Ur FRI
INFORMATION:
Arnindustrin
Arn-industrin en lönsam mångkulturell
historieförvanskning
Julen 2003 planerar TV 4 visa en film om tempelriddaren
Arn Magnusson i fem entimmesavnitt . Filmen bygger givetvis på Jan Guillous
trilogi, eller snarare tetralogi, om tempelriddaren Arn och hans sonson Birger
Jarl. Filmen har fått kraftfullt stöd från flertalet kommuner
i Västergötland, Skara stift och framför allt Västergötlands
museum i Skara. Det är följaktligen inte bara annonsintäkter
utan även skattebetalarna som får bidra till att ytterligare marknadsföra
Guillous bästsäljare. Att Guillous romaner inte i alla delar bygger
på historiska fakta vet säkert flertalet av hans läsare. Däremot
torde det vara okänt för de flesta att Guillous främsta mål
med sitt medeltidsepos var att skildra hur arabisk muslimsk kultur lade grunden
för såväl renässansen i Europa som civilisationen i Sverige.
Det svenska kulturarvet bygger enligt Guillou på invandringen och inte
på vikingarna.
När turister i Västergötland
de senaste åren frågat efter Arns och Cecilias grav är det
ett högt betyg för Jan Guillou som författare av historiska
romaner. Läsarna lever sig in i trilogin om den ädle tempelriddaren
Arn och uppföljningen om Birger Jarl i så hög grad att de
tror Guillou skildrat uteslutande verkliga historiska gestalter.
Många av oss beundrar och avundas Guillou
för hans produktivitet, hans förmåga att berätta fakta
på ett underhållande och spännande sätt, hans lättflytande
men samtidigt stilistiskt korrekta svenska. Det finns all anledning berömma
Guillou för hans prestation att få tusentals (tiotusentals?) nutida
svenskar engagerade i svensk medeltidshistoria. Visst uppväger Guillous
alla litterära förtjänster i viss utsträckning hans allmänna
stöddighet, hans överlägsna attityd mot meningsmotståndare,
hans benägenhet att förenkla fakta intill direkta felaktigheter,
hans uppenbara fördomar mot vikingar, nationalromantiker, USA, Israel
m m .
Man kan bortse från hans hycklande attityd
till inkomster och skatter. Han underlåter aldrig påpeka att intäkterna
från hans krönikor i Aftonbladet går till Iraks barn. Å
andra sidan lämnade han Norstedts förlag av ekonomiska skäl
för att tillsammans med Lisa Marklund och hustrun starta det mycket lönsamma
Piratförlaget. Guillou skryter över de höga skatter han betalar
men har i flera intervjuer i lokalpressen i Östhammar påstått
att hans skrivarbolag Achilles Art och Media AB skattar i Östhammar,
där han har sin författarlya . Själv är han skriven i
Stockholm vilket givetvis medför att Östhammar inte får ett
öre i skatt från vare sig Guillou eller hans bolag, bolagsskatten
går som bekant oavkortat till staten. Acceptabelt misstag eller skenhelighet?
Vem vet?
Tillåtna friheter?
Man är benägen överse med uppenbara
historiska fel, en romanförfattare kan tillåta sig vissa friheter.
För flertalet läsare är det säkert betydelselöst
att Guillou i den fjärde romanen, Arvet efter Arn, förlägger
slaget vid Herrevad till Västergötland i stället för Erikskrönikans
Västmanland. Möjligen förvånas de läsare som besökt
det av Guillou utpekade vadet i Säveån vid Häradsvad, Nårunga
över hur författaren kunnat placera mer än 1 000 soldater
samtidigt i ett vadställe ett par meter brett. Har Guillou alls besökt
Häradsvad innan han lät Birger Jarl förgöra sina fränder
folkungarna? Men en romanförfattare har onekligen rätt till vissa
avsteg från verkligheten, när det gäller historiska fakta.
Dock finns anledning förvånas över att EU beviljat medel för
uppförande av bro vid Häradsvad på en ansökan som hänvisar
till Guillou som källa.
