Ur FRI
INFORMATION:
Värdet av ett
nationellt medvetande
Den av marxister och marxistiskt influerade
postmodernistiska teoretiker formulerade tesen att nationell och etnisk sammanhållning
skulle vara något föråldrat som inte hör hemma i ett
modernt samhälle, har vunnit anklang i våra medier men även
fått en resonansbotten hos socialdemokratiska, liberala samt nyliberala
politiker och skriftställare. Denna med tiden allmänt spridda föreställning
bemöts av Hugh Seton-Watson med följande ord, som hämtats på
sidorna 129 och 130 i Nationens röst - texter om nationalismens teori
och praktik, och är ett utdrag ur kapitlet "Det mänskliga
samhället" (som ursprungligen hämtats från Nations
and States: An Enquiry into the Origins of Nations and the Politics of Nationalism).
I Nationens röst presenteras olika tankar om den nationella gemenskapen
i ett urval av Sverker Sörlin, professor i idé och lärdomshistoria.
Boken är utgiven på SNS Förlag år 2001:
"Somliga skulle svara
att nationell medvetenhet är ett utslag av vidskeplighet, en kvarleva
från det utnötta och misskrediterade förflutna som man kan
och bör göra sig kvitt så fort som möjligt. Om det är
sant att människorna fortfarande är offer för nationalistiska
lidelser nästan över allt i världen, är det ett ännu
större skäl till att människor vilkas samhällen och kulturer
har gjort störst framsteg bör avsvära sig sin nationalitet,
ta avstånd från "patriotismen" och kasta på "historiens
skräphög" hela den kostsamma apparaten för "nationens
försvar", vars många förgreningar genomtränger och
förgiftar samhället. De som gör detta blir, hävdar entusiasterna,
en förebild i civiliserat uppträdande som andra sedan imiterat tills
en fredlig och bättre värld är skapad. Tyvärr tyder det
ofullständiga bevismaterialet, från både historien och studiet
av vår moderna värld, på att en regering som gör detta
inte skulle bidra till att åstadkomma en fredlig och bättre värld.
Resultatet skulle bara bli att dess nation förtrampas av härskarna
över andra stater, som kan tvinga sina egna folk att lyda order och hugga
för sig av resurserna tillhöriga dem som inte är villiga att
försvara sig. Likgiltighet för det nationella arvet och en vägran
att försvara nationen är ett tecken, inte på framåtskridande
utan på förfall, inte på hälsa hos en stat utan på
en livshotande sjukdom. Sjukdomen angriper både huvud och lemmar, både
ledarna och massan. Ledarna är osäkra på sin rätt att
leda, förtärda av sociala och politiska samvetskval, alltför
trötta för att låta sin fantasi arbeta och samtidigt cyniskt
beslutna att njuta maktens frukter De har ingenting annat att erbjuda än
rå hedonism, inget annat mål för sina anhängare än
omedelbar materiell tillfredställelse. Sådana ledare kan inte inge
massan något annat än förakt. Ur stånd att respektera
sina ledare kräver medborgarna mer och mer för egen räkning.
De kan inte identifiera sig med nationens ledning, de har förletts tro
att nationen är något fiktivt och klänger sig passionerat
fast vid de separata lojaliteter som betyder något preciserat för
dem. Sprickorna i samhället blir allt fler och allt djupare."
Det författaren beskriver ovan utgör
påtagliga kännetecken för ett dekadent samhälle. De personer
som dominerar medierna brukar vanligen beskriva de nordiska ländernas
framtid som om denna kommer att utvecklas rätlinjigt ur våra nuvarande
samhällen, utan några avgörande trendbrott. Tidsandan skapare
tycks exempelvis mena att sådant som synen på jämlikhet och
solidaritet mellan människor av olika social bakgrund, förhållandet
mellan arbetsgivare och arbetstagare, synen på kvinnans ställning,
familj och barnuppfostran, såväl som en mängd andra sociala
konventioner kommer att fortleva och utvecklas på samma sätt även
i ett framtida Norden. Oavsett att detta kommer att domineras av invandrare
från Afrika och Asien, till stor del sannolikt muslimer. Det uppenbart
orimliga i ett sådant synsätt är påtagligt för
alla som vågar ge tankarna större rörelsefrihet. Slutresultatet
av den förvittringsprocess de västerländska samhällena
genomgår, leder enligt Seton-Watson till en genomgripande omvandling:
"Om processen går
för långt kan den vändas endast när en makthungrig ny
elit, inhemsk eller utländsk, tilltvingar sig makten med våld", skriver han i "Det mänskliga samhället".
Vad vi kan förvänta oss av framtiden
är således enligt Seton-Watson antingen en våldsam motreaktion
från svenskar och andra unga européer som motsätter sig
en orientalisering och islamisering av Europa. Om en sådan motreaktion
uteblir, kan vi se fram emot att en främmande elit tar makten. Ett tänkbart
tredje alternativ skulle dessutom kunna vara att samhället helt enkelt
upplöses och slutligen faller sönder utan att någonstridbar
ny elit gör entré på scenen.
Med tanke på den förlust av självförtroende
som Europas historia under 1900-talet skapat, förefaller framväxt
av en ny inhemsk elit föga trolig. Det är istället den omfattande
invandringen som i kombination med främlingarnas höga födelsetal
blir en vägvisare mot framtiden. Följderna av den demografiska förskjutningen
förstärks dessutom av den makthavande elitens starka strävanden
att bereda plats för de koloniserande folken, som vanligen brukar förses
med förskönande omskrivningar som "nya svenskar" eller
"nya danskar". Följden av detta blir att maktförhållandena
dramatiskt förändras till de nordiska och övriga europeiska
ursprungsbefolkningarnas nackdel.
Om Hugh Seton-Watsons farhågor besannas,
förefaller det därför troligast att Norden i framtiden kommer
att styras av en utländsk elit. För kommande generationer nordbor
innebär detta tvånget att leva i den ofrihet som är förbunden
med det samhällsskick som i dag är vanligt i afrikanska och asiatiska
diktaturer under starkt inflytande av muslimska traditioner och
förhållningssätt.
Orientaliseringen kommer emellertid inte att
vara begränsad till hur samhällets styrs, praktiskt taget alla delar
av samhället kommer att beröras. Unga och medelålders västerlänningar
har i narcissistiskt självförverkligande inte trott sig behöva
sätta några barn till världen, vilket utnyttjas av en propaganda
som påstår att deras framtida pensioner är beroende av en
fortsatt immigration. Hur obarmhärtigt kommer inte denna illusion att
avslöjas, den dag när de sociala förmåner de vant sig
vid att betrakta som självklara, ska tillhandahållas av människor
från en kultur där familj och släkt står för den
sociala tryggheten. Den barnlösa nordbo som i framtiden vänder sig
till landets nya makthavare med förhoppningen att den givmildhet som
en gång visades när dessa var nyanlända immigranter, ska inte
låta sig förvånas över följande svar: - Pension,
socialbidrag, sjukvård, skola? Det står våra familjer för.
Du får vända dig till egen familj!
Avslutningsvis kan Hugh Seton-Watsons ord
utgöra en fyrbåk för ett hotat västerland:
"Att förkasta
den nationella medvetenheten och det nationella arvet är inte bara ett
tecken på sjukdom, utan är i sig en handling riktad mot civilisation"
Per Olof Rizell
|