Ur FRI
INFORMATION:
Tumskruvarna dras åt
Den 3 juni 2003 beslutade riksdagen bifalla
regeringens proposition 2002/2003: 65, Ett utvidgat skydd mot diskriminering.
Den nya lagen bygger på tvingande EU-direktiv. Regering och riksdag
går dock i flera avseende längre än vad EU krävt, varför
lagen innebär en väsentlig skärpning jämfört med
vad som hittills gällt.
Den nya lagen om förbud mot diskriminering
börjar gälla redan den 1 juli 2003 och gäller för diskrimineringsgrunderna
etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning
och funktionshinder i fråga om
- arbetsmarknadspolitisk verksamhet,
- start och bedrivande av näringsverksamhet,
- yrkesutövning,
- medlemskap, medverkan och medlemsförmåner
i arbetstagarorganisationer, arbetsgivarorganisationer eller yrkesorganisationer,
och
- varor, tjänster och bostäder.
Därutöver införs diskrimineringsförbud
som gäller etnisk tillhörighet och religion eller annan trosuppfattning
i fråga om
- socialtjänsten m.m.,
- socialförsäkringen och anslutande
bidragssystem,
- arbetslöshetsförsäkringen,
och
- hälso- och sjukvård och annan
medicinsk verksamhet.
Jämfört med vad som gällt hittills
inriktar sig den nya lagen även på arbetsmarknadspolitiska åtgärder,
stöd till enskilda företag, medlemskap i vissa organisationer, näringsidkares
tillhandahållande av varor och tjänster samt yrkesmässig förmedling
av bostäder. Här räknas samtliga diskrimineringsgrunder in.
När det gäller socialtjänst,
socialförsäkringsförmåner, arbetslöshetsförsäkring
liksom hälso- och sjukvård samt tandvård kan endast påstått
etniskt och religiöst diskriminerade anmäla kränkningar.
Trosuppfattning
Nytt är "eller annan trosuppfattning".
Här förklarar regeringen att man avser livsåskådningar
närstående religioner såsom agnosticism, ateism och buddism
tydligen räknar man inte buddismen till religion. Däremot
kan inte politisk åskådning räknas till trosuppfattning.
Det kommer följaktligen även i framtiden vara tillåtet att
diskriminera exempelvis sverigedemokrater genom yrkesförbud, vägran
hyra ut lokaler och dylikt.
Nyspråk om likabehandling
Upprepade gånger återkommer ordet likabehandling i propositionstexten. Människor skall behandlas
lika oavsett ras, nationalitet, religion, trosuppfattning, sexuell läggning
och eventuellt funktionshinder. Däremot omfattas märkligt nog inte
kön, d v s jämställdheten får vika för etnicitet,
religion, homo- och bisexualitet samt funktionshinder. Regeringen flaggar
dock för att även jämställdheten skall beakta i nu sittande
diskrimineringskommittés överväganden. Dessutom kräver
EU att medlemsländerna senast 2006 förbjuder åldersdiskriminering.
Allt tal om likabehandling till trots: den
nya diskrimineringslagen medger i många fall positiv särbehandling
av minoriteter. Exempelvis får gymnasieutbildning även i fortsättningen
betraktas som arbetsmarknadsutbildning och berättiga till lön, s
k aktivitetsstöd, men enbart när det gäller långtidsarbetslösa
invandrare. Icke invandrade svenska långtidsarbetslösa kan inte
få samma förmån. Den som ordnar praktikplatser kan få
finansieringsbidrag för invandrade men däremot ej för svenska
praktikanter.
Majoriteten kan aldrig missgynnas!
Ovan relaterade "främjandebestämmelser"
strider uppenbart mot den påstådda likabehandlingen. Det förklarar
regeringen genom sin tolkning av Regeringsformen kap 2, § 15: "Lag eller annan föreskrift får ej innebära
att någon medborgare missgynnas därför att han med hänsyn
till ras, hudfärg eller etniskt ursprung tillhör minoritet." Tolkningen
innebär att det endast är minoriteten som inte får missgynnas,
det är alltid tillåtet att missgynna majoriteten. Vidare är
det tillåtet att gynna en minoritet utan att gynna andra minoriteter.
Regeringen drar slutsatsen: "Eftersom en majoritet inte kan
missgynnas i regeringsformens mening finns det däremot inget behov av
skydd eller särskilda åtgärder för majoriteten."
Friad och dömd för samma brottsanmälan?
Anmälningar om diskriminering i arbetslivet
och på högskolorna skall gå till någon av diskrimineringsombudsmännen
eller facklig organisation och prövas i Arbetsdomstolen. Diskriminering
när det gäller tillhandahållande av varor, tjänster och
bostäder skall däremot handläggas av de vanliga domstolarna.
Visserligen är det enligt brottsbalken redan straffbart att vägra
någon varor eller tjänster på grund av diskriminering. Tingsrätten
kan döma till böter eller fängelse. Från 1 juli kommer
dessa diskrimineringsbrott att även handläggas som civilmål.
