Ur FRI
INFORMATION:
Eftervalsreflexioner
Om bl a vardagsbrottslighet, snedfördelning
av välfärden och etniska enklaver
Vardagsbrottslighet och respekt
En fråga som ofta kom upp på agendan
under valdebatten var polisbristen. Vanliga människor upplever det som
i det närmaste meningslöst att kontakta polisen, när de utsatts
för något som man numera helt enkelt kallar vardagsbrottslighet,
och som tydligen är något som vi bara skall vänja oss vid,
t ex rån och överfall i tunnelbanan, inbrott, brott mot åldringar
m m. Ingen polis finns att tillgå, i bästa fall kan man bli uppringd
några veckor senare för att per telefon berätta om inbrottet,
den stulna cykeln etc. Personalen på tunnelbanan, t.ex., protesterar
mot polisindragningarna och det ökade våldet.
Bara några dagar efter valet inträffade
i en Göteborgsskola ett kravalliknande tumult med våldsinslag mellan
invandrargrupper. Nu fanns det plötsligt 40 poliser att sätta in
för att stävja ordningen under ett par dagar. Och när ett par
av ungdomarna intervjuades så sa dom något i stil med: "Det är skitsaker vi bråkar
om, men det gäller att visa att man inte är en fegis som stiger
åt sidan." Jag tillåter mig att vara fördomsfull och ser detta
som ett resultat av nya kulturella mönster där framför allt
pojkarna av sina fäder hela tiden hetsas till att i varje ögonblick
se till att dom behandlas med respekt. Ordet respekt har ju har ju på
senare år fått en helt annan innebörd än den fina som
vi hade vant oss vi. Numera handlar det mera om skräck, rädsla och
underkastelse och inte vördnad som tidigare låg i ordet. Än
så länge har jag inte sett någon från vänstern
förklara "incidenten" i Göteborg med den sedvanliga klyschan
om klasstillhörighet.
Ansvar för självmordsförsök
En tid senare visades ett program på
TV om flyktingförläggningen i Gimo. Ungdomar där hade utfört
ett antal självmordsförsök. Tragiskt, javisst. Men att i ett
sådant program inte med ett ord nämna föräldrars och
flyktingadvokaters ansvar. Om inte i alla, så i många, fall har
deras agerande stort inflytande och att en del försök har mera karaktären
av utstuderad utpressning tror jag inte ens att vi behöver diskutera.
Lika fullt är det ju tragiskt, men det är också tragiskt att
1 500 svenskar tar livet av sig årligen. Det är också tragiskt
att detta förbigås med tystnad. Vi har en nollvision när det
gäller trafiken men ingen på det här området.
Av en artikel i Västerbottens-Kuriren
framgår att inte mindre än 30 ungdomar i Norrland tar livet av
sig årligen. Och då är det inte "fejkade" självmordsförsök
utan äkta vara där föräldrarna lämnas ensamma med
sorgen, självförebråelserna och saknaden efter älskade
barn. Tyvärr är det också så att detta sker främst
i Norrlands inland och glesbygd och ofta kan relateras till andra problem
som hög arbetslöshet, missbruksproblematik och allmän social
rotlöshet. Dessa ungdomar är naturligtvis medvetna om att ett "försök"
inte leder till någon lösning på problemen som ju finns kvar
där vid uppvaknandet. För en flykting ligger däremot en hel
del i potten, ett PUT för sig själv, sin familj kanske också
släktingar och vänner.
I en annan artikel som behandlar situationen
på flyktingförläggningen i Carlslund påstås att
elva ungdomar har gjort självmordsförsök. Pojkarna, för
det pojkar det handlar om, har många gånger genomfört de
mest otroliga resor hit till Sverige, och jag är inte så blåögd
att jag inte inser att dom också här snabbt skulle skaffa sig kunskap
om vad som gäller för att öka chansen till uppehåll.
Men detta är ju en het potatis som ingen vill ta i på riktigt,
och att försöka gallra bort utpressning från desperation,
depression eller sjukdom, ja vem är kapabel till det.
Som sagt, vi har problem själva i landet
som skulle behöva en del uppmärksamhet, men där det inte finns
några stora pengar för advokater och scoop för journalister
att gotta sig i.
