Ur FRI
INFORMATION:
Efter valet
Stackars Sverige
Sedan oktober 2002 har Sverige en helt likriktad
riksdag. De trehundrafyrtionio folkvalda utgör en homogen grupp. Ingen
vågar eller vill antyda att en skärpning av utlänningslagen
är nödvändig. Ingen vågar eller vill protestera mot den
ständigt ökande strömmen asylsökare som infinner sig i
Sverige, sedan andra EU-länder blivit betydligt mer restriktiva. Ingen
vågar eller vill skärpa bestämmelserna för anhöriginvandring.
Ingen vågar eller vill föreslå reformer ägnade att göra
Sverige mindre attraktivt för framtida asylsökande. Ingen vågar
eller vill föreslå att vi måste bekämpa det ökande
asylfusket. Den enda opposition som gör sig hörd kommer från
dem som vill öppna gränserna, göra flyktingpolitiken mer generös
och införa fri arbetskraftsinvandring.
Svensk invandringspolitik fortsätter
att vara unik.
De svenska riksdagsledamöterna är
också, oavsett partifärg, helt överens om att integrationspolitiken
har havererat och att detta så gott som uteslutande beror på brister
från svensk sida och till nästan ingen del på invandrarna
själva möjligen undantagandes att de borde visa större
flit i sina svenskstudier. Alla politiker är eniga om att ännu större
resurser måste satsas på integrationsinsatser och att ännu
fler skattemiljoner måste anslås till s k utsatta områden
och arbetsmarknadsreformer för att minska segregation och utanförskap.
Hela riksdagen är fullständigt enad
i sitt avståndstagande mot debatt om de skyhöga kostnader och sociala
problem som följt i massinvandringens spår. Möjligen kan man
ta avstånd från patriarkala familjestrukturer i den s k
hederskulturen.
Mest enig av alla är integrationsminister Mona Sahlin som aldrig missar ett tillfälle att framträda i media och klaga
på den "strukturella rasismen" och "vardagsrasismen" i Sverige. Sahlin fortsätter från förra regeringsperioden
sina bisarra och föga genomtänkta utspel. Så har hon under
hösten exempelvis ställt sig bakom yrkesförbud för lärare
tillhörande sverigedemokraterna - men inte antytt motsvarande förbud
för lärare tillhörande avgrundsvänstern eller egendomliga
religiösa sekter. I SVT 24 den 22 november uppmanade Sahlin landets idrottsföreningar
att ta väl hand om barn och ungdomar från asylsökande familjer,
så att dessa efter verkställd av- eller utvisning uppträder
som ambassadörer för Sverige och talar väl om svenskarna i
sina hemländer. Tydligen vill Sahlin att Sverige skall ta emot fler asylsökande
med eller utan asylskäl.
Problem som ökande herointillgång,
gruppvåldtäkter, rån utförda av invandrargäng,
våldsamma konflikter mellan invandrare av olika eller ofta samma nationalitet
är helt bannlysta från den offentliga debatten. Ingen vill ta tag
i invandrarynglingars hot mot lärare och andra elever, de frekventa hoten
mot vittnen, trakasserierna av brottsoffer före, under och efter rättegångar.
Ingen politiker är intresserad av varför ett stigande antal svenska
ungdomar och äldre är rädda för att ensamma vistas utomhus
i många områden. Ingen har några förslag om hur tull
och polis trots bristande resurser skall kunna stävja den våg av
inbrott och våld som utmärker brottslingar från de forna
sovjetstaterna, bl a Litauen.
Men svenska folket borde inte beklaga sig,
vilket de gör. Ingen tvingade svenskarna att rösta på de redan
etablerade riksdagspartierna, vilkas pläderingar för generösare
invandringspolitik och fler dyrbara och utsiktslösa integrationsåtgärder
var väl kända redan före valet. Ändå hade svenskarna
och Sverige förtjänat bättre och framför allt modigare
politiker.