En diskriminerande näringsidkare kan följaktligen frikännas
i brottmålet men dömas i civilmålet. På sikt planerar
regeringen att göra alla diskrimineringsmål till civilmål.
Det finns två högst påtagliga orsaker till denna förändring.
Delad bevisbörda är närmast
omvänd bevisbörda
I brottmål åligger bevisbördan
åklagaren som har att visa att brott begåtts och att den åtalade
är skyldig. I civilmål av typen diskriminering gäller delad
bevisbörda. Den påstått diskriminerade skall visa att han
missgynnats (t ex inte fått den sökta anställningen, inte
fått hyra den lediga bostaden) och göra det troligt att detta berott
på någon av de godkända diskrimineringsgrunderna. Därefter
ligger hela bevisbördan på den anmälde arbetsgivaren eller
näringsidkaren som själv utan rättshjälp har
att bevisa sig oskyldig. I brottmål kan den skyldige dömas till
skadestånd, ofta löjligt låga belopp även för grova
brott som misshandel, rån, våldtäkt. I civila diskrimineringsmål
rör man sig i en helt annan division med skadestånd på fem-
eller sexsiffriga belopp.
Rättegångskostnaderna utsätts
för positiv särbehandling
I vanliga civila tvistemål tvingas den
förlorande parten med mycket få undantag betala både den
egna och motpartens rättegångskostnader, vilket ofta får
katastrofala följder. Exempelvis kan en trafikskadad som stämmer
sitt försäkringsbolag för utebliven ersättning få
betala hundratusentals kronor, sedan försäkringsbolaget låtit
sig företrädas av svindyra experter och advokater. I diskrimineringsmålen
får en fälld arbetsgivare/näringsidkare betala motsvarande.
Däremot behöver en påstått diskriminerad inte betala
den friade arbetsgivarens/ näringsidkarens rättegångskostnader.
Följaktligen kan en diskrimineringsanmälan hur osaklig den
än är stå en arbetsgivare/ näringsidkare mycket
dyrt trots frikännande. "Det är regeringens bedömning
att rättstillämpningen borde leda till högre skadeståndsnivåer
i diskrimineringsmål än vad som är vanligt i andra arbetsrättsliga
tvister."
En laglig form av utpressning
I likhet med tidigare diskrimineringsutredningar,
-propositioner, -betänkanden, -lagar finns i denna proposition ingen
som helst diskussion kring möjligheten att bestämmelserna kan missbrukas
som hämnd eller för snöd vinnings skull. Det är som bekant
ett allmänmänskligt beteende att vilja skylla egna individuella
och kollektiva motgångar på annan/andra. Mina dåliga betyg
beror på orättvisa lärare, jag fick inte jobbet, därför
att personalchefen i hemlighet lovat det till någon annan, laget förlorade
därför att domaren höll på motståndarna o s v.
Lika vanliga som sådana bortförklaringar är hos svenskar är
de rimligen hos invandrare. Den avgörande skillnaden är emellertid
att kristna, heterosexuella, ej funktionshindrade, etniskt svenskar tvingas
svälja förtreten och ta nya tag. Invandrare och andra som gynnas
av diskrimineringslagarnas särbestämmelser kan emellertid försöka
mjölka ut pengar från myndigheten/ arbetsgivaren/ näringsidkaren.
De flesta diskrimineringsanklagade väljer att göra upp i godo
hur oberättigad anmälan än är i stället för
att dra på sig ytterligare arbete och kostnader för att bevisa
sig oskyldig. En ny födkrok har skapats utpressning med lagens
hjälp.
Fallet Mohsen
Hakim
Ingenjören Mohsen Hakim är ett åskådligt
exempel på hur diskrimineringslagstiftningen kunde utnyttjas redan innan
skärpningen den 1 juli 2003.
Hakim uppmärksammades första gången
1998, då han lät sig intervjuas upprepade gånger angående
"Ingenjören i världen", en kurs ledd av Hakim på
Mälardalens Högskola i Eskilstuna. Kursinnehållet beskrevs
bl a som kvalitetsteknik och kulturell kompetens och syftade till att göra
tekniker mer mångkulturellt inriktade. Hakim började skriva debattinlägg i
olika tidningar. Inläggen handlade alltid om mångkultur, rasism,
integration kontra segregation, massinvandringens berikning av Sverige och
närliggande teman, d v s de höll sig inom en snäv ram. Hakims
ståndpunkt var alltid densamma: svenskarna är mer eller mindre
främlingsfientliga, rasistiska motståndare till integration. Han
skrädde inte orden i sina omdömen om högskoleledningen
och regeringen.
Hösten 1998 beslutade sig Hakim för
att ordna en debatt på högskolan om invandraren som belastning
eller resurs. Han meddelade massmedia att han tänkte bjuda in vad han
omväxlande kallade nazister och rasister att delta i debatten. Hakim
kritiserades hårt av högskolerektor Odenö, utbildningsminister
Carl Tham m fl men lyssnade inte på kritiken utan genomdrev debatten.
