Med
DO:s synsätt är det att betrakta som "diskriminering"
när samma klädregler gäller för alla medborgare i
Sverige, när samma regler som gällt i årtionden fortsätter
att gälla.
Ja,
bakvänt blir det, när Diskrimineringsombudsmannen -
som borde vara expert på ämnet - talar om diskriminering. DO
borde kanske byta namn, till GO
- Gnirenimirksids-ombudsmannen.
Från
Ekot
webbsida den 29/1 08:
"Det var diskriminering
när två muslimska kvinnor tvingades lämna en simhall i
Göteborg på grund av sin klädsel. Det har hovrätten
slagit fast."
Det var inte kvinnorna själva som skulle bada, utan deras barn. Det
hela inträffade våren 2004:
"Mammorna följde med in för att titta till sina barn från
bassängkanten.
Enligt simhallens regler skulle medföljande föräldrar vara
klädda i 'shorts och t-shirt, träningsoverall eller likvärdig
klädsel'.
Kvinnorna hade klätt om till långärmade t-shirts, joggingbyxor
och huvudduk.
När de kom in i simhallen blev de tillsagda att byta om till lättare
klädsel."
Detta
visade sig omöjligt: kvinnorna hade nämligen en religion som
"inte tillät dem att ha annat än heltäckande klädsel."
"Nu slår hovrätten fast att
Göteborgs stad gjorde sig skyldig till etnisk diskriminering när
de två kvinnorna tvingades lämna simhallen."
Frågan har tidigare varit uppe i tingsrätten, som friade Göteborgs
stad. Hovrätten gör alltså en annan bedömning:
"Hovrätten
skriver att kommunen inte har lyckats visa att badmästarens agerande
'inte åtminstone delvis har haft samband med
att kvinnorna bar en för troende muslimska kvinnor typisk klädsel,
med bland annat huvudduk'."
En "vattentät" motivering, kan man väl säga.
Hur skulle någon kunna "visa" vad som rört sig inuti
huvudet på badmästaren? Det objektiva i sammanhanget - som
hovrätten finner av underordnad betydelse - är de regler som
fanns fastställda och uppenbarligen satta på pränt:
Medföljande föräldrar skulle vara klädda i
"shorts och t-shirt, träningsoverall eller
likvärdig klädsel".
Kvinnorna
fick inte bara rätt i sak. Det handlar också om pengar. 40.000
kronor i "skadestånd". För
ett förment lidande, får man förutsätta.
Samtidigt
sänder"skadeståndet" en signal till att
alla kommuner: vill de vara på den säkra sidan, då ska
muslimer få sin vilja igenom närhelst de givit en sådan
tillkänna.
Metro
skriver den 30/1 -08:
"Diskrimineringsombudsmannen,
DO, drog en lättnadens suck efter domen i hovrätten i går.
- Vi är givetvis väldigt nöjda. Det här är en
viktig markering från samhällets sida att religionsfriheten
ska skyddas, säger ombudsmannen mot etnisk diskriminering, Katri
Linna.
DO har hela tiden hävdat att de båda muslimska kvinnorna utsattes
för diskriminering när de ombads byta om eller lämna den
kommunala simhallen 2004. Göteborgs stad menar däremot att kvinnorna
med sin klädsel bröt mot gällande säkerhetskrav och
att simhallens personal hade agerat likadant vem det än gällt.
Det argumentet höll i tingsrätten, men inte i hovrätten."
Kommunalrådet
Helena Nyhus (s) drar slutsatsen att kommunens regler på
simhallen nu måste ändras: "Vi
har ju tyckt att vi har haft regler som varit vettiga, men nu får
vi se över dem."
DO, Katri
Linna, uttrycker sin förvåning: "Jag
är förvånad över att Göteborg inte värnar
om att låta invånarna delta i samhället på lika
villkor."
För
DO är alltså"lika villkor" något annat än
att samma regler gäller för alla. Nu är ett stort antal
muslimer kommit till Sverige - då är det vårt samhälle
som ska anpassa sig!
ETT
ANNAT DO-ÄRENDE gällder en anmälan mot Tensta Äldreboende.
Problematiken var där densamma. Boendet hade en klädpolicy för
de anställda som en muslimsk arbetssökande inte ville acceptera.
Hennes
religion var dock inte helt identisk med den för båda damerna
i badhallen. Deras religion var ju kompromisslös. Den här kvinnan
hade tydligen visst eget manöverutrymme. Hon "kunde
tänka sig att anpassa sin klädsel".