Snedfördelning av välfärden
Under valrörelsen trummades budskapet
om den välmående nationen in, hur lyckligt lottade vi är osv.
Men i en artikel i DN den 6:e okt, bara några veckor efter valet, framträdde
en annan, och som jag ser det, ganska avslöjande bild av hur många
har det. I den artikeln får vi möta Henrik och Irene Engström
i Kristinehamn Sveriges främsta högskattekommun. Enligt det
nya pensionssystemet skall även den som bara har folkpension, i framtiden
garantipension, betala skatt. Detta leder till, som läsaren förstår,
orättvisor mellan personer med samma låga pension beroende på
vilken kommunalskatt som tas ut i den kommunen pensionären bor i. I det
här parets fall skulle det innebära en skillnad på 320 kr
i månaden per person om de hade bott i Vellinge i stället för
Kristinehamn. Ett betydande belopp för Henrik och Irene. Efter skatt
har Irene lite drygt femtusen kronor att leva på i månaden. Hon
har jobbat halvtid i butik i många år, men pensionen består
huvudsakligen av folkpension. Henrik, som arbetat i Försvaret, har ATP
och får ut ca åtta tusen kronor i månaden. Hela hans inkomst
går till hyra och räkningar, och Irenes bekostar mat, bilen och
övriga utgifter. "Vi kan ju inte unna oss något
speciellt, inte", säger Irene. De är vana att leva sparsamt. Enkel hemlagad
mat, några semesterresor är inte att tänka på och några
nöjen, förutom Bingolotto på lördagarna, har de inte.
Så ser situationen ut för ett par som, åtminstone på
50-talet när politiken fortfarande hade lite hederlighet över sig,
hade kunnat figurera på en valaffisch som en mönsterfamilj. De
har på sina inkomster förmått att bo i ett eget hus där
de uppfostrat tre söner som nu lämnat hemmet. Huset har sålts
och nu bor dom i en trea på gångavstånd från centrum.
Men Sverige är ju som läsarna vet,
fantastiskt. I en artikel i Västerbottens-Kuriren den 11:e juli får
vi träffa en annan och annorlunda familj, nämligen familjen Bassami,
kurder som kom till Sverige som kvotflyktingar från Iran för fem
år sedan. De bor nu i en lägenhet i Ersboda i Umeå. I artikeln
beskrivs familjens sommaraktiviteter: Att bada i Nydalasjön när
det är soligt, att jobba på sin kolonilott när det är
mulet och att titta på satellitkanaler och handla på stora affärer
när det regnar är olika saker som familjen gör under sommaren. "Jag känner mig lycklig för att jag äger
en kolonilott här. Annars skulle sommaren var tråkig för mig.
Jag tycker inte det är kul att man bara ska bada, grilla, handla och
titta på satellitkanaler", säger fadern Muzafar Bassamini. Muzafar
är 51 år och tillbringar sin mesta tid på sin kolonilott,
där han odlar allt möjligt. Han och hans fru läser svenska
för invandrare. Paret har nio barn, varav två flyttat hemifrån. "Jag håller på och
tar körkort och om jag lyckas med det kommer jag och familjen att åka
på semester till södra Sverige nästa sommar",
berättar han. Markwan, som är åtta, har egna planer. Han skulle
vilja åka till Italien och träffa sin fotbollsidol Francesco Totti.
Hans syster Parwin, tretton år, skulle vilja åka till sin, som
hon säger, hemstad Sanandadaj. Där bodde hon tills hon var åtta
och hon kommer ihåg hur vackert det var där. "Ibland när det är varmt cyklar vi hela
familjen till Nydalasjön där barnen badar och vid solnedgången
grillar vi vid stranden", berättar Muzafar Bassami. Men det händer
att familjen är tvungen att gå till stranden tillsammans med frun
i familjen, eftersom hon inte kan cykla. "Jag
tycker inte om att bada och vill inte följa med familjen till badstranden.
I stället vill jag gärna gå på Obs eller Maxi, för
jag älskar att handla överhuvudtaget", berättar Saida Bassami.