Invandringskritikerna, d v s de som av Hakim definierades som rasister och
nazister, representerades av BlåGula Frågor. Debatten kom till
ingen del att handla om det utannonserade temat utan styrdes av den som alltid
mycket självcentrerade Hakim till att handla om huruvida de påstådda
rasisterna ville kasta ut Hakim själv ur landet.
Sedan 1998 har Hakim framträtt ideligen
i massmedia, "hållit en hög offentlig profil",
som Vestmanlands Läns Tidning karakteriserat honom. Bl a har han kastat
sig in i debatten om hedersmord och anklagat Mona Sahlin för att
vilja tvinga på invandrarna svenska värderingar (Aftonbladet 010818).
Som argument för att muslimska kvinnor bör få vara beslöjade
i skolan och på arbetsplatsen påstod Hakim att "i Sverige har flickor friheten
att klä sig utmanande och visa trosorna om de så önskar".
Våren 2001 utnämndes Mohsen Hakim
till lektor i kvalitetsteknik vid Mälardalens Högskola utan att
ha de formella meriterna. Våren 2002 sades han upp från högskolan.
Uppsägningen motiverades med bristande kompetens och arbetsbrist. Genom
omläggning av ingenjörsutbildningen kunde personalen minskas med
tre personer, varvid LAS-bestämmelserna om sist in först ut
tillämpades. Detta accepterades givetvis inte av Hakim som anmälde
högskolan till DO för grov etnisk diskriminering. Flera tidningars
ledarsidor har uttryckt sin sympati för Hakim liksom medialt aktiva invandrare
som Juan Fonseca. Under det gångna året har Hakim framträtt
i en mängd intervjuer och skrivit ett antal debattartiklar som alla handlat
om högskolans skändliga beteende mot honom. Den 15 maj i år
startade förhandlingarna i Eskilstuna tingsrätt. Tidningen Folket
skrev: "Jag är inte intresserad av pengarna som en förlikning
skulle ge mig, säger Mohsen Hakim. Min arbetsgivare har höjt budet
under resans gång. Han vill i stället ta fajten om etnisk diskriminering
för att få saken prövad och förhoppningsvis få
ett prejudikat för framtiden.
- Våldtagna kvinnor
hade mycket svårt i den rättsliga processen för inte så
länge sedan. Men några modiga kvinnor vågade gå före
och kämpa för offrets rätt. De lyckades och fick en ändrad
syn på de frågorna, säger han.
- Nu är det dags för
etniska diskriminering. De av oss som orkar måste göra samma sak".
Mindre än en månad senare
hade Hakim ändrat sig. Han accepterade 500 000 kr i ersättning
och drog tillbaka stämningen. Mer pengar var lösningen. I intervjuer
och debattartikel efter "segern" återkom han till den absurda
liknelsen med våldtagna kvinnor. I Aftonbladet skrev han den 14 juni: "Grov diskriminering är på
många sätt jämförbar med våldtäkt. Den drabbade
måste samla mod och kraft för att anmäla våldsutövaren.
Sedan ska man om och om igen riva i gamla sår och berätta om den
kränkning och förnedring som man har varit utsatt för. Man
måste vara oerhört stark för att klara av rättegången
helskinnad.
Har man otur, bedöms
beviset vara otillräckligt. Då måste man vara beredd att
resten av sitt liv leva med en dubbel kränkning. Men, om allting går
väl vinner man rättegången. De som inte trodde på en
får veta att man har minsann verkligen blivit behandlad som skit."
Högskolan fortsatte förneka diskriminering: "Vi har handlat
korrekt i hanteringen av uppsägningen av Mohsen Hakim, säger Eva
Björck-Åkesson, tillförordnad rektor för Högskolan.
De 500000 kronorna är enligt Högskolan 16 månadslöner
som man bedömer det vara värt för att få arbetsro.
- Det handlar om att människor
måste få koncentrera sig på sitt jobb, det är också
en kostnad, säger Eva Björck-Åkesson" (Tidningen Folket 030613).
Naturligtvis har högskolan rätt.
Ingen har rimligen missgynnat Hakim på grund av hans iranska ursprung.
I stället har man försökt använda de möjligheter
den arbetsrättsliga lagstiftningen ger för att bli av med en kronisk
gnällspik som ständigt riktat kränkande och orättvisa
beskyllningar mot sin arbetsgivare och därigenom förgiftat miljön
på arbetsplatsen. Det finns som bekant ett antal kverulerande invandrardebattörer
som ständig framträder med beskyllningar mot svenskarna för
diskriminering, främlingsfientlighet, rasism etc, exempelvis Kurdo Baksi,
Alexandra Pascalidou, Juan Fonseca, José Alberto Díaz, Jabar
Amin m fl. Diskrimineringslagstiftningen passar dem som hand i handske. Eftersom
arbetsgivaren alltid förlorar på en domstolsprocess, oavsett frikännande,
väljer man i flertalet fall förlikning, vilket är mycket lönande
för den som på lösa grunder påstått sig vara diskriminerad.
|