Ur FRI
INFORMATION:
Sten Andersson (hittills
m) behövs i riksdagen
Sydsvenska Dagbladet redovisade 20 - 21 november
en kommunal enkät angående Malmöbors skäl att flytta
ifrån den skånska metropolen. Föga förvånande
för allmänheten men tydligen desto mer för tidningen och intervjuade
politiker visade sig flertalet av de utflyttade som avgav personligt formulerade
svar ange den höga invandrartätheten och den ökande brottsligheten
(som man förknippade med invandringen) samt den dåliga skolmiljön
som huvudskäl för flytten. Som ett av många exempel citerade
Sydsvenskan en f d Malmökvinna: "Tyvärr
har invandrarantalet ökat till den gräns där jag känner
att jag inte längre känner för Malmö. I samband med det
ökar brotten och osäkerheten i min vardag. Jag är bara 35 år
och vågar inte längre gå ut själv på kvällarna,
ännu mindre släppa ut min dotter på Malmös gator. Har
därför flyttat till ort där invandrarantalet är lika med
nästan noll. Och jag måste säga att det är mycket lugnare
och trevligare här."
Av de intervjuade partierna vågade endast
Skånepartiet instämma med de f d Malmöborna . Sveriges
Pensionärers intresseparti erkände att man inom partiet inte vågar
diskutera invandrarfrågor. Övriga partier ansåg den stora
invandringen vara en fördel för Malmö. Med sådana politiker
är det knappast förvånande att svenskarna röstar med
fötterna, d v s flyttar .
Inte ens i Malmö med dess ständiga
Rosengårdsproblem är det politiskt tillåtet att diskutera
invandringens sociala och ekonomiska problem. Som Fri Information berättade
i föregående nummer har ledningen för Moderata Samlingspartiet
beslutat att inte nominera Sten Andersson på partiets riksdagslista,
trots att Sten Andersson tjänat partiet i många år och hamnat
högt i provvalet och trots att han vid de senaste riksdagsvalen säkerligen
gett moderaterna många extraröster. Sten Andersson är som
bekant den ende av riksdagens 351 ledamöter som haft tillräckligt
civilkurage för att offentligt kritisera den generösa asylpolitiken,
det slappa beviljandet av uppehållstillstånd och medborgarskap
och den misslyckade men allt dyrare integrationspolitiken.
Eftersom Sten Andersson inte nominerats och
därför inte kommer att registreras på den moderata valsedeln,
är det omöjligt att ens genom personval föra upp hans namn
på en moderat valsedel. Man kan bara hoppas att något annat parti
lyckas locka över Sten Andersson från moderaterna och ställa
upp i höstens riksdagsval under ny partibeteckning. Sten Andersson behövs
i riksdagen. Riksdagen behöver många fler Sten Andersson.
Under den allmänna motionstiden i september
lämnade Sten Andersson in tre motioner inom asyl-, invandrar- och integrationspolitiken.
De återges nedan:
Motion till riksdagen angående kostnaderna för
asyl- och flyktingpolitiken (2001/02:Sf208)
Förslag till riksdagsbeslut: Riksdagen
begär att regeringen återkommer med en skrivelse där man redovisar
de totala kostnaderna och intäkterna för asyl- och flyktingpolitiken
från 1985.
Motivering: Ett mycket debatterat ämne bland medborgarna är
flyktingpolitiken. Många upplever denna som icke representativ för
folkmajoriteten, vilket bekräftats i många attitydundersökningar.
Dessutom finns det enligt min mening en bred uppslutning om att kostnaderna
för asyl- och flyktingpolitiken inte fullt ut redovisas. Detta har inneburit
att olika summor, många kanske felaktiga, figurerar i debatten. Det
vore således av stort värde om korrekta kostnader redovisades.
Tyvärr verkar det svårt att få gehör för detta.
Riksdagens revisorer, där flera riksdagspartier
är representerade, nekade i juli 1997 att utreda flyktingpolitikens kostnader.
Beslutet innebär i praktiken att riksdagen inte vill att svenska folket
skall få uppgifter om kostnaderna i en mycket omstridd fråga.
Politikerna debatterar gärna skatter, arbetslöshet, utbildning,
EMU, sjukvård m.m. Det är i och för sig mycket viktiga frågor.
Däremot är man i stort kollektivt emot att diskutera vår,
jämfört med övriga västvärlden, unika flyktingpolitik.
Att ämnet är mycket omdiskuterat och kritiserat bland väljarna,
politikernas uppdragsgivare, verkar inte betyda något i sammanhanget.