Så kan livet också te sig för
en familj. Är du som Muzafar, 51 år och fortfarande har sju barn
hemma, varav det yngsta fyra år, behöver du inte, om du inte själv
vill, bekymra dig för ekonomin, än mindre för boendet. Här
är det skattebetalarna som får ta smällen. Det ser det sociala
skyddsnätet till, vilket ju också framgår av artikeln. Körkort,
bil, semesterresor, allt ligger inom räckhåll och under tiden kan
de shoppa och glida runt i samhället när de inte stärker sin
fysik på kolonilotten. Låt vara dock att de förmodligen har
en viss närvaroplikt att delta i svenskundervisningen, där några
lärare, som säkert älskar sitt jobb, gullar med dom och ser
till att framstegen inte blir dramatiska, då försvinner ju elevunderlaget.
I årets valrörelse hade nog familjen Bassami, bättre än
familjen Engström i Kristinehamn, platsat som affischnamn och då
som ett "skräckexempel" på hur illa vi tar hand om invandrarna.
Att familjen Basssami, efter fem år i landet, och utan att ha satt sin
fot på arbetsmarknaden med råge passerat familjen Engström
som förmodligen tillbringat större delen av sitt liv där, är
ju bara en av de saker som gör att Sverige är så fantastiskt
underligt.
Värdigt omhändertagande
När jag skriver det här debatterar
Göran Johansson från Göteborg med Lars Leijonborg invandrarproblematiken
i ett TV-program. Båda slår varandra i huvudet med repliken: "Vi vill kunna ta hand om invandrarna på
ett värdigt sätt." Jag måste
nypa mig i armen för att inse att jag är vaken. Nya batterier i
hörapparaterna borgar för att jag inte hört fel heller. Lars
"Lejon", som inte ens kan köpa sig en kostym utan konsulthjälp,
försöker övertyga svenska folket om att bara han fick regera
så skulle mottagande bli värdigt. Familjen Bassami klagar i alla
fall inte på mottagandet, hela artikeln andas trygghet och harmoni,
och familjen Bassamis tillvaro framstår för många som rena
drömtillvaron. Odlandet av trevliga hobbies varvat med lite stärkande
arbete på kolonilotten, vad kan man mer begära. Låt vara
att dom kanske för att få sitt socialbidrag är tvungna att
underkasta sig en viss närvaroplikt vid svenskundervisningen men säkert
har sfi-lärarna en viss förståelse om dom måste "vila
upp sig ibland".
Skulle man däremot fråga Lars om
vad han vill göra för fattigpensionärerna så skulle han
väl svara som uppfinnaren från Sundbyberg i Lorry: "Tänkte
jag inte på".
Kollektiv demens?
I det riktiga Sundbyberg, kan jag dock meddela
läsarna, har man tänkt en del på de äldre. Enligt en
insändare i SvD den 29 november 2002 skriver en dotter som har sin mamma
på ett demensboende: "För
det första ska 6,6 tjänster dras in, det gör 1,5 tjänst
på varje avdelning. På min mammas avdelning är det idag 4
heltidstjänster och 4 halvtidstjänster. De flesta boende där
är rullstolsbundna. En tung avdelning." Vidare skriver
hon om de rutiner som ska gälla framöver: "De
gamla ska bli duschade 1 (en) gång var 14:e dag. De ska få möjlighet
till utevistelse 1 (en) gång i halvåret, och de som inte kan ta
sig upp ur sängarna själva ska få komma upp till lunch och
får hjälpas i säng direkt efter middagen." Beslut om de här "förbättringarna" skall tas den
16 dec i år, meddelade föreståndaren för boendet till
de anhöriga vid ett möte för en tid sedan.
Ja, vad säger man. Det är inte bara
de äldre som drabbas av demens. Politikerna tycks ha drabbats av en kollektiv
sådan. En iskall dusch var 14:e kanske kan vara något. Flyktinggömmare,
skolbarn, präster och nunnor, här har Ni nya fantastiska möjligheter
till empatiska demonstrationer. Eller är det så att empatin står
i direkt korrelation till den publicistiska PR den kan inbringa den "empatiske.
Rätten att flytta...
