Ur FRI
INFORMATION:
ARGUS-rapporten
Brev till Svenska Dagbladets chefredaktör
Mats Johansson från Siv-Inger Mattson
I en undanskymd notis kunde man i SvD i juli
2001 läsa några korta rader om Migrationsverkets utredning Argus.
Sedan dess har Svenska Dagbladets läsare förgäves fått
vänta på en utförligare redogörelse för Argus-projektets
resultat.Varför? Man skulle ha kunnat tro att projektets resultat skulle
ha stort nyhetsvärde. Eller...?
Slutrapporten från projektet - daterad
31 dec 2000 - visar att fusk och missbruk i invandrarkollektivet är satt
i system i oerhörd omfattning. Missbruket av bidragssystemen och asylinstitutionen
har tillåtits fortgå år ut och år in och har en skrämmande
utbredning. Det rör sig - lågt räknat - om tiotals
miljoner i bidragsfusk enbart under den undersökta tvåårsperioden
1998-2000.
Jag förmodar att chefredaktören
känner till rapporten trots att den av någon anledning tycks ha
begravts i "största möjliga tystnad" på såväl
Migrationsverket som Finans- och Socialdepartementen . Utredningen har
så vitt jag vet bemötts med i det närmaste total massmedial
tystnad. Eftersom rapporten inte tagits fram av någon främlingsfientlig
organisation utan är en statlig utredning finansierad med medel från
finansdepartementets "anslag för förbättrande av statens
kontrollfunktion" kan den ju inte avfärdas med det vanliga råskället
för "främlingsfientlighet" och "rasism."
Att med skattemedel bekosta en utredning och
sedan begrava resultatet - när detta inte var det önskade
är inte acceptabelt. Givetvis bör det - i ett land som kallar sig
demokrati - vara en självklarhet att medborgarna informeras om hur deras
skattemedel används oavsett eventuella - för politikerna - oönskade
konsekvenser! Om man inte vill fortsätta i sin roll som "demokratins
dödgrävare" har SvD - och andra massmedia - här en viktig
roll att spela.
De uppgifter som utredningen avslöjat
visar med all önskvärd tydlighet att "ansvariga" politiker
helt tappat greppet om sin invandrings- och integrationspolitik. I stället
för att sätta stopp för det okontrollerbara penningflöde
som den förda invandringspolitiken åsamkar svenska folket talas
det enbart om att höja skatten så fort det blir tal om brist på
resurser för " skola-vård-omsorg ." Listan på sådant
vi själva inte längre har råd med kan göras hur lång
som helst. Det räcker kanske att påminna om att ett mycket stort
antal pensionärer - och f ö många andra - inte har råd
att gå till tandläkaren, köpa nya glasögon, hämta
ut livsnödvändig medicin eller ens äta fullvärdig kost!
De gamla - som en gång byggt upp Sveriges numera raserade välfärd
- vanvårdas till döds och får ligga med maskar och avföring
i sina liggsår därför att "det saknas resurser ."
I det omfattande missbruk som redovisas i rapporten ligger självklart
en stor del av förklaringen till varför skattemedlen - trots världens
högsta skattetryck som framför allt drabbar låg- och medelinkomsttagarna
- aldrig räcker för att garantera medborgarna den samhällservice
vi betalat mångdubbelt för.
Under de två år - 1998 - 2000
- Argus-projektet pågick undersöktes mer än 1 500 fall av
grova bedrägerier. För varje kategori har utredarna föreslagit
lämpliga åtgärder. Det bör givetvis vara av intresse
för SvD att undersöka vilka av de föreslagna åtgärderna
som genomförts. Eller ...? Fullt medveten om hur det brukar gå
till när makthavarna vill skydda sitt mångkulturella samhälle
för insyn har man all anledning att befara att några åtgärder
inte vidtagits! Det är naturligtvis enklast att bara låta skattebetalarna
fortsätta att betala, betala. Betala. Vi skall ännu en gång
offras på mångkulturens altare. Moralens elitförband - massmedia
- ställer givetvis helhjärtat upp på att föra folket
bakom ljuset!
I budgetpropositionen 1998/99:1
d v s för den period utredningen behandlade - kunde man läsa. "För
det offentliga är det av fundamental betydelse att skatter inbetalas
och att bidrag av olika slag endast betalas ut till dem som är
berättigade och då med rätt belopp." Det vore
onekligen intressant för SvD :s läsare att få veta hur dessa
stora ord stämmer med verkligheten! Av Argus-rapporten att döma
var detta som vanligt enbart tom retorik i syfte att föra skattebetalarna
bakom ljuset! Till yttermera visso ökade antalet ärenden om oegentligheter
som inkom till Argus-projektet konstant under hela projekttiden!