Moderat kaospolitik
Efter valet har den politiska scenen dominerats
av inre stridigheter inom främst moderaterna och socialdemokraterna,
d v s både hos förlorarna och vinnarna. Moderaterna förlorade
stort, vilket förutspåddes i Fri Information augustinummer. Vad
som också förutsades av Fri Information var att moderaterna aldrig
skulle erkänna, möjligen inte ens inse, varför de rasat så
stort i väljaropinionen. Naturligtvis bidrog TV-programmet Uppdrag Granskning
rejält till den moderata förlusten. Inte därför att de
smygfilmade politikerna tog avstånd från invandrings- och integrationspolitiken,
tvärtom. I stället retade väljarna upp sig på att samma
politiker efter avslöjandet inte vågade stå för vad
de sagt. Den slutliga katastrofen var ledande moderaters totala fördömanden
av dem som råkat uttrycka avvikande åsikt. Krav på avgångar
och uteslutningar har varit ständigt återkommande. Och moderaterna
har för avsikt att fortsätta på den inslagna vägen. I
novembernumret av partitidningen Medborgaren påstås á propå
valstugeincidenterna att man har "högt i tak - men inget utrymme
för dubbelmoral" och "i det här läget
duger det inte att invända att '70 procent av svenska folket egentligen
tycker så' eller att delar av konversationen var menad att stanna mellan
skål och vägg. Det väsentliga är att uttalandena inte
ger uttryck för en moderat människosyn, utan för något
annat". Moderata samlingspartiet strävar följaktligen
efter att rekrytera väljare bland högt räknat 30 procent av
svenska folket och då bland de 30 procenten som förutsätts
sympatisera med den nya moderata invandrings- och invandrarpolitiken. Problemet
är bara det, vilket moderaterna så småningom kommer att upptäcka,
att dessa 30 procent i stor utsträckning är övertygade vänsterväljare.
Till bekymren med att avslöja och utesluta
moderatmedlemmar med "fel" åsikter om invandring och integration
kommer alldeles vanliga maktstrider som denna gång utkämpas för
öppen ridå t ex i Umeå, Malmö och Kristianstad.
Den invandringsliberala moderatfalangen kring MUF och "flyktingombudet"
Merit Wager (partilös) - som lika gärna samarbetar med folkpartister,
vänsterpartister och miljöpartister - har emellertid onekligen stärkt
sina positioner inom partiet samtidigt som de orsakat en förödande
och pågående flykt av väljare.
Missledda folkpartiväljare
Möjligen anser sig folkpartiet liberalerna
vara valets segrare sedan man närmast tredubblat sina väljare efter
Leijonborgsutspel om att kunskaper i svenska skall krävas för svenskt
medborgarskap. Genom den journalistiska vinklingen av det aktuella valtalet
missade tyvärr väljarna att Leijonborg samtidigt krävde ökad
invandring. De missledda väljarna lär bli än mer besvikna,
när de tar del av några av motionerna från de nya folkpartiriksdagsmännen,
t ex Mauricio Rojas som vill att svenskarna utöver det vanliga ulandsbiståndet
skall betala 10 miljarder kr i skadestånd till tredje världens
fattiga och Nyamko Sabuni (känd för att i en radiodebatt ha skrikit
åt en meddebattör "Du är ett arrogant, respektlöst
arsel") som vill att man skall kunna bli statsråd snabbare än
efter 10 års svenskt medborgarskap. Inte heller får de nyblivna
folkpartisterna någon tröst i partimotionen om liberal flyktingpolitik:
"Det är en skam
att svensk flyktingpolitik blivit mer restriktiv. Sverige har under den socialdemokratiska
regeringen infört en politik som är ett svek mot medmänsklighet
och humanitet. Folkpartiet liberalerna ser som en av sina viktigaste uppgifter
att ta strid för en ny human och solidarisk flyktingpolitik för
Sverige och EU. Att värna asylrätten i Sverige och Europa måste
vara utgångspunkten i svensk flyktingpolitik."
Socialdemokraterna och det kommunala upproret
De egentliga segrarna är förstås
Göran Persson och socialdemokraterna som efter visst lirkande åter
kunnat bilda regering med stöd av vänstern och miljöpartiet.
Onekligen förvånar Perssons val av vissa statsråd, däremot
fick Sahlin som väntat behålla integrationspolitiken. Det visar
väl vilket ringa intresse Göran Persson ägnar den uppsjö
av allvarliga ekonomiska och sociala problem som följt och följer
i massinvandringens spår. Liksom moderaterna har socialdemokraterna
under hösten ägnat sig åt att bekämpa varandra lokalt,
mest uppmärksammat i Stockholm och Luleå. Inte heller inom socialdemokratin
tillhör det vanligheterna att den smutsigaste byken tvättas inför
öppen ridå.
Större bekymmer för regeringen Persson
är på sikt det kommunala upproret. Allt fler kommuner vägrar
att ta emot asylsökande eller utlänningar som beviljats uppehållstillstånd.
