Ur FRI
INFORMATION:
Grundtvig och vår
tids kamp för Danmark
Originalets titel
Grundtvig og nutidens kamp for Danmark
Peter Neerup Buhl
87 sidor, ISBN 87-90183-20-7
Den Danske Forening
Postboks 411
8199 Århus C
www.dendanskeforening.dk
Pris: 65 danska kronor
Nicolai Frederik Severin Grundtvig levde mellan 1783 och 1872. Han utbildade
sig till teolog och var under flera perioder verksam som präst. Vid sidan
av sitt kyrkliga kall var han under mer än 60 år verksam som författare
och samhällsdebattör i dansk offentlighet, där hans enorma
produktion, inspirerande personlighet och engagemang, fick honom att inta
en särställning. Få kulturpersonligheter har utövat
ett så omfattande inflytande på Danmarks kulturella utveckling
som Grundtvig. Hans dominerande position och universalism gör att Grundtvig
saknar en direkt motsvarighet i svensk kulturhistoria och politisk historia.
N.F.S. Grundtvig fick av sin mor en undervisning
som gjorde bibelns och den danska historiens stora gestalter levande för
honom. Efter att ha avslutat sin utbildning tog han anställning som informator
men inledde efter någon tid sitt författarskap med att publicera
Nordens Mythologie som blev en epokgörande studie av Nordens forntid.
Pietismen hade ett stort inflytande i tros-
och samhällsfrågor ännu under 1800-talets första årtionden.
Grundtvig kritiserade pietismen som enligt hans uppfattning gjorde jordelivet
till ett helvete för att efter döden kunna pressa in människan
i paradiset. Under 1830-talet ledde han en religiös väckelse
i Danmark. N.F.S. Grundtvig skrev dikter, psalmer och religiösa sånger.
Han deltog ivrigt i den politiska debatten där han var pådrivande
i frågor som ekonomisk liberalisering, yttrandefrihet och en demokratisk
grundlagsreform. Grundtvig var liberal i frågor som angick politiska
rättigheter och ekonomi, samtidigt som han var uttalat konservativ i
frågor som berörde kultur, folk och nation. Detta kan tyckas motsägelsefullt
för många i ett samhälle där det ideologiska motsatsparet
marxister och nyliberaler brukar hävda uppfattningen att den nationella
och folkliga gemenskapen endast är något konstlat, en "social
konstruktion". Detta måste ställas mot äldre tiders synsätt,
där folkgemenskapen betraktades som ett kitt nödvändigt
för att hålla samman samhället.
Grundtvig verkade för folkbildning och
skapandet av folkhögskolor. Han var en av initiativtagarna till skapandet
av lantbrukets föreningsrörelse. Detta ledde till framväxten
av folkrörelser som kom att bli viktiga även utanför Danmark,
inte minst i övriga nordiska länder.
Följderna av dansktyska kriget
Slesvig-Holstein var sedan senmedeltiden en
del av Danmark. När nya nationsgränser skapades efter napoleonkrigen
genom förhandlingarna vid Wienkongressen, kom Danmarks sydgräns
fortfarande att gå söder om Hamburg. Den sydligaste delen av dåvarande
Danmark utgjordes av Holstein, där en huvudsakligen tysktalande befolkning,
gjorde uppror i slutet av 1840-talet och krävde att få förenas
med Preussen.
Grundtvig såg tidigt faran från
den växande tyska nationella medvetenheten och det genom föreningen
av småstater och hertigdömen framväxande Preussen-Tyskland.
En stor del av sitt liv verkade Grundtvig för en nationell väckelse
till försvar mot det preussiska (tyska) hotet. Tyskland utsträckte
efter hand sina territoriella krav till Slesvig-Holstein. Med tiden kom även
övriga delar av södra Jylland att omfattas av de tyska anspråken.
Befolkningen i Holstein vägrade samarbete politiskt med Danmark vilket
1864 ledde till krig mot Preussen och Österrike. Danmark tvingades kämpa
mot en förkrossande övermakt och besegrades. Efter fredsslutet kom
gränsen mot Tyskland mellan 1864 och 1920 att flyttas till Kongeå
i mellersta Jylland.
Grundtvig lika aktuell idag men missbrukas
Samhällsutvecklingen har inte medfört
att Grundtvig förlorat i aktualitet, vilket avspeglas av de biografier,
avhandlingar och artiklar som med jämna mellanrum skrivs om hans verksamhet
- den senaste i raden för övrigt publicerad 1996.