Bland de oftast förekommande bedrägerierna
och som politikerna helt tappat greppet om kan nämnas
- Omfattande bidragsbedrägerier
i samband med illegal vistelse i Sverige. Personer som saknar uppehållstillstånd
har - genom att de en gång blivit folkbokförda - kunnat fortsätta
att bo i Sverige. Genom att de inte avregistrerats har de kunnat utnyttja
hela det sociala välfärdssystemet. Ex. utländske medborgaren
T utvisades 1982 p g a brott. Vid ett flertal tillfällen 1987-95 ansökte
han vid en svensk beskickning i Frankrike om uppehållstillstånd
i Sverige. Ansökningarna avslogs. Ändå vistades T illegalt
i Sverige under de åren. Att T utvisats p g a brott och saknade tillstånd
att vistas i landet hindrade honom alltså inte återvända
hit. Genom att folkbokföringen inte ändrats uppbar T november 1997
- maj 1999 en rad sociala förmåner bl a 175 267 kr i s k försörjningsstöd.
Kommunen ordnade givetvis bostad åt T. Sedan den första återkomsten
till Sverige 1987 utnyttjade T sjukvården. Bl a var han inlagd på
sjukhus för operationer, fick sjukgymnastik m m . Rapporten uppskattar
samhällets totala kostnad för T som "avsevärd."
- Svartjobb i samband med illegal
vistelse i Sverige. Förfarandet är satt i system och delvis
organiserat från hemlandet. Enligt Argus är antalet som
vistas illegalt i landet och arbetar svart "tillräckligt stort
för att utgöra ett problem ." Svartjobben förekommer
främst i städ- restaurang- och byggbranschen . Argus uppmanade
RSV att gå igenom samtliga utvisningsärenden som verkställts
av Migrationsverket för att försäkra sig om att meddelanden
skickats till RSV. Man undrar om detta gjorts. Något för
SvD att undersöka?
Rätten för asylsökande till
undantag från skyldigheten inneha arbetstillstånd AT-UND gör
det möjligt att arbeta svart och samtidigt få bidrag som dag- och
boendeersättning samt särskilda bidrag för kläder, glasögon
(!), färdbevis m m . Personer beviljade AT-UND redovisar sällan
inkomster till Migrationsverket och RSV. Samtidigt som en person haft inkomst
på 200 000 kr uppbar familjen bidrag på ca 100 000 kr. När
undersökningen gjordes hade 1 600 personer AT-UND. Om man - som Argusprojektet
- antar att 20 procent inte anmäler inkomst till Migrationsverket, tillskansar
sig dessa berikare drygt 10 miljoner kronor per år i skattefinansierade
bidrag! Argus föreslog en rad åtgärder - bl a ändring
i utlänningsförordningen - för att minska möjligheten
få bidrag och samtidigt ha inkomst.
- Otillbörligt utnyttjande
av bidrag under utlandsvistelser. Utredningarna visade att många
får ekonomiskt bistånd från Sverige under vistelser i hemlandet
bl a ålderspension, socialbidrag och bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg,
föräldrapenning m m . Ett exempel: En man gjorde enligt passpolisen
på Arlanda under ett enda år drygt 50 resor till Asien. I samband
med en inresa lämnade mannen uppgifter tydande på att han och hustrun
fick löpande ekonomiskt bistånd från sin hemkommun. Argus
upptäckte också att paret hade ytterligare ett pass med minst lika
många in- och utresor till olika länder i Asien. Rikskriminalen
underättades p g a misstanke om smuggelverksamhet. SvD skulle kunna
undersöka om paret utvisats eller får fortsätta sin kriminella
verksamhet samtidigt som de försörjs av svenska skattebetalare? Det vore intressant få veta om regeringen i övrigt har något
handlingsprogram för att hindra otillbörligt utnyttjande av bidrag
under utlandsvistelse. Så vitt jag vet går man i motsatt riktning
bl a genom att år 2003 införa det skattefria s k äldreförsörjningsstödet
som skall ersätta socialbidrag för invandrare som fyllt 65 år
och som skall vara möjligt att ta med sig till hemlandet!
De uppgifter som redovisats i rapporten när
det gäller vistelser i hemlandet aktualiserar f ö den fråga
journalisterna konsekvent vägrar att behandla: hur är
det möjligt att åka hem på semester till det land man enligt
uppgift flytt ifrån p g a "förtryck och förföljelse"?