Triumf för västgötaskolan
Vapenexperter har klagat på beskrivna
stridsmetoder och Guillous beväpning av de medeltida krigarna, botaniker
har påpekat att tulpaner inte fanns i Norden på medeltiden, historiskt
kunniga har förvånats över att författaren låtit
Birger Jarl återuppfinna den grekiska elden. I stort har emellertid
Guillous medeltida tetralogi fått lysande recensioner. Få har
på allvar ifrågasatt (vågat ifrågasätta?) Guillous
skildring av svensk medeltid, detta trots att han uppenbart i många
avseenden stödjer sig på den s k västgötaskolan som hävdar
att Svea Rikes vagga stod i Västergötland, Företrädare
för västgötaskolan har på allvar påstått
inte enbart att Herrevad egentligen låg i Häradsvad utan att Uppsala,
Sigtuna, Birka och andra kända orter som av hävd förknippas
med östra Svealand egentligen låg i trakten av Kinnekulle. I praktverket
I Arns fotspår (Piratförlaget 2002) berättar Guillou att han
varit orolig att förknippas med "lokalpatriotiska bysnillen"
och beskyllas för att gå " västgötastol-larna "
tillhanda. Å andra sidan säger han sig vara övertygad om att
Sveriges vagga stod i götalandskapen . Den uteblivna kritiken förklarar
Guillou med att frågan, d v s lokaliseringen av vaggan, "tycks
ha avgjorts i all tysthet". Vidare: "Sakligt sett finns ingenting
som talar för någon hållbar 'svealandsversion' när det
gäller den politiska historien om rikets uppkomst. Även enligt Nya
Lidköpingstidningen 2001-06-05 hävdar Guillou att "historikerna
har i smyg anslutit sig till Västgötaskolan", vilket motsägs
av många (flertalet?) historiker. Guillou sammanfattar blygsamt men
inte helt sanningsenligt: "Vad som har hänt under de senaste decennierna
är att den akademiska historieforskningen omvärderat hela frågan
om västgöta- eller svealandsskola . Jag råkade bara bli först
med att föra ut den nya versionen till många läsare".
Få kritiska recensioner
Visst finns ett fåtal litteraturrecensenter
som vågat ironisera över Guillous förträfflighet. Så
t ex skrev Jesper Högström i Svenska Dagbladet den 20 juni 2001
på vers om Arvet efter Arn och kallade boken "Ännu ett kväde
av getters baneman". Den 17 augusti 2003 skrev Magnus Eriksson om nyutgåvan
av Verner von Heiden-stams Folkungaträdet och avslutade med en spark
åt Guillou: "Synd bara att nya utgåvan, både i baksidestext
och ett litterärt dilettantiskt förord av Gunnar Wetterberg, motiveras
av Jan Guillous serie om riddaren Arn. Sådant förakt för litteraturen
och läsaren kan vi klara oss utan."
Parallell till det pågående
tredje världskriget?
I förordet till I Arns fotspår
(där historikern Dick Harrison ansvarar för resten av texten) berättar
Guillou hur han fick uppslaget att skriva en annorlunda skildring om korstågstiden
sedan han på ett hotellrum 1996 under 48 timmars tittande på CNN
noterat 57 inslag med muslimer som samtliga skildrades i negativa ord och
bilder "sammantaget en vrålande hotfull och skoningslöst hatisk
massa av fanatiker och galningar". Guillou jämför medeltidens
heliga krig, korstågen, med det han kallar "det pågående
tredje världskriget", västvärldens konflikter med muslimska
stater. "Ty även detta andra heliga krig mot islam kommer att bli
mycket långt", spår Jan Guillou.
Välkänd arabvän , hyllat
Saddam Hussein
Guillous oreserverade stöd till araber
och muslimer är känt sedan många år liksom hans förakt
för USA och Israel. 1977 publicerade Jan Guillou tillsammans med sin
dåvarande hustru, Marina Stagh , reserapporten Irak det nya Arabien
(Norstedts) Boken är en hyllning till Baathpartiet och Saddam Hussein.