Dock
krävde hon att rocken skulle vara så lång att den täckte
grenen. Detta gjorde att hon inte fick jobbet, varpå DO kopplades
in. Stadsdelsförvaltingen tvingades backa.
Så
här skriver Karin Lundin på DO i ett brev till en
av BGF:s läsare:
"DO
bedömde efter utredning att anställningsbeslutet i själva
verket hade haft samband med klädkraven och indirekt med kvinnans
religion. Då klädkraven inte bedömdes som motiverade av
hygien- eller säkerhetsskäl på arbetsplatsen, hade kvinnan
enligt DO utsatts för religiös diskriminering.
DO
och Spånga/Tensta stadsdelsförvaltning har nått en överenskommelse
som innebär att kvinnan får 40 000 kr i förlikningsersättning
av kommunen. Stadsdelsförvaltningen har också lovat att se
över sina regler för arbetskläder så att dessa inte
står i strid med diskrimineringslagstiftningen."
Det
som DO skriver i början är anmärkningsvärt: "...anställningsbeslutet
... haft samband med klädkraven och indirekt
med kvinnans religion."
Tveklöst
är det så. Om
en muslimsk kvinna vägrar acceptera gällande klädregler
med hänvisning till sin religion, då finns naturligtvis en
sådan koppling.
Detsamma
skulle kunna sägas om kvinnan anför att religionen kräver
att hon får ledigt fem dagar i veckan med full lön. Nekas hon
då detta, då beror det "indirekt
på religionen", med DO:s synsätt.
ETT TREDJE
KLÄDFALL gäller huvudduk. En matbutik - ICA Kvantum i Västra
Frölunda, Göteborg - hade vid en anställningsintervju givit
kvinnan i fråga besked om företagets klädpolicy: huvudduk
fick inte användas i arbetet. Det blev återigen skadestånd
- denna gång högre.
SvD
den 3/2 -07:
"Ica
har medgett att man gjort fel och har tagit fram en huvudduk som alternativ
till den klädpolicy som gäller i övrigt. Förutom en
ursäkt får kvinnan 80 000 kronor i ersättning
av affären."
ETT
FJÄRDE FALL kan vi hämta från sjukvården.
Sveriges
Radio skrev på sin webbsida den 15/1 -08 om en kontrovers,
som resulterade i att "Utländska
studenter känner sig kränkta".
Det som utlöste
känslan av kränkthet var att Högskolan i Halmstad vid
utbildning av sjuksköterskor inte tillåtit långärmad
rock under praktiken.
"Diskrimineringsombudsmannen
vill nu ha svar från Högskolan om studenternas uppgifter
stämmer."
Klart är att
det på S:t Görans sjukhus i Stockholm har tagits fram en
särskild slöja för muslimska kvinnor bland personalen.
Denna täcker således öronon, samtidigt är tyget
tjockt. Den är alltså ägnad att försvåra
möjligheterna att höra.
Hur klokt är
det, när redan en utländsk brytning kan göra att äldre
patienter har svårt att förstå vederbörande? En
fungerande kommunikation mellan personal och patienter prioriteras inte
på S:t Göran.
Senaste
nytt på DO-fronten läser vi i Stockholms City den 6/2 -08:
"DO
glömde anmälan - nu stämmer Karzan myndigheten på
100.000
Diskrimineringsombudsmannens
slarv gjorde att Karzan Kaders missade chansen till upprättelse
i två fall av krogdiskriminering."
Det är ju mycket
pengar som mannen ifråga här kan ha gått miste om,
så 100.000 i skadestånd för det uteblivna skadeståndet
är säkert rimligt.
Förutom den
ursprungliga kränkningen har mannen nu tvingats genomlida en ny
omgång av kränkningar - denna gång från DO:s
sida.
Naturligtvis är
pengarna i sig av underordnad betydelse i sammanhanget. Vad det handlar
om är att få upprättelse.
Kan i
denna kommentar från Blågula frågor spåras ett
mått av motvilja? Det är i så fall helt rätt
uppfattat!
Den nuvarande
utvecklingen, mot allt grövre galenskaper, drivs fram genom någon
eller någras mycket bestämda vilja.
Mot denna
vilja måste ställas upp en annan vilja, av förnuft och
värnande av svenskars intressen. En motvilja.