En sammanställning från riksdagens
utredningstjänst av attitydundersökningar sedan 1990 om svenska
folkets åsikter avseende flyktingpolitiken visar nämligen att 70-75
procent är kritiska till den förda politiken. Många medborgare
menar att flyktingpolitiken är orättvis, för dyr, att endast
fåtalet asylbeviljade är politiska flyktingar enligt internationella
konventioner. Man anser sig dagligen se bevis på en misslyckad politik,
även om politiker och media gör en hel del för att dölja
misstagen och misslyckandena.
Kritiken har givetvis inget med rasism eller
främlingsfientlighet att göra, utan handlar om att många medborgare
inte förstår varför Sverige skall klara det som andra EU-länder
och övriga västvärlden inte anser sig kunna hantera.
Inget annat EU-land eller något parti
av betydelse driver flyktingpolitiken i svensk riktning. Har alla andra fel?
Vad har Sverige för unika förutsättningar som alla andra saknar?
Majoriteten av asylsökande har erhållit asyl baserat på egna
svenska regler, vars like saknas i Danmark, Finland, Norge och Tyskland. Inte
kan väl våra närmaste grannländer beskyllas för
rasism och främlingsfientlighet? Invandrarverkets statistik bekräftar
uppgifterna avseende asylskäl och antal. Även i de riksdagspartier
som vill behålla eller utöka nuvarande flyktingpolitik finns många
kritiska sympatisörer. Detta nonchaleras av de politiker vilka föredrar
att agera efter mottot: Kartan gäller före verkligheten.
I logikens namn borde de politiker och partier
som försvarar nuvarande flyktingpolitik uppmana sina sympatisörer
som är kritiska mot politiken att inte rösta på det egna partiet.
Så kommer dock knappast att inträffa, ty då riskerar vissa
politiker och partier få agera på annan arena än Sveriges
riksdag. Någon måtta får det vara på principtrohet.
Avslaget från riksdagsrevisorerna kan på goda grunder misstänkas
bero på att flyktingpolitikens kostnader är provocerande höga
och utmanande. Därför vill man inte offentliggöra dem. Om detta
inträffat i en diktatur hade svenska politiker unisont talat om odemokratiskt
beteende. I Sverige kallas det för en "demokratisk process".
En del svenska politiker visar i stället
öppet förakt för demokrati, yttrandefrihet och väljare.
Detta genom att ställa sig bakom "tyckaretablissemangets" och
den självutnämnda åsiktspolisens rop och skall på uteslutning,
yrkesförbud och akademisk ofrihet för offentliga personer, som för
fram folkmajoritetens åsikter i flyktingfrågan. Agerandet vittnar
om att behovet av kunskapslyft i ämnen som demokrati, etik och juridik
finns även bland icke arbetslösa.
Det bör poängteras att kritik mot
flyktingpolitiken inte skall riktas mot enskilda eller grupper av asylsökande
eller asylbeviljade! Dessa har, vilket är naturligt och förståeligt,
lyssnat på signaler om ett land i Norden med resurser som alla andra
saknar. All kritik, och det finns mycken sådan, skall riktas mot ansvariga
politiker, vilka tilltrott sig ha egenskaper som efter beslutens genomförande
dessvärre inte vidimerats.
Våren 1997 skrev jag till riksdagens
revisorer och framförde önskemål om att de skulle utreda kostnaderna
för flyktingpolitiken. Min begäran baserades på kännedom
om revisorernas resurser och kompetens. Jag ville självfallet inte ha
uppgifter om Invandrarverkets budget, vilket brukar vara standardsvaret då
frågan ställts till statsråd. Det jag ansåg borde utredas
och offentliggöras var flyktingpolitikens totala kostnader i runda tal
och givetvis även inkomsterna. Revisorerna svarade att de var tacksamma
för min begäran. Däremot ville man inte utreda det jag begärde,
utan hänvisade till tidigare utredningar.
Revisorernas avslag innebär att de myter
och sägner som förekommer bland medborgarna om flyktingpolitikens
kostnader får näring. Eller är det så att de kanske
inte är myter och sägner, utan äger viss riktighet? Uppenbarligen
finns kompetens för att utreda kostnaderna för asyl- och flyktingpolitiken
från 1985 och framåt. Frågan blir: Vill man utreda? Om svaret
blir nej, varför frågar sig säkert många. Agerandet
från riksdagens revisorer, sanktionerat av riksdagspartierna, visar
att i en fråga som djupt engagerar många medborgare skall dessa
nonchaleras. Det är självklart så att riksdagsrevisorerna
måste prioritera i sitt arbete. Men att man väljer bort en fråga
som verkligen är omdiskuterad kan bara förvåna.