Göran och Lars debatterar med anledning
av Göran och Ilmar Reepalus förslag om att flyktingar inte ska få
obegränsad rätt att flytta dit de vill eller där de har sin
släkt och vänner, oberoende av om de också kan få sin
försörjning där. Den rätten påstås ju alla
svenskar ha. Skulle med andra ord alla norrlänningar som lämnat
sina föräldrar i Norrland och flyttat till arbetstillfällena
i Mellansverige ha gjort det av egen fri vilja? Jag har sett gamla människor
i Norrland gråta bittra tårar när deras söner och döttrar
åkt söderut med vetskapen om att det nu kommer att dröja ett
år, nästa semester, innan de får träffas igen. Jag känner
tillräckligt många norrlänningar för att kunna påstå
att de allra flesta skulle ha stannat kvar om dom haft möjlighet att
försörja sig.
... och rätten att slippa flytta
Göran nämner ingenting om flyktingarnas
eget ansvar varför jag ser mig nödsakad att påminna honom
om vad Gert Svensson, DN, skrev i sina intressanta artiklar om Rosengård,
och som jag tidigare relaterat till i Fri Information nr 56 "Rubrikernas rosengård en muslimsk
enklav". Där skriver han: "Invandrarna har det så bra i Rosengård
att de inte vill flytta härifrån. Här slipper de att bli diskriminerade,
och de behöver inte konfronteras med det främmande, svenska sättet
att leva. Här kan deras barn bli goda muslimer."
Vidare intervjuas socialantropologen Aje Carlbom
i artikeln och han säger: "Många flyttar hit för att slippa Sverige,
för att skydda sig mot en hotfull omvärld. Här kan de leva
utan arbete och utan att kunna svenska."
Fakta är att de flesta flyttlassen går
till storstadsområdenas etniska enklaver. Många lämnar den
mindre orten där en integrering och möjligheten till egen försörjning
skulle vara större, men om integrering ses som ett hot så finns
det invandrare som hellre lever på bidrag i en etnisk ren enklav än
att dom försörjer sig själva. När de då trängs
ihop i kanske för små lägenheter för sina stora barnkullar
så är det i den politiska retoriken samhället som "inte
tar hand om invandrarna på ett värdigt sätt", invandraren
har naturligtvis ingen skuld i det hela.
Missnöjt affischnamn
Som jag skrev ovan så skulle på
50-talet familjen Engström i Kristinehamn kunnat vara idealfamiljen för
en valaffisch, men i årets val glöm det! Nej nu skulle det
vara mångkulturellt med några svenska inslag. Så även
i Umeå där sossarna satsade stort med bl.a. en ung invandrare från
Somalia, Abdi Hanad, som affischnamn. Denne unge invandrare, 26 år,
färsk SSU-are, ordförande för stadsdelsföreningen i Ersboda
sedan ett par år, var förstanamn på en av fyra vallistor
som socialdemokraterna lanserade i Umeå. Han blev den femte mest kryssade
sossen i Umeå. Som listetta och med många personkryss förväntade
sig Abdi en hyfsad utdelning när förtroendeposterna skulle delas
ut. Han fick sista suppleantplatsen i socialnämnden. Abdi surade till
och hoppade av partiet och ämnar sitta som vilde i fullmäktige.
SSU surade, pliktskyldigast naturligtvis, Multinationella s-föreningen
likaså. "Ska vi med invandrarbakgrund bara vara
affischnamn? Vi går skolor och kurser och gör allt annat som krävs
för att kunna arbeta politiskt. Det är viktigt att vi får
känna oss delaktiga", säger
fullmäktigeersättaren Bassam Achour i Folkbladet.
I en utförligare artikel i Västerbottens-Kuriren
får vi en närmare presentation av Abdi Hanad. Där framgår
att han kom till Sverige i december 1992. De två första åren
tillbringade han på olika flyktingförläggningar i Värmland,
Norrbotten och Uppland. Därefter fick han uppehållstillstånd
och valde att bosätta sig i Umeå som han tyckte verkade vara en
lämplig stad. Inom parentes kan jag väl säga att han i och
med det drog en liten vinstlott. Många norrlänningar önskar
också att dom hade möjlighet att bo i Umeå, och där
ta del av den dynamik som finns i ett av Sveriges tillväxtområden.
