Ska man tro den bild som
förmedlas av våra makthavare, så är alla som sökt
asyl i Sverige att betrakta som "flyktingar". Särskilt solklart
anses flyktingskapet vara beträffande bosnier - de flyr när bomberna
faller över huvudet på dem, som Bengt Westerberg uttryckt saken.
En skeptiker skulle ju kunna
fråga sig om det inte redan före kriget fanns en hel del bosnier,
som gärna skulle tagit sig til Sverige, men som inte kunde detta, då
dörren till arbetskraftsinvandring är stängd. Och att många
av dessa nu grep tillfället, när de nu istället kunde passera
som flyktingar.
Om att de bosnier som kommit
till Sverige faktiskt rymmer människor av olika kategorier vittnar
denna historia, berättad av Bo Liljeroos i Vetlanda.
Bo Liljeroos´ historia
är förvisso mycket kritisk, men notera att han gick in i sina
erfarenheter med öppna sinnen. Han var just så positivt nyfiken
som förespråkarna av den generösa flyktingpolitiken någonsin
kan önska sig från oss svenskar.
Till bilden av Bo Liljeroos
hör också att han sedan tre år är prenumerant på
vänstertidningen "Internationalen", och att han även
efter nedanstående erfarenheter ser även positiva sidor med den
aktuella invandring.
Bo fick kontakt med mig
genom att han på sitt bibliotek hittade ett exemplar av min bok "Lagom
är bäst!"
Jan Milld
Bo Liljeroos:
Här är några upplevelser
med bosnier och andra invandrargrupper jag har haft, samt lite funderingar
kring detta.
När jag bestämde mig för
att utan fördomar eller förutfattade meningar ta kontakt med de
bosniska flyktingar eller invandrare som flyttade in i det område
som jag då bodde i, hade jag och min sambo innan haft kontakt med
en iransk familj i samma stad.
IRANIER OCH BOSNIER
Jag träffade först en av den här
iranska familjens medlemmar på Kom Vux som jag gick på 1987,
det var en ung kille på 18 år och vi umgicks både på
skolan och lite på fritiden. Efter en tid blev jag och min sambo hembjudna
till hans föräldrar, och vi bjöd hem dem till oss och började
sedan umgås.
Men under hela den tiden som vi umgicks,
ungefär 5-6 år, hörde jag aldrig någon i den familjen
gnälla över för små socialbidrag, eller kritisera något
annat som gällde Sverige. Det som kom fram när vi pratatade, var
att deras pappa hade varit officer i den iranska armen innan Khomeini och
muslimerna tog över makten i landet, och att de tillhörde den
övre medelklassen.
Men tillbaka till bosnierna som jag lärde
känna omkring 1994 och framöver. Den första kontakten var
det faktiskt de som tog med mig. Jag hade då ett garage och var ofta
där för att "meka" med bilen - jag var arbetslös
då som nu - och en bosnier kom ofta till garaget och vi pratade med
varandra så gott vi kunde. Jag lärde honom svenska uttryck och
han lärde mig lite bosniska. Den här bosniern hade varit vanlig
arbetare i sitt hemland. Jag hörde heller aldrig honom säga något
negativt om Sverige, eller det svenska samhället.
ANNAN BOSNIER
Genom honom lärde jag känna en
annan bosnier, som hade gått p universitet i Sarajevo. Han
var gift, och han och hans fru har två små flickor. Efter en
tid började jag och min sambo umgås med dem. De bjöd ofta
upp oss, och de kom till oss. Det första halvåret pratade vi
mest - åtminstone när det gäller mig och min sambo - om
neutrala ämnen som till exempel: Kriget nere i Bosnien, och om annat
som var mer vardagsnära.
Men efter det att en viss tid hade gått
så började han kritisera det svenska systemet: Det var fel på
det svenska socialsystemet, han fick för lite pengar. De svenska lärarna
hade för dålig kompetens. En dag när vi satt och pratade
kom vi att börja prata om en artikel som han hade läst i tidningen.
Det var ett förslag som hade väckts i Växjö kommun,
vilket innebar att varje invandrarfamilj som åkte hem till sitt hemland
och bosatte sig där skulle få omkring 50,000 kr. Jag frågade
honom då, "att ifall det förslaget skulle komma att gälla
alla kommuner i Sverige, skulle han då kunna tänka sig att åka
hem och stanna i sitt hemland." Nej, det var alldeles för lite
pengar. "Om du skulle få 150,000 kr, skulle du då flytta
tillbaka till Bosnien?" Svaret blev nej. Han hade släktingar och
vänner i Tyskland och Danmark, och hade hört att där var
de ekonomiska bidragen mycket bättre - så om jag hade vetat det
innan jag flydde till Sverige så skulle jag ha åkt dit istället,
menade han.
