|
|
|
|
Ur FRI
INFORMATION:
Per Albin folkhemmets
fader
Folkhemmets fader
Anders Isaksson:
Per Albin. IV: Landsfadern.
(Wahlström & Widstrand, 2000. 526
sidor).
Journalisten Anders Isaksson har med denna
bok (femton år efter att band 1 gavs ut) avslutat sin förträffliga
biografi omfattande 4 band, om Per Albin Hansson (1885-1946) som var socialdemokratisk
statsminister från 1932 till 1946. Per Albin har mer än någon
annan kommit att förkroppsliga det svenska folkhemmet. I likhet med den
danske landsfadersgestalten. Stauning, kom han från anspråkslösa
förhållanden samt hade en utpräglat anti-ideologisk och nykter
syn på det politiska arbetet. En bordsdam frågade vid ett tillfälle
hänfört, om inte statsministern levde ett fantastiskt liv, genom
att fatta viktiga beslut, vara föremål för beundran o s v?
Absolut inte, svarade Per Albin, politik är mitt arbete, punkt.
Makt
är icke blott makt, utan också ansvar. En segrande demokrati
får icke förgäta att verklig demokrati är hänsyn
till alla, även till minoriteten. Makt får icke missbrukas
ens av en majoritet. Övermodet är icke demokratiskt.
Tal vid den socialdemokratiska ungdomsrörelsens
nordiska möte i Köpenhamn den 13 juli 1930 |
Det finns ett enormt svalg mellan vår
tids förhärskande socialdemokratiska ideologer som vill förbättra
hela världen, och Per Albin som uteslutande såg det som sin uppgift
att tjäna hela det svenska folkets intressen. Just folk - det ord som
inte ens så kallade konservativa törs bruka i dag. Per Albin siktade
mot att gagna hela folket, vilket framgår av alla hans slagord: folksamling,
folkhem, folkresning, folkets intressen o.s.v. Han talade direkt mot klassretoriken
och sågs därför med misstro av sitt partis vänsterflygel.
Klassandan är alltid osympatisk och frånstötande menade han,
och det var folkstyrets uppgift att slå ihjäl den. Han underströk
att demokrati inte rör sig om att ge arbetarklassen privilegier på
andra bekostnad, eller i strid med gemensamma intressen. Tvärtom. 1929
skrev han att där klassbegreppet verkar avgränsande och isolerande,
där öppnar istället folkbegreppet vägen till samarbete;
där klassbegreppet lätt kan leda till försvagning av ansvaret
för det som är, rättar folkbegreppet mer ansträngning
på att tillgodose de maktresurser, som i samarbete kan göras fruktbara
för att omedelbart lätta på trycket. Det kunde för Per
Albin inte heller råda något tvivel om att folkbegreppet i den
politiska kampen är samlande på ett helt annat sätt än
klassbegreppet.
Gärningen
är den bästa agitatorn. Ju större ansvar dess färre
överord.
Uttalande på tioårsdagen av
tillträdet som statsminister den 23 september 1942 |
Som Isaksson skriver, gick Per Albins politik
ut på att höja det vanliga folket, så att det blev "en
adel i sitt eget rike", alla de hundratusentals arbetare, småbönder,
tjänstemän, bud o.s.v., som sammanfattades i den gemenskap som enligt
ett valplakat var "Vi som bygger landet". Isaksson påpekar
att i sina strävanden för att skapa ett folkhem av nationen hade
Per Albin samma grundläggande syn som konservativa, exempelvis professor
Rudolf Kjellén (Sverigedemokraternas store idol).
Det har skrivits mängder av indignerat
strunt om Sveriges ohyggligt stränga och rasideologiskt präglade
utlänningspolitik under 1920- och 1930-talen. Alla samhällsinstitutioner
präglades av detta tänkesätt, exempelvis lärde sig de
värnpliktiga 1930 att "rasblandning med en icke likvärdig
ras utgör en av de största farorna för ett högtstående
folk." Men som Isaksson kommenterar: "I efterhand kan man se dessa föreställningar om
den egna befolkningens - eller den egna rasens - supremati som välfärdspolitikens
baksida, men dess bas var just föreställningen om nationen som ett
folkhem eller en folkgemenskap. Nationen var, eller skulle bli, en samling
av likar som förenades i sitt språk, sin kultur, sin religion,
sin etik, sin moral och just därför kunde också de fattiga
erövra status av värdiga mottagare av statens förmåner,
ungefär som fattiga kusiner i en finare familj."
Så
kunna vi i dag hälsa vår blågula fana icke blott i den
befriande känslan av en överstånden fara utan jämväl
i starkare medvetande om en levande svensk vilja och förmåga
till nationell hävdelse, till beslutsamt värn kring fosterlandet
och dess dyrbara värden. Leve fosterlandet, leve Sverige!
Tal på Svenska Flaggans Dag den
6 juni 1945 |
I Per Albins uttalanden finns det väl
att märka inte några rasbiologiska inslag, hans nationalism var
en flaggans, sinnets, folkstyrets, välståndets och familjens nationalism.
Det uppbyggande av välfärdssamhället som han påbörjade
under beteckningen folkhemmet, kunde endast förverkligas i ett land bakom
säkra gränser, utan den globala, ideologiska självöverskattning
som växte fram efter 1945, och konsoliderades under Olof Palme. Talande
för skiftet i hela det moraliska klimatet är också socialdemokraternas
sätt att förhålla sig till den yttersta vänsterflygeln;
Per Albin såg kommunisterna som en våldsromantisk femte kolonn,
direkt onda, bedrägliga människor, som han inte kunde ha något
att göra med. Under 1980-talet försvann de sista resterna av detta
socialdemokratiska avståndstagande till extremvänstern, och idag
utgör de en okontroversiell samarbetspartner till regeringen. Alltså
samma utveckling som ägt rum i Danmark. De oberörbara har i dag
istället överallt blivit den så kallade "extremhögern",
vars ideologiska kärna emellertid inte går att skilja från
inställningen hos en klassisk socialdemokrat som Per Albin Hansson.
Peter Neerup Buhl
|
|
|
|
|
|