I Grundtvig och vår tids kamp
för Danmark går N.F.S. Grundtvigs idoga arbete till försvar
för danskheten som en röd tråd. Paralleller dras mellan den
tidens hot från Tyskland och vår tids hotande invandring som leder
till att Danmark koloniseras och efter hand tas över, inte minst av invandrare
från Afrika och Asien.
Peter Neerup Buhl belyser våra dagars
kamp mot invandringen och pekar på likheterna med det motstånd
N.F.S. Grundtvig mötte i sin kamp för det danska folket och dansk
kultur. Buhl börjar med att visa hur grundtvigianismen, som av det stora
flertalet ännu tros förvalta Grundtvigs arv, i själva verket
har förrått hans ideal på en rad kärnpunkter. Grundtvigianismen
har sedan 1800-talets senare del utgjort en nationell vänster i Danmark. Grundtvig och nutidens kamp om Danmark har tillkommit mot bakgrund
av att N.F.S. Grundtvig används i syfte att tona ned hotet från
invandringen och att skapa legitimitet för den pågående kolonisationen.
Hans Hauge som gjort sig känd för sitt förlöjligande av
dansk identitet är redaktör för grundtvigianernas gamla och
traditionsrika tidskrift Dansk Kirketidende. Avslöjande är också
uttalanden som gjorts av Inge Lise Pedersen som är ledare för det
grundtvigianska Kirkeligt Samfund Enligt henne utgör massinvandringen
av muslimer inte något hot utan hon hävdar istället: "Det
allvarligaste hotet kommer snarare från oss själva".
Dansk Flyktinghjälps informationschef
Finn Slumstrup citerat Grundtvigs ord om "gästrätt för
allt på jorden" som ett argument för att hundratusentals muslimer
permanent bosätter sig i Danmark. Detta trots att N.F.S. Grundtvig omedelbart
innan i den ursprungliga text som citatet hämtats ur talade om medborgarrätt
för allt det danska. Andra exempel på missbruket av Grundtvig är
när en av vår tids främsta företrädare för
grundtvigianismen talar om den hotande "livsfarlig nationalism"
som han anser Dansk Folkeparti vara en representant för. Buhl visar med
eftertryck hur den sortens påståenden från vår tids
opinionsbildare står i skarp kontrast till Grundtvigs hållning
i nationella frågor.
För Grundtvig var det en självklarhet
att de medborgerliga rättigheter som garanterades av den danska
grundlagen aldrig kunde åberopas av personer som inte redan hörde
till det danska riket. Således avvisade han på alla sätt
den mentalitet som i vår tid, i och med ideologin om de mänskliga
rättigheterna svämmat över alla bräddar och som hävdar
att hela världens befolkning ska ges samma rättigheter i Danmark
som dem danskarna åtnjuter i sitt eget land.
Trots att Grundtvig var uttalad motståndare
till tanken på en förening av de europeiska staterna används
han för EU-propaganda i artiklar som "Med Grundtvig i EU" för
EU-propaganda.
På samma sätt som våra dagars
invandringsmotståndare förlöjligas och smutskastas av den
makthavande eliten, behandlades N.F.S. Grundtvig av sin tids opinionsbildare.
En skillnad finns dock. Grundtvig lät sig inte tystas eller nedslås,
utan höll fast vid sin nationella linje tills upproret i Slesvig-Holstein
1848 fick opinionen att svänga. Revolten orsakades av ett nationellt
uppvaknande hos danskarna i Nordslesvig under 1840-talets början och
fick stöd hos den dåvarande dominerande liberala rörelsen,
som därmed blev nationalliberal.
Nationalliberalerna ville knyta Nordslesvig
närmare Danmark. Detta motsatte sig de tyskspråkiga som önskade
att Slesvig-Holstein skulle hållas samman, samt närmare anslutas
till Preussen. Upproret slogs ned av danskarna genom tre korta fälttåg
1848, 1849 och 1850, men man tvingades lova Preussen och Österrike att
Slesvig inte fick ges närmare band till Danmark än Holstein.
NFS Grundtvig
Hyllade etnisk homogenitet och folklig kultur
För Grundtvig var idealet ett samhälle
grundat på ett "naturförhållande mellan ett helt folks
tidigare och kommande släktled", således ett etniskt homogent
samhälle där börd och blod är gemensamma.
