Ur FRI
INFORMATION:
Mångkultur eller
demokrati
John Järvenpääs i april 2002
publicerade bok Invandring och Demokrati Om Politisk Korrekthet i
Sverige 1988 2001 är en imponerande och fruktansvärt viktig
redogörelse för massinvandringens och mångkulturens Sverige.
Invandringen och dess konsekvenser prövas systematiskt gentemot sedvanliga
demokratiska principer d v s politisk legitimitet, yttrandefrihet, likhet
inför lagen o s v. John Järvenpää ställer två
parter mot varandra, förespråkarna, som bejakar massinvandring
i vissa fall t o m fri invandring och mångkulturalisering
av det svenska samhället, respektive kritikerna, som pekar på negativa
konsekvenser av en alltför stor invandring från främmande
kulturer.
Invandring och Demokrati Om Politisk
Korrekthet i Sverige 1988 2001 är indelad i fem avsnitt utöver en omfattande
inledning i vilken arbetssättet presenteras och för boken centrala
begrepp definieras.
För den med sociologiskt språkbruk
inte förtrogne kan möjligen inledningen uppfattas som något
tung, även om begrepp som deklarativ, denotativ m fl förklaras och
de demokratiska grundprinciperna definieras. Läsaren gör emellertid
klokt i att läsa även den 25-sidiga inledningen före de fem
huvudavsnitten, som bjuder på betydligt mer lättillgängligt
språk och en mängd referensen till för de flesta välkända
företeelser.
Avsnitt I handlar om solidaritet i vid bemärkelse och belyser
problem som asylmissbruk, rasism även riktad mot majoritetsbefolkningen
- och diskriminering även riktad mot svenskar. Järvenpää
skriver om eliternas svek mot majoriteten av det svenska folket, om censur
av forskningsresultat, om den sociala utfrysningen av invandringskritiker
som i vissa fall drabbats av yrkesförbud, avstängning från
pågående utbildning och svartlistning från den moraliska
eliten inte minst i massmedia. Avsnittet avslutas liksom de följande
med en utmärkt sammanfattning.
Avsnitt II behandlar laglydighet och inleds med en genomgång
av grundlagens bestämmelser om yttrande- och tryckfrihet samt de pressetiska
reglerna. I detta avsnitt skriver John Järvenpää även
om s k civil olydnad främst diverse aktioner från Antifascistisk
Aktion och dess sympatisörer men även om s k flyktinggömmare.
Författaren erinrar om de många brott mot mötesfriheten som
diverse påstått antifascistiska och antirasistiska element riktade
mot Sverigedemokraternas och Det Nya Partiets valrörelser 1998, medan
de etablerade partierna och massmedia teg. I avsnittet behandlas också
den svenska diskussionskulturen kontra vissa invandrade kulturers benägenhet
att tillgripa våld.
Järvenpää ägnar betydande
utrymme i Avsnitt II åt att belysa det massmediala undertryckandet av
allsidig information och anför som främsta exempel kretsen kring
tidskriften Expo, som får en uttömmande beskrivning. I detta sammanhang
skriver författaren också om avhumaniseringen och demoniseringen
av invandringspolitikens kritiker och erinrar helt berättigat om den
tyska trettiotals-propagandans beskrivning av judarna. Även i detta avsnitt
påminner författaren om utfrysning av kritikerna från gängse
debattfora.
Avsnitt III ger en kortfattad men utomordentligt intressant genomgång
av vad författaren kallar kollektiviserande skuldbeläggning. John
Järvenpää erinrar om den ständiga skuldbeläggningen
av dagens tyskar för brott begångna under nazitiden för mer
än 60 år sedan. Han påminner om de ideliga vädjandena
om förlåtelse inte bara från tyskarna utan från påven
och den katolska kyrkan (för brott och underlåtenhetssynder mot
judarna) och från australiska staten för förtryckande
av arboriginerna. Även svenskarna låter skuldbelägga sig för
rasbiologisk forskning, tvångssterilisering och för passivitet
gentemot tyskarnas judeutrotning (jämför naziguldet). Med hjälp
av ett flertal konkreta exempel drar John Järvenpää slutsatsen
att kollektivisering, som det här är fråga om, inte är
något annat än ren och skär rasism.
Avsnitt IV är likaså ytterst intressant och behandlar
mångkulturen. Författaren börjar med 1975 års riksdagsbeslut
genom vilket Sverige (enhälligt) förklarades vara pluralistiskt.
Den tidigare assimilationspolitiken förkastades till förmån
för integration. Begreppet kulturell rasism granskas. Författaren
konkluderar att de s k förespråkarna driver integrationslinjen
medan kritikerna liksom många invandrare förespråkar assimilation
som enda sättet att undvika en fortgående fraktionering av det
svenska samhället. Därefter kommer Järvenpää in på
nationalstatens urholkning, etniska dimensioner och globalisering.
Avsnitt V kan ses som en sammanfattning, en resultatredovisning
av de fyra föregående avsnitten och rubriceras Demokratiska
ideal visavi faktiska handlingsmönster. John Järvenpää
går igenom olika kriterier för demokrati och finner inte oväntat
att flertalet negligerats av invandringsförespråkarna på
vägen mot ett mångkulturellt samhälle. Han gör en mycket
intressant genomgång av begreppet socialisering av tankar och finner
att man lyckats övertyga människor om att tanke- och yttrandefrihet
utmärker det svenska samhället, när i verkligheten just motsatsen
råder, främst vad rör den för Sverige så kulturellt,
socialt och ekonomiskt viktiga invandringspolitiken, Han konstaterar att mångkulturalismen
blivit en ny överideologi som genomsyrar allt större del av samhället
utan att den underställts folket i val.
Som Järvenpää visar i sin bok
har förespråkarna för massinvandring och mångkultur
skapat ett politiskt korrekt debatt- och handlingsmönster, där nyspråk
är frekvent förekommande. Tidigare definierade begrepp, främst
rasism, får av de politiskt korrekta ny och vidgad innebörd. Meningsmotståndare
fryses ut från den offentliga debatten och kategoriseras med invektiv
som rasister och främlingsfientliga. Genom guilt by association stämplas
invandringskritiker som näst intill fascister och nazister. Även
om Järvenpää avstår från att skriva det rent ut,
blir det för läsaren alltmer uppenbart att det mångkulturella
samhälle förespråkarna strävar mot är oförenligt
med demokrati. Den nya överideologin, mångkulturalismen, kväver
demokratin. Vi får ett tystare samhälle med allt mer osäkra
och otrygga medborgare på väg mot etniska konflikter i en döende
västerländsk civilisation.
John Järvenpääs Invandring
och Demokrati Om Politisk Korrekthet i Sverige 1988 - 2001 är
ett skrämmande dokument om avsvenskningen, om den tvångsvisa omvandlingen
av den svenska nationen till en mångkulturell region. Den bör läsas
av alla svenskar som intresserar sig för vårt lands framtid.
Eva Bergqvist
Invandring och Demokrati Om Politisk
Korrekthet i Sverige 1988 2001 av John Järvenpää beställes från
Reson Produktion genom att 170 kr (185 kr för beställare utanför
Sverige) sätts in på postgiro 4156197-8.
Besök förlagets hemsida på
Internet www.resonproduktion.com
|