Efter ytterligare två år här så börjar han gymnasiet,
industriell linje, svetsning, men dessförinnan hinner han med att åka
ner till Kenya och träffa sin familj och för att gifta sig med sin
barndomskärlek som kan komma till Sverige ett år senare tillsammans
med deras då tre månaders baby. Man kan i alla fall inte påstå
att Abdi Hanad tillägnat sig det svenska sättet att hantera familjebildning,
d v s att först skaffa sig utbildning därefter om möjligt ett
arbete, bostad och kanske barn. Under gymnasietiden utökas familjen och
nu är han vid 26 års ålder redan fyrabarnsfar. Har han samma
lättsinniga inställning till hur man med ansvar tar hand om en samhällsekonomi,
ja då finns det all anledning att vara på sin vakt. Efter gymnasieutbildningen
har han sedan fortsatt att läsa statskunskap en termin och tänker
fortsätta med kulturgeografi. Allt detta sammantaget ger i alla fall
mig intrycket av en person som måste ha ytterst begränsade erfarenheter
av arbetslivet t ex.
Med sin svetsarutbildning skulle jag varmt
rekommendera honom att söka sig till det yrket, mig veterligt finns det
efterfrågan och han skulle plötsligt få en ny erfarenhet,
känslan att bidra till sin familjs försörjning och vetskapen
om att delaktighet inte bara innebär att får vara med och besluta
utan också faktiskt att verkställa. Jag har själv 30 års
erfarenhet av svetsning och industriellt arbete. Varje dag påminns jag
om min delaktighet i samhällsbygget: värkande handled, utsliten
nacke, hörapparater. Men det är väl inte den formen av delaktighet
Abdi Hanad är ute efter kan jag gissa. Ekonomiprofessorn Sören Wibe
(s) sa ju också i en intervju i turbulensen efter valet, om jag inte
minns fel, att Abdi Hanad förmodligen utsatts för diskriminering.
Och med en professors ord på att han utsatts för diskriminering
behöver vi nog inte oroa oss för att han tänker ägna sitt
liv åt, ska vi kalla det hederligt arbete.
En annan, avgående, s-profil i Umeå
Harry Strandberg, som följaktligen inte behöver inlinda sitt tal
i dimridåer av bomull, säger i en intervju i VK om Abdi: "Han är en tragisk figur som borde skaffa sig bättre
rådgivare." Ja, vem som har rätt är väl omöjligt att
säga, därom tvistar tydligen även Abdis partikamrater. Men
jag tycker nog att sossarna borde ha spelat med öppna kort när
man lät Abdi toppa en lista och bli ett affischnamn, och klart och tydligt
talat om att det delvis berodde på att man vill dra till sig invandrarnas
röster, och därmed säkra maktinnehavet. Men för att få
en ansvarsfull förtroendepost tycker jag nog att Abdi själv borde
inse att ett liv i den svenska omhändertagarbranschen knappast ger den
erfarenhet som åtminstone jag vill ha av mina förtroendevalda.
Att han varit s-ordförande i invandrartäta stadsdelen Ersboda är
naturligtvis en merit. Men i invandrartäta områden är det
svårt att engagera folk politiskt vilket också gör att konkurrensen
och kanske även då kompetensen tunnas ut. Att ha haft den positionen
utesluter inte, men innebär heller inte med automatik, att jag räcker
till när tunga poster skall fördelas.
Att Abdi utnyttjats i röstfiskets ädla
konst är nog ställt utom allt tvivel, men har han blivit mer lurad
an den fattigpensionär som av sina "vänner" hjälps
att rösta på rätt parti, eller den sjuke som itutats att sjukvården
står beredd när olyckan är framme, eller brottsoffret som
itutats att vi lever i ett tryggt samhälle, eller föräldern
som tror att barnen går i en skola där man åtminstone efter
nio år ska kunna läsa en enklare text. Alla är dom lurade,
så Abdi varför surar du? Många har det värre, betydligt
värre än du och inga direktkanaler till tidningsredaktionerna.
Du har använts i något som kallas röstfiske. Du är inte
ensam, inse det och vakna!
I en artikel i SvD efter valet säger SSU-basen Mikael Damberg att: "Politiker
med utländsk bakgrund måste stöttas och lyftas fram." På vems bekostnad frågar man sig, och exemplet i
Umeå visar ju på att det också kan drivas in absurdum. Vi
ska ha bra politiker i första hand, oavsett bakgrund (Den 9 december
kunde Dagens Nyheter rapportera att Abdi Hanad lämnat socialdemokraterna
för folkpartiet, red anm).
