Aktuell kommentar - vecka
48/01:
Med svensk pension
Redan från början har Blågula
Frågor haft flera ambitiösa artiklar kring förtidspensioneringar
och vissa
invandrargruppers utnyttjande av detta. Dessa visar på en ökningen
i allmänhet och att invandrare är överrepresenterade i uttag
av förtidspensioneringar.
Det är också så att man
genom att anlita "rätt" läkare och betala under bordet
kunnat få falska sjukintyg. Systemet har möjliggjort att personer redan efter kort
tid i Sverige kunnat tillskansa sig förtidspensioner till ganska höga
belopp, för att sedan återvända till sitt hemland vid Medelhavet
och få sig pengarna tillsända varje månad.
Häri ligger inte bara en orättvisa,
det rör sig också om missbruk. Blågula Frågor har
krävt en översyn av beviljade förtidspensioneringar, men
inget har hänt.
Istället beslutas nu om nya orättvisor.
Den 14/11 -01 debatterade riksdagen ett
"Äldreförsörjningsstöd", till
personer som är 65 år och äldre. Det uttalade syftet med
detta är att förbättra situationen för personer som
kommit till Sverige vid hög ålder och inte inarbetat pensionspoäng
här.
Anita Jönsson (s) från Socialförsäkringsutskottet:
"En grupp som under
90-talet starkt ökade sitt socialbidragsberoende var äldre människor
med utländsk bakgrund som inte hade rätt till pension på
grund av för kort vistelsetid i Sverige. Kravet för att få
full folkpension är att man har varit bosatt i Sverige under 40 år.
År 1998 var det nästan 11.000 personer på 65 år eller
äldre, till stor del invandrare, som fick ekonomiskt bistånd
enligt socialtjänstlagen i tio månader eller mer."
Beträffande medel att
täcka boendekostnader: "Nivån blir något högre än
riksnormen för socialbidrag. Boendekostnaden får som mest uppgå
till 5.700 kr för den som är ogift och något lägre
för den som är gift."
"De personer som
är berättigade till äldreförsörjningsstöd
har kommit i realtivt hög ålder till Sverige och har ofta en
stark anknytning till sitt gamla land. Utskottet tycker därför
att det är rimligt att man kan besöka anhöriga i hemlandet.
Därför bör det av humanitära skäl tillåtas
att vistas utanför EES-området i tre månader utan att äldreförsörjningsstödet
upphör." 1)
"För den merkostnad
som uppstår på grund av att stödet är högre än
socialbidraget finns det 96 miljoner kronor anslaget i budgeten år
2003."
Samtliga övriga partier i riksdagen
gav sitt stöd till inrättandet av detta äldreförsörjningsstöd.
Bara moderaterna hade en invändning - de ville på en punkt gå
längre. Istället för tre månader önskade (m) rätt
att få stanna utanför EES-området i sex månader (Inom
EES-området, t ex i Grekland 2) ,
kan man stanna permanent och ändå få sina pengar.)
Äldreförsörjningsstödet
ska - till skillnad från vanlig pension - vara skattefritt.
Varför införs detta äldreförsörjningsstöd?
En orsak är uppenbar: det blir allt svårare att få kommuner
att ta emot "flyktingar", då man vet att med dessa kommer
äldre anhöriga och därmed ytterligare en belastning på
den kommunala budgeten genom socialbidragsutgifter.
Dessutom är det önskvärt att frisera statistiken. Det ser
inte bra ut i invandringsdebatten med så höga socialbidragsutgifter. Några skulle kunna hävda
att invandringen utgör en kostnad.
Det förbättrar situationen för äldre invandrare.
I botten ligger här en verklighetsbild
och ideologi, i tre steg: 1. invandrare i allmänhet är
att betrakta som "flyktingar". 2. "flyktingar"
är alltid de mest utsatta 3. man ska satsa i första hand
på de mest utsatta.
Äldreförsörjningsstödet
ligger också i linje med ambitioner att tillgodose ett etniskt avpassat
äldreboende,
med personal ur deras egen språkgrupp. 3)
En grundbult är parollen "Alla
människors lika värde". För att leva upp till denna får en till Sverige nyanländ
4)inte ens under en begränsad period ges lägre
standard än en infödd svensk. 5)
Bakom äldreförsörjningsstödet
ligger förutsättningen att dessa äldre invandrare ska ha
fått PUT 6) i
Sverige.
Ett alternativt synsätt är att äldre anhöriga inte ska få
flytta till Sverige med mindre än att de som tar hit dem kan och vill
ta ansvar för deras försörjning. Sådana villkor förekommer
i andra västländer. 7)
Ett alternativt synsätt är att de äldre som kan göra anspråk
på att ta del av svensk välfärd är de som under sitt
liv själva bidragit till att bygga upp den. Staten och dess budget
är som en försäkringsinstitution. En sådan kan inte
fungera, om det inte finns en balans mellan inbetalningar och utbetalningar.
Ett alternativt synsätt är att ett lands styrande har ett ansvar i första
hand gentemot landets egna medborgare, de som är födda och uppvuxna
i landet.
1) Vi
har bostadsbrist i många svenska städer, men här ska dyra
lägenheter under långa perioder kunna stå tomma.
Om de har sådana knytningar
till sitt hemland - varför måste de till Sverige? (Åter till texten)
2) Och
snart Turkiet? (Åter)
3) Många
av dessa äldre invandrare kan ingen eller bara dålig svenska.
(Åter)
4) Om
denna paroll skulle tillämpas konsekvent, då skulle vi ju ha
samma ansvar för alla människor på jorden, oavsett var de
befinner sig. Så långt är man dock inte beredda att gå,
ännu. (Åter)
5) Skulle
det däremot stjälpa över så att det blir tvärtom,
och utlänningen får det bättre än infödda svenskar,
blir detta ingenting som stör de politiskt korrekta. (Åter)
6) Permanent
uppehållstillstånd (Åter)
7)
Av den totala utomnordiska invandringen
till Sverige utgörs 50-60% av anhöriga. I andra EU-länder
är denna andel väsentligt lägre. (SOU
1993:113) (Åter)