Guillou såg få fläckar i den irakiska solen men desto fler
i Israel. Tragikomiskt är hans översvallande beröm för
de irakiska fängelserna, mönsteranstalter där fångarna
fick studera, analfabeter lärde sig skriva och arbeta, och meningsfullt
arbete erbjöds. Guillou föreslog på fullt allvar att svenska
kriminalvårdare borde åka till Irak på studiebesök.
Inte minst efter de västallierades ockupation av Irak april 2003 har
omvärlden fått kännedom om de bestialiska dåd som utförts
i fängelser Guillou prisat för 26 år sedan. Saddam Hussein,
slaktaren från Tikrit , lär knappast ha varit humanare på
den tiden.
Guillous syn på de muslimska länderna
och USA ändrades ingalunda den 11 september 2001. Vi minns att han vägran
delta i en tyst minut för offren i World Trade Center. Till Expressen
sade han tre dagar efter katastrofen: "Miljoner människor kommer
att dö och de är muslimer. USA vill se blod nu och en amerikansk
president blir inte omvald om han inte förklarar krig i det här
läget". Vidare "Det här kriget är egentligen tio
år gammalt och började efter Sovjets sönderfall när ondskans
imperium plötsligt var borta. Vem är fienden blev frågan
och svaret var islam."
Vikingaförakt
Även om Jan Guillous huvudsyfte med sin
medeltida tetralogi varit att föra in islam i det medeltida svenska kulturarvet,
har han samtidigt utnyttjat tillfället att ännu en gång ventilera
sitt förakt för vikingarna och den fornnordiska historien. Så
t ex skrev han i sin kolumn i Aftonbladet 2000-07-10:
"Den historieförfalskning
som emellertid överlevt till våra dagar, och som ställer till
all förvirring, går ut på att vi är vikingar. Den övertygelsen
är stark och levande hos varje fotbollspublik med vikingahjälmar.
Till och med våra flintskalliga smånassar ur begåvningsreserven
tror sig vara vikingar och tatuerar sig med runor. De fyra senaste åren
har jag i romanform arbetat med den period då grunden för Sveriges
lades, kring år 1200. Det visste jag inte när jag gav mig in i
projektet, jag hade helt andra utgångspunkter. Men gott om tid fick
jag att grubbla över vikingalegenden."
Vidare:
"Som jag förstått
det ligger det till så här. Punschpatriotiska uppsaliensare skapade
vikingaromantiken runt förra sekelskiftet. Det blev mode i både
konst och litteratur och spred sig till Tyskland, där vikingaestetiken
övertogs av såväl Wagner som senare Hitler. De mest äkta
germanernaskulle således vara vikingaättlingarna i Norden. Det
är detta förfalskade historiska arv som våra nazianstrukna
skinnskallar har snappat upp. När de talar om sina "helsvenska"
föräldrar och skådar ner i historiens djup tror de sig se
en viking med kohorn där nere i dunklet. Det är sannerligen inte
oviktigt att de har käpprätt fel."
Guillou återkom i ämnet i AB-kolumnen
2000-10-16. Han hävdade att det var Sveriges förlust av Finland
1809 som inspirerade skalder och historiker att lyfta fram vårt vikingaarv
:
"Men de revanschistiska
intellektuella slöt sig år 1811 samman i en förening för
dyrkan av det storståtliga förflutna som kallades Götiska
förbundet. Och i föreningens första tidskriftsnummer skrev
Geijer nu en dikt som skulle bli mycket berömd. Den heter ' Vikingen
' och framställer en fornnordisk hjältetyp ungefär som vi föreställer
oss den i dag. Esaias Tegnér blev också götisist och skrev
omsider 'Fritjofs saga' som än i dag plågar svenska skolbarn. Konstnärer
kallades in under fanorna och började måla bilder av dessa 'vikingar',
ty nu förändrade man ordets innebörd till att betyda hjälte,
stor kämpe och så vidare.
I konstnärernas fantasi
uppstod dessa 'vikingars' utseende och snart var legendskapandet en hel industri.
Vid senare delen av 1800-talet
kom man på att slutet av yngre järnåldern var en så
viktig period att den måste ha ett eget namn vikingatiden.
Och i dag har denna propagandamyt
satt sig så djupt att vi väl närmast uppfattar alla människor
som levde i Skandinavien under yngre järnåldern som 'vikingar'.