Enligt Argus-rapporten är de vanligaste
anledningarna till att man vistas utomlands stora delar av året: "bättre
klimat (!), rehabilitering (?), ta hand om anhöriga, ta hand om sin bostad
i hemlandet." De intervjuade ville behålla sina uppehållstillstånd
i Sverige, då det innebär ekonomiska fördelar att vara folkbokförd
i Sverige när man saknar arbete i hemlandet! Detta rimmar dåligt
med det svar jag för några år sedan fick från bl a
statsrådet M-I Klingvall "Sverige tar över huvud taget inte
emot några ekonomiska flyktingar ." Jag påpekade redan
då att politikerna till den grad tappat greppet om sina berikare
att man inte ens klarar terminologin. Det finns inga "ekonomiska flyktingar"
- den korrekta benämningen är ekonomiska invandrare.
- Skenanknytningar . Anknytningar som
genererar PUT köps och säljs på en öppen marknad
Skenäktenskap som leder till PUT ingås med högstbjudande
eller mot fast pris. Det är inte ovanligt att barn drabbas av
detta geschäft. Dessa skenanknytningar resulterar ofta i omfattande följdinvandring.
Eftersom PUT enligt Argus är en vanlig handelsvara som oftast
inkluderar en brud eller brudgum vore det väl en angelägen
uppgift för SvD att undersöka hur dessa extrainkomster beskattas!
De utgör ju ett avsevärt tillägg till de social- och andra
bidrag familjerna uppbär. Då det rör sig om belopp
i storleken 75 000 och uppåt, bör skatten på dessa inkomster
resultera i ett icke försumbart tillskott till statskassan!
- Personer med två eller flera
identiteter. Skälet att personer med uppehållstillstånd
söker asyl under andra identiteter är enligt rapporten att "förbättra
ekonomin samt att möjliggöra följdinvandring ." Argus
antog att om 5 procent av de ca 4 000 som 1999 beviljades PUT p g a anknytning
söker asyl i annan identitet tillskansar sig dessa 200 personer 65 441
700 kr plus den grundersättning som kommunen "får" av
staten - d v s av skattebetalarna - för att ta emot s k flyktingar.
Argus föreslog att den svenska utlänningslagen
ändras så att Migrationsverket får ta fingeravtryck också
på dem som söker uppehållstillstånd genom anknytning
utan att kunna styrka sin identitet. Erfarenheter från Finland visar
att denna typ av missbruk helt upphört sedan den finska utlänningslagen
ändrats och gett myndigheterna möjlighet ta fingeravtryck också
på tillståndssökande . Argus föreslog också
utvecklande av system för ansiktsidentifiering. Idag finns avancerade
dataprogram som kan jämföra fotografier lagrade i en databas.
- Falska asylskäl, sökande
bosatta i ett tredje land före inresa i Sverige, dokumentförfalskningar,
människosmuggling, utfärdande av falska intyg är vanligt förekommande.
En artikelserie baserad på de fakta
som framkommit i Argus-utredningen skulle onekligen ge en välkommen motbild
till de snyftreportage om avvisade, icke asylberättigade utlänningar
som massmedia hämningslöst excellerar i .
En sådan artikelserie skulle vara en naturlig uppföljning
till de inlägg som under våren publicerats på Brännpunkt
om skattefusket i Sverige. Bl a har RSV :s generaldirektör Mats
Sjöstrand under rubriken "Skattefifflare är och förblir
parasiter" gått till skarpt angrepp på skattefuskarna i samband
med svartjobb. Här finns en naturlig koppling till Argus-projektet! Men
det nödvändiga civilkuraget saknas givetvis på SvD. s redaktion!
Än en gång visar det sig att Verner von Heidenstams definition
av journalistskrået är relevant: "Andens tattarfölje."
Tyvärr gäller detta idag mer än någonsin!
Inger-Siv Mattson
PS Jag vill påpeka att "statens
kontrollfunktion" fungerade perfekt när min mamma dog en av de sista
dagarna i mars 1986. Då kom omedelbart krav på återbetalning
av 156 kr som betalats ut för mycket i pension för mars månad!
Hur det kan komma sig att kontrollen fungerar så olika, kanske
är något för SvD :s duktiga journalister att ta reda på?
DS
PPS Utöver Argus-rapporten kan jag rekommendera
boken Ögonblick i själva verket av pseudonymen Bam Eson Claar
f d byråchef vid dåvarande SIV. DDS
|