Han började läsa på högskolan
i Göteborg, och eftersom jag har hela min släkt därnere och
ibland hälsar på min mamma, så åkte vi tillsammans
fram och tillbaka några gånger. Under hela den här tiden
hade jag försökt att få honom att förstå att man inte ska "fiffla" - jag använder ordet "fiffla" vilket
är ett bra uttryck, och det jämställer jag med ekonomiska
oegentligheter - med någonting här i Sverige. Han berättade
ofta om att han funderade på detta, men om han sedan gjorde så
vet jag inte.
Han höll mig också a`jour om
vad de andra bosnierna sysslade med:
Bland annat att skriva över sina 30,000-500,000 kronors bilar på
andra.
Uppbära socialbidrag, men samtidigt åka ned till tyska gränsen
och köpa billig sprit som sedan såldes i Sverige, utan att betala
skatt på förtjänsten. Det blev, som han uppgav en ren vinst
på 10,000-15,000 kr på varje resa.
Samt att skilja sig, vilket gav dem högre bidrag. mm. mm.
När det gäller deras dyra bilar
så tog jag reda på hur mycket en bil som en socialbidragstagare
äger får kosta. Jag ringde upp till socialförvaltningen,
och där fick jag reda på att bilen fick kosta maximalt 4,000
kronor. Då tog jag kontakt med både socialkontoret och invandrarbyrån
här i Vetlanda och berättade att de flesta bosnier har bilar som
säkerligen kostar 30,000 kr och uppåt. De svarade mig att de
kunde ingenting göra på grund av resursbrist, men om jag tog
registreringsnummren på de här bilarna skulle de ta kontakt med
bilregistret i Örebro. Jag svarade att det ska inte jag behöva
göra, utan det är deras skyldighet. Som svar fick jag, "att man ska visa civilkurage".
Nu flera år efteråt när
jag tänker tillbaka - jag tänker då på de rationaliseringar
och indragningar som då började genomföras och fortfarande
genomförs i hela samhället - så kanske den uppmaningen var
riktig som jag fick, det kanske berodde p dåliga resurser eller
också på att myndigheterna tittar mellan fingrarna när
det gäller invandrare, och att det istället är upp till oss
svenska medborgare att vidta åtgärder och kontakta myndigheterna
och samtidigt hoppas på att de gör något åt detta.
Även bland svenskar är ju fifflet
utbrett, men man kan undra om det var bosniernas kontakt med svenskarna
som fick dem att börja med detta, eller om det här med att fiffla
finns inbyggt i den bosniska kultur?
I vilket fall som helst så gjorde
jag klart för honom ganska tidigt att man inte ska utnyttja systemet
p ett felaktigt eller kriminellt sätt. Om det här kunde
jag predika p grund av att jag själv aldrig har begått
något brott eller kriminell handling, vare sig mot systemet eller
någon människa, med andra ord aldrig har "fifflat".
(Felaktiga handlingar har jag säkert begått mot andra människor,
men då har jag pratat eller handlat först och tänkt sen,
men då får man också ta konsekvenserna). Men trots den
här inställningen som jag har så anser jag att man kan se
genom fingrarna om svenskar småfifflar, p grund av att de och
deras anfäder generationer tillbaka har bidragit med skattemedel till
den svenska välfärden.
MYCKET GNÄLL
Efter ett slag blev jag förbannad på
det där gnället om att det var fel på det sociala, på
skolväsendet, ja på staten Sverige i stort. "Nu vill jag
inte höra mera, om du gnäller mera om Sverige då är
inte vi kompisar längre," sade jag åt honom. Han fortsatte
att gnälla, och då bröt jag totalt med honom. Detta hände
i maj 1997. Jag brukar tänka tillbaka på den tiden när vi
umgicks. Varför kritiserade han Sverige trots att han visste att jag
blev förbannad? Tänkte han som så att du är en dum
svensk, du är ika dum som den regering ni har i det här landet.