Man hänvisar till att staten betalar för lite så att kommunen
får ökade kostnader och att man inte har råd med den oundvikliga
följdinvandringen av landsmän till de mottagna. Vad som för
några år sedan ansågs som rasism från kommunföreträdare
i Sjöbo och Vellinge är idag klara politiska ställningstaganden
i t ex Malmö, Göteborg, Botkyrka, Hässleholm, Hylte, Gullspång,
m fl kommuner. Tidigare var det otänkbart för kommunalpolitiker
att knysta om att "flyktingar" inte enbart är resurser. Nu
talar kommunerna klartext, t ex i Dagens Nyheter den 7 november där
sju "tunga" socialdemokratiska kommunalråd ifrågasatte
existensen av det kommunala självstyret och bl a skrev:
"Flyktingmottagandet
är ett ytterligare exempel. Staten ger ett bidrag till kommunerna för
flyktingmottagandet som beräknas räcka drygt tre år. I Norge
och Danmark täcker staten motsvarande kostnader under fyra, fem år.
Det nuvarande statsbidraget till flyktingmottagandet är
helt otillräckligt. För att klara det viktiga integrationsarbetet
krävs rejäla tillskott av resurser för att ordna flyktingarnas
försörjning, praktikplatser och finansiera merkostnader i bland
annat förskola och skola. Kommuner med ett stort antal flyktingar och
invandrare lämnas i sticket av staten. De allra flesta av dessa kommuner
saknar egna resurser för att leva upp till de höga ambitioner som
gäller för integrationsarbetetpå den nationella nivån.
Även på det här området kräver vi att staten tar
ett tydligt finansiellt ansvar."
Än värre är att kommunstyrelseordförandena
i Göteborg och Malmö kräver återgång till "hela
Sverige-politiken" d v s att utlänningar med PUT under första
året/ åren skall bosätta sig där myndigheterna bestämmer,
annars förlorar de rätt till bidrag. I Expressen den 11 november
hävdar Göran Johansson, kommunalråd, i Göteborg att många
i socialdemokratins ledning ger honom rätt men att regeringen inte vågar
ta beslut:
"De är rädda
för opinionen och de är oroliga för alla debattsidor och alla
professionella tyckare som kostar på sig att prata om "rasister",
"kommunarrest" och Gud vet vad.
Jag är övertygad
om att både vanligt folk och invandrarna själva tycker att det
här är rätt. Tyvärr är det ju de opinionsbildare
och professionella tyckarna i medierna som ofta bestämmer dagordningen.
De påverkar beslutsfattarna. Men själva behöver de aldrig
ta ansvar."
Så sant, så sant. På nästan
alla punkter har utvecklingen blivit vad Fri Information och andra invandringskritiker
förutspått och fruktat. Kanske hade vi ändå hoppats
att etablissemanget vid det här laget skulle ha börjat ta sitt förnuft
till fånga. Men tyvärr finns inga sådana indikationer.
Sverigedemokraterna och framtiden
Sverigedemokraterna är att gratulera
till sin fyrdubbling av väljarstödet och de många nya kommunala
mandaten. Inte helt oväntat misslyckades partiet även denna gång
att ta sig in i riksdagen. Nu gäller det emellertid framtiden. Hur skall
man lyckas samla invandringskritikerna i ett parti för
att ge tillräcklig tyngd åt kraven på skärpta invandrings-
och integrationslagar och återgång till ett svenskt Sverige i
stället för det mångkulturella samhällsexperimentet?
Frågan är om sverigedemokraterna ensamma i nuvarande partibildning har
chans att förverkliga i framtiden vad man misslyckades med i valet 2002?
Det är tveksamt om sverigedemokraterna lyckas attrahera tillräckliga
skaror invandringskritiska borgerliga sympatisörer. Höstens val
visade att missledda borgerliga väljare valde folkpartiet i stället
för sverigedemokraterna, när man övergav moderaterna.
De sex olika förslag till principprogram
som föreligger inför den sverigedemokratiska partistämman i
mitten av december är välformulerade och innehåller mycket
som borde attrahera väljare från höger till vänster.
Borgerliga väljareskräms emellertid säkert bort av oenigheten
kring exempelvis EU och kärnkraften och övertron på samhällets
förutsättningar att reglera miljö, kollektivtrafik m m. Många
ser sverigedemokraterna som ett parti med vänsterprofil. Förmodligen
krävs även ett nationellt alternativ med borgerlig profil. Två
nationella partier vore olyckligt, om rösterna splittras så att
ingetdera partiet lyckas nå riksdagen. Kanske finns även i den
nya vallagen kryphål som möjliggör valteknisk samverkan mellan
två partier på sätt liknande när centern hjälpte
kristdemokraterna till en riksdagsplats. Det skulle öppna för möjligheten
att även svenska riksdagen i likhet med motsvarande församlingar
i Danmark, Norge, Holland, Österrike, Italien m fl får representation
av nationellt sinnade, invandringskritiska politiker.
Eva Bergqvist
|