Många begåvade
text- och bildkonstnärer samverkade alltså för att göra
denna saga framgångsrik. Det blev till och med internationellt mode,
först och främst i Tyskland.
Richard Wagner tände onekligen på idén och gjorde kolossalopera
av den och för Adolf Hitler blev dessa germanska propagandasagor som
bekant avgörande för hela hans världsbild.
Allt bara för att
vi förlorade Finland 1809 och för att lättköpta intellektuella
uppfann ett storstilat förflutet som tröst, 'att vinna Finland inom
Sveriges gränser åter' ."
Svenskarna har följaktligen enligt Guillou
en fullständigt falsk bild av det forna Norden:
"Så om vikingapåhitten
från början var barnsligt oskyldiga, så har de med åren
fått en förfärlig innebörd. För Sveriges ursprung
är ju inte att söka i yngre järnåldern, utan flera hundra
år senare, under medeltiden, när massinvandringen förde så
många nya kunskaper och idéer upp till våra breddgrader
att vi kunde komma till som nation och stat.
Den som ser det svenska
ursprunget i 'vikingatiden' är alltså antingen lurad och oskyldig
eller också mer än villigt lurad och alls icke så oskyldig.
Men så starkt lever denna gamla krigspropaganda kvar att svenskarna
hör till de få nationer i Europa där det egna ursprunget är
insvept i sagodunkel och okunskap."
I förordet till I Arns fotspår
(Piratförlaget 2002) ältar Guillou samma tema, sitt förakt
för vikingar och nationalromantiker:
"Då, vid tidpunkten
för denna gigantiska kris (förlusten av Finland 1809, red anm),
finns inte ordet viking på vårt språk. Följaktligen
än mindre någon vikingatid eller vikingakultur eller vikingaskepp
eller vikingabyar. Ordet är fornnordiskt, från västra Norden,
och betyder skurk av låg moral, en lömsk typ som gärna överfaller
folk bakifrån". Så
långt Guillou.
Enligt Nationalencyklopedins ordbok betyder
det fornnordiska viking ungefär sjörövare, plundrare. Ordet
har funnits i svenskan sedan 1600-talet. Enligt Svenskt Ortnamnslexikon 2003
har den östgötska orten Vikingstad haft sitt namn sedan åtminstone
1300-talet. Guillou har alltså fel, men visst låter han övertygande.
Guillou ironiserar över Götiska
förbundet i förordet till I Arns fotspår:
" Vikingasagan var född, vårt
stor-stilade, svenska förflutna än en gång uppgraderat. Det
blev internationell succé av oanade mått. På så vis
fick våra danska och norska grannar lära sig att också de
var vikingar. Men störst framgång hade vikingasagan sannolikt i
Tyskland. Richard Wagners opera-svit om Nibelungens ring är idag det
mest påtagliga spåret av denna nationalromantik." Liksom
i de citerade Aftonbladskrönikorna ovan framhärdar Guillou i att
Nibelungens Ring handlar om vikingar. Han måtte aldrig ha hört
någon av de ingående operorna eller ens läst om ursprunget
för Nibelungen-eposet.
Det finns inga vikingar i Ringen. Wagners
verk är i likhet med många andra berättelser om Nibelungen
en sammansmältning av gamla traderade sägner från folkvandringstidens
Europa (förädlade i den riddarromantiska Nibelungensången,
författad av en anonym tysk skald), Snorres Edda och den norsk-isländska
Völsungasagan . Det kontinentala inslaget är mest framträdande
i Ringens sista del, Ragnarök, det fornnordiska i de tre första
operorna, Rhenguldet, Valkyrian och Siegfried. Just Siegfried återger
sagan om Sigurd Fafnesban, drakdödaren som återfinns på ett
antal runstenar runt om i landet. Fornnordiska sagor ja, fornnordisk mytologi
ja, men absolut inga vikingar, vad Guillou än vill påstå
när han återkommer med "det som började vid universitet
i Uppsala som ett relativt oskyldigt nationella uppbyggelseprogram vid tidigt
1800-tal blev med Hitler och nazismen degraderat till en allt annat än
oskyldig raslära".