Man har ju hört vid flertaliga tillfällen vad folk ute i Europa
tycker om oss svenskar "de dumma svenskarna", men det är
ju inte svenskarna som är dumma, det är ju deras representanter
på regeringsnivå som har stuckit huvudet i sanden. Eller ville
han bara provocera mig för att det skulle bli en diskussion.
Jag hakar mig fast vid bosnierna på
grund av att vi umgicks ganska mycket med den här familjen, och jag
verkligen lärde känna både honom och hans fru, men också
andra bosnier som bodde i området. Och dels för att han gnällde
över nästan allt som Sverige representerade. Om jag skulle komma
som flykting eller ekonomisk invandrare till ett annat land så skulle
jag aldrig kunna tänka mig att kritisera det landet - man ska inte
spotta i den hand som föder en.
Det konstiga när det gäller den
här bosnien var att han svärtade ner sitt eget land och även
sina landsmän, vilket jag tyckte var mycket märkligt, han menade
att de flesta av han landsmän i bostadsområdet var dumhuvuden
och ointelligenta, de var bönder från landsbygden som ingenting
fattade.
Han var säkert medveten om att han
hade svikit sitt fosterland. Under en bilresa mellan Göteborg och Vetlanda
frågade jag honom hur han tyckte att det var nere i Bosnien - han
hade varit nere där 14 dagar tidigare för att se hur det såg
ut - han svarade då att han inte skulle kunna tänka sig att flytta
tillbaka. Han hade varit väldigt uppåt när han reste, men
var väldigt tyst och inbunden när han kom tillbaka till Vetlanda.
Vidare berättade han att han ensam hade flytt under inledningen av
kriget i Bosnien - han var då gift och hade en liten flicka. Han flydde
till Kroatien, där vistades han ensam ungefär ett år, innan
hans fru och hans lilla flicka fick möjlighet att komma dit. Man kan
ju spekulera, tänkte han först och främst på sitt eget
liv?
Jag frågade honom också vid
det här tillfället om han skulle kunna tänka sig att flytta
tillbaka till Sarajevo och undervisa - han hade läst in en hushåll-examen
här i Sverige - men han svarade det kunde han ju inte - vad skulle
han svara om barnen han undervisade frågade var han hade varit under
kriget.
"ETNISK RENSNING"
Jag upplevde den tiden i bostadsområdet
vi bodde i efter det att bosnierna kom dit, som en slags "etnisk rensning", bosnierna försökte inte anpassa sig
till vår kultur utan de försökte pådyvla oss sin egen.
Det här gällde naturligtvis inte alla bosnier, men den övervägande
delen var delaktiga i detta. När bosnierna var ute på gåden,
då smög svenskarna fram utefter husväggarna, ungefär
så uppfattade jag det. Så det slutade med att jag och min sambo
flyttade till ett annat område, och efter oss var det många
andra svenska familjer som också flyttade därifrån.
Jag har också när jag har varit
nere i Göteborg fått höra mycket om invandrare genom min
syster som jobbar på Östra sjukhuset - om hur fruktansvärt
framfusiga och fräcka de är. Jag cyklade omkring nere i Göteborgs
centrun - Avenyn med omnejd - både i somras och även under förra
sommaren, och när jag tittade mig omkring undrade jag om jag verkligen
befann mig i en svensk stad. Invandrarna tar ju mer eller mindre över
Göteborg under sommarmånaderna, åtminstone de centrala
delarna.
Förra sommaren satt jag en dag och
läste tidning på en gräsmatta på Hisingen nere i Göteborg.
Framför mig satt det ungefär tio stycken kvinnor och barn - det
skulle bli någon slags chilensk fest där - och framför de
här kvinnorna stod det några bänkar och på dessa satt
några äldre svenska pensionärer. Att kvinnorna framför
mig kom från Jugoslavien hörde jag på språket. Hur
som helst, en gammal man på bänken framför kvinnorna skulle
resa sig upp och gå därifrån, han hade rullator med sig,
men han kom inte upp från bänken, och hans byxor hade också
halkat ner på halva rumpan på honom. Då började de
här kvinnorna att tissla och tassla med varandra och tittade pÂ
honom och skrattade samtidigt, tre av de här kvinnorna hade videokamreor
med sig, men om de filmade det som hände framför dem vet jag inte.
Jag gick i alla fall fram och hjäpte mannen och satte på honom
byxorna riktigt, och såg till att han kom därifrån. När
jag kom tillbaka där jag hade suttit och läst tittade jag på
kvinnorna, en enda såg generad ut, en ung kvinna, de andra stojade
och skrattade som vanligt, fastän de hade sett att jag hjälpte
honom.