Boxning och integration
Problemen med integrationen blev i valet en
sån stor fråga att nästan alla andra problem fick sopas under
mattan. Efter valet har sport - TV haft en del inslag där de visat på
sportens positiva inverkan för integrationen. Olika profiler som på
ett eller annat sätt utmärkt sig i detta arbete presenteras. En
av dessa är den i Malmö bosatte boxningstränaren Diabaté
Dialy Mory, mest känd som "Dallas." Han sägs i programmet
vara en tränare som ungdomarna ser upp till som ett manligt föredöme,
och alltid påpekas också att han är troende, aktivt utövande
muslim, och alltså ett föredöme för ungdomarna. Katarina
Sjöberg avslutar programmet med att säga något i stil med: "Det skulle
behövas fler som "Dallas" i Sverige." Nu har "Dallas" även tidigare presenterats
i en hyllningsartikel i SvD där Katarina Swanberg går i clinch
med boxningstränaren. Dallas får gott om utrymme i artikeln att
sprida sina visdomsord om ungdomar. Tex: "Det
är inte barnen som är besvärliga, det är vi gubbar och
kärringar som är besvärliga. Eftersom vi inte ger barnen sanningen.
Vi ljuger, slingrar oss, säger att allt är ok och att det ordnar
sig. Men ingenting ordnar sig av sig självt. Man måste sätta
sig ner och prata. Våga ställa krav. Tycker vi bara synd om barn
får de ingen chans att ändra beteenden som är dåliga,
destruktiva." Sådana
klokskaper strör han omkring sig i artikeln.
Jag förstår bara inte vad det är
för märkvärdigt med vad han säger och kan ta gift på
att jag hört liknande resonemang kring vilket fikabord som helst,
men att det då inte upphöjts till rangen av högsta klokskap
som det lätt blir när en sån megakändis som "Dallas"
säger samma sak. Däremot kan ju ingen ta ifrån honom hans
stora erfarenhet av att vara far. Han har tio barn med fyra olika kvinnor
och här påminner jag mig om Gert Svenssons artikel i DN om
Rosengård där han skriver: "Varje muslimsk pojke uppfostras till att arbeta. Att försörja
familjen är enligt islam en manlig plikt av samma dignitet som att be.
Och familjen är i alla lägen överordnad individen. Det är
först och främst i rollen som framgångsrik försörjare
som mannen kan åtnjuta allmän respekt." Vi vet att det föds för få barn
i Sverige, och att föräldrarna upplever en ekonomisk stress som
gör att de avstår från flera barn. Artikeln om "Dallas"
ger i alla fall svar på frågan: Vilket arbete ska man ha för
att kunna försörja låt säga 10 12 barn? Fritidsledarens!
Företagsamhet i Sveriges skyltfönster
Vi stannar kvar i Malmö som ju blivit
det nya Sveriges skyltfönster. Men skyltfönstret skulle behöva
putsas lite. I en artikel i Vestmanlands Läns Tidning angående
skattefusket inom taxi i Malmö får vi oss följande till livs:
Enligt Transport finns det i dag 850 registrerade taxibilar i Malmötrakten
mot 270 före avregleringen 1990. Men så mycket har efterfrågan
på taxiresor inte ökat och i den hårdare konkurrensen ökar
fusket. Bara i Malmö undanhålls 300 miljoner kr årligen från
skatt har Transport räknat ut. Taxiförarna i Malmö är
inte bara de högst utbildade i landet, som retoriken brukar påskina,
dom är ekonomiskt sinnade också. Observera att detta gäller
den vita taxinäringen sen har vi den svarta. "Den sämre insynen i taxibranschen
har samtidigt minskat tryggheten för kunderna särskilt för
de kvinnliga", säger Karin Svensson Smith (v) som tillsammans
med fem partikamrater lämnat en motion till riksdagen med förslag
på sanering av branschen.
Frisörnäringen i Malmö är
också nästan helt internationaliserad, med enstaka svenska inslag,
och i ett inslag i TV-nyheterna så framhölls att på mer än
90 % av salongerna förekom ekonomiska oegentligheter. Men även nya
affärsidéer ser dagens ljus i vårt "skyltfönster."