Det skadar inte att än en gång
påminna om att Hitler föddes sex år efter Wagners död
och att Wagners Nibelungens ring komponerades 1848 1874, följaktligen
långt innan det tyska nationalsocialistiska partiet grundades 1918.
Men som Jesper Högström påpekar
i sin versrecension av Arvet efter Arn, nämnd ovan, Guillou har alltid
rätt:
"Men Jan Guillou skaldade
då och kvad till svar:
Rätt har jag
och fel har andra
som vi alla vet!"
Propaganda för islam
Det finns ingen anledning att misstänka
att Herman Lindqvists tio böcker om Sveriges historia har annan bakgrund
än Lindqvists genuina historieintresse och hans engagemang att lära
svenskarna uppskatta sin historia. Guillous syften med tetralogin om Arn Magnusson
var helt andra: att visa på den islamiska kulturens överlägsenhet,
att ta avstånd från västvärldens rädsla för
och motvilja mot muslimer och deras religion, att förmå svenskarna
acceptera att vi sedan tusen är har invandrarna att tacka för vår
kultur och vår historia och att åter få vädra sitt
förakt för det fornnordiska arvet och nationalroman-tiken . Han
beskrev det själv i SKTF-tidningen nr 19/ 1998:
"Jag vill skriva om
alla grumliga föreställningar om muslimer. Om det fullkomligt bottenlösa
hat som gör att en tredjedel av amerikanarna gärna skulle gå
ut i krig mot islam om de bara fick chansen".
Vidare:
"Jag vill slå
sönder föreställningen om att vi är svenska vikingar fast
i slips nu för tiden. Visa rasisterna att deras rop om 'Sverige åt
svenskarna' är helt befängda. De som lärde de nordliga barbarerna
rationellt jordbruk, byggnadskonst och penningekonomi talade engelska, franska
och latin. Alla stora framsteg i vårt land har gjorts av folk som kommer
utifrån".
Tydligen anser inte Guillou att Hansatidens
tyskar hade något att tillföra Sverige.
Arnfeber i Västergötland
t o m Systembolaget engagerat
Samtliga fyra Arnromaner är formidabla
bästsäljare. Hösten 2003 kommer Arnböckerna dessutom som
seriemagasin. Till julen 2003 visar TV 4 filmen om Arn i fem entimmarsavsnitt
inspelade under våren och sommaren 2003.
Under de senaste somrarna har turister i Västergötland
och t o m på Visingsö förföljts av skyltar om Arn.
Västgötska bussbolag har levt gott på att ordna guidade Arnturer
till de orter som figurerar i böckerna. De senaste två somrarna
har uppförts teaterstycken om Arn och hans tid, bl a Arnspelen vid Kinnekulle
och Balladen om Jarl Birger.
Det har utbildats Arnguider , det ges kurser
och föreläsningar om Arn och hans tid, det har skrivits broschyrer,
böcker och turisthandledningar i ämnet. Det har t o m arrangerats
folkhögskolekurs om Arn.
Västergötlands museum i Skara säljer
Arnsouvenirer , t ex T-shirts med Arnlogo , Arnkartor , cd-inspelningar om
Arn, Arnfilm med Jan Guillou och Hans Villius, vykort m m . Museet ordnar
också Arnhelger runt om i Västergötland och på Visingsö
dock med påminnelsen
"OBS! Arn är en uppdiktad person,
skickligt inplacerad i verklighetens historiska händelser".
Säkrast så. Museet har Arnprojekt
, Arnsamordnare och informationscentral om Arn.
Systembolaget saluför fyra Arnviner ,
Cecilia Blanca , Cecilia Rosa, Arn de Gothia Blanc och Arn de Gothia Rouge.
Marknadsföringen har således varit
fantastisk. Redan sommaren 2002 hade Skaras turismomsättning ökat
med 30 procent och 300 miljoner kr extra omsatts i de sex kommuner som ingår
i Arnland (källa tidskriften KommunAktuellt nr 22/ 2002).
