Ur FRI
INFORMATION:
Demokratins dödgrävare
Om samhällets bristande intresse
av att beivra brott mot medborgerlig frihet, om Ung Vänsters kopplingar
till våldssekter och om rånluvevänsterns aktioner.
Så har valrörelsen börjat
igen. Ja, inte den traditionella valrörelsen, den startar väl i
slutet av juli. Men anarkister, s k antifascister, syndikalister, marxister
och diverse andra sekter inom avgrundsvänstern har startat sin verksamhet
med moraliskt stöd av Vänsterpartiet och Ung Vänster och tyst
medgivande av de övriga partierna. Vänsterriksdagsmannen Kalle Larsson
har tillsammans med Ung Vänsters ordförande, Ali Esbati, uppmanat
till aktiva störningar av vad de kallar extremhögern, d v s
invandringskritiker. Kalle Larsson som är ansvarig för den antirasistiska
verksamheten har tillsammans med Expojournalisten Daniel Olsson get ut en
80-sidig pamflett med anvisningar hur "extrem-högerns" möten
skall störas och förhindras genom exempelvis blockader. Visselkonserter
föreslog Larsson och Esbati, när skriften presenterades för
media. Naturligtvis tar man i skrift avstånd från våld,
i verkligheten gäller något annat. T ex iakttogs Kalle Larsson
vid de bitvis framgångsrika försöken att blockera Blågula
Frågors möte i Medborgarhuset i Stockholm den 5 juni i år,
där diverse s k antirasistiska element tillgrep våld. Bl a
skadades en äldre partistyrelseledamot i Sverigedemokraterna,.när
hon av några vänsterslödder kastades utför en trappa.
Flera möten i Sverigedemokraternas eller Blågula Frågors
regi i Stockholm men även ute i landet har på liknande sätt
saboterats av kretsarna kring Ung Vänster. Vänsterns bekännelse
till demokratin är som alla vet endast läpparnas propaganda. I själva
verket vill man i detalj styra vilken information svenskarna skall ha rätt
till.
Sverigedemokraternas riksdagskandidat, Kenneth
Sandberg, har vid två tillfällen under sommaren fått sitt
hem vandaliserat genom stenkastning och klotter. Erfarenheterna från
valrörelsen 1998 lär oss att detta förmodligen bara är
början.
Fri Information skrev bl a i nr 4 och
5, 1998 (om valrörelsen) och i nr 3, 2001 (efter Göteborgskravallerna)
om rånluvevänsterns framfart. Rikstäckande media har i stort
varit moltysta, frånsett några smärre ledarstick i Dagens
Nyheter. De sju nuvarande riksdagspartierna tiger, Eftersom partierna under
ledning av den socialdemokratiske partisekreteraren Lars Stjernkvist kommit
överens om att bilda gemensam front mot Sverigedemokraterna (källa
Svenska Dagbladet 020605), kan man väl förmoda att rånluvevänsterns
agerande vinner full uppskattning,
Som Fri Information påpekat i tidigare
artiklar är trakasserierna mot invandringskritikerna definierade i Brottsbalkens
kapitel 18 om högmålsbrott m m, närmare bestämt i §
5: "Den som övar olaga tvång eller olaga
hot med uppsåt att påverka den allmänna åsiktsbildningen
eller inkräkta på handlingsfriheten inom politisk organisation
eller yrkes eller näringssammanslutning och därigenom sätter
yttrande-, församlings eller föreningsfriheten i fara, dömes
för brott mot medborgerlig frihet till fängelse i högst sex
år." Brott mot medborgerlig frihet är således ett mycket
allvarligt brott att döma av straffsatsen. Man kunde därför
förvänta sig att polis och åklagare snabbt skulle ta itu med
kränkningarna. Så är emellertid inte fallet. I vissa fall
har polisen t o m vägrat att ta emot anmälan från brottsoffren,
även från dem som utsatts för fysiskt våld. Ändå
hade det varit enkelt för polisen att planlägga ingripanden. Två
anarkisthemsidor på Internet, Indymedia och Motkraft, redogjorde före
aktionerna hur man skulle stoppa invandringskritikernas möten.
Man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att i polisens passivitet
ana styrning ovanifrån, från exempelvis politiskt korrekta riks-
och chefsåklagare, polismästare m fl.
Riksdagsman Sten Anderssons försök
att få justitieminister Bodström att uttala ett fördömande
av brott mot medborgerlig frihet misslyckades inte oväntat. I interpellationsdebatten
den 27 maj sade justitieministern:
"Mötes- och demonstrationsfriheten
är en fundamental del av vår demokrati. Därför är
den också skyddad i regeringsformen och får inskränkas endast
med hänsyn bl.a. till ordning och säkerhet eller till trafiken.
Det finns emellertid rättsliga
instrument som ger polisen möjligheter att hindra ordningsstörningar
i samband med demonstrationer. Personer som stör den allmänna ordningen
kan i vissa fall med stöd av polislagen avvisas eller avlägsnas
från en viss plats.
Frågor som rör
demonstrationer utreds för närvarande av den kommitté, under
ledning av förre statsministern Ingvar Carlsson, som tillsattes efter
händelserna vid EU-toppmötet i Göteborg förra året.
Utredningen ska redovisa sina slutsatser senast vid årsskiftet. Jag
vill avvakta resultatet av den kommitténs arbete innan jag tar ställning
till om ytterligare bestämmelser behövs när det gäller
demonstrationer".
Vidare: "Jag tänker bara svara att
vår lagstiftning gäller generellt, och jag tänker inte uttala
mig om några enskilda händelser eller komma med några slags
instruktioner för kommande möten. Det är inte och ska inte
vara min uppgift. Jag hänvisar till den lagstiftning som vi har på
det här området."
Ingen annan riksdagsledamot deltog i debatten,
intresset för medborgerlig frihet tycks vara obefintligt bland 348 av
riksdagens ledamöter. Sten Anderssons avslutade debatten med en tämligen
träffsäker karakteristik av justitieministern; "Det var något av det sämsta svar som
jag har hört. Jag vet vad det beror på och varför svaret är
så tunt. Men jag tolkar det så att om människor skräms
i väg av personer i rånarluvor som blåser i visselpipor för
att störa det budskap som jag och andra vill framföra vid det möte
som jag ska delta i morgon har Sveriges justitieminister i dag ingen kommentar.
Det här kommer att ge demokratins dödgrävare råg i ryggen.
Det gäller också en del andra som jag tror att Thomas Bodström
innan valet inte bör underskatta".
Äntligen, mer än ett år efter
Göteborgskravallerna, tycks det finnas en politisk majoritet för
maskeringsförbud vid demonstrationer. Vänsterpartiet vill som väntat
inte förbjuda de omhuldade rånarluvorna, och folkpartiet är
tveksamt. Man ömmar för beslöjade muslimska kvinnor och deras
demonstrationsrätt, minsann. Eftersom flertalet muslimska kvinnor i Sverige
liksom i världen i övrigt inte bär ansiktstäckande slöja,
borde det inte finnas anledning hänvisa till religionsfriheten. Svensk
lag skall följas, även av muslimska kvinnor.
Som Fri Information berättade i nr
4, 1998, behandlade riksdagen i maj 1998 en motion om förbud mot rånarluvor
och annan maskering vid demonstrationer. En enhällig riksdag avslog motionen. Uppenbarligen
har åtminstone vissa riksdagsledamöter kommit på bättre
tankar efter händelserna i Göteborg. Ett eventuellt framtida maskeringsförbud
kommer emellertid inte att hindra rånluvevänsterns huliganism i
årets valrörelse.
|