Grundtvig betonade den folkliga kulturen,
språket och religionen som viktiga faktorer för den nationella
sammanhållningen. Han ställde sig inte heller avvisande till att
blodsband och fysiska särdrag har betydelse, utan skrev "så
länge där finnes icke blott en särskild likhet i ögon,
ansikte o.s.v. men också en långt mer påtaglig enighet om
att föredra förfädernas boplatser, som vi kallar fäderneslandet,
och förfädernas språk som vi kallar modersmålet, framföra
alla andra, med mod att försvara och lust att ära dem båda.
Det finns något som helt enkelt inte låter sig förklaras
av annat än detta dolda sammanhang". Grundtvig ansåg dock
inte att blodet eller rasen konstituerade det folkliga, att tro något
sådant är helt felaktigt. Likväl är dock någon
form av tro på detta nödvändig för ett upprätthållande
av en folkgemenskap. Grundtvig framhöll även att "näst
våra nordiska grannar är inget folk i Europa mindre uppblandat
med det främmande än det danska".
På grund av hans utpräglat nationella
hållning, entusiasm och ensidighet kom han under 1930-talet att kritiseras
för ideologiska likheter med nazismen. Exempelvis kallades Grundtvig
av Kaj Munk för N.F.S. Hitler. Angreppen bemöttes av folkhögskoleläraren
Morten Bredsdorff i Höjskolebladet maj 1933: "Det är helt enkelt
inte helt utan grund som nationalsocialismens framväxt liknats vid den
folkliga och nationella grundtvigianismen i Norden. Likväl är detta
en fruktansvärd jämförelse, då alla det sunda blodets
krav ju här (hos nazismen red anm.) slår ut i sjukligt förvanskad
form av brutal kampdrift, hysterisk nationalism och enfaldig hjältedyrkan".
Den empiriskt verifierade verkligheten med
sina tvingande realiteter står inte högt i kurs hos världsförbättrarna.
Ideologerna bakom mångkulturalismen betraktar varje form av etnisk identitet
eller folklig samhörighetskänsla som ett hot mot deras idealsamhälle.
Peter Neerup Buhl kritiserar deras abstrakta idévärld, men inser
också att den teoretiskt konstruerade idealmänniskan är en
nödvändig förutsättning för planerna på upprättandet
av ett mångetniskt samhälle. Buhl avfärdar vår tids
intellektuellas strävan att skapa en abstrakt idealmänniska med
orden: "Om sådana personer gäller Grundtvigs ord om folklighetens
fiender som "med makt och list vill göra ett folk främmande
inför sig självt", eftersom de vill omskapa det till ett annat
folk som är mer ideologisk medgörligt".
Buhl visar att N.F.S. Grundtvig inte betraktade förståelsen av
människans livsvillkor som något som är förbehållet
akademiker, utan något som i lika hög grad är tillgängligt
för alla människor oavsett utbildning och samhällsställning.
Han reagerade mot vetenskapens "kragmått" som han ansåg
användes av professorer, docenter och politiker för att manipulera
människor, göra dem ödmjuka och för att andligen slå
ihjäl dem. Det språkliga missbruk Grundtvig beskrev i Danskeren
1848 är aktuellt även i vår tids massiva propaganda för
invandring och mot motståndarna till nedbrytningen av land och folk.
Grundtvig var under en lång period utsatt
för censur vilket gjorde honom till en ihärdig förespråkare
för fullständig yttrandefrihet. Detta skall ses i kontrast mot vår
tids media som präglas av politisk korrekthet och en kamp mot "främlingsfientlighet
och intolerans" som i realiteten berövar människor deras medborgerliga
fri och rättigheter, inte minst rätten att protestera mot en oönskad
utveckling av samhället. Grundtvig var klart medveten om risken för
missbruk av det fria ordet. Nackdelarna ansåg han kunde fördras
då yttrandefrihetens fördelar var så mycket större.
*****
Efter att ett inledande motstånd brutits bör den genomsnittlige
svensken inte ha några större svårigheter att läsa danska.
Härigenom öppnas möjligheten att ta del av det kvalitativt
högtstående material som utges av Den Danske Forening. Grundtvig
och nutidens kamp för Danmark är således en i raden av skrifter
av Peter Neerup Buhl och andra företrädare för Den Danske Forening,
vars publikationer är av intresse för en svensk läsekrets.
Beställningar kan göras på Internet-adressen www.dendanskeforening.dk,
där också ett flertal böcker kan laddas hem gratis.
Per Olof Rizell
|