Planerad hjärntvätt i museets
regi
Visst kan man skratta åt den s k upplevelseindustri
och det prylhysteri som utbrutit i fotspåren av Guillous uppdiktade
tempelriddarhjälte. Betydligt allvarligare är emellertid den indokt-rinering
, för att inte säga hjärntvätt, som samtidigt pågår.
Västergötlands museum i Skara marknadsför nu ett nytt projekt
kallat "Vi har ju mötts förr" som presenteras på
museets hemsida på Internet enligt följande:
"I ett historiskt
perspektiv syns tydligt hur integration berikar en nation. Det finns gott
om bevis på vad invandring kan tillföra ett kulturarv men de är
inte alltid så tydliga. Se den mängd uppfinningar, föremål,
seder och bruk som betraktas som ursvenska men som istället har helt
annat ursprung.
Detta är något
som vi vill belysa i ett projekt om kulturmöten där mötet mellan
islam och kristendomen står i fokus. Vi vill på det här viset
också ta ansvar för det enorma intresse som skapas kring Jan Guillous
böcker om den fiktive medeltidsriddaren Arn.
Resultatet blir ' Vi har ju mötts förr' - en utställning, debattkvällar,
föreläsningar och festival med start februari 2004.
Med ' Vi har ju mötts
förr ' sätter vi fokus på de bakomliggande faktorerna till
Arn-böckernas egentliga budskap, mötet mellan muslimer och kristna.
Vår ambition är att komplettera kulturturismen med en annan dimension
där minskad främlingsfientlighet och ökad tolerans står
i fokus istället för riddarromantik och ättefejder ."
Vidare:
"Det är tacksamt
att få gratis draghjälp till ökat historieintresse och museet
förvaltar detta genom projektet ' I Arns fotspår ' . Tusentals
är de besökare som sökt upp de historiska besöksmålen
med Arn som vägledare. Men kultur- och kunskapsöverföringen
från orienten har hamnat i skuggan av riddarromantik och ättefejder
. Och Jan Guillous vision att skapa debatt kring ' det Heliga krigets dårskaper
och vikten av tolerans ' med sin berättelse fick en underordnad roll.
Vår ambition är nu att i spåren av Arns fotspår ska
följa en djupare och vidare kunskapsspridning om de grundläggande
företeelser som tog med det blivande Svea riket in i en ny tid. Nämligen
inflytandet från den tidens möten med andra kulturer, särskilt
med den arabiska".
Museet berättar om de många arabiska
mynt som påträffats i Sverige och om andra tecken på arabisk
influens inom bl a språk , litteratur och konst. Visst, ingen
har förnekat att det under vikingatid skedde en livlig handel åt
öster och sydost bl a i länderna kring Svarta havet. Ingen
har heller förnekat att enstaka framstående svenskar på 1200-talet
for på pilgrimsfärd till Jerusalem och samtidigt möjligen
inspirerades av arkitektur och annan konst från Mellersta Östern.
Att försöka antyda att den vanlige svensken på medeltiden
kom i kontakt med arabisk eller islamisk kultur är emellertid inget annat
än historieförfalskning.
Visst fick Sverige influenser utifrån
under medeltiden, men då rörde det sig om handel med främst
Östersjöstater-na och besök av kyrkliga potentater från
Tyskland, Frankrike, England och besökande från grannländerna.
Viss invandring föranleddes av Hansan. Dessutom grundades kloster av
munkar från närliggande katolska länder. Däremot torde
antalet besökande / invandrare från den islamiska kulturkretsen
ha varit obetydligt eller obefintligt.
Det finns anledning hävda att Västergötlands
museum i Skara i likhet med Jan Guillou försöker manipulera oss.
Professor Dick Harrison engagerad
I Skaramuseets projekt ' Vi har ju mötts
förr ' deltar bl a islamologen Jan Hjärpe och historikern Dick Harrison.
Den förre kanske är självskriven, den andre kräver viss
presentation.