SvD hade i början av juni 2002 ett par artiklar om omfattande bedrägerier
i samband med bilbränder i Malmö. "Bilbränder som affärsidé",
var rubriken på en av artiklarna. Först köper kompisen den
gamla risiga Opeln till kraftigt överpris. Sedan försäkras
bilen till det nya värdet. Kort därefter brinner den upp. En fiffig,
men bedräglig affärsidé som används flitigt i Malmö
där 40 procent av bilarna som förstörts genom anlagda bränder
bytt ägare senaste halvåret. På det här sättet
har dessa "företagsamma" kunnat kvittera ut minst tio miljoner,
enligt Göran Landin som kartlagt bakgrunden på samtliga anlagde
bränder i Malmö under 1999-2001. Som exempel anger han en bil som
köps för 2000 för att efter fyra dagar säljas vidare för
20000 varefter den strax oförklarligt brinner upp. Områden som
Rosengård, Kroksbäck och Lindängen är särskilt utsatta.
Varför artikelförfattaren använder just ordet utsatta kan man
ju fråga sig. Kanske vill hon få läsarna att tro att det
är Sjöboborna som åker in och sätter eld på Malmöbornas
bilar.
Leijonborg - det mångkulturella experimentets
överstepräst
Lagom till advent besökte enligt DN allas
vår käre Lars Leijonborg "skyltfönstret", ingen
julskyltning där är naturligtvis komplett utan det mångkulturella
experimentets överstepräst på plats. Han är där
för att tala lite förstånd med Ilmar Reepalu, som han anklagar
för att "piska upp konflikter och främlingsfientliga
stämningar som lite här och var pyr i vårt alltmer delade
Sverige", sedan denne tillsammans med Göran Johansson ifrågasatt
EBO-lagen (EBO = eget boende. Sedan 1 juli 1994 har asylsökande rätt
att själva ordna bostad - vanligen hos släktingar - i stället
för att bo på någon av migrationsverkets förläggningar, red anm). Han besöker även Rosengårdsskolan med 1000
elever, där 500 har arabiska som modersmål 200 albanska och, som
en plump i protokollet, fyra st svenska. Under en timme möter han entusiastiska
lärare som berättar hur de bär sig åt för att undervisa
i en skola där det talas 35 språk och där ingen möter
svenska utanför klassrummet. Lärarna som naturligtvis själva
i stor utsträckning får undervisa på sitt eget språk
kan trots sin entusiasm inte peka på några lysande resultat, 65
procent klarar inte kraven för att läsa vidare på gymnasiets
nationella program.
Göran Persson som falsk jämlike
Susanne Strand, som är specialpedagog,
säger om Rosengård: "För tio år sedan bodde
det ganska många svenskar här. Men sedan EBO infördes för
sex år sedan har de flyttat. I den här delen av Rosengård
bor det nu 98 procent invandrare." Konstigt att svenskarna inte till fullo har förstått att uppskatta
det mångkulturella samhällets fördelar, all politisk skolning
till trots. Göran Persson förklarade ju en gång på frågan
varför han inte bosatte sig i Rosengård: "Jag behövde
en liten större lägenhet." Han fick det att låta som
om han annars skulle ha kunnat tänka sig möjligheten att bo i Rosengård.
När Göran Persson, i TV 4, höll
sitt tal till nationen efter valsegern la han huvudet på sned och förklarade
att han inte ville ligga i en korridor på sjukhus om olyckan skulle
vara framme. Han försökte inte framställa sig som den livstidsförsörjde
mångmiljonär som han är, utan som en helt vanlig svensk som,
om olyckan är framme, i resursbristens Sverige kan få ligga i en
sjukhuskorridor, en risk som ju är alldeles uppenbar om hans motståndare
skulle komma till makten. Hur många som lät sig luras av detta
försök att göra sig till jämlike vill jag låta vara
osagt. Jag orkade inte lyssna på hela talet och vet därför
inte hur han avslutade det hela, men ska vi titta på resultatet av de
senaste årens politik borde han ha avslutat talet med ett: "God
natt Sverige!"
Tidningsläsare
|