övriga i etablissemanget men jag skriver inte ut
det.)
|