Dick Harrison, nyutnämnd professor i
historia i Lund, blev känd för allmänheten 2000 när han
tilldelades det s k Augustpriset för sin bok om digerdöden, Stora
Döden. Sedan dess har han utkommit med flera populärhistoriska verk
utöver ett stort antal artiklar i fack- och populärpress. Han har
efterträtt Peter Englund som den mest produktive fackhistorikern med
populärhistoriska skrifter. Medan Englund koncentrerat sig på stormaktstiden
är medeltiden Harrisons epok.
Harrison är osannolikt produktiv. Under
2002 publicerade han en monografi om Birger Jarl, Jarlens sekel en berättelse
om 1200-talets Sverige (Ordfront, 623 sidor), Karl Knutsson: en biografi (Historiska
Media, 483 sidor), Sveriges historia medeltiden (Liber, 384 sidor), texten
till I Arns fotspår (Piratförlaget) förutom en mängd
artiklar. Hur kan någon producera mer än 1500 sidor historisk text
på mindre än ett år? För år 2003 planerar han
totalt fem böcker (källa Östgöta Correspondenten 2003-08-18)
Plagiator?
Harrison har utsatts för allvarlig kritik
från sina kollegor. Enligt Aftonbladet den 29 juni i år har ett
antal historiker påstått att delar av deras skrifter plagierats
av Harrison, beskyllningar som Harrison indignerat tillbakavisade i genmäle
den 4 juli. I Sydsvenska Dagbladet den 1 juli avslöjade Harrison att
han utsätts för hotelser i anonyma brev. Samma dag, den 1 juli var
han värd i radions Sommarprogram. Där tog har rejält heder
och ära av hela den akademiska världen som han beskyllde för
avundsjuka, gruppförtryck, munkavlar, likriktning, fjäsk m m . Man
kan följaktligen dra slutsatsen att Dick Harrison är en tämligen
kontroversiell person.
Emellertid är det svårt att förstå
hur en fackhistoriker, som vet bättre, vill delta i boken I Arns fotspår
med Guillous tendentiösa och vilseledande förord om islams betydelse
för det medeltida Sverige och vikingarnas icke-existens.
När tredje delen av Guillous Arn-böcker
, Riket vid vägens slut, kom ut, recenserades den i Östgöta
Corre-spondenten av Dick Harrison, Han påpekade visserligen att Guiollou
gjort sig skyldig till vissa överdrifter och anakronismer men såg
dessa som medveten metod att förstärka budskapet. I stort var Harrison
mycket positiv till Guillous verk och skrev:
"Vad vi ser är
en vinklad bild av vilka som egentligen 'byggde Sverige' - och detta koncentrat
består hos Guillou av folk och idéer utifrån. Det Sverige
vi i dag lever i är frukten av kulturella inlån. Med sig från
Heliga landet har nämligen Arn Magnusson en stor skara muslimer, vilka
för läsaren framstår som oändligt mer begåvade
och civiliserade än de klumpiga, feta, stinkande, ständigt ölhävande
götarna.
För att inte tala
om svearna uppe i norr, vilka på Guillous medeltid tycks ha befunnit
sig blott ett par generationer från apstadiet .
Guillous överdrifter
är just det - överdrifter, förmodligen medvetna - men de är
absolut inga påhitt. Det medeltida svenska riket, inklusive kultur och
ekonomi, var i allt väsentligt en importprodukt. Om detta är vi
medeltidshistoriker ense med Guillou. Det finns ytterst lite 'äktsvenskt'
i vår historia.
Sett ur det perspektivet
är 'Riket vid vägens slut' en vass stridslans för humanistiska
riddare i korståget mot främlingsfientliga flyktingmotståndare
och skränande nynassar."
Varning för indoktrinering
Som synes har professor Harrison den politiskt
korrekta inställningen till kritiker av svensk invandringspolitik och
motståndare till asylmissbruk. Detta förklarar säkert hans
deltagande i Skaramuseets Guillouinspirerade projekt "Vi har ju mötts
förr".
Det skall onekligen bli intressant att se
TV4-serien om tempelriddaren Arn. Den kommer säkert att visa sig vara
både välgjord och underhållande. Det är emellertid viktigt
att komma ihåg det lätt maskerade budskapet: acceptera ökat
muslimskt inflytande i Sverige och Europa!
Eva Bergqvist
|