Enligt vissa politiker kostar flyktingpolitiken
inget, utan ger i stället ekonomiskt överskott, även om storstädernas,
t.ex. Malmös, kraftigt ökande kostnader för socialbidrag motsäger
detta. Varför då inte tala om de stora ekonomiska och andra förtjänster
flyktingpolitiken påstås innebära? En korrekt dokumentation
om flyktingpolitikens påstådda ekonomiska vinster skulle givetvis
punktera mycket av kritiken mot politiken. Är svaret att man varken vill
eller vågar?
Stockholm den 21 september 2001
Sten Andersson (m)
Motion till riksdagen angående yttrandefriheten
i Sverige (2001/02:K221)
Förslag till riksdagsbeslut: Riksdagen tillkännager för regeringen som
sin mening vad i motionen anförs om att yttrandefrihet bör garanteras
för alla.
Motivering: FN:s artiklar om mänskliga fri- och rättigheter
garanterar, oavsett åsikt, yttrandefrihet för alla. Artiklarna
skrevs av andra världskrigets segermakter (inklusive Sovjetunionen, där
de förvisso aldrig tillämpades) i syfte att hindra uppkomsten av
de totalitära ideologier som orsakade kriget. Beklagligt är att
Sverige inte helt lever upp till nämnda artiklar.
FN:s artiklar innehåller ett moment
22 som i ett demokratiskt styrelseskick aldrig kan undvikas. Artiklarna ger
nämligen yttrandefrihet även för förespråkare av
de ideologier man avsåg bekämpa. Så måste det vara
i en utvecklad demokrati. Tyvärr uppfyller Sverige inte det kriteriet.
För en tid sedan fälldes vid domstol
en doktorand i Umeå därför att denna initierat ett föredrag
vid stadens universitet om nazismen av en nazist. Även nazisten dömdes.
Nuvarande lagstiftning innebär i praktiken, som i Umeåfallet, att
de studenter som bevistade ovan nämnda föreläsning förklarades
icke kompetenta att självständigt sortera bort och ta ställning
till nazistiska budskap.
Domslutet är generande för Sverige
som demokrati och vittnar om att samhället inte tilltror medborgarna
förmåga till eget ställningstagande.
Enligt uppgift i media har vid Umeå
universitet representanter för Nordkoreas ambassad tillåtits föreläsa
utan att detta orsakat reaktioner.
Att nazismen skall bekämpas är förhoppningsvis
de flesta medvetna om och det påståendet ifrågasätter
få. Däremot är det förvånansvärt att kommunismen,
mot bakgrund av lagstiftningen, tillåts agera utan inskränkningar
trots att i den ideologins namn fler brott har begåtts mot mänskligheten
jämfört med nazismen.
I ett demokratiskt samhälle som det svenska
skall alla åsikter, även de mest extrema, tillåtas framföras.
Det måste vara upp till varje medborgare att värdera budskapens
bärighet. Yttrandefriheten får aldrig baseras på trender
eller politikers tyckande då gränsdragningar mellan acceptabelt
och inte acceptabelt aldrig får göras.
Lagstiftningen bör ändras i så
måtto att FN:s regler om mänskliga fri- och rättigheter avseende
åsikts- och yttrandefrihet till fullo levs upp till. Alla skall ha rätt
att propagera för sin åsikt. Således bör såväl
kommunister som nazister erhålla möjlighet att framföra sina
ideologier utan att riskera bli dömda av domstol för detta.
Stockholm den 21 september 2001
Sten Andersson (m)
Motion till riksdagen angående utredning
av ungdomsrån 2001/02:Ju219)
Förslag till riksdagsbeslut: Riksdagen
tillkännager för regeringen som sin mening vad i motionen anförs
om krav på en utredning av konsekvenser av ungdomsrån .
Motivering: De s.k. ungdomsrånen blir allt fler, och då
framför allt i Stockholm, Göteborg, Malmö m.fl. större
städer.
Mot bakgrund av det ökande antalet ungdomsrån
- vilka dessutom blivit allt våldsammare och råare - och de sociala
tragedier de för med sig, men också de ekonomiska följder
de får för offren och för polis och samhället i övrigt,
är det förvånansvärt tyst från politiker i frågan.
Varför?
Är det så att "tystnaden"
beror på att rånen, enligt uppgift från polis, advokater,
tingsrätter och socialarbetare, för det mesta utförs av ungdomar
med utländsk bakgrund?
Med all rätt begärs utredningar
om orsak och verkan av våld mot kvinnor. I dessa fall råder det
ingen tystnad från etablissemangets sida, vilket tyvärr och mycket
förvånansvärt verkar vara fallet med ungdomsrån . Därför
borde i logikens namn även ungdomsrånens konsekvenser utredas.
Stockholm den 21 september 2001
Sten Andersson (m)
|