Jag tänkte gå fram till dem och
säga att det är tack vare våra äldre här i Sverige
som de överhuvudtaget hade möjlighet att kunna komma hit och få
pengar av oss svenskar, så att de kunde köpa fina bilar och videokameror.
Det är sådana händelser som får mig att fundera över
vad det är som håller på att hända i Sverige.
Men det kanske är så att eftersom
myndigheterna nu inte tar itu med invandrarproblemet - och då menar
jag allt fiffel invandrarna ägnar sig åt här i Sverige -
så kanske vi svenska medborgargare får ta på oss uppfostrar-rollen
på ett mer seriöst sätt. Ungefär som jag fick till
svar på social- och invandrarbyrån, vi måste visa "civilkurage",
och anmäla och påtala felaktigheter som vi ser eller hör
talas om på ett helt annat sätt än vad som har skett tidigare
- man får helt enkelt bli tjallare. Men måste man då inte
själv vara moraliskt oantastlig när det gäller "fiffel",
eller kan man trots att man inte är det agera som moralist?
MORALISKT STÅLBAD
Jag tror att hela det svenska samhället
måste gå igenom ett "moraliskt stålbad", och
detta måste börja genomföras uppifrån, och när
stålet har runnit ner p gräsrötterna och även
de är renade, så kan hela samhället ta itu med invandrarproblematiken.
Eller det kanske är bättre att
göra som ni gör, informera människor. Om 50.000 människor
läser era informationsblad och skrifter så kanske 25 % tar till
sig av det som står där, och det kanske är början pÂ
en lavin.
Det här är bara lite funderingar
jag har runtom det här problemet, men jag tror i min enfald att man
själv måste vara moraliskt oantastlig, eller?
Jag brukar titta på TV-programmet
"Mosaik", och om man iaktar den tösen som är programledare
i programmet när hon har gäster i studion, så ser man ganska
tydligt på hennes minspel, men även på hennes sätt
gå in och avbryta om det debatteras, att hon gillar små nålstick
mot svenskarna, men mer än gärna avbryter den som pratar gott
om oss. Jag har tittat på programmet under många år, och
jag tycker att hon har genomgått en markant förändring från
det hon började som programledare - hon var mer neutral under de första
åren.
Jag har länge funderat på att
ta kontakt med polisen - öppet eller anonymt - angående bosniern
som säljer sprit svart och samtidigt har socialbidrag. Men det visar
sig att när jag har slagit upp telefon-numret till polisen så
har jag avstått från att ringa varenda gång. Kan det vara
så att vi svenskar inte "tjallar", att det liksom finns
i kulturen att det gör man inte - men om alla gör så som
jag gör, men inte borde göra, att inte ringa polisen och tipsa
om något som är fel eller orätt - vad kommer då att
hända - det kan då bli en signal till både svenskar och
invandrare att det är fritt fram.
Jag kan tänka mig att nästan alla
invandrargrupper kommer från länder där statsapparaten har
varit mer eller mindre kontrollerande gentemot medborgarna - när de
sen kommer hit till oss så märker de säkert ganska fort
att här är den kontrollen minimal - det är fritt fram. Men
det kanske skulle räcka med en liten skärpning från myndigheterna
- att de vore mer synliga och tydliga - då menar jag polisväsendet
- för att få vissa grupper att dra öronen åt sig.
Men det viktigaste kanske är att vi medborgare "tipsar" myndigheterna
om oegentligheter som vi av en eller annan anledning får reda på
- trots att detta är "osvenskt".
Idag 25-10-97 var jag nere i Vetlanda centrum
på förmiddagen, det var något slags "jippo" där,bland
annat fanns det ett försäljnings-stånd som "Ungdom
Mot Rasism" hade. De delade ut broschyrer till folk som passerade,
så även jag fick en. När jag kom hem läste jag igenom
den, där stod bland annat: Vad är vårt syfte; ......."Aktiviteterna går bland annat ut på
att få svenskarna att visa större förståelse för
andra människor och kulturer samt att andra kulturer visar respekt
inför våra seder och bruk"....
De hade den svenska flaggan som symbol,
vilket jag uppfattade som om de låg åt det nationalsocialistiska
eller det storsvenska hållet. Men just den passusen samt att andra,
osv, tycker jag låter bra, beroende på vad de lägger för
värderingar i detta